SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

SGP Nunspeet voelt 'pijn en verdriet' door lokale versie The Passion

De SGP in Nunspeet zegt 'pijn en verdriet' te voelen door het plan van omroep RTV Nunspeet om een lokale uitvoering van The Passion te maken.
Meer in de link:
https://nos.nl/artikel/2218999-sgp-nuns ... ssion.html
Waarom gelooft de SGP niet dat kerken in Nunspeet dit evenement steunen? Wat wil de SGP bereiken met dit protest? Het is me een beetje onduidelijk allemaal. Vooral met Fil. 1 vers 18 in het achterhoofd eigenlijk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: SGP Nunspet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Het lijden van de Heere Jezus is het meest centrale en tere deel van het bijbelse evangelie. Als dat op een profane manier word nagespeeld, waarin de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen ontbreekt, doet mij dat ook pijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Rewk
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2013, 10:28

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Rewk »

Ik vind ook dat de SGP hier terecht op reageert. Ik heb geen enkele versie van The Passion ooit gezien, maar op basis van de berichtgeving krijg ik er altijd een erg naar gevoel bij. Mij lijkt Filippenzen 1:18 hier ook niet van toepassing.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

Updatje: Hier de link naar de raadsvergadering met video vanaf 12.48 minuten over de kwestie: (trust the source, not the media :-) https://nunspeet.raadsinformatie.nl/ver ... 22-02-2018

In het kort:
- vergunning is nog niet afgegeven maar gaat wel gebeuren. Op gebied van openbare orde en veiligheid geen argumenten om dit niet door te laten gaan Burgervader noemt majesteitsschennis en Godslastering wat hij gehoord heeft vanuit de reformatorische kerken. Burgemeester noemt zelf dat sommige kerken dit evenement steunen.

- CDA raadslid Meijer heeft ook positieve signalen uit de gemeente gehoord en heeft vraagtekens bij de grootte van de groep die bezwaren heeft.
- CU raadslid Leussink(?) hoort ook verschillende signalen.

Er is een gesprek geweest tussen kerken en organisatoren en is sprake van impasse. Standpunten tussen partijen liggen vast.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Mara »

Inmiddels wordt in steeds meer dorpen en stadjes een lokale versie opgevoerd. Vaak georganiseerd door een gereformeerde kerk.(wat ooit de ger. was, nu PKN).
Het is niet te geloven dat mensen in de loop van de jaren gehersenspoeld zijn als het ware en er geen kwaad meer in zien en zelfs enthousiast een rol vervullen. Die bij de eerste T.P. bij de EO nog op de barricaden stonden!
Ach, zo erg is het toch niet en we hebben een Woord voor de wereld. Het lijdensevangelie wordt een stuk toegankelijker.
Iets met glijdende schaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

Rewk schreef:Ik vind ook dat de SGP hier terecht op reageert. Ik heb geen enkele versie van The Passion ooit gezien, maar op basis van de berichtgeving krijg ik er altijd een erg naar gevoel bij. Mij lijkt Filippenzen 1:18 hier ook niet van toepassing.
Waarom niet? We kunnen spijtig toezien dat dit soort zaken gebeuren maar ondertussen komen mensen wel in aanraking tot het evangelie, wat de motieven van de organisatoren en deelnemers zijn. Dat is toch de strekking van het vers?
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: SGP Nunspet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

J.C. Philpot schreef:Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Het lijden van de Heere Jezus is het meest centrale en tere deel van het bijbelse evangelie. Als dat op een profane manier word nagespeeld, waarin de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen ontbreekt, doet mij dat ook pijn.
Ontbreekt de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen? Heb je het draaiboek gezien? Niet te snel oordelen, dunkt me.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: SGP Nunspet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door J.C. Philpot »

Calvin schreef:Ontbreekt de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen? Heb je het draaiboek gezien? Niet te snel oordelen, dunkt me.
Gezien de vorige afleveringen, heb ik niet het vertrouwen dat dit nu anders zal zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: SGP Nunspet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Mara »

Calvin schreef: Ontbreekt de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen? Heb je het draaiboek gezien? Niet te snel oordelen, dunkt me.
Daar durf ik gerust JA op te zeggen. Hoe kan een zondig aards mens nu het lijden van de Heere Jezus naspelen?
Wij kunnen ons met geen mogelijkheid inbeelden wat het is geweest, de smart, het lijden, de gruwelijke pijn, maar bovenal de dikke duisternis en Godverlatenheid.
Dan past nog meer terughoudendheid en eerbied dan het naspelen van een staltafereeltje met de kerst.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Rewk
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2013, 10:28

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Rewk »

Calvin schreef:
Rewk schreef:Ik vind ook dat de SGP hier terecht op reageert. Ik heb geen enkele versie van The Passion ooit gezien, maar op basis van de berichtgeving krijg ik er altijd een erg naar gevoel bij. Mij lijkt Filippenzen 1:18 hier ook niet van toepassing.
Waarom niet? We kunnen spijtig toezien dat dit soort zaken gebeuren maar ondertussen komen mensen wel in aanraking tot het evangelie, wat de motieven van de organisatoren en deelnemers zijn. Dat is toch de strekking van het vers?
Filippenzen 1:18 gaat over de verkondiging van het Evangelie van Christus. Ik verwacht hier meer een spektakel waar eerbied en serieus nemen van deze heilsgeschiedenis ontbreken, zodat het Evangelie meer schade wordt toegebracht dan dat mensen het door deze opvoering serieus gaan nemen of het überhaupt beter gaan begrijpen. Er zit ten slotte ook geen diepere uitleg en oproep tot bekering bij, om het maar even zo te zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: SGP Nunspet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Calvin schreef: Ontbreekt de geestelijke betekenis van het lijden van Christus volkomen? Heb je het draaiboek gezien? Niet te snel oordelen, dunkt me.
Daar durf ik gerust JA op te zeggen. Hoe kan een zondig aards mens nu het lijden van de Heere Jezus naspelen?
Wij kunnen ons met geen mogelijkheid inbeelden wat het is geweest, de smart, het lijden, de gruwelijke pijn, maar bovenal de dikke duisternis en Godverlatenheid.
Dan past nog meer terughoudendheid en eerbied dan het naspelen van een staltafereeltje met de kerst.
Helemaal mee eens. Ik heb er vorig jaar iets van bekeken, en dat is in één woord verschrikkelijk.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

Oef, ik had niet zulke stellige reacties verwacht. Nogmaals, we kunnen het verschrikkelijk vinden en onbijbels van wat er bij ons bekend is over the Passion maar er is toch niets bekend over hoe the Passion in Nunspeet eruit gaat zien? Toch? En toch men staat bij voorbaat al helemaal op de achterste benen. Geen wonder dat buitenstaanders ons als reli-fundamentalisten ziet als we zo reageren.

Begrijp me goed, ik heb ook grote moeite met zulk soort evenementen maar er wordt weer heerlijk geoordeeld. Ik zie graag wat meer info erover terug voordat ik hier een stelling in ga nemen.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Moderamen »

Waarom wordt er geoordeeld? We weten wel hoe de Passion er uit gaat zien. Het is een lokaal project, maar natuurlijk gebaseerd op de landelijke versie. Dan weet je dus grotendeels hoe het er uit gaat zien: eigenlijk een musical gebaseerd op een Bijbelverhaal.
Een lokale sinterklaasintocht zal ook iets verschillen van de landelijk georganiseerde versie, maar het fundament is hetzelfde.
Reformatorische christenen zien de lijdensweg van Jezus als iets heiligs en teers, iets niet om na te spelen met daardoorheen gewone Nederlandse liedjes. Als je als christen, en hier de SGP, die overtuiging hebt hoef je toch - ondanks die overtuiging - niet vóór te gaan stemmen? Zo fundamentalistisch is dat toch niet? Ik kan je niet echt volgen.
Het feit dat ongelovigen tóch in aanraking komen met het evangelie (en dat is prachtig) door een evenement waar je zelf niet voor kan zijn, betekent helemaal niet dat je niet tegen mag stemmen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Maanenschijn »

Het concept van The Passion is niet vrijblijvend, door de organisatoren moet het script (om het een Passion te mogen noemen) worden gevolgd. Het lijkt mij daarom te verwachten dat ook in Nunspeet dat concept volgt. Ik lees op dit moment elke dag een stukje in een boek van Spurgeon, 49 dagen voor pasen elke dag een stukje, waar de teerheid van en de diepte van het lijden mij erg treft. Het meest treft mij daar de reden van dit lijden: de onmetelijke val van het mensdom. Deze heilige zaken lenen zich niet voor een Passion in de sfeer die we inmiddels daarvan gewend zijn. Dat doet inderdaad pijn in het hart.

Overigens, ook de prachtige Mattheus word gezongen door volstrekt werelds lieden, waar ik soms moeite mee heb.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Calvin
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 feb 2018, 16:06

Re: SGP Nunspeet voelt pijn en verdriet door lokale versie the Passion

Bericht door Calvin »

Maanenschijn schreef:Het concept van The Passion is niet vrijblijvend, door de organisatoren moet het script (om het een Passion te mogen noemen) worden gevolgd. Het lijkt mij daarom te verwachten dat ook in Nunspeet dat concept volgt.
Aha. Dat wist ik niet. Bedankt voor de verheldering. Toch benieuwd hoe de organisatie omgaat met de gevoeligheden in Nunspeet.
Plaats reactie