Duurzaam Doen! (?)

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Duurzaam Doen! (?)

Bericht door Panny »

Wandelende schreef:
Panny schreef:Ik weet niet precies wat jij bedoeld met 'links Nederlands' en 'groene organisaties', maar ik denk dat we zonder hen er momenteel een stuk slechter hadden voor gestaan wat betreft natuur en milieu. Het tij is nu een beetje aan het keren en er komt meer aandacht voor hoe slecht de natuur en het milieu ervoor staan (en dat hebben we echt niet te danken aan rechts Nederland).
Neem bijvoorbeeld de aandacht momenteel voor de weidevogels vanuit organisaties als de Vogelbescherming. Het gaat dramatisch slecht met weidevogels in ons land door de enorme schaalvergroting in de landbouw/veeteelt en als er geen organisaties zouden zijn die hier aandacht voor vragen zouden we mooie vogels als de Grutto ongemerkt kwijt raken.
Rechts Nederland heeft hier meestal geen weet van of aandacht voor. Als het economisch maar goed gaat en het geld rolt.
Wat mij betreft zijn het ook helemaal geen onderwerpen voor links of rechts. Ik zou zelfs voorstander zijn voor GroenRechts ;)
Zeker, die verdienste is er en daar mogen wij erg blij mee zijn. Alleen de aandacht voor milieu en natuur gaat op grote schaal bijna nooit over dingen nalaten, maar vooral over commercieel gezien interessante oplossingen. Denk aan windmolens, zonne-energie, milieustickers, milieuzones, elektrische auto's, 'groene' dakisolatie van woningen, biologisch geteeld voedsel, etc. Vul het rijtje gerust aan, want deze is nog bijzonder kort. Daarbij wil ik zeker niet zeggen dat dit allemaal slechte initiatieven zijn. Sterker nog, ik ben van een gedeelte een groot voorstander.
Echter hoop ik dat de meeste mensen wel beseffen dat veel van deze initiatieven door subsidies draaiende gehouden worden. En tevens dat 'duurzaamheid' heel veel geld kost, omdat de meesten aan hun materialistische gedachtegoed willen blijven hangen. Want waar jij 'rechts Nederland' beticht van enkel te denken aan rollend geld, ben ik van mening dat over 'links Nederland' weinig beters gezegd kan worden.
Zomaar een piepklein voorbeeld: Waarom nam Partij van de Dieren een drietal Tesla's mee voor hun politieke groene campagne? Terwijl elektrische auto's toch ook een zware aanslag zijn op natuur en milieu. (Zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/25/el ... 9-a1564478)

Ik ben het volledig met jou eens dat natuur en milieu er niet florisant voor staan. En dat dit een grote opdracht is waar een ieder zijn/haar verantwoordelijkheid in moet nemen. Ik bestrijd echter dat dit vooral gaat door dingen te doen, omdat vaak materialisme en individualisme er toch voor zorgen dat het een belasting vormt voor het milieu. We willen ten slotte wél groen zijn, maar geen rijkdom inleveren. Links èn rechts.
Een elektrische auto heeft inderdaad een groen imago maar er is niets groens aan. Het is nog steeds heel schadelijk voor het milieu (alleen iets minder schadelijk dan benzine auto's als je naar de hele levensduur kijkt. Op dat NRC artikel valt trouwens nog wel wat af te dingen omdat ze bepaalde zaken buiten beschouwing laten).
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens mee eens. Je kunt zogenaamd groen bezig zijn door in een Tesla te rijden maar ondertussen helemaal geen groene levensstijl hebben.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Duurzaam Doen! (?)

Bericht door Wandelende »

Panny schreef:Een elektrische auto heeft inderdaad een groen imago maar er is niets groens aan. Het is nog steeds heel schadelijk voor het milieu (alleen iets minder schadelijk dan benzine auto's als je naar de hele levensduur kijkt. Op dat NRC artikel valt trouwens nog wel wat af te dingen omdat ze bepaalde zaken buiten beschouwing laten).
Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens mee eens. Je kunt zogenaamd groen bezig zijn door in een Tesla te rijden maar ondertussen helemaal geen groene levensstijl hebben.
Juist.
En in dat kader zeg ik dus dat je beter dingen niet kunt doen. Zonder daarbij de goede dingen na te laten. Maar het is wel heel moeilijk geworden om als consument te bepalen wat wel/niet goed is voor natuur en milieu.
(~)
Plaats reactie