Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Roos2017 schreef:Vanuit de familie van mijn man ben ik terecht gekomen in een orthodox christelijke familie.
Ik kan met een gerust hart zeggen dat ik in een geslacht terecht gekomen ben waar de Heere gevreesd wordt.
Ik kan me nog goed de verjaardagen van opa en oma, ooms en tantes herinneren.
Op dat soort avonden werd er altijd goed en groot van de Heere gesproken, en wat de Heere gewerkt had in het hart van familieleden.
Er werd soms wel eens aangehaald hoe donker de tijden zijn (altijd al geweest), maar nooit prevaleerde dat.

Mij oprechte en bezorgde vraag aan jou, @Dia, herken jij dat?
Wij herinneren ons, toen onze familie nog leefde, dat we op familiebijeenkomsten, als verjaardagen altijd psalmen rond het orgel zongen.
We komen vanouds ook niet uit een reformatorisch geslacht. Door de omkering van mijn opa (dat laat ik verder liggen) is vrijwel de hele familie overgegaan naar een reformatorische kerk. Wat betreft de 'donkerheid der tijd', dat was nooit een discussie. Dat hebben we altijd zo gezien. Zelf kan ik met bewustheid terugzien tot in de jaren 50 van de 20e eeuw. Onze tijd is niet Gods tijd. Duizend jaren zijn bij Hem als één dag, en één dag als duizend jaren.
We merken in de tijd die ik me bewust herinner wel een snelle verandering. In de jaren 50 woonden we in een dorp waar geen reformatorische kerken waren. De bevolking moest daar ook niets van hebben. Toch was heel het dorp 'christelijk' en gedoopt. Er was een Hervormde en een Gereformeerde kerk, die intussen zijn opgegaan in een PKN.
In de eerste tijd was de betreffende Gereformeerde kerk nog iets orthodox. Voornamelijk uitwendig, en de gereformeerden werden op het dorp wel een de 'fienen' genoemd. Daar is totaal niets van over gebleven. Men is opgaan in 1 protestantse kerk en preekt en gelooft (zou het?) hetzelfde, want hoe je gelooft maakt in feite niets uit.

Dan kunt u begrijpen welke indrukwekkende veranderingen ik heb zien gebeuren. Ook in de stad waar we nu wonen zie ik dezelfde ontwikkeling die we vroeger in ons geboortedorp zagen. Sluipenderwijs is ook hier Hervormde kerk veranderd van een traditionele Bondsgemeente tot een naar een confessioneel neigende gemeente, waar een andere Bijbel, nieuwe gezangen hun intrede hebben gedaan.

Ook als we in eigen kerkverband blijven zien we verschuivingen. In de meeste gevallen gaat het sluipenderwijs. We zijn intussen zo ver dat in een buurgemeente de kansel in de praktijk gesloten lijkt voor predikanten uit de rechterflank. Dat wordt niet officieel en openbaar gezegd, maar het is wel op te merken. Je voelt een ander geestelijk klimaat. Een beetje 'optimistischer' met zo ik eens zelf hoorde: "Daar kun je makkelijker bekeerd worden dan hier." Zou dat waar zijn?
Hoewel ik je wel kan volgen vind ik het dikgedrukte niet kunnen, door alle kerken loopt een lijn, wij kunnen niet beoordelen wat uitwendige of ware godsdienst is, nu niet en toen niet.
Ik bedoel dit: Er was toen al een grote eenheid tussen de hervormde en gereformeerde kerk. Maar de gereformeerden hielden meer vast aan uiterlijke tradities. We hadden wisselend kerstvieringen in de gereformeerde en hervormde kerk. In de gereformeerde kerk was geen kerstboom toegestaan, en de hervormde kerk was dat toen al geen probleem meer. Zo meer kleine uiterlijk dingen die nog herinnerden aan het oude gereformeerde. Ook was de kerkgang daar trouwer dan in de hervormde kerk, waar men toen al heel makkelijk een zondag oversloeg, en er waren zelfs mensen die al helemaal niet meer gingen. Men was het 'ontwent'. Mijn vader vroeg eens aan onze buurman: Waarom gaan jullie eigenlijk niet meer naar de kerk? Het antwoord was: Tja, dat zouden we eigenlijk wel kunnen, maar we zijn het niet meer gewend.
Oke ik snap het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Wat me meer en meer opvalt is een scheiding der geesten. Er vormen zich groepen die een zijn in denken en leer zowel ter rechter- als ter linkerkant.
We zien een toenadering bij de behoudende vleugel van de GG en de GGiN, tot voor enkele jaren niet voor mogelijk gehouden. We zien hetzelfde aan de linkerkant.
Kom kom, niet overdrijven. Wie niet blind is, ziet die toenadering tussen behoudend-GG en GGiN al jaaaaren.
En met links/rechts-denken kom je niet verder. Dat is vruchteloze etiketjesplakkerij, meer niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Wat me meer en meer opvalt is een scheiding der geesten. Er vormen zich groepen die een zijn in denken en leer zowel ter rechter- als ter linkerkant.
We zien een toenadering bij de behoudende vleugel van de GG en de GGiN, tot voor enkele jaren niet voor mogelijk gehouden. We zien hetzelfde aan de linkerkant.
Kom kom, niet overdrijven. Wie niet blind is, ziet die toenadering tussen behoudend-GG en GGiN al jaaaaren.
En met links/rechts-denken kom je niet verder. Dat is vruchteloze etiketjesplakkerij, meer niet.
Die toenadering GG-GGiN is geheel eenzijdig. De GG probeert wel te knuffelen, maar de GGiN knuffelt niet terug.
Men heeft zelfs aangegeven een boekske uit te geven over de verschillen tussen de twee.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door Vorst »

-DIA- schreef:
Gabrielle schreef:
Vorst schreef:Maar wat is nu het probleem of het punt dat je wilt maken? Als christenen zien we uit naar de terugkeer van Jezus. Ik neem aan dat het verlangen daarnaar ook in de preken die je luistert en de gebeden die je uitspreekt terugkomt.
Amen!
Maranatha...

Wat me meer en meer opvalt is een scheiding der geesten. Er vormen zich groepen die een zijn in denken en leer zowel ter rechter- als ter linkerkant.
We zien een toenadering bij de behoudende vleugel van de GG en de GGiN, tot voor enkele jaren niet voor mogelijk gehouden. We zien hetzelfde aan de linkerkant.
Wat me meer en meer opvalt is de zinloosheid om op jouw vragen te reageren. Dat blijkt weer uit deze reactie van je.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:Nieuws!
We lezen de krant zo door.
Horen berichten.
Elke dag weer opnieuw.
Nieuws.
Elke dag nieuws.

Normaal?
Ja.

Maar is er ook iets wat niet normaal is?
Is onze tijd anders dan andere tijden?
Ja, vanzelf.

Maar hebben nieuws en feiten ons iets te zeggen?
Ja.

Maar verder: Wat doen we er mee?
Verontrust het ons?
Ja, soms.

Maar denken we er dieper over na?
Sommigen niet, zo het lijkt.

Waarom niet?
Is het soms angst voor de toekomst?
Is er iets gaande wat we niet in de hand hebben?
Ja, dat kan immers onrust verwekken.

Maar staan we daarbij stil en zegt het ons iets?
Ik meen dat het ons wat te zeggen zou moeten hebben.
Ik meen dat dit het juist is wat een mens onzeker maakt.
Een mens die alles naar zijn hand wil zetten blijkt onvermogend te zijn.


We lezen niet alleen de krant, toch?
Natuurlijk niet.
Ziet, de volken zijn geacht als een druppel van een emmer,
en als een stofje van de weegschaal;
ziet, Hij werpt de eilanden henen als dun stof!
En de Libanon is niet genoegzaam om te branden,
en zijn gedierte is niet genoegzaam ten brandoffer.
Alle volken zijn als niets voor Hem;
en zij worden bij Hem geacht minder dan niet, en ijdelheid.
Bij wien dan zult gij God vergelijken,
of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen?

Een paar gewone trefworden om over na te denken:
Computer
Robotisering
Afhankelijkheid
Risico
Verzekering
Wantrouwen
Verstoorde relaties
Breuken in de kerken
Ontbinding van huwelijken
Euthanasie
Klimaatsverandering
Mensen die boos worden om een aardbeving
Oorlog
Onbekende ziekten
De dood
De eeuwigheid.

Zomaar een rijtje dingen die we bij elk nieuwsbericht kunnen overdenken.
Of niet overdenken.
Gewoon?
Ongewoon?
Wennen aan het ongewone?
Dat is de vraag.
Om te overdenken.


Nieuws!
Wie werkt het?
Wie merkt het?
Niets geschied bij geval. Er is een albesturende Hand die alles toeschikt:
Enerzijds tot troost van de Kerk, maar tot een ernstige waarschuwing voor de onbekeerde mens.

Ziet, de volken zijn geacht als een druppel van een emmer, en als een stofje van de weegschaal; ziet, Hij werpt de eilanden henen als dun stof!
En de Libanon is niet genoegzaam om te branden, en zijn gedierte is niet genoegzaam ten brandoffer.
Alle volken zijn als niets voor Hem; en zij worden bij Hem geacht minder dan niet, en ijdelheid.
Bij wien dan zult gij God vergelijken, of wat gelijkenis zult gij op Hem toepassen?


Geen ding geschiedt er ooit gewisser, Dan 't hoog bevel van 's HEEREN mond:
Zijn Godd'lijk' almacht spreekt, en 't is er, Zijn wil gebiedt, en 't wordt terstond.
Schoon de heid'nen samen List op list beramen, God verbreekt hun raad;
Schoon de mogendheden Snood ontwerpen smeden, Hij belacht haar haat.

Mooie bijdrage DIA, ik herken wel een en ander wat je schrijft. Wanneer je er niks mee kunt dan kun je er ook niks mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef: Wat me meer en meer opvalt is de zinloosheid om op jouw vragen te reageren. Dat blijkt weer uit deze reactie van je.
Dergelijke reacties zullen nooit van begrip of ernst getuigen. Het lijkt meer een zich afzetten van de ernst. Het valt me meer en al lang op, dat over de diepe ernst van onze tijd en in het algemeen alles afketst. Ik begrijp wel dat er moeilijk over te discussiëren is, maar als je niemand het lijkt op te merken moet je het ergens kwijt. In dit geval (neem me niet kwalijk) het enige platform op internet waar je nog soms iets kwijt kunt, zei het dat het dam meest door onbegrip en soms geen mooie reacties wordt gevolgd.
Mensen, ik kan er ook niets aan doen, het is niet mijn bedoeling om u lastig te vallen. Begrijpen het (niet)?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door Vorst »

Het probleem is dat je het zelf allemaal zo goed weet. Waarom open je nog topics? Een ander is toch nooit rechtzinnig genoeg.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door DDD »

DIA doet op zijn manier wel zijn best om een zinnige bijdrage te leveren. Dus ik vind dit geen terecht verwijt.

Overigens ben ik het niet zo met DIA eens als het gaat om gesloten kansels. Ik denk dat het eerder precies andersom is. Maar goed.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door -DIA- »

Vorst schreef:Het probleem is dat je het zelf allemaal zo goed weet. Waarom open je nog topics? Een ander is toch nooit rechtzinnig genoeg.
Hebt u dan wellicht iets anders geleerd? Ik weet verstandelijk echt niet meer dan er in de Bijbel staat en wat ik gelezen heb en wat ik op de catechisatie geleerd heb. Als je op een refoforum wat zegt mag je aannemen dat we die fundamentele kennis hebben. Het fundament hebben wel allen (als het goed is) geleerd op de catechisatie. Ik weet in feite niets meer. Ik denk wel eens dat de jongere generatie kennis te weinig heeft. Dat is niet nodig, er zijn genoeg boeken, en een hele Bijbel met 66 boeken. Dan hebben we nog de drie formulieren van Enigheid. Als het goed is weten we toch verstandelijk wel wat we belijden? Dat heeft totaal niets te maken met beter weten. En verder: Is het dan ook wel goed als we minder rechtzinnig in de leer zijn? Of wat wilt u daarmee zeggen? Ligt het aan een tekort aan blote kennis of zou ik mogelijk teveel blote kennis hebben? Ik heb (ook hier) meerdere malen opgemerkt dat het over het algemeen slecht gesteld is met de uiterlijke kennis. Mensen lijken licht beïnvloedbaar en toetsen niet of het Schriftuurlijk is. De dominee zei het immers? Nu zal dat zeker niet voor iedereen gelden, maar het is wel een opmerkelijke zaak dat de kennis minder wordt. Wie dan als een dom en ongeletterd man iets beter lijkt te weten wordt een ergernis voor de geleerden vrees ik wel eens.

Ik wil er niet prat op gaan te zeggen dat ik dom ben. Ik heb een goed verstand gekregen, gelukkig, maar ben vroeger door omstandigheden nooit in de gelegenheid geweest om te leren. Ik heb een getuigschrift van de School met den Bijbel, daarnaast heb ik de catechisatie afgerond en Belijdenis des geloofs afgelegd. Op latere leeftijd heb ik een schriftelijke cursus MAVO gevolgd, maar niet helemaal afgemaakt, dus geen diploma. Daarna heb ik 4 of 5 jaar winteravondcursussen Engels en Duits geleerd, maar geen diploma. Verder heb ik dan nog een cursus Autorijden gedaan.... Ofwel rijlessen gehad en 2 keer gezakt, derde keer geslaagd, en zie hier: dat was dan mijn gehele CURRICULUM VITAE. Oh ja, en ik heb nog een paar orgellessen gehad, zodat ik me op mijn orgel wat kan ontspannen. Meer niet. Helaas. Dat is wel eens een handicap. Hieruit kan genoegzaam geconcludeerd worden dat ik min of meer een 'ongeletterd' mens ben, ofwel laag opgeleid. Zou het me passen om dan een eigenwijze betweter te zijn? Zegt u het maar. Ik weet wel dat die bestaan. Maar laten we daar niet op ingaan, dat wordt off-topic.

PS Ik houd beslist geen pleidooi voor ongeletterden en eenvoudigen, maar heb in mijn leven wel veel eenvoudigen ontmoet die meer wisten dan de geleerdste professoren aan theologische universiteiten. Daarmee veracht ik vanzelf (kan men weten) de studie niet. Zelf ervaar ik het als een gemis.

Dat was het dan. Hopelijk heb ik hiermee de insinuaties ontkracht als zou ik het beter of te goed weten. Vraag: Kun je het te goed weten? Ik zelf denk van wel. Als we gaan bouwen op verstandelijke kennis acht ik dat gevaarlijk. Deze kennis hadden de Farizeeën en de Schriftgeleerden immers ook?

Goede nacht, vrienden!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Goede nacht, vrienden!
DIA, dit kan nooit goed zijn voor je gemoedsrust en je nachtrust. Het is beter voor je om de computer wat eerder op de avond uit te zetten.

Slaap ze !!
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Goede nacht, vrienden!
DIA, dit kan nooit goed zijn voor je gemoedsrust en je nachtrust. Het is beter voor je om de computer wat eerder op de avond uit te zetten.

Slaap ze !!
Ik weet het, gemoedsrust en nachtrust zijn overigens doorgaans afzonderlijke zaken, soms gaan die samen, maar niet altijd.

Als ge zover zijt: welterusten! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Vorst schreef:Het probleem is dat je het zelf allemaal zo goed weet. Waarom open je nog topics? Een ander is toch nooit rechtzinnig genoeg.
Hebt u dan wellicht iets anders geleerd? Ik weet verstandelijk echt niet meer dan er in de Bijbel staat en wat ik gelezen heb en wat ik op de catechisatie geleerd heb. Als je op een refoforum wat zegt mag je aannemen dat we die fundamentele kennis hebben. Het fundament hebben wel allen (als het goed is) geleerd op de catechisatie. Ik weet in feite niets meer. Ik denk wel eens dat de jongere generatie kennis te weinig heeft. Dat is niet nodig, er zijn genoeg boeken, en een hele Bijbel met 66 boeken. Dan hebben we nog de drie formulieren van Enigheid. Als het goed is weten we toch verstandelijk wel wat we belijden? Dat heeft totaal niets te maken met beter weten. En verder: Is het dan ook wel goed als we minder rechtzinnig in de leer zijn? Of wat wilt u daarmee zeggen? Ligt het aan een tekort aan blote kennis of zou ik mogelijk teveel blote kennis hebben? Ik heb (ook hier) meerdere malen opgemerkt dat het over het algemeen slecht gesteld is met de uiterlijke kennis. Mensen lijken licht beïnvloedbaar en toetsen niet of het Schriftuurlijk is. De dominee zei het immers? Nu zal dat zeker niet voor iedereen gelden, maar het is wel een opmerkelijke zaak dat de kennis minder wordt. Wie dan als een dom en ongeletterd man iets beter lijkt te weten wordt een ergernis voor de geleerden vrees ik wel eens.

Ik wil er niet prat op gaan te zeggen dat ik dom ben. Ik heb een goed verstand gekregen, gelukkig, maar ben vroeger door omstandigheden nooit in de gelegenheid geweest om te leren. Ik heb een getuigschrift van de School met den Bijbel, daarnaast heb ik de catechisatie afgerond en Belijdenis des geloofs afgelegd. Op latere leeftijd heb ik een schriftelijke cursus MAVO gevolgd, maar niet helemaal afgemaakt, dus geen diploma. Daarna heb ik 4 of 5 jaar winteravondcursussen Engels en Duits geleerd, maar geen diploma. Verder heb ik dan nog een cursus Autorijden gedaan.... Ofwel rijlessen gehad en 2 keer gezakt, derde keer geslaagd, en zie hier: dat was dan mijn gehele CURRICULUM VITAE. Oh ja, en ik heb nog een paar orgellessen gehad, zodat ik me op mijn orgel wat kan ontspannen. Meer niet. Helaas. Dat is wel eens een handicap. Hieruit kan genoegzaam geconcludeerd worden dat ik min of meer een 'ongeletterd' mens ben, ofwel laag opgeleid. Zou het me passen om dan een eigenwijze betweter te zijn? Zegt u het maar. Ik weet wel dat die bestaan. Maar laten we daar niet op ingaan, dat wordt off-topic.

PS Ik houd beslist geen pleidooi voor ongeletterden en eenvoudigen, maar heb in mijn leven wel veel eenvoudigen ontmoet die meer wisten dan de geleerdste professoren aan theologische universiteiten. Daarmee veracht ik vanzelf (kan men weten) de studie niet. Zelf ervaar ik het als een gemis.

Dat was het dan. Hopelijk heb ik hiermee de insinuaties ontkracht als zou ik het beter of te goed weten. Vraag: Kun je het te goed weten? Ik zelf denk van wel. Als we gaan bouwen op verstandelijke kennis acht ik dat gevaarlijk. Deze kennis hadden de Farizeeën en de Schriftgeleerden immers ook?

Goede nacht, vrienden!
Nou DIA ik vind je CV echt indrukwekkend hoor.
Bovendien heb je in de loop van de jaren er heel wat bij geleerd wat denk je van je kennis van biologie?
Je hoeft je zelf niet onnodig laag weg te zetten hoor!
Ook al heeft iemand niets meer dan lagere school, maar wel levenswijsheid daar kan ik veel meer mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Nou DIA ik vind je CV echt indrukwekkend hoor.
Bovendien heb je in de loop van de jaren er heel wat bij geleerd wat denk je van je kennis van biologie?
Je hoeft je zelf niet onnodig laag weg te zetten hoor!
Ook al heeft iemand niets meer dan lagere school, maar wel levenswijsheid daar kan ik veel meer mee.
Het was alleen om de insinuatie van de geachte heer Vorst te ontkrachten. Ik weet tevens dat het niet het einde van de strijd is, want die ligt nog veel dieper. En zeker: Ik ben dom en naïef in deze zin: Zet te snel iets op internet wat ik beter achterwege kon laten. Wel vaak min of meer gedwongen door wantrouwende mensen die er misbruik van maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Nou DIA ik vind je CV echt indrukwekkend hoor.
Bovendien heb je in de loop van de jaren er heel wat bij geleerd wat denk je van je kennis van biologie?
Je hoeft je zelf niet onnodig laag weg te zetten hoor!
Ook al heeft iemand niets meer dan lagere school, maar wel levenswijsheid daar kan ik veel meer mee.
Het was alleen om de insinuatie van de geachte heer Vorst te ontkrachten. Ik weet tevens dat het niet het einde van de strijd is, want die ligt nog veel dieper. En zeker: Ik ben dom en naïef in deze zin: Zet te snel iets op internet wat ik beter achterwege kon laten. Wel vaak min of meer gedwongen door wantrouwende mensen die er misbruik van maken.
DIA, je hoeft hier echt geen verantwoording af te leggen.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wennen aan het ongewone? Of: bezinning op de actualiteit.

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Nou DIA ik vind je CV echt indrukwekkend hoor.
Bovendien heb je in de loop van de jaren er heel wat bij geleerd wat denk je van je kennis van biologie?
Je hoeft je zelf niet onnodig laag weg te zetten hoor!
Ook al heeft iemand niets meer dan lagere school, maar wel levenswijsheid daar kan ik veel meer mee.
Het was alleen om de insinuatie van de geachte heer Vorst te ontkrachten. Ik weet tevens dat het niet het einde van de strijd is, want die ligt nog veel dieper. En zeker: Ik ben dom en naïef in deze zin: Zet te snel iets op internet wat ik beter achterwege kon laten. Wel vaak min of meer gedwongen door wantrouwende mensen die er misbruik van maken.
DIA, je hoeft hier echt geen verantwoording af te leggen.
Moeten is wat anders, maar als je een beetje fatsoen en gevoel betracht probeer je te reageren en wat scheef is probeer je een beetje recht te zetten. Dat mag dan naïef zijn, het zij zo!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie