Bitcoin

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bitcoin

Bericht door DDD »

Ik ben het geheel met DIA eens. Vorige maand verscheen er nog een rapport over de kwalijke resultaten van de schaalvergroting in de ziekenhuiswereld. Het heeft geen meetbare positieve effecten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bitcoin

Bericht door Wandelende »

(~)
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bitcoin

Bericht door MGG »

De Bitcoin breekt bijna haar vorige record. Boeiend hoeveel geld mensen in iets nieuws stoppen wat enkel koers resultaat oplevert. Hetzelfde telt voor goud, maar Goud heeft een ijzersterk trackrecord en de koers is minder volatiel.

Follow The Money heeft een interessant artikel geschreven over banken en hun angst voor de digitale Euro.
https://www.ftm.nl/artikelen/lobby-digitale-euro
HHR
Berichten: 902
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Bitcoin

Bericht door HHR »

Grappig om die oudere berichten te lezen.
Vooralsnog blijkt BTC al 15 jaar geen sprookje en weet in marktwaarde al diverse valuta's achter zich en zijn er inmiddels ETF's waarmee ook grote professionele partijen investeren in BTC.

Wel eens met het gevaar van hebzucht en gevoelens van FOMO. Hoe daar mee om te gaan is een hele lastige.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Bitcoin

Bericht door ZWP »

Ambtenaar schreef: 05 jan 2018, 10:28 Ik had ook bitcoins. Ooit gekocht voor 50 dollarcent per stuk en verkocht voor bijna 100 dollar per stuk.

Als ik ze had gehouden, was ik nu multimiljonair geweest.
Nog wel eens uitgerekend hoeveel € je nu zou hebben? :jongle
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bitcoin

Bericht door Ambtenaar »

ZWP schreef: 05 mar 2024, 10:05
Nog wel eens uitgerekend hoeveel € je nu zou hebben? :jongle
Vermenigvuldig de huidige koers met 200.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Bitcoin

Bericht door MePaul »

Terecht dat bitcoin stijgt, want 16000 dollar (eind 2022) was een enorme onderwaardering. We hebben natuurlijk de goedkeuring van de etf gehad dus dat maakt dat er veel geld de markt instroomt. Verder is in april de halving en dan halveert het aanbod en dat drijft de koers omhoog. Ik acht de kans aannemelijk dat bitcoin dit jaar stijgt naar 100000 dolllar.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Bitcoin

Bericht door ZWP »

MePaul schreef: 05 mar 2024, 14:16 Terecht dat bitcoin stijgt, want 16000 dollar (eind 2022) was een enorme onderwaardering. We hebben natuurlijk de goedkeuring van de etf gehad dus dat maakt dat er veel geld de markt instroomt. Verder is in april de halving en dan halveert het aanbod en drijft de koers omhoog. Ik acht de kans aannemelijk dat bitcoin dit jaar stijgt naar 100000 dolllar.
Tcoh blijf ik er ver van als het gaat om beleggingen.

De waarde fluctueert behoorlijk, dat vind ik niet prettig. Je wilt een belegging weer liquide maken te zijner tijd, maar wat is dan de waarde?
Er is uberhaupt niet echt een onderliggende waarde. Je hebt geen deel van een bedrijf oid. Er is een groter risico op diefstal. Hoe veilig is je digitale portemonnee precies? En ik snap het product ook maar half. En wie houdt toezicht? Waar is wettelijke bescherming? Er is geen vangnet.

Kortom, allemaal zaken waarom ik mijn ene bitcoin van een paar jaar geleden toch heb verkocht.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Bitcoin

Bericht door MePaul »

ZWP schreef: 05 mar 2024, 14:21
MePaul schreef: 05 mar 2024, 14:16 Terecht dat bitcoin stijgt, want 16000 dollar (eind 2022) was een enorme onderwaardering. We hebben natuurlijk de goedkeuring van de etf gehad dus dat maakt dat er veel geld de markt instroomt. Verder is in april de halving en dan halveert het aanbod en drijft de koers omhoog. Ik acht de kans aannemelijk dat bitcoin dit jaar stijgt naar 100000 dolllar.
Tcoh blijf ik er ver van als het gaat om beleggingen.

De waarde fluctueert behoorlijk, dat vind ik niet prettig. Je wilt een belegging weer liquide maken te zijner tijd, maar wat is dan de waarde?
Er is uberhaupt niet echt een onderliggende waarde. Je hebt geen deel van een bedrijf oid. Er is een groter risico op diefstal. Hoe veilig is je digitale portemonnee precies? En ik snap het product ook maar half. En wie houdt toezicht? Waar is wettelijke bescherming? Er is geen vangnet.

Kortom, allemaal zaken waarom ik mijn ene bitcoin van een paar jaar geleden toch heb verkocht.
Een paar opmerkingen:
- Bitcoin fluctueert flink vergeleken met andere beleggingen omdat er nog relatief weinig geld in zit. De dalingen lijken af te nemen (vergelijk 2018 met 2022) en de stijgingen worden ook minder. Dat is logisch, want er komt steeds meer geld in bitcoin. Een bedrijf wat net op de beurs komt kan ook ontzettend volatiel zijn, dus zo vreemd is het niet dat bitcoin flinke stijgingen of dalingen kan maken.
- Het is ontzettend veilig als je het op je eigen (hardware) wallet hebt staan. Je bent dan niet afhankelijk van een derde partij. Het enige wat heel belangrijk is is dat je je eigen wachtwoord en 24 woorden (recovery seed) goed bewaart.
- Ik zie het persoonlijk als digtaal goud. Je hebt iets wat schaars is (21 miljoen) en je kunt peer to peer transacties doen zonder tussenkomt van een derde/externe partij (zoals een bank of overheid).
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Bitcoin

Bericht door ZWP »

MePaul schreef: 05 mar 2024, 14:28
ZWP schreef: 05 mar 2024, 14:21
MePaul schreef: 05 mar 2024, 14:16 Terecht dat bitcoin stijgt, want 16000 dollar (eind 2022) was een enorme onderwaardering. We hebben natuurlijk de goedkeuring van de etf gehad dus dat maakt dat er veel geld de markt instroomt. Verder is in april de halving en dan halveert het aanbod en drijft de koers omhoog. Ik acht de kans aannemelijk dat bitcoin dit jaar stijgt naar 100000 dolllar.
Tcoh blijf ik er ver van als het gaat om beleggingen.

De waarde fluctueert behoorlijk, dat vind ik niet prettig. Je wilt een belegging weer liquide maken te zijner tijd, maar wat is dan de waarde?
Er is uberhaupt niet echt een onderliggende waarde. Je hebt geen deel van een bedrijf oid. Er is een groter risico op diefstal. Hoe veilig is je digitale portemonnee precies? En ik snap het product ook maar half. En wie houdt toezicht? Waar is wettelijke bescherming? Er is geen vangnet.

Kortom, allemaal zaken waarom ik mijn ene bitcoin van een paar jaar geleden toch heb verkocht.
Een paar opmerkingen:
- Bitcoin fluctueert flink vergeleken met andere beleggingen omdat er nog relatief weinig geld in zit. De dalingen lijken af te nemen (vergelijk 2018 met 2022) en de stijgingen worden ook minder. Dat is logisch, want er komt steeds meer geld in bitcoin. Een bedrijf wat net op de beurs komt kan ook ontzettend volatiel zijn, dus zo vreemd is het niet dat bitcoin flinke stijgingen of dalingen kan maken.
- Het is ontzettend veilig als je het op je eigen (hardware) wallet hebt staan. Je bent dan niet afhankelijk van een derde partij. Het enige wat heel belangrijk is is dat je je eigen wachtwoord en 24 woorden (recovery seed) goed bewaart.
- Ik zie het persoonlijk als digtaal goud. Je hebt iets wat schaars is (21 miljoen) en je kunt peer to peer transacties doen zonder tussenkomt van een derde/externe partij (zoals een bank of overheid).
Ik snap het, maar toch blijf ik er verre van.
Denk trouwens ook aan het steeds grotere energieverbruik van (het minen van) Bitcoin.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bitcoin

Bericht door refo »

Overigens is het verschijnsel dat we 'geld' noemen niet anders dan de bitcoins. Het zijn voddige papiertjes en beduimelde munten of zelfs alleen maar getallen op een beeldscherm. Er ligt niets anders aan ten grondslag dan het vertrouwen. We zien het getal van ons saldo verspringen en zeggen: 'hoera, het salaris is gestort'. We zijn namelijk zo blij omdat we alle mensen die geld van ons krijgen op dezelfde wijze denken te kunnen bedotten. Zodra dat vertrouwen er niet meer is, willen we goud als salaris. Of bitcoins.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Bitcoin

Bericht door MePaul »

refo schreef: 05 mar 2024, 15:59 Overigens is het verschijnsel dat we 'geld' noemen niet anders dan de bitcoins. Het zijn voddige papiertjes en beduimelde munten of zelfs alleen maar getallen op een beeldscherm. Er ligt niets anders aan ten grondslag dan het vertrouwen. We zien het getal van ons saldo verspringen en zeggen: 'hoera, het salaris is gestort'. We zijn namelijk zo blij omdat we alle mensen die geld van ons krijgen op dezelfde wijze denken te kunnen bedotten. Zodra dat vertrouwen er niet meer is, willen we goud als salaris. Of bitcoins.
Er zit wel verschil tussen, want de euro en de dollar hebben geen maximaal aanbod. Bitcoin is gelimiteerd tot 21 miljoen en goud is ook redelijk beperkt. Ik vind bitcoin en goud daarom beter dan fiatgeld. Daarnaast kan bitcoin functioneren zonder banken en overheden die transacties kunnen weigeren. Op lange termijn stijgt bitcoin omdat de vraag gelijkblijft en zelfs stijgt en het aanbod juist afneemt. De euro en dollar kunnen afnemen in koers/waarde (inflatie) omdat er soms enorm veel euro's in de economie vloeien.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bitcoin

Bericht door MGG »

refo schreef: 05 mar 2024, 15:59 Overigens is het verschijnsel dat we 'geld' noemen niet anders dan de bitcoins. Het zijn voddige papiertjes en beduimelde munten of zelfs alleen maar getallen op een beeldscherm. Er ligt niets anders aan ten grondslag dan het vertrouwen. We zien het getal van ons saldo verspringen en zeggen: 'hoera, het salaris is gestort'. We zijn namelijk zo blij omdat we alle mensen die geld van ons krijgen op dezelfde wijze denken te kunnen bedotten. Zodra dat vertrouwen er niet meer is, willen we goud als salaris. Of bitcoins.
Goud is ook niks anders dan vertrouwen en denkbeeldige waarde. In een noodsituatie heb je het meeste aan een goed wapen en een voorraad levensmiddelen.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bitcoin

Bericht door MGG »

MePaul schreef: 05 mar 2024, 16:15
refo schreef: 05 mar 2024, 15:59 Overigens is het verschijnsel dat we 'geld' noemen niet anders dan de bitcoins. Het zijn voddige papiertjes en beduimelde munten of zelfs alleen maar getallen op een beeldscherm. Er ligt niets anders aan ten grondslag dan het vertrouwen. We zien het getal van ons saldo verspringen en zeggen: 'hoera, het salaris is gestort'. We zijn namelijk zo blij omdat we alle mensen die geld van ons krijgen op dezelfde wijze denken te kunnen bedotten. Zodra dat vertrouwen er niet meer is, willen we goud als salaris. Of bitcoins.
Er zit wel verschil tussen, want de euro en de dollar hebben geen maximaal aanbod. Bitcoin is gelimiteerd tot 21 miljoen en goud is ook redelijk beperkt. Ik vind bitcoin en goud daarom beter dan fiatgeld. Daarnaast kan bitcoin functioneren zonder banken en overheden die transacties kunnen weigeren. Op lange termijn stijgt bitcoin omdat de vraag gelijkblijft en zelfs stijgt en het aanbod juist afneemt. De euro en dollar kunnen afnemen in koers/waarde (inflatie) omdat er soms enorm veel euro's in de economie vloeien.
1. Goud en botcoin geven alleen koersresultaat. Het koersresultaat moet minimaal de inflatie dekken.
2. Niemand weet of de vraag van Bitcoin blijft stijgen of minimaal gelijk blijft. Ook Bitcoin draait op vertrouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bitcoin

Bericht door refo »

MePaul schreef: 05 mar 2024, 16:15
refo schreef: 05 mar 2024, 15:59 Overigens is het verschijnsel dat we 'geld' noemen niet anders dan de bitcoins. Het zijn voddige papiertjes en beduimelde munten of zelfs alleen maar getallen op een beeldscherm. Er ligt niets anders aan ten grondslag dan het vertrouwen. We zien het getal van ons saldo verspringen en zeggen: 'hoera, het salaris is gestort'. We zijn namelijk zo blij omdat we alle mensen die geld van ons krijgen op dezelfde wijze denken te kunnen bedotten. Zodra dat vertrouwen er niet meer is, willen we goud als salaris. Of bitcoins.
Er zit wel verschil tussen, want de euro en de dollar hebben geen maximaal aanbod. Bitcoin is gelimiteerd tot 21 miljoen en goud is ook redelijk beperkt. Ik vind bitcoin en goud daarom beter dan fiatgeld. Daarnaast kan bitcoin functioneren zonder banken en overheden die transacties kunnen weigeren. Op lange termijn stijgt bitcoin omdat de vraag gelijkblijft en zelfs stijgt en het aanbod juist afneemt. De euro en dollar kunnen afnemen in koers/waarde (inflatie) omdat er soms enorm veel euro's in de economie vloeien.
Die 21 miljoen wordt in 2140 bereikt, las ik ergens.
Plaats reactie