Bitcoin

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bitcoin

Bericht door Mara »

De bitcoin lijkt nu ook (veel?) refojongeren in hun greep te krijgen.
Gisteravond sprak ik een moeder en zij maakte zich grote zorgen om haar zoon.
Hij had 1.000 euro ingelegd en dat was de volgende dag al verdubbeld.
Maar ipv te cashen en te stoppen, is hij nu helemaal in de ban ervan, tezamen met een aantal vrienden.
Volgens het NRC krijgen de banken en de Staten de zenuwen van de bitcoin hype, die onze gezindte dus ook niet voorbij gaat.
Het is net als destijds met het pyramide-spel, pas als het klapt weet je hoe erg de schade is.
Ik moet hierbij denken aan 1 Tim. 6
Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.

Is het voor jullie een ver-van-het-bed probleem? Is het eng of slechts een hype die wel weer zal overwaaien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bitcoin

Bericht door samanthi »

Ver van mijn bed. Ik zou me er in moeten verdiepen. Ik weet er weinib tot niets van.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Bitcoin

Bericht door Auto »

Mara schreef:De bitcoin lijkt nu ook (veel?) refojongeren in hun greep te krijgen.
Gisteravond sprak ik een moeder en zij maakte zich grote zorgen om haar zoon.
Hij had 1.000 euro ingelegd en dat was de volgende dag al verdubbeld.
Maar ipv te cashen en te stoppen, is hij nu helemaal in de ban ervan, tezamen met een aantal vrienden.
Volgens het NRC krijgen de banken en de Staten de zenuwen van de bitcoin hype, die onze gezindte dus ook niet voorbij gaat.
Het is net als destijds met het pyramide-spel, pas als het klapt weet je hoe erg de schade is.
Ik moet hierbij denken aan 1 Tim. 6
Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.

Is het voor jullie een ver-van-het-bed probleem? Is het eng of slechts een hype die wel weer zal overwaaien?
Die hype van bitcoin zal wel overwaaien, maar dit is wel een issue. Hier thuis ook diverse gesprekken gehad en het 'groeiende geld' begint zijn greep te krijgen. Worden ook door anderen aangestoken. En dat 'prachtige' artikel in het RD heeft er ook niet echt aan bijgedragen. Dit is nog erger dan een pyramidespel, daar is uiteindelijk nog een dader aan te wijzen. Dit is virtueel ongrijpbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bitcoin

Bericht door Ambtenaar »

Ik had ook bitcoins. Ooit gekocht voor 50 dollarcent per stuk en verkocht voor bijna 100 dollar per stuk.

Als ik ze had gehouden, was ik nu multimiljonair geweest.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Bitcoin

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:De bitcoin lijkt nu ook (veel?) refojongeren in hun greep te krijgen.
Gisteravond sprak ik een moeder en zij maakte zich grote zorgen om haar zoon.
Hij had 1.000 euro ingelegd en dat was de volgende dag al verdubbeld.
Maar ipv te cashen en te stoppen, is hij nu helemaal in de ban ervan, tezamen met een aantal vrienden.
Volgens het NRC krijgen de banken en de Staten de zenuwen van de bitcoin hype, die onze gezindte dus ook niet voorbij gaat.
Het is net als destijds met het pyramide-spel, pas als het klapt weet je hoe erg de schade is.
Ik moet hierbij denken aan 1 Tim. 6
Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.

Is het voor jullie een ver-van-het-bed probleem? Is het eng of slechts een hype die wel weer zal overwaaien?
In mijn vriendengroep zitten ook een aantal jongens, die behoorlijk in de ban zijn van de bitcoin en andere cryptovaluta. Ze hebben vele duizenden euros geïnvesteerd. Het is een behoorlijke hype, en het heeft hen behoorlijk in zn greep. Gesprekken gaan bijna louter daarover.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bitcoin

Bericht door samanthi »

Gelukkig hoor ik mijn kinderen er niet over, we hebben geprobeerd om te leren dat er meer is dan geld en dat geld wel makkelijk is maar dat je je geluk toch ergens anders uit moet halen, ook als iets te mooi om waar te zijn lijkt, is het ook te mooi om waar te zijn.

Ooit heeft mijn zwager het eens gehad over geld inleggen wat verdubbeld werd, maar daar hebben we hem gelukkig van af kunnen praten, het stortte niet lang daarna in elkaar.

Hier in het winkelcentrum stond een groot rad van avontuur, een man zei dat ik er aan mocht draaien voor een lot van de staatsloterij, ik zei dat ik gelukkig was hoe ik was, dat snapte ze echt niet.

Ik deel het met Mara Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Dat betekend niet dat als je zaken goed gaan je dan meteen zondig bent, maar wel wat je er mee doet en waat het met jezelf doet.
Het is moeilijk om met het minimum te leven, maar ook om rijk te zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Bitcoin

Bericht door Auto »

samanthi schreef:Gelukkig hoor ik mijn kinderen er niet over, we hebben geprobeerd om te leren dat er meer is dan geld en dat geld wel makkelijk is maar dat je je geluk toch ergens anders uit moet halen, ook als iets te mooi om waar te zijn lijkt, is het ook te mooi om waar te zijn.

Ooit heeft mijn zwager het eens gehad over geld inleggen wat verdubbeld werd, maar daar hebben we hem gelukkig van af kunnen praten, het stortte niet lang daarna in elkaar.

Hier in het winkelcentrum stond een groot rad van avontuur, een man zei dat ik er aan mocht draaien voor een lot van de staatsloterij, ik zei dat ik gelukkig was hoe ik was, dat snapte ze echt niet.

Ik deel het met Mara Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Dat betekend niet dat als je zaken goed gaan je dan meteen zondig bent, maar wel wat je er mee doet en waat het met jezelf doet.
Het is moeilijk om met het minimum te leven, maar ook om rijk te zijn.
Inderdaad. Ik heb vorige week in een soort van economieles uitgelegd wat er tegenover valuta, grondstoffen en aandelen staat en ze zelf proberen laten uit te vinden wat staat er tegenover de bitcoin. ........ Conclusie van een puber: bitcoin is beter, want die reguleert zichzelf ... aaaaarghhhhh. Ik had hem bijna voor straf Adam Smith laten overschrijven .....
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bitcoin

Bericht door samanthi »

Auto schreef:
samanthi schreef:Gelukkig hoor ik mijn kinderen er niet over, we hebben geprobeerd om te leren dat er meer is dan geld en dat geld wel makkelijk is maar dat je je geluk toch ergens anders uit moet halen, ook als iets te mooi om waar te zijn lijkt, is het ook te mooi om waar te zijn.

Ooit heeft mijn zwager het eens gehad over geld inleggen wat verdubbeld werd, maar daar hebben we hem gelukkig van af kunnen praten, het stortte niet lang daarna in elkaar.

Hier in het winkelcentrum stond een groot rad van avontuur, een man zei dat ik er aan mocht draaien voor een lot van de staatsloterij, ik zei dat ik gelukkig was hoe ik was, dat snapte ze echt niet.

Ik deel het met Mara Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Dat betekend niet dat als je zaken goed gaan je dan meteen zondig bent, maar wel wat je er mee doet en waat het met jezelf doet.
Het is moeilijk om met het minimum te leven, maar ook om rijk te zijn.
Inderdaad. Ik heb vorige week in een soort van economieles uitgelegd wat er tegenover valuta, grondstoffen en aandelen staat en ze zelf proberen laten uit te vinden wat staat er tegenover de bitcoin. ........ Conclusie van een puber: bitcoin is beter, want die reguleert zichzelf ... aaaaarghhhhh. Ik had hem bijna voor straf Adam Smith laten overschrijven .....
hahahaha, lekker strafwerk, misschien dat ze over 10 jaar nog eens aan je terug denken, die meneer auto had misschien toch gelijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bitcoin

Bericht door refo »

We moeten oppassen om 1 Tim alleen te voorschijn te halen als het over bitcoins gaat.

Een afgeloste hypotheek, een goede baan, een hoog banksaldo vallen ook onder de bedoeling van Paulus. Maar deze dingen worden vaak verward met Gods gunst over de bezitter. Het tegendeel is waar.

Bitcoins zijn niet te vergelijken met een pyramidespel. Bij dergelijke spelen moeten zoveel mogelijk mensen meedoen om de toevloed aan geld te waarborgen. Dat geld wordt dan veelal verduisterd door de organisator van het spel. De bitcoin is iets waaraan mensen waarde toekennen. Een koper en een verkoper komen samen een prijs overeen en aldus is zowel de bitcoin als het geld van eigenaar verwisseld.
Als het systeem werkelijk op enig moment in kan storten, zou ik het liever met zwartepieten vergelijken. Wie de bitcoin dan heeft, is de klos.

Zorgelijk is wel dat het nogal wat energie nodig heeft om ze te minen. Wereldwijd wordt al 1 promille van alle elektriciteitsverbruik er aan gespendeerd. Stond dat ook niet in het RD?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bitcoin

Bericht door refo »

Auto schreef:
samanthi schreef:Gelukkig hoor ik mijn kinderen er niet over, we hebben geprobeerd om te leren dat er meer is dan geld en dat geld wel makkelijk is maar dat je je geluk toch ergens anders uit moet halen, ook als iets te mooi om waar te zijn lijkt, is het ook te mooi om waar te zijn.

Ooit heeft mijn zwager het eens gehad over geld inleggen wat verdubbeld werd, maar daar hebben we hem gelukkig van af kunnen praten, het stortte niet lang daarna in elkaar.

Hier in het winkelcentrum stond een groot rad van avontuur, een man zei dat ik er aan mocht draaien voor een lot van de staatsloterij, ik zei dat ik gelukkig was hoe ik was, dat snapte ze echt niet.

Ik deel het met Mara Doch die rijk willen worden, vallen in verzoeking, en in den strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mensen doen verzinken in verderf en ondergang.
Dat betekend niet dat als je zaken goed gaan je dan meteen zondig bent, maar wel wat je er mee doet en waat het met jezelf doet.
Het is moeilijk om met het minimum te leven, maar ook om rijk te zijn.
Inderdaad. Ik heb vorige week in een soort van economieles uitgelegd wat er tegenover valuta, grondstoffen en aandelen staat en ze zelf proberen laten uit te vinden wat staat er tegenover de bitcoin. ........ Conclusie van een puber: bitcoin is beter, want die reguleert zichzelf ... aaaaarghhhhh. Ik had hem bijna voor straf Adam Smith laten overschrijven .....
Die puber heeft het goed gesnapt. Bij alles staat er alleen verwachtingswaarde tegenover. Tenminste, in het kader van beleggen. Als je olie of Zwiterse Franken nodig hebt, is het wat anders.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bitcoin

Bericht door Wim Anker »

.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 05 jan 2018, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bitcoin

Bericht door Wim Anker »

De puber had gelijk. De Euro (net als alle munten) is net zo virtueel als de bitcoin. Bij beide is er geen intrinsieke waarde, het is enkel het vertrouwen dat er goederen mee aangeschaft kunnen worden wat de waarde bepaalt.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bitcoin

Bericht door -DIA- »

Wim Anker schreef:De puber had gelijk. De Euro (net als alle munten) is net zo virtueel als de bitcoin. Bij beide is er geen intrinsieke waarde, het is enkel het vertrouwen dat er goederen mee aangeschaft kunnen worden wat de waarde bepaalt.
En als door welke omstandigheid ook, het vertrouwen wegzakt zakt alles in elkaar.
Wie had de crisis in 2008 voorzien?
De banken vielen om.. het kapitaal verdampte en ging als met de rook verloren.

En nu spreekt men van een economisch herstel... Zou dat echt stand houden?
Of... Als het feest in de wereld op zijn hoogtepunt is...
en dan die dat gedeelte van een hand:
MENÉ NENÉ TEKEL UPHARSIN?
Het grote Babylon zou snellijk kunnen vallen. De tekenen en waarschuwingen mogen we nog horen.
Wie wijs is neme het ter harte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bitcoin

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:De puber had gelijk. De Euro (net als alle munten) is net zo virtueel als de bitcoin. Bij beide is er geen intrinsieke waarde, het is enkel het vertrouwen dat er goederen mee aangeschaft kunnen worden wat de waarde bepaalt.
En als door welke omstandigheid ook, het vertrouwen wegzakt zakt alles in elkaar.
Wie had de crisis in 2008 voorzien?
De banken vielen om.. het kapitaal verdampte en ging als met de rook verloren.

En nu spreekt men van een economisch herstel... Zou dat echt stand houden?
Of... Als het feest in de wereld op zijn hoogtepunt is...
en dan die dat gedeelte van een hand:
MENÉ NENÉ TEKEL UPHARSIN?
Het grote Babylon zou snellijk kunnen vallen. De tekenen en waarschuwingen mogen we nog horen.
Wie wijs is neme het ter harte.
Ook het trump-gebeuren met Israel heeft iets te zeggen, ik kijk met belangstelling naar de ontwikkelingen, wat zou de Heere hier mee voor hebben, niets gebeurd zomaar, maar dit is offtopic, weer verder met de bitcoins
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bitcoin

Bericht door FlyingEagle »

Uiteindelijk gaat het met de bitcoin over de technologie (Blockchain) die erachter zit, dat is vele malen interessanter. Hier op mijn werk zijn ze een pilot gestart met blockchain.

Cryptovaluta is geen piramidespel, het is net zoveel waard als je deelnemer er voor over heeft. Ik heb voor wat kleine bedragen enkele crypto’s gekocht, puur omdat ik wil weten hoe het werkt i.v.m. mijn werk.
Toch is het wel uitkijken geblazen, je raakt snel in de ban van koersstijgingen waardoor het je helemaal kan beheersen. Daarom wil ik er geen duizenden euro’s in investeren.
Plaats reactie