Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Dodo »

Als je zegt: droogte, dan denk ik aan zoiets:
Afbeelding

Moeten wij nu bidstonden houden omdat het hier een beetje droog is? Zijn er bidstonden gehouden toen het zo droog was in de Sahel?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Orchidee »

Ik weet niet hoe oud iedereen hier is maar ik vind deze zomer helemaal niet raar of anders dan 20/30/40 jaar geleden.
Het waren vaak lange, droge zomers.
Ook regelmatig zeer natte zomers.
Naar mijn idee is er niets nieuws onder de zon.
Er is nu alleen meer aandacht voor

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Vagari »

Nou, bid dan maar voor de geestelijk regen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik weet niet hoe oud iedereen hier is maar ik vind deze zomer helemaal niet raar of anders dan 20/30/40 jaar geleden.
Het waren vaak lange, droge zomers.
Ook regelmatig zeer natte zomers.
Naar mijn idee is er niets nieuws onder de zon.
Er is nu alleen meer aandacht voorAfbeelding
Ik vind het ook wel meevallen, maar het weer is een heel item geworden. Elk half uur kun je wel ergens een weerbericht horen en buienradar wordt heel goed bezocht.
Begin jaren '70 logeerde ik op een camping in de Achterhoek en daar mocht je toen maar een bepaalde tijd douchen, na een paar minuten werd het water ijskoud.
Ik heb er 3 weken gezeten en er is geen drup regen gevallen.
Volgens de ouderen - die in augustus altijd grote schoolvakantie hadden - en koninginnedag toen was, was deze maand vaak zonnig, warm en droog. Ik heb het gevoel dat het verschoven is. Vaak is het voorjaar mooi en de maand september/oktober en verregent de grote vakantie enigszins. Maar je geheugen fopt je vaak.
Je kunt het echt goed onthouden als je een trouwerij of andere gebeurtenis had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Orchidee »

Mijn geheugen is best nog goed hoor gelukkig
Maar je had echt hele zomervakanties alleen maar mooi zonnig weer met een enkele zware onweersbui.
Wij hadden tegenover ons huis regelmatig spontane hooibrandjes, zelfs 1x ernstig (1976)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ik weet niet hoe oud iedereen hier is maar ik vind deze zomer helemaal niet raar of anders dan 20/30/40 jaar geleden.
Het waren vaak lange, droge zomers.
Ook regelmatig zeer natte zomers.
Naar mijn idee is er niets nieuws onder de zon.
Er is nu alleen meer aandacht voorAfbeelding
Of lees wetenschappelijke rapporten van het KNMI. Die zijn echt alarmerend.
Mensen lezen vaak niet wat hen verontrust en willen met rust worden gelaten.
Er waren eens mensen die voor zoiets een bijzondere naam hadden bedacht:
Struisvolgelgedrag. Kop in het zand en je ziet niets, je denkt veilig te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Mijn geheugen is best nog goed hoor gelukkig Afbeelding
Maar je had echt hele zomervakanties alleen maar mooi zonnig weer met een enkele zware onweersbui.
Wij hadden tegenover ons huis regelmatig spontane hooibrandjes, zelfs 1x ernstig (1976)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
1976 ligt me ook nog vers in het geheugen. Er zijn overeenkomsten.
Er zijn ook feiten die anders zijn.
De jaren 60 en 70 kenmerkten zich over het algemeen door koele zomers.
Uitzonderingen waren 1975 en 1976. Deze waren warm.
Maar nu het verschil, als we te situatie wereldwijd bezien.
Als we het zo bezien was er in 1976 in feite nog niet zo veel aan de hand.
Het was een uitschieter, dat gebeurde meer, bv. de hete zomer van 1947.
Door de jaren heen bleef de gemiddelde temperatuut ongeveer gelijk.
Nu ligt dat anders.
Sinds midden jaren 80 constateren wetenschappers over de hele wereld
een klimaatsverandering. Bovendien voltrekt dit proces zich in steeds sneller
tempo. Daar hoeven we geen vraagtekens bij te zetten.
De cijfers spreken voor zich.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Mara »

Dodo had vanmorgen een foto gepost van de Sahel, met de kurkdroge grond, maar dit komt toch ook wel dichtbij.
Gezien in het AD, bij de poldermolen op Texel
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Ik weet niet hoe oud iedereen hier is maar ik vind deze zomer helemaal niet raar of anders dan 20/30/40 jaar geleden.
Het waren vaak lange, droge zomers.
Ook regelmatig zeer natte zomers.
Naar mijn idee is er niets nieuws onder de zon.
Er is nu alleen meer aandacht voorAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Lange droge zomers hebben we niet veel gehad. 1976 en volgens mij ook 1975 waren destijds ook al bijzonder.
Het menselijk geheugen is erg onbetrouwbaar. De één herinnert zich het mooie weer en de ander de natte zomers.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Orchidee schreef:Ik weet niet hoe oud iedereen hier is maar ik vind deze zomer helemaal niet raar of anders dan 20/30/40 jaar geleden.
Het waren vaak lange, droge zomers.
Ook regelmatig zeer natte zomers.
Naar mijn idee is er niets nieuws onder de zon.
Er is nu alleen meer aandacht voorAfbeelding
Lange droge zomers hebben we niet veel gehad. 1976 en volgens mij ook 1975 waren destijds ook al bijzonder.
Het menselijk geheugen is erg onbetrouwbaar. De één herinnert zich het mooie weer en de ander de natte zomers.
HERHALING
1976 ligt me ook nog vers in het geheugen. Er zijn overeenkomsten.
Er zijn ook feiten die anders zijn.
De jaren 60 en 70 kenmerkten zich over het algemeen door koele zomers.
Uitzonderingen waren 1975 en 1976. Deze waren warm.
Maar nu het verschil, als we te situatie wereldwijd bezien.
Als we het zo bezien was er in 1976 in feite nog niet zo veel aan de hand.
Het was een uitschieter, dat gebeurde meer, bv. de hete zomer van 1947.
Door de jaren heen bleef de gemiddelde temperatuut ongeveer gelijk.
Nu ligt dat anders.
Sinds midden jaren 80 constateren wetenschappers over de hele wereld
een klimaatsverandering. Bovendien voltrekt dit proces zich in steeds sneller
tempo. Daar hoeven we geen vraagtekens bij te zetten.
De cijfers spreken voor zich.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Delftenaar »

En rond het jaar 1000 was Groenland zo warm dat de Vikingen dat enorme eiland konden koloniseren. Tot er na zeg 1200 niets meer van hen werd vernomen.

Klimaat verandert altijd. Soms in de warme richting, soms in de koude richting.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:En rond het jaar 1000 was Groenland zo warm dat de Vikingen dat enorme eiland konden koloniseren. Tot er na zeg 1200 niets meer van hen werd vernomen.

Klimaat verandert altijd. Soms in de warme richting, soms in de koude richting.
Het is waar dat er schommelingen in het klimaat bekend zijn. Zo is ook sprake van een 'kleine ijstijd" omstreeks de 17e eeuw. Ook zijn op plaatsen fossielen gevonden die in het huidige klimaat daar nooit konden leven. Dat er dus veranderingen hebben plaatsgevonden lijkt reëel.
Toch zou ik nog even op de huidige situatie willen terugkomen. Zien we dan niet dat er zich thans iets onnatuurlijks op
de aarde afspeelt? Kunnen we dit niet in verband brengen met een handelen Gods, temeer daar wij in Europa zeer
diep van God van zijn afgeweken en Zijn toorn over ons hebben afgeroepen? Europa waar Gods Kerk zo rijk heeft
gebloeid heeft massaal afscheid van God genomen. Plaatsen in Duitsland waar eens de Reformatie begon zijn nu de
meest seculiere plaatsen van Europa. En wij gaan door. Zou God dan ook niet doorgaan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Orchidee »

En wat dan allemaal nog?!
Wij weten toch dat wij hier geen blijvende stad hebben en dat deze wereld eens zal ophouden te bestaan?!
We mogen en moeten zelfs bidden om Christus wederkomst en mogen daar als het goed is naar verlangen!
Om even op de struisvogelpolitiek teeug te komen: ik steek mijn kop niet in het zand!


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Delftenaar »

-DIA- schreef:Toch zou ik nog even op de huidige situatie willen terugkomen. Zien we dan niet dat er zich thans iets onnatuurlijks op de aarde afspeelt? Kunnen we dit niet in verband brengen met een handelen Gods, temeer daar wij in Europa zeer diep van God van zijn afgeweken en Zijn toorn over ons hebben afgeroepen? Europa waar Gods Kerk zo rijk heeft gebloeid heeft massaal afscheid van God genomen. Plaatsen in Duitsland waar eens de Reformatie begon zijn nu de meest seculiere plaatsen van Europa. En wij gaan door. Zou God dan ook niet doorgaan?
God gaat zeker door, via allerlei klimatologische omstandigheden die al dan niet extreem zijn.
Met de brief aan de Romeinen belijdt de kerk immers dat alle dingen zullen medewerken ten goede. En dat alle zaken, zoals droogte etc., niet zomaar gebeuren maar ons door God toekomen. Niet alleen als oordeel, maar ook simpel om te erkennen dat alle variaties qua weer ons van God toegeschikt worden. Die alles beheerst, dus ook de huidige droogte.

Dan hoeven we als christen toch niet te wanhopen? Het is toch Gods voorzienigheid om op Zijn tijd weer regen te geven?
Geloven we dan niet dat ook tijden van droogte in Zijn hand besloten liggen?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:
-DIA- schreef:Toch zou ik nog even op de huidige situatie willen terugkomen. Zien we dan niet dat er zich thans iets onnatuurlijks op de aarde afspeelt? Kunnen we dit niet in verband brengen met een handelen Gods, temeer daar wij in Europa zeer diep van God van zijn afgeweken en Zijn toorn over ons hebben afgeroepen? Europa waar Gods Kerk zo rijk heeft gebloeid heeft massaal afscheid van God genomen. Plaatsen in Duitsland waar eens de Reformatie begon zijn nu de meest seculiere plaatsen van Europa. En wij gaan door. Zou God dan ook niet doorgaan?
God gaat zeker door, via allerlei klimatologische omstandigheden die al dan niet extreem zijn.
Met de brief aan de Romeinen belijdt de kerk immers dat alle dingen zullen medewerken ten goede. En dat alle zaken, zoals droogte etc., niet zomaar gebeuren maar ons door God toekomen. Niet alleen als oordeel, maar ook simpel om te erkennen dat alle variaties qua weer ons van God toegeschikt worden. Die alles beheerst, dus ook de huidige droogte.

Dan hoeven we als christen toch niet te wanhopen? Het is toch Gods voorzienigheid om op Zijn tijd weer regen te geven?
Geloven we dan niet dat ook tijden van droogte in Zijn hand besloten liggen?
Met de Kerk komt goed. En regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare tijden, ziekte en gezondheid etc. komen niet bij geval over ons. En alles is in Gods hand, en het loopt Hem, met eerbied gezegd niet uit de hand. Daar hoeven we niet aan te twijfelen. Toch lees ik meer in de Bijbel. Namelijk dat er een tijd aanstaande kan zijn dat de gezonde leer niet meer verdragen wordt, dat de mensen kittelachtig van gehoor zullen zijn, dat zij de waarheid niet kunnen verdragen, dat de Bijbel ook zegt dat zo die dagen niet verkort zouden worden, geen vlees behouden zou worden. En vrezen we dan nooit? Ik heb nog niet vaak zo een groot geloof en vastigheid op dit forum ontmoet. Niet dat ik hiermee iemand op het oog heb, maar wat me zeer verontrust is dat niemand schijnt te vrezen. We lezen in Profeten: Heere, als ik Uw rede gehoord heb, zo heb ik gevreesd. De dichter van Psalm 119 rees zelfs zijn haar ten berge als hij op de oordelen Gods zag. En zo zouden we veel meer kunnen noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie