Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door olfie »

Als we geloven dat er geen haar van ons hoofd valt, en wij geloven dat alles onder Zijn voorzienig beleid valt, dan mogen we hier zeker wel opmerkzaam op zijn.
Wat te denken bijvoorbeeld van deze neerslag kaart Afbeelding
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

@olfie, zeg het maar. Wat betekent het?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door refo »

Wandelende schreef:Klimaatverandering is voor mij als de internetbubbel van de jaren '80.

Een positief punt voor christenen zou echter m.i. wel moeten zijn dat het "bebouwen en bewaren" iets meer richting een evenwichtspunt is verschoven. De eeuwenlang eenzijdige focus op "bebouwen" lijkt heel langzaam te wijzigen.
De internetbubbel was meer eind 90er jaren, begin deze eeuw. De bubbel klapte ongeveer gelijk met de beursgang van Worldonline.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:@olfie, zeg het maar. Wat betekent het?
Nederland springt (net als op zovele gebieden, als dolgedraaide vrijheid van meningsuiting, genderneutraliteit, liberaal denken, onverdraagzaamheid, ongodsdienstigheid, enz.) eruit door heel weinig neerslag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Delftenaar »

De Bijbel zegt: zomer en winter, koude en hitte, regen en droogte zullen niet meer ophouden tot het einde der tijden.

Het is even heel vrij in mijn eigen woorden gezegd, maar conform de strekking van die verzen.
Dan is het ook nu goed.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door olfie »

Ambtenaar schreef:@olfie, zeg het maar. Wat betekent het?
Dat overal neerslag valt en in het regen landje niet.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Brbndr »

Ambtenaar schreef:@olfie, zeg het maar. Wat betekent het?
Vraag 27
Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?

De almachtige en alom tegenwoordige kracht Gods , door welke Hijhemel en aarde, mitsgaders alle schepselen, gelijk als met zijn hand nogonderhoudt, en alzo regeert , dat loof en gras, regen en droogte ,vruchtbare en onvruchtbare jaren,spijze en drank, gezondheid en krankheid,rijkdom en armoede , en alle dingen, niet bij geval, maar van zijn vaderlijkehand ons toekomen.

Vraag 28
Waartoe dient ons dat wij weten, dat God alles geschapenheeft en nog door zijn voorzienigheid onderhoudt?

Dat wij in allen tegenspoed geduldig , in voorspoed dankbaarzijn mogen , en in alles, dat ons nog toekomen kan, een goed toevoorzichthebben op onzen getrouwen God en Vader , dat ons geen schepsel van zijnliefde scheiden zal , aangezien alle schepselen alzo in zijn hand zijn, datzij tegen zijn wil zich noch roeren, noch bewegen kunnen.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Ambtenaar »

olfie schreef:Dat overal neerslag valt en in het regen landje niet.
Een kaartje interpreteren kan ik ook. Ik lees in jouw bijdrage ook een impliciete boodschap.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door parsifal »

Hier in Zweden is het trouwens ook extreem droog en er zijn al aardig wat bosbranden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Dodo »

Er zijn wel interessante nevenverschijnselen door de droogte. Boeren die de oude lijnen van de ruilverkaveling weer zien in het land. In Ierland is een soort nieuwe Stonehenge ontdekt in het land, archeologen wrijven zich in de handen.
Op kleinere schaal zag ik in het plantsoen dat de platanen grote stukken schors laten vallen. Dat heb ik nog niet eerder zo gezien.
Verder is het eigenlijk gewoon heerlijk weer. Niet te warm, we kunnen buiten eten en 's nachts koelt het af. Perfect! Ik wil graag een heleboel regen voor de tuin, maar ik weet ook dat ik na een half uur die regen al weer zat ben en in de tuin wil kunnen zitten.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door olfie »

Ambtenaar schreef:
olfie schreef:Dat overal neerslag valt en in het regen landje niet.
Een kaartje interpreteren kan ik ook. Ik lees in jouw bijdrage ook een impliciete boodschap.
Ik ben geen profeet dus zo concreet kan ik het ook niet maken. Wel mogen we ons bezinnen op wat God in het verleden Zijn volk te zeggen had met (extreme) droogte, oorlogen, ziekten etc.
Ik was vooral geprikkeld door het lezen van een stukje over Calvijn mbt. Gods voorzienigheid in grote en kleine dingen. Daarmee dus ook Zijn (wijs) beleid in deze, toch wel opmerkelijke, omstandigheden. Hij regeert en toont Zijn almacht, ook tegen al het 'verheffen van de rivieren' en 'bruisen der volken'. De mens denkt wel wat te zijn (nl. 'god'), maar hier klinkt toch ook weer duidelijk in door: Ik ben God de Almachtige. Keert weder gij afkerige kinderen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door -DIA- »

De verwachting voor Oost-Nederland is dagen achtereen boven de 30 graden. En daarbij geen regen (van betekenis). De eerste regen die zou kunnen vallen zou op 1 augustus kunnen zijn, volgens meteorolgen. Dit jaar verbreekt daarmee het droogte- en hitterecord van 1976, en alle andere jaren sinds de metingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:De verwachting voor Oost-Nederland is dagen achtereen boven de 30 graden. En daarbij geen regen (van betekenis). De eerste regen die zou kunnen vallen zou op 1 augustus kunnen zijn, volgens meteorolgen. Dit jaar verbreekt daarmee het droogte- en hitterecord van 1976, en alle andere jaren sinds de metingen.
Dit is wel een verwachting, nog geenfeit, het kan natuurlijk een feit worden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Vagari »

olfie schreef:Als we geloven dat er geen haar van ons hoofd valt, en wij geloven dat alles onder Zijn voorzienig beleid valt, dan mogen we hier zeker wel opmerkzaam op zijn.
Wat te denken bijvoorbeeld van deze neerslag kaart Afbeelding
Ik hoorde dat er plannen zijn voor een bidstond vanwege de droogte maar dat enkelen twijfelen omdat de reden niet helemaal juist zou zijn. Ik zou willen dat ze opschieten met die bidstonden. Morgen is nog niet snel genoeg. De Heere geeft Zelf een reden om een bidstond te houden en wij grijpen die niet aan?
Als we nog geen bidstond kunnen houden vanwege een droogte die zo duidelijk zichtbaar is, hoe zal er dan ooit een bidstond komen om de geestelijke dorheid in Nederland?
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door DDD »

Een belangrijk verschil is wellicht dat er ook een hoop mensen zijn die erg tevreden zijn met het weer. De meningen over het weer zijn over het algemeen tamelijk verschillend. Dus het is nogal lastig om daarin partij te kiezen, al mag er van mij ook best worden gebeden om regen.
Plaats reactie