Zorg wordt onbetaalbaar

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: Je zou zeggen. De randstad heeft genoeg werk. Waarom trekken de kinderen dan weg en laten hun ouders achter?
In ons geval trok schoonvader weg. Hij werd weduwnaar, hertrouwde en trok bij zijn nieuwe vrouw in.
Lilian1975 schreef:En het ging mij vooral om de denkrichting. Eerst ik en dan mijn ouders in de toekomst? Of eerst mijn ouders. En dan de rest. Daarmee zeg ik dus niet dat je nooit verder weg moet wonen.
Wij hebben bewust een huis gekocht op loopafstand van mijn ouders.
Ik ervaarde het toen niet als zwaar.
Ik vond het juist bijzonder, omdat je een heel andere band krijgt met je ouders.
Je bent nog wel hun kind, je moet hen niet gaan betuttelen, maar de rollen worden wel langzaam omgedraaid.
En mijn ouders toonden hun dankbaarheid en liefde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:
En ja er kunnen situaties zijn dat je gedwongen wordt verder af te wonen. Maar dat zijn dan uitzonderingen. De meeste mensen vinden hun echtgenoot in de directe omgeving. De meeste mensen hebben broers en zussen. Dus de kans dat er dan fam. In de buurt is is gewoon groot.

Verder is je toekomstige man of vrouw niet altijd uit dezelfde woonplaats. Maar de meeste relaties ontstaan wel in dezelfde regio. Binnen en buiten de kerk. En al zou het zo zijn dat jij uit Groningen komt en de ander uit Maastricht. Kan je toch in de buurt van 1 ouder wonen. En velen hebben nog broers en zussen.

De reden dat men niet in de buurt van fam. Wil wonen is niet altijd het gevolg van christelijke naastenliefde. (Uitzonderingen nagelaten)

Wij hebben inderdaad toen ook bedacht dat we van mijn mans kant weinig broers en zussen dichtbij hadden wonen. En van mijn ouders kant wonen er wel nog gewoon in dezelfde stad. Dus zijn we gaan wonen waar we nu wonen.


k
Het woord gedwongen valt mij eigenlijk wel op. Waarom mag je alleen ergens anders gaan wonen als je gedwongen wordt. Gelukkig is de keuze om ergens te gaan wonen een vrije keuze en hangt vaak samen met de plek van je werk. De reden dat wij ergens anders wonen is een baangerelateerd. In het begin vond ik het jammer om zo ver bij familie vandaan te wonen, inmiddels zou ik niet meer terug willen.

En die mantelzorgprojecten die jij noemt zijn vooral in vergrijsde gebieden en zeker niet in de randstad.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Ouders kunnen zelf ook dichterbij gaan wonen, natuurlijk. Zij hebben ook een eigen verantwoordelijkheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Jantje »

Dat vind ik dan wel egoïstisch van de kinderen hoor. Het zal wat zijn als je op je oude dag in een appartementje woont, waar je alles naar de zin hebt gemaakt, en je moet perse verhuizen naar een wildvreemde omgeving, omdat je dan dichter bij je kinderen woont. Gekker moet het toch niet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Dat vind ik dan wel egoïstisch van de kinderen hoor. Het zal wat zijn als je op je oude dag in een appartementje woont, waar je alles naar de zin hebt gemaakt, en je moet perse verhuizen naar een wildvreemde omgeving, omdat je dan dichter bij je kinderen woont. Gekker moet het toch niet worden.
Andersom: het zou wat zijn als een compleet opgroeiend gezin moet verhuizen omdat de (groot)ouders de hulp van hun kinderen nodig hebben, maar daarvoor niets wensen op te geven.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Nou precies. Mijn opa en oma verhuisden naar een andere gemeente 40 kilometer verderop omdat hun beide kinderen daar woonden. Dat lijkt me niet meer dan normaal als je graag bezoek wilt van de kleinkinderen. Sommige mensen hebben grondgebonden werk en anderen hebben ook goede redenen gehad om ergens te gaan wonen. Zoiets moet van beide kanten komen.

Bovendien kan je zo rond je 50e of hooguit 60e wel bedenken waar je dan als ouders het beste kunt wonen. Dus dat hoef je niet op je (heel) oude dag te doen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef:Nou precies. Mijn opa en oma verhuisden naar een andere gemeente 40 kilometer verderop omdat hun beide kinderen daar woonden. Dat lijkt me niet meer dan normaal als je graag bezoek wilt van de kleinkinderen. Sommige mensen hebben grondgebonden werk en anderen hebben ook goede redenen gehad om ergens te gaan wonen. Zoiets moet van beide kanten komen.

Bovendien kan je zo rond je 50e of hooguit 60e wel bedenken waar je dan als ouders het beste kunt wonen. Dus dat hoef je niet op je (heel) oude dag te doen.
Uiteraard kan dat. Maar je weet ook dat je soms oude plantjes niet moet verkassen. Ik vind de Afrikaanse cultuur wel wat. Daar wordt gewoon door de ouders op de zorg van de kinderen gerekend.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door helma »

Mijn ouders zijn 2 jaar geleden ook in Veenendaal komen wonen. Daar wonen 3 van hun kinderen.
Ze genieten heel erg van alle aanloop van de kleinkinderen en zelf wip je ook wat makkelijker even aan. Ze hebben nu nog niet veel zorg nodig, maar als taxi of begeleiding naar ziekenhuis e.d is het ideaal dat ze dichtbij wonen.

Ik ben met veel liefde Mantelzorger geweest voor mijn schoonvader. Heb daarin veel zegen ervaren. Maar ben daarin toch echt wel over mijn eigen lichamelijke grenzen heengegaan. Ook had een van de kinderen die tijd mij meer nodig dan ik toen doorhad.

Ik bewaak daarin nu wel meer mijn grens.
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Nou precies. Mijn opa en oma verhuisden naar een andere gemeente 40 kilometer verderop omdat hun beide kinderen daar woonden. Dat lijkt me niet meer dan normaal als je graag bezoek wilt van de kleinkinderen. Sommige mensen hebben grondgebonden werk en anderen hebben ook goede redenen gehad om ergens te gaan wonen. Zoiets moet van beide kanten komen.

Bovendien kan je zo rond je 50e of hooguit 60e wel bedenken waar je dan als ouders het beste kunt wonen. Dus dat hoef je niet op je (heel) oude dag te doen.
Uiteraard kan dat. Maar je weet ook dat je soms oude plantjes niet moet verkassen. Ik vind de Afrikaanse cultuur wel wat. Daar wordt gewoon door de ouders op de zorg van de kinderen gerekend.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Die oude plantjes zijn ook jong geweest. Zij hadden eerder wijs moeten zijn. Tegen de tijd dat de kinderen uit huis zijn, heb je gewoonlijk nog tien, vijftien jaar waarin je daarin keuzes kunt maken zonder dat je anderen daar lastig mee hoeft te vallen. Als je dan vervolgens ouder en gebrekkiger wordt, maar de kosten niet hebt overrekend, is het nogal gemakzuchtig om de kinderen te laten verhuizen, wellicht zelfs met hun opgroeiende kinderen. Mensen hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Kinderen ook trouwens.

Maar je kunt er al over praten als de eerste uit huis gaat.

Los daarvan zijn er ook mensen die geen kinderen krijgen. Voor hen is een goede zorg des te belangrijker.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Lilian1975 »

Juist. Maar dat us wat anders dan het vanzelfsprekend vinden dat extra zorg direct naar professionals gaan.
Ipv dat kinderen hun verantwoordelijkheden hierin willen nemen. Of er überhaupt over willen nadenken.

Ik weet nog goed hoe verschrikkelijk eenzaam oude mensen soms waren in het verzorgingstehuis waar ik vakantiewerk derd. Foto's aan de muur van kinderen en kleinkinderen. Maar die mensen zag je nooit of zelden op bezoek komen.

Dat heeft mij doen beseffen. Dat mag onze ouders nooit overkomen.

En ja mantelzorg kan soms te zwaar zijn. Ik wil het echt niet idealiseren. En het is ook niet de bedoeling dat 1 iemand alles op de schouders moet dragen. Maar dat is wat anders dan er maar vanuit gaan dat anderen of instanties alles moeten oplossen. Daar ging het over.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef:Juist. Maar dat us wat anders dan het vanzelfsprekend vinden dat extra zorg direct naar professionals gaan.
Ipv dat kinderen hun verantwoordelijkheden hierin willen nemen. Of er überhaupt over willen nadenken.

Ik weet nog goed hoe verschrikkelijk eenzaam oude mensen soms waren in het verzorgingstehuis waar ik vakantiewerk derd. Foto's aan de muur van kinderen en kleinkinderen. Maar die mensen zag je nooit of zelden op bezoek komen.

Dat heeft mij doen beseffen. Dat mag onze ouders nooit overkomen.

En ja mantelzorg kan soms te zwaar zijn. Ik wil het echt niet idealiseren. En het is ook niet de bedoeling dat 1 iemand alles op de schouders moet dragen. Maar dat is wat anders dan er maar vanuit gaan dat anderen of instanties alles moeten oplossen. Daar ging het over.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Waarom zouden kinderen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, als de volwassenen hier ook over na kunnen denken als zij nog relatief goed zijn? Ik ben het eens met Helma en DDD dat zij ook kunnen verhuizen om de zorg makkelijker te maken voor de kinderen.
De kans dat wij gaan verhuizen is nl nihil ivm werk, maar later ook ivm studie kinderen. Hier zijn veel meer mogelijkheden voor studies en thuis blijven wonen; 4 kinderen op kamers gaat financieel echt niet lukken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Dodo »

Zeker omdat er vaak een moment is, als de kinderen de deur uit zijn, dat de ouders overwegen: blijven we in dit huis wonen? Dat huis is dan vaak natuurlijk te groot voor twee mensen.
Dat is dan een goed moment om te overwegen of ze misschien dichter bij de kinderen zouden moeten gaan wonen, zodat de zorg later makkelijker te realiseren is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

"Grote verontwaardiging over een ernstig zieke man die geen professionele zorg krijgt. Hugo is 30, heeft verschillende aandoeningen en kan niets anders dan platliggen in een donkere kamer. Hij heeft geen familie en zorginstanties en gemeentes wijzen naar elkaar.

Dokter Robbert Kamerling springt nu in de bres voor de zieke man.
Hugo krijgt enkel zorgen van Lisa, een goede vriendin. Zij zorgt inmiddels een jaar 24/7 voor hem. Maar de situatie is onhoudbaar, gaf Lisa eerder al aan bij Hart van Nederland.

De man verblijft momenteel in Overveen, maar staat nog ingeschreven bij de gemeente Amsterdam, waar hij vroeger woonde. Dat maakt de situatie des te complexer: Hugo wordt van het kastje naar de muur gestuurd. ”Het is weer zo’n geval van iemand die weer tussen wal en schip valt”, aldus Kamerling. ”De bureaucratie vermorzelt zo bijna iemand. Dan is het tijd dat er iets gaat gebeuren.”"

bron: hartvannederland.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Een zin "De bureaucratie vermorzelt zo bijna iemand" geeft ook wel het probleem aan. Mjinheer B. Ureaucratie (of is het een mevrouw?) dient uiteraard aangesproken te worden op dit ontoelaatbare gedrag. Alleen hoe doen we dat? Waar woont deze mijnheer/mevrouw? Wat hebben we met hem/haar afgesproken?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:Zeker omdat er vaak een moment is, als de kinderen de deur uit zijn, dat de ouders overwegen: blijven we in dit huis wonen? Dat huis is dan vaak natuurlijk te groot voor twee mensen.
Dat is dan een goed moment om te overwegen of ze misschien dichter bij de kinderen zouden moeten gaan wonen, zodat de zorg later makkelijker te realiseren is.
Dat kan. Maar vaak breekt dan de periode aan dat hun ouders nog echt hulpbehoevend zijn. Wat kies je dan? Daarbij is het ook de periode dat het vrijwilligerswerk, kerkenwerk etc. op z'n intensiefst is.
Daarbij moet de gehele omgeving worden opgegeven. Dat valt niet mee.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 okt 2019, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie