Zorg wordt onbetaalbaar

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Dodo »

huisman schreef:De zorg in ons land is heel erg goed en voor de gewone burger goedkoop. Dit zijn de feiten zeker als je de zorg in ons land afzet tegen de rest van de wereld.
Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Met je eens, behalve de laatste zin. Dat is een heel onsympathieke manier om reële klachten te bagatelliseren. Er gaat heel veel goed, maar er gaat ook een en ander fout en dat is vaak schrijnend. Juist omdat het dan oudere of kwetsbare mensen betreft.
Een voorbeeld: als je op bezoek gaat bij een oudere mevrouw (woont op zichzelf), om half twaalf in de ochtend, en ze zit nog in haar pyjama omdat de zuster nog niet is geweest... Dat is erg. Want dat gebeurt regelmatig.
Gewoon een klein voorbeeldje van dingen die zo niet zouden moeten gaan.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Terri »

Dodo schreef:
huisman schreef:De zorg in ons land is heel erg goed en voor de gewone burger goedkoop. Dit zijn de feiten zeker als je de zorg in ons land afzet tegen de rest van de wereld.
Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Met je eens, behalve de laatste zin. Dat is een heel onsympathieke manier om reële klachten te bagatelliseren. Er gaat heel veel goed, maar er gaat ook een en ander fout en dat is vaak schrijnend. Juist omdat het dan oudere of kwetsbare mensen betreft.
Een voorbeeld: als je op bezoek gaat bij een oudere mevrouw (woont op zichzelf), om half twaalf in de ochtend, en ze zit nog in haar pyjama omdat de zuster nog niet is geweest... Dat is erg. Want dat gebeurt regelmatig.
Gewoon een klein voorbeeldje van dingen die zo niet zouden moeten gaan.
Precies en om onze oudere kwetsbare medemens weg te zetten als ontevreden verwende kinderen is hardvochtig en bijna meedogenloos. :bobo
Maar ook nu hoop ik weer dat het een impulsieve reactie was en niet zo bedoeld.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Boertje »

Wat als de zorgverzekeringen niet geprivatiseerd waren? Zouden we dan goedkoper uit geweest zijn. In ieder geval scheelt dat een winsttoeslag alsmede de hoge salarissen aan de top.
Wat als alle artsen gewoon in overheidsdienst zouden zijn? Ook dit lijkt me goedkoper. Wel zouden ze dan recht hebben op een wat normalere uurweek. Dat loopt bij sommige groepen echt de spuigaten uit. Ook zij hebben een gezin.
Wat als de overheid zelf een landelijke apotheek/pharmacy heeft en daarmee medicijnen maakt en kan leveren tegen een normale prijs aan de locale apotheek.
Wat als de bejaardentehuizen weer volop gebouwd worden. Zou dat niet de krapte op de woningmarkt helpen en het tekort aan personeel beter kunnen sturen?

Zo is er wel meer te bedenken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

huisman schreef:De zorg in ons land is heel erg goed en voor de gewone burger goedkoop. Dit zijn de feiten zeker als je de zorg in ons land afzet tegen de rest van de wereld.
Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Zulke kille reacties komen altijd van mensen die niet of nauwelijks van zorg afhankelijk zijn en daarbij een riant inkomen hebben.
Dodo schreef:Een voorbeeld: als je op bezoek gaat bij een oudere mevrouw (woont op zichzelf), om half twaalf in de ochtend, en ze zit nog in haar pyjama omdat de zuster nog niet is geweest... Dat is erg. Want dat gebeurt regelmatig.
Of een 49 jarige mevrouw - zorgafhankelijk - wordt s'avonds om 7 uur in haar pyjama gehesen.

De andere kant is dat clënten afzonderlijk worden geïndiceerd. Zo kan het voorkomen dat de verpleegkundige de steunkousen van mevrouw om 19 uur uit komt trekken, haar ogen druppelt en om half 10 voor haar echtgenoot terug moet komen, voor een zelfde ritueel.
Bij de buren van mijn schoonvader is dat het geval en hij maakt zich daar boos over. Hij vindt het sneu voor de meiden dat ze twee keer daarlangs moeten fietsen. Maar die buren zijn star.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
huisman schreef:De zorg in ons land is heel erg goed en voor de gewone burger goedkoop. Dit zijn de feiten zeker als je de zorg in ons land afzet tegen de rest van de wereld.
Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Zulke kille reacties komen altijd van mensen die niet of nauwelijks van zorg afhankelijk zijn en daarbij een riant inkomen hebben.
Op de laatste zin na, onderschrijf ik Huisman volledig. Máár dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. En wel: ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Daarnaast meerdere directe familieleden die met verpleeg- en verzorgingshuizen te maken hebben. Ook zónder riant inkomen.

Vandaar mijn eerdere reactie:
Hollander schreef:Waak ervoor om persoonlijke beelden tot algemene waarheid te verheffen. Mijn beeld over de zorg, uit recente eigen ervaringen, is heel positief. Toch vertelt dat net zo min het hele verhaal.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

De marktwerking in de zorg heeft het ziekenhuiswezen behoorlijk verziekt.
Ziekenhuizen die met een paar miljoen en desnoods een andere directie weer heropend kan worden is niet belangrijk voor de politici
Vind dat de CU bar weinig daar tegen heeft opgetreden.
Maar wel een overname van Air France kunnen doen.
Ik kan daar niet goed tegen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Hollander schreef: Op de laatste zin na, onderschrijf ik Huisman volledig. Máár dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. En wel: ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Daarnaast meerdere directe familieleden die met verpleeg- en verzorgingshuizen te maken hebben. Ook zónder riant inkomen.
Het is totaal ongepast om mensen die een terechte kritische kanttekening maken over de zorg, verwende kinderen te noemen!
In de media wordt de nadruk gelegd op dure behandelingen en dure medicijnen. Maar daar lekt het geld niet weg hoor. Dat gaat via andere kanalen. Jarenlang zijn de bonussen en de luxe ingerichte direktiekamers van de zorginstellingen gedoogd en aangemoedigd.
Bij thuisbehandelingen kreeg je bijv. een een doos verbandmiddelen mee om een heel weeshuis mee te verbinden.
Incontinentiemateriaal werd zo ruim verstrekt dat er een handeltje in bedreven werd als iemand overleden was.
Dat zijn allemaal betrekkelijk kleine posten, maar over het grote geheel telt dat wel zeker mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door huisman »

Klagen over de zorg in ons land is als klagen over het weer. Natuurlijk gaan er wel eens zaken niet goed maar de zorg in ons land is uitstekend en zeer betaalbaar. Bv Studenten zonder inkomen krijgen een zorgtoeslag die hoger is dan de premie voor hun (basis)zorgverzekering.
Mijn reactie was niet kil maar feitelijk. Natuurlijk hebben ook wij genoeg te maken met geliefden die elke dag afhankelijk zijn van zorg en zorginstellingen. Onze ervaringen zijn positief met erg weinig reden tot klagen.
Verder een dochter die als HBO-V’er werkzaam is in de thuiszorg en een zoon die wijkagent is in een achterstandsbuurt. Hoor dus genoeg verhalen die mijn weergave ondersteunen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Maar wel een overname van Air France kunnen doen.
Ik kan daar niet goed tegen.
Och, och, och. Dat is echt een redenatie in de categorie 'tang en varken'.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door samanthi »

huisman schreef:Klagen over de zorg in ons land is als klagen over het weer. Natuurlijk gaan er wel eens zaken niet goed maar de zorg in ons land is uitstekend en zeer betaalbaar. Bv Studenten zonder inkomen krijgen een zorgtoeslag die hoger is dan de premie voor hun (basis)zorgverzekering.
Mijn reactie was niet kil maar feitelijk. Natuurlijk hebben ook wij genoeg te maken met geliefden die elke dag afhankelijk zijn van zorg en zorginstellingen. Onze ervaringen zijn positief met erg weinig reden tot klagen.
Verder een dochter die als HBO-V’er werkzaam is in de thuiszorg en een zoon die wijkagent is in een achterstandsbuurt. Hoor dus genoeg verhalen die mijn weergave ondersteunen.
Ach dit gaat wel over.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar wel een overname van Air France kunnen doen.
Ik kan daar niet goed tegen.
Och, och, och. Dat is echt een redenatie in de categorie 'tang en varken'.
Is toch zo.
Waarom de ziekenhuizen niet kunnen heropenen is echt een raadsel.
Iedereen vond het een fijne plek, geen marktsfeer
Ja en dat daarom misschien het wat meer geld kost geeft toch niets ?
Waarom enkel dat maar bezuinigen in tijde dat economie groeit ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Mara schreef:
Hollander schreef: Op de laatste zin na, onderschrijf ik Huisman volledig. Máár dat is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring. En wel: ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Daarnaast meerdere directe familieleden die met verpleeg- en verzorgingshuizen te maken hebben. Ook zónder riant inkomen.
Het is totaal ongepast om mensen die een terechte kritische kanttekening maken over de zorg, verwende kinderen te noemen!
Lees goed: "Op de laatste zin na..."

En probeer ook verder te lezen dan de eigen persoonlijke ervaringen. Dat is mijn boodschap. Want hoe terecht die (persoonlijke) negatieve ervaringen ook zijn, dat geldt net zo goed voor positieve verhalen. Doorsnee genomen is de zorg in Nederland uitstekend te noemen. Dat laat onverlet dat óók veel verbeterpunten of schrijnende situaties te noemen zijn. Maar het denken dat alles maakbaar is, heeft zowel het ministerie, als het personeel als de zorgvragers ernstig beïnvloed. En in dat kader kan ik, hoewel ik het ermee oneens ben, de uitspraak van Huisman toch begrijpen zonder deze te onderschrijven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar wel een overname van Air France kunnen doen.
Ik kan daar niet goed tegen.
Och, och, och. Dat is echt een redenatie in de categorie 'tang en varken'.
Is toch zo.
Nee, dat is niet zo. Dat is ongeveer eenzelfde redenatie als dat de overheid geen geld aan infrastructuur zou uit mogen geven, want het onderwijs in Nederland heeft het geld harder nodig. Verkeerde SP invloeden uit het verleden?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar wel een overname van Air France kunnen doen.
Ik kan daar niet goed tegen.
Och, och, och. Dat is echt een redenatie in de categorie 'tang en varken'.
Is toch zo.
Nee, dat is niet zo. Dat is ongeveer eenzelfde redenatie als dat de overheid geen geld aan infrastructuur zou uit mogen geven, want het onderwijs in Nederland heeft het geld harder nodig. Verkeerde SP invloeden uit het verleden?
Nee dat laatste niet.
Het ligt er aan wat je belangrijker vind
Gezondheid (ziekenhuizen her openen) of het kapitaal (schiphol)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Hollander schreef: En probeer ook verder te lezen dan de eigen persoonlijke ervaringen. Dat is mijn boodschap. Want hoe terecht die (persoonlijke) negatieve ervaringen ook zijn, dat geldt net zo goed voor positieve verhalen.
Lees dan dit topic nog eens na, en ook wat ik geschreven heb. Het gaat niet alleen over mijn persoonlijke ervaringen. Maar alles wat je leest en hoort in de media. De schrijnende verhalen.
Er zijn links gepost naar kritische artikelen.
En het gaat niet over de kwaliteit van de zorg, de artsen en verpleegkundigen! Die is top.
Maar het eeuwige geschraap, geknip en geschaaf.
Er was veel geld toegezegd, waar is dit gebleven??? Kwamen er meer handen aan het bed? Nee
Gingen er meer SEH's open tijdens nacht en weekend? Nee, er sloten er nog meer zoals hier in de regio.
De verzorgenden en verpleegkundigen lopen de zolen onder hun schoenen vandaan.
Mijn schoondochter (verpleegkundige) zegt, ik ga dit niet tot mijn 70e volhouden, mijn collega's evenmin.
Ze draait al heel veel extra uren, omdat er te weinig personeel is.

Het gaat om het wanbeleid:
De zorg kampt met grote personeelstekorten in zowel de ouderen- en thuiszorg, als in ziekenhuizen. En dat kan geen verrassing zijn: al jaren geleden was duidelijk dat de huidige problemen eraan zaten te komen. In 2008 verscheen de commissie Bakker met een alarmerende boodschap: de zorg zou in de toekomst een half miljoen mensen nodig hebben.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227809 ... zicht.html

Dus is dit zeuren of is dit feitelijik? ( ik weet het, jij was het daar ook niet mee eens. Sorry ;) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie