Zorg wordt onbetaalbaar

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
refo schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef:Die mensen heb je dus ook hè... die gewoon tevreden zijn over de zorg.
Ik ook, behalve over de facturatie die niet te volgen is. En die ze ook in het ziekenhuis zelf niet kunnen uitleggen. Maar dat is een ander punt.
Dat viel mij ook op ja. Facturen met nietszeggende omschrijvingen en niemand schijnt uit te kunnen leggen wat er bedoeld wordt of waar het voor was.
Bijna 100% van de rekeningen wordt geautomatiseerd doorgestuurd naar zorgverzekeraars. Die snappen het wel.
Bij de zorgautoriteit kun je die codes opvragen.
Die codes kun je wel vinden ja. Maar daarmee snapt een leek een factuur nog niet. En waarom ik dat toch wel zou willen snappen, zul je waarschijnlijk best weten.
De dbc codes zijn wel te begrijpen, alleen begrijp ik niet waarom soms een hele dbc moet worden geopend voor een klein onderzoek.
https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door refo »

Ja, dat klopt, maar dat is inherent aan het systeem van die codes.
Een klant van mij is dermatoloog. Die heeft me eens uitgelegd hoe dat kan gaan. Hij behandelt een patiënt vanwege aandoening X en deze vraagt op het spreekuur: ik heb ook een vlekje op mijn arm, wilt u eens kijken. Het blijkt niets te zijn, maar kan wel een extra DBC aankruisen.
En eigen ervaring:
Een zoon van me was een beetje flauw geworden van bloedprikken. Ze legden hem even ergens neer voor de zekerheid. Na een kwartier was het weer ok. Maanden later een rekening voor Ziekenhuisopname: 1700 euro. Toen snapten we waarom de huisarts 's middags na de gebeurtenis zo bezorgd belde. De DBC was blijkbaar nogal dramatisch.
Maar uiteindelijk maakt het niets uit. Het ziekenhuis kan rekenen aan patiënten wat ze wil, maar ze krijgen toch niet meer dan een bepaald budget.
ZWP
Berichten: 1668
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door ZWP »

refo schreef: Maar uiteindelijk maakt het niets uit. Het ziekenhuis kan rekenen aan patiënten wat ze wil, maar ze krijgen toch niet meer dan een bepaald budget.
Nou, budget...
Ziekenhuizen moeten onderhandelen met de zorgverzekeraars over de prijs van de DBC's. Vaak wordt er wel een plafond afgesproken, meer kunnen ze niet factureren bij de verzekeraars.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Mensen kregen een brief van hun huisartsenpraktijk.
Regulier consult mag nog maar 5 minuten duren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:We worden gemiddeld steeds ouder. Er moet toch iets goed gaan, zou je zeggen.
Iets wel. Alleen het is jammer dat dingen die goed gingen, steeds slechter worden. In een land met een behoorlijke vorm van welvaart. Dat zou anders moeten kunnen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Ja, dat klopt, maar dat is inherent aan het systeem van die codes.
Een klant van mij is dermatoloog. Die heeft me eens uitgelegd hoe dat kan gaan. Hij behandelt een patiënt vanwege aandoening X en deze vraagt op het spreekuur: ik heb ook een vlekje op mijn arm, wilt u eens kijken. Het blijkt niets te zijn, maar kan wel een extra DBC aankruisen.
En eigen ervaring:
Een zoon van me was een beetje flauw geworden van bloedprikken. Ze legden hem even ergens neer voor de zekerheid. Na een kwartier was het weer ok. Maanden later een rekening voor Ziekenhuisopname: 1700 euro. Toen snapten we waarom de huisarts 's middags na de gebeurtenis zo bezorgd belde. De DBC was blijkbaar nogal dramatisch.
Maar uiteindelijk maakt het niets uit. Het ziekenhuis kan rekenen aan patiënten wat ze wil, maar ze krijgen toch niet meer dan een bepaald budget.
Ja, maar als het budget opgaat aan extraorbitante rekeningen voor hele kleine dingen, blijft er geen geld meer over voor de dingen die echt nodig zijn. Een van de redenen dus waarom de zorg zogenaamd onbetaalbaar wordt...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Vandaag op Twitter:
#palliatieve zorg Pt gaat snel achteruit, incontinent, verward, kan niet meer staan. Geen #thuiszorg beschikbaar in #nijmegen van de 20 (!) verschillende organisaties. Echt. Ik kan wel huilen. Het is 2019 en zo ver zijn we gezakt in Nederland.
Maar verder gaat het goed, hoor, in Nederland.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Vandaag op Twitter:
#palliatieve zorg Pt gaat snel achteruit, incontinent, verward, kan niet meer staan. Geen #thuiszorg beschikbaar in #nijmegen van de 20 (!) verschillende organisaties. Echt. Ik kan wel huilen. Het is 2019 en zo ver zijn we gezakt in Nederland.
Maar verder gaat het goed, hoor, in Nederland.
Terwijl mijn schoonvader opgenomen is op afdeling oncologie palliatieve zorg, terwijl hij geen diagnose kanker heeft, noch terminaal is.
Maar het past dan gewoon beter in de meervoudige zorg die nodig is bij ouderen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Herman »

Je kunt de staat van de zorg niet afmeten van 1 twitterbericht.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Je kunt de staat van de zorg niet afmeten van 1 twitterbericht.
Da's makkelijk.
Zo'n twitterbericht zegt soms meer dan keurige statistieken.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door DDD »

Herman schreef:Je kunt de staat van de zorg niet afmeten van 1 twitterbericht.
Waarom niet?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Herman schreef:Je kunt de staat van de zorg niet afmeten van 1 twitterbericht.
Deze dan beter?
Patiënt wakker aan beademing, kan niet praten, maar wil mijn hand niet loslaten.

Pijn? Nee, schudt ze.
Benauwd? Nee, schudt ze.
Bang? Nee, schudt ze.

Dan vraag ik:

Wilt u gewoon even mijn hand vasthouden? Ja, knikt ze geestdriftig.

Ben er maar even bij gaan zitten ❤️
Anna Verhulst, arts in opleiding, 27 jr.

Voor dit intieme, menselijke moment ga je de zorg in, Anna Verhulst

Gisteren wederom 5 uren in de SEH gezeten. Nu was hij gelukkig wel open.
Het was de drukste middag sinds tijden, zei de verpleegkundige.
Maar iedereen bleef even vriendelijk en zorgzaam, rustig en geduldig, ondanks paniek en boosheid van sommigen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Waak ervoor om persoonlijke beelden tot algemene waarheid te verheffen. Mijn beeld over de zorg, uit recente eigen ervaringen, is heel positief. Toch vertelt dat net zo min het hele verhaal.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door huisman »

De zorg in ons land is heel erg goed en voor de gewone burger goedkoop. Dit zijn de feiten zeker als je de zorg in ons land afzet tegen de rest van de wereld.
Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

huisman schreef:Maar verwende kinderen zijn nooit tevreden........
Zou dat komen door de Freudiaanse invloeden en humanistische gedachten?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie