Zorg wordt onbetaalbaar

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:
Herman schreef:Klopt. Dit is geen probleem van een bureau, maar van het feit dat de poppetjes achter het bureau sneller wisselen als vroeger. Wil je dan ook zo blijven werken als vroeger (en dat kan nog steeds) dan moet je bevriend blijven met diegenen die jouw vraag kunnen oplossen.
Ik denk dat het probleem gecompliceerder is en een gevolg is van de nieuwe organisatie in de zorg.
Dat denk ik ook. De eerstelijnszorg is in de meeste gevallen wel goed geregeld.
Maar als het gaat om bijzondere of gecompliceerde zorgvragen, wordt het moeilijker.
Iemand op een tijdelijke plek zien te krijgen, in een revalidatiehuis.
Of iemand die te goed is voor het verpleeghuis, maar ook niet meer thuishoort in het ziekenhuis, ergens zien onder te brengen, al dan niet tijdelijk.
De druk op de thuiszorg is nu zo groot geworden, dat niet meer aan de vraag kan worden voldaan, maar de mensen worden wel naar huis gestuurd, nog niet geheel hersteld.
Posthoorn schreef:Leefstijlgeneeskunde is heel trendy, hoor. Het wil zeggen dat er meer gelet wordt op wat er kan veranderen in de levensstijl van de patiënt, qua voeding etc., dan op het voorschrijven van medicatie
Als je zelf nadenkt kun je ook tot die conclusie komen. Maar soms is het zeker makkelijker om het even aan de dokter te vragen, of er een pilletje voor is. ;)
Lilian1975 schreef:Eerlijk gezegd heb ik andersom ook wel eens de kriebels. Kon he vroeger onbekommerd je gasten verwenben. Is het tegenwoordig een pricair geheel geworden.
Verjaardag: je doet al netjes kleine puntjes taart.
Sorry Lilian, maar ik ben ook zo'n kriebelgast. :sweat En niet omdat ik het niet wil, maar soms niet mag, i.v.m. allergie.
Of ik vraag: een klein stukje he, ik geef het aan met duim en wijsvinger en komt gastvrouw (of heer) toch met een joekel van een punt.
Allergie is helaas geen zeurprobleem, was dat maar zo.
Ik ben op latere leeftijd pas allergisch geworden, dus ik kan me de tijd zeer goed herinneren dat ik onbekommerd ergens een hap van kon nemen.
Lekker hoor, taart. Was is jouw favoriet en bak je ze zelf?


Ha nee joh. Ik snap best de echte allergieën. Daar krijg ik niet de kriebels van. Maar het was meer de combi van alle bijzonderheden die de laatste jaren explosief toenemen. En tja, je probeert met iedereen rekening te houden. MaMaar sr af en toe is dat een ingwikkelde zaak. En verder bak ik van alles...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Ha nee joh. Ik snap best de echte allergieën. Daar krijg ik niet de kriebels van. Maar het was meer de combi van alle bijzonderheden die de laatste jaren explosief toenemen. En tja, je probeert met iedereen rekening te houden. MaMaar sr af en toe is dat een ingwikkelde zaak. En verder bak ik van alles...
Ik zou graag op je verjaardag komen.
Maar dit is geen probleem van de onbetaalbare zorg. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

"Hoog aan het firmament van de lijst met zorgcowboys die het data-onderzoek van Follow the Money en KRO-NCRV’s Pointer en Reporter Radio opleverde, schittert het Almelose thuiszorgbedrijf Anahid. Drie jaar op rij winstmarges van boven de 35 procent halen in de thuiszorg, hoe kan dat? Follow the Money sprak met eigenares Nver Dermovsesian. Haar verklaring over de jarenlange ongekend hoge winsten: ‘Wij werken gewoon hard.’

Anahid was geen onbekende van Follow the Money. In 2018 ontdekte FTM dat het bedrijf in 2017 66,8 procent winst wist te behalen en Dermovsesian 600 duizend euro winst liet uitkeren naar haar beheermaatschappij Hartion BV. Ter vergelijking: de omzet over dat jaar bedroeg 1,3 miljoen euro. Dat nieuws leidde in de lokale politiek tot een storm van kritiek; politici en zorginkopers van de gemeenten stelden vragen. Temidden van dat tumult besloten de gemeenten Almelo en Hof van Twente om Anahid niet langer een contract voor zorgverlening te gunnen."

EXTREME ZORGWINSTEN
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Project wordt stilgezet wegens te groot succes. :bobo

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-zet-suc ... -op-pauze/
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Framboos »

Posthoorn schreef:Project wordt stilgezet wegens te groot succes. :bobo

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-zet-suc ... -op-pauze/
Zo zie je maar weer wie de baas is in de spreekkamer..
Vreemd georganiseerd, die gezondheidszorg
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Posthoorn schreef:Project wordt stilgezet wegens te groot succes. :bobo

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-zet-suc ... -op-pauze/
Als ik het goed lees, neemt deze verzekeringsmaatschappij de verantwoordelijkheid voor het blijven bestaan van ziekenhuiszorg serieus. Als lezer vind ik het hinken op deze twee gedachten logisch verklaarbaar. Maar ik ken niet voldoende de ins en outs.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door huisman »

Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Project wordt stilgezet wegens te groot succes. :bobo

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-zet-suc ... -op-pauze/
Als ik het goed lees, neemt deze verzekeringsmaatschappij de verantwoordelijkheid voor het blijven bestaan van ziekenhuiszorg serieus. Als lezer vind ik het hinken op deze twee gedachten logisch verklaarbaar. Maar ik ken niet voldoende de ins en outs.
Nogmaals de zorg in ons land is bijna gratis en high end in al haar facetten. Daarover murmureren lijkt mij vrij ondankbaar tegenover bijna alle andere wereldburgers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
Hollander schreef:
Posthoorn schreef:Project wordt stilgezet wegens te groot succes. :bobo

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-zet-suc ... -op-pauze/
Als ik het goed lees, neemt deze verzekeringsmaatschappij de verantwoordelijkheid voor het blijven bestaan van ziekenhuiszorg serieus. Als lezer vind ik het hinken op deze twee gedachten logisch verklaarbaar. Maar ik ken niet voldoende de ins en outs.
Nogmaals de zorg in ons land is bijna gratis en high end in al haar facetten. Daarover murmureren lijkt mij vrij ondankbaar tegenover bijna alle andere wereldburgers.
Je mag toch wel de pijnpunten benoemen ?
Niets kan perfect zijn maar je mag toch wel streven naar beter ?
Het gaat over mensenlevens.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Framboos »

huisman schreef: Nogmaals de zorg in ons land is bijna gratis en high end in al haar facetten. Daarover murmureren lijkt mij vrij ondankbaar tegenover bijna alle andere wereldburgers.
Tuurlijk, maar daarnaast ook onbetaalbaar op lange termijn. En dus niet houdbaar. En daar mogen we best op wijzen, zonder dat dit direct als murmureren bestempeld hoeft te worden.

Huisartsenzorg is veel goedkoper dan ziekenhuiszorg. Ter vergelijking: injectie in schouder kost bij huisarts 30 euro, in ziekenhuis 600 euro. Daarom is bovengenoemd project zo kostenbesparend. Door huisartsen meer tijd en geld te geven, kunnen ze veel meer zelf oplossen, ipv snel doorverwijzen. Jammer dat de zorgverzekeraar het niet aandurft het ziekenhuis om te laten vallen. Enige reden is dat ze er zelf centen in hebben zitten. M.i. is ziekenhuis Boxmeer overbodig, vlakbij zitten ook Nijmegen en Venray.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Framboos schreef:Jammer dat de zorgverzekeraar het niet aandurft het ziekenhuis om te laten vallen.
De wereld was te klein toen verzekeraars dit vorig jaar wel aandurfden. Ze kunnen het ook niet snel goed doen. :bobo
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Framboos »

Hollander schreef:
Framboos schreef:Jammer dat de zorgverzekeraar het niet aandurft het ziekenhuis om te laten vallen.
De wereld was te klein toen verzekeraars dit vorig jaar wel aandurfden. Ze kunnen het ook niet snel goed doen. :bobo
Toen was het probleem vooral dat de continuïteit niet geborgd was. Als je dat geleidelijk laat gebeuren is er geen probleem lijkt me. Zie jij een andere oplossing om de gezondheidszorg goedkoper te maken?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

De ouders van kindjes met spierziekte SMA zijn blij omdat Spinraza vergoed gaat worden (kosten kunnen in het eerste halfjaar oplopen tot half miljoen euro per kind) en de ernstig zieke astmapatiënten mogen niet meer naar Davos, voor een behandeling, omdat vergoeding uit het basispakket wordt gehaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Hollander »

Framboos schreef:Zie jij een andere oplossing om de gezondheidszorg goedkoper te maken?
Ja,
1. Verspilling en fraude tegengaan.
2. Bindende afspraak maken voor zorginstellingen dat max. 5% van het personeel op basis van inhuur of ZZP-basis mag werken.
3. De perverse financiële prikkel verwijderen/minimaliseren om bepaalde behandelingen voor te schrijven die meer geld opleveren. (Ik ben in dit kader vooral bekend met de geestelijke gezondheidszorg)

Verder ben ik van mening dat het vol inzetten op innovatie van medische techniek doorgaans heeft geleid tot duurdere zorg op de lange termijn. Dit is lastig concreet te maken.

Tot slot ben ik van mening dat de kwaliteit van leven minder belangrijk gemaakt moet worden. We leven in het licht van de eeuwige bestemming. Niet op basis van de korte termijnsgedachte. Ja, deze mening vraagt grote offers, die moeilijk zijn.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Hollander schreef: Tot slot ben ik van mening dat de kwaliteit van leven minder belangrijk gemaakt moet worden. We leven in het licht van de eeuwige bestemming. Niet op basis van de korte termijnsgedachte. Ja, deze mening vraagt grote offers, die moeilijk zijn.
Wat bedoel je daar mee?
Er zijn veel kankerpatiënten die ingrijpende behandelingen weigeren, omdat ze de kwaliteit van hun leven belangrijker vinden dan de kwantiteit.
Er wordt niets opgedrongen, men heeft de vrije keuze.

Het personeel krijgt er 8% bij, 1 januari 5% het jaar daarna 3% en een eenmalige bonus van 1.200 euro.
En dat is m.i. geheel terecht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie