Zorg wordt onbetaalbaar

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: Waarom zouden kinderen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, als de volwassenen hier ook over na kunnen denken als zij nog relatief goed zijn? Ik ben het eens met Helma en DDD dat zij ook kunnen verhuizen om de zorg makkelijker te maken voor de kinderen.
De kans dat wij gaan verhuizen is nl nihil ivm werk, maar later ook ivm studie kinderen. Hier zijn veel meer mogelijkheden voor studies en thuis blijven wonen; 4 kinderen op kamers gaat financieel echt niet lukken.
Dit is ook een 'mindsetting'.
Er zou in ieder geval over gesproken moeten worden (ook tussen kinderen onderling) en ik vraag me af of dat gebeurd. Oude mensen zullen niet snel hun kinderen "vragen". Kinderen zouden ook samen moeten zitten als 1 ver weg wil gaan wonen.
Het is m.i. goed om altijd te realiseren dat de houding die wordt aangenomen t.o.v. ouders ook de houding is die eigen kinderen zullen aannemen t.o.v. hun ouders.
En men kan er ook vanuit gaan dat hoe meer er geworteld is, hoe moeilijker verhuizen wordt. De opvatting dat ouders makkelijker verhuizen dan kinderen is m.i. vooral whistfull thinking. Zeker ook in aanmerking nemend dat jongeren veel flexibeler zijn.

Grosso mode zien we in NL de eenzaamheid toenemen. De liefde verkouden en de zorg verminderen. Uiteraard kan dat niet een op een vertaalt worden. Maar het idee dat reizen voor de kinderen meer problematisch is later bij studeren dan het eigen reizen naar (hulpbehoevende) ouders vind ik symptomatisch.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 31 okt 2019, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:n mijn ouders toonden hun dankbaarheid en liefde.
Belangrijk punt. Het is nl ook vaak genoeg dat ouders eenzijdige claims neerleggen.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
merel schreef: Waarom zouden kinderen hun verantwoordelijkheid moeten nemen, als de volwassenen hier ook over na kunnen denken als zij nog relatief goed zijn? Ik ben het eens met Helma en DDD dat zij ook kunnen verhuizen om de zorg makkelijker te maken voor de kinderen.
De kans dat wij gaan verhuizen is nl nihil ivm werk, maar later ook ivm studie kinderen. Hier zijn veel meer mogelijkheden voor studies en thuis blijven wonen; 4 kinderen op kamers gaat financieel echt niet lukken.
Dit is ook een 'mindsetting'.
Er zou in ieder geval over gesproken moeten worden (ook tussen kinderen onderling) en ik vraag me af of dat gebeurd. Oude mensen zullen niet snel hun kinderen "vragen". Kinderen zouden ook samen moeten zitten als 1 ver weg wil gaan wonen.
Het is m.i. goed om altijd te realiseren dat de houding die wordt aangenomen t.o.v. ouders ook de houding is die eigen kinderen zullen aannemen t.o.v. hun ouders.
En men kan er ook vanuit gaan dat hoe meer er geworteld is, hoe moeilijker verhuizen wordt. De opvatting dat ouders makkelijker verhuizen dan kinderen is m.i. vooral whistfull thinking. Zeker ook in aanmerking nemend dat jongeren veel flexibeler zijn.

Grosso mode zien we in NL de eenzaamheid toenemen. De liefde verkouden en de zorg verminderen. Uiteraard kan dat niet een op een vertaalt worden. Maar het idee dat reizen voor de kinderen meer problematisch is later bij studeren dan het eigen reizen naar (hulpbehoevende) ouders vind ik symptomatisch.
Als ik jou zo begrijp, had ik op het moment dat ik uit huis ging in overleg moeten gaan met mijn broers van 17 en 9 en net hen moeten bespreken dat een vervolgstudie of iig daar werk in geen optie was, omdat zij 35/ 50 jaar later voor onze ouders moeten zorgen. Dat is inderdaad een goede optie :bobo .
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:n mijn ouders toonden hun dankbaarheid en liefde.
Belangrijk punt. Het is nl ook vaak genoeg dat ouders eenzijdige claims neerleggen.
Als mantelzorger is het vaak heel moeilijk om je grens te stellen, zonder je schuldig te gaan voelen.
Het is soms een dun draadje waar je op moet dansen.
Ik heb dat echt moeten leren.
En ook dat ik moest gaan moederen over mijn vader, zonder dat ik ging betuttelen.
Goed mantelzorgen vergt heel veel van een mens en is echt niet eenvoudig.
Omdat je er emotioneel bij betrokken bent.
Bij een vreemde trek je de deur letterlijk achter je dicht en kun je het loslaten.
Bij een ouder of broer/zus lukt dat niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Een zin "De bureaucratie vermorzelt zo bijna iemand" geeft ook wel het probleem aan. Mjinheer B. Ureaucratie (of is het een mevrouw?) dient uiteraard aangesproken te worden op dit ontoelaatbare gedrag. Alleen hoe doen we dat? Waar woont deze mijnheer/mevrouw? Wat hebben we met hem/haar afgesproken?
Dan zul je toch bij de overheid moeten zijn, daar komt de regelgeving vandaan.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Als ik jou zo begrijp, had ik op het moment dat ik uit huis ging in overleg moeten gaan met mijn broers van 17 en 9 en net hen moeten bespreken dat een vervolgstudie of iig daar werk in geen optie was, omdat zij 35/ 50 jaar later voor onze ouders moeten zorgen. Dat is inderdaad een goede optie :bobo .
Neehoor, dat zeg ik niet. Wat ik zeg is dat regeren vooruit zien is en dat, als de zorg voor ouders nodig wordt, het goed is om met elkaar te bezien wat er zelf georganiseerd kan worden. En het is goed daarover lang van te voren na te denken zoals je nu ook al decennia van te voren nadenkt over de kosten van studerende kinderen in relatie tot woonplaats.....
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 01 nov 2019, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Een zin "De bureaucratie vermorzelt zo bijna iemand" geeft ook wel het probleem aan. Mjinheer B. Ureaucratie (of is het een mevrouw?) dient uiteraard aangesproken te worden op dit ontoelaatbare gedrag. Alleen hoe doen we dat? Waar woont deze mijnheer/mevrouw? Wat hebben we met hem/haar afgesproken?
Dan zul je toch bij de overheid moeten zijn, daar komt de regelgeving vandaan.
De overheid is juist het probleem, niet de oplossing.
Zolang dat kwartje niet valt zullen de kosten en de frustratie toenemen en de kwaliteit afnemen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:De overheid is juist het probleem, niet de oplossing.
Zolang dat kwartje niet valt zullen de kosten en de frustratie toenemen en de kwaliteit afnemen.
De overheid is de enige die haar regels kan veranderen. :)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:De overheid is juist het probleem, niet de oplossing.
Zolang dat kwartje niet valt zullen de kosten en de frustratie toenemen en de kwaliteit afnemen.
De overheid is de enige die haar regels kan veranderen. :)
Als een regel niet meer nodig is hoeft er niets veranderd te worden.

Veel regels "an sich", zijn door de overheid uitgedacht en geïmplementeerd, naar beste vermogen en met kennis van zaken, maar kennen beperkingen en limieten. Die beperkingen zijn niet op te lossen binnen de kaders van tijd, geld en resources.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 01 nov 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

@ Wim Nee, dat speelt al over een paar jaar, dus niet decennia lang vooruit gepland. Dus die kosten komen eraan en er is geen stufi meer. Daarnaast was ik indertijd 19 en waren mijn ouders van mijn leeftijd nu.
Een paar jaar geleden hebben wij verhuizen overwogen, maar alles overwogen hebbende waren het teveel minnen en te weinig plussen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:@ Wim Nee, dat speelt al over een paar jaar, dus niet decennia lang vooruit gepland. Dus die kosten komen eraan en er is geen stufi meer. Daarnaast was ik indertijd 19 en waren mijn ouders van mijn leeftijd nu.
Een paar jaar geleden hebben wij verhuizen overwogen, maar alles overwogen hebbende waren het teveel minnen en te weinig plussen.
Ik heb verder geen mening over specifieke casussen.

Ik signaleer enkel dat in NL de liefde verkilt. En dat uit zich ook keuzen die mensen maken en de gevolgen ervan. Zoals eenzaamheid en gebrek aan zorg voor de behoevende.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door merel »

Over het laatste zijn wij het eens. Ik was het alleen niet eens met jouw ongenuanceerde oplossing ;).
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:
merel schreef:@ Wim Nee, dat speelt al over een paar jaar, dus niet decennia lang vooruit gepland. Dus die kosten komen eraan en er is geen stufi meer. Daarnaast was ik indertijd 19 en waren mijn ouders van mijn leeftijd nu.
Een paar jaar geleden hebben wij verhuizen overwogen, maar alles overwogen hebbende waren het teveel minnen en te weinig plussen.
Ik heb verder geen mening over specifieke casussen.

Ik signaleer enkel dat in NL de liefde verkilt. En dat uit zich ook keuzen die mensen maken en de gevolgen ervan. Zoals eenzaamheid en gebrek aan zorg voor de behoevende.
Maar was het vroeger beter? Vroeger konden mensen eerder in een bejaardenhuis, of verzorgingstehuis, en was er meer professionele zorg. Het was in ieder geval niet zo'n papierwinkel om hulp te krijgen als nu.
Het is echt niet zo dat de mensen vijftig jaar geleden socialer of menslievender of altruïstischer waren dan nu. Onverschillige kinderen of lastige ouders heb je altijd gehad.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Over het laatste zijn wij het eens. Ik was het alleen niet eens met jouw ongenuanceerde oplossing ;).
Een ieder is vrij om zelf de oplossingen te zoeken.
Maar wijzen naar de overheid behoort niet tot de oplossingen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Terri »

Toch zie ik ook dat er weer meer mogelijkheden gezocht worden om bij de kinderen te gaan wonen.
B.v. https://www.verbouwkosten.com/mantelzorgwoning-tuin/
Maar dat kan natuurlijk op heel veel plaatsen niet.
Degenen die ik ken hebben een grote tuin.
Plaats reactie