Zorg wordt onbetaalbaar

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Mara schreef: Wij wilden een alarm voor mijn hoogbejaarde schoonvader, omdat hij sedert korte tijd vaak valt.
De h.a. vroeg het aan, maar het werd afgewezen.
We zijn in beroep gegaan en dan komt er een deskundige mevrouw en acht het dan toch wel noodzakelijk.
Tot en met december wel met eigen bijdrage.
Maar waarom moeten anderen zoiets regelen? Een "mobiele telefoon voor bejaarden" met daarop een app die bij indrukken een aantal mensen belt werkt toch net zo goed? Is er niemand in de familie die dit even kan uitzoeken, afstemmen en implementeren?
Waarom de zorg ermee belasten?
In de regel gaat een bejaarde man niet met zijn smartphone in de hand naar de wc of douchen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Hiermee raak je gelijk de kern waarom de zorg onbetaalbaar wordt.
Dat is niet waar.
Iedereen die een hoogbejaarde vader of moeder heeft, maakt mee hoe je met hen moet leuren om ergens een plekje te vinden.
Mensen die wachten in een duur ziekenhuisbed omdat er geen plek is in het verpleeghuis of revalidatiecentrum.
De verzorgingshuizen zijn grotendeels wegbezuinigd, de wijkverpleegkundige trekt van huis naar huis.
Ze heeft 5 minuutjes voor de ene handeling en 10 minuutjes voor de andere.


Wat maakt onze zorg zo duur?
Over bureaucratie, verspilling en lobby
Ieder jaar geven we meer geld uit aan de gezondheidszorg, zelfs veel meer dan onze buurlanden doen. Hoe komt dat?

In het dossier 'Wat maakt onze zorg zo duur?' doet FTM onderzoek naar de zorgkosten. Hierbij vormen bureaucratie, verspilling en onzinnige zorg centrale thema's.
Lees het op Follow the Money.
Die doen gedegen onderzoek en roepen niet zomaar wat.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Klopt. De casus die jij noemt, zit ergens tussen verspilling en onzinnige zorg in.
Om dat allemaal in goede banen te leiden is weer bureaucratie nodig. Want bureaucratie is niets anders dan gelijke gevallen gelijk behandelen.

Voor een paar tientjes kan je een alarmknop kopen, die hij om zijn nek hangt. Wanneer hij de knop indrukt, komt er een spreek-/luisterverbinding tot stand met een opgegeven telefoonnummer, bijvoorbeeld van de eerste contactpersoon. Klaar.
Dat is het meest efficiënt.

Ga je het via de zorg regelen, dan kost het duizenden euro's. Want met alleen de knop ben je er niet: je moet ook het achterliggende proces bemannen en inregelen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Klopt. De casus die jij noemt, zit ergens tussen verspilling en onzinnige zorg in.
Om dat allemaal in goede banen te leiden is weer bureaucratie nodig. Want bureaucratie is niets anders dan gelijke gevallen gelijk behandelen.

Voor een paar tientjes kan je een alarmknop kopen, die hij om zijn nek hangt. Wanneer hij de knop indrukt, komt er een spreek-/luisterverbinding tot stand met een opgegeven telefoonnummer, bijvoorbeeld van de eerste contactpersoon. Klaar.
Dat is het meest efficiënt.

Ga je het via de zorg regelen, dan kost het duizenden euro's. Want met alleen de knop ben je er niet: je moet ook het achterliggende proces bemannen en inregelen.
Op zich denk ik dat dit geval wel simpel op te lossen is. Maar dit soort grensgevallen zijn niet de oorzaak van de problematiek in het zorgstelsel. Ook is de bureaucratie niet het gevolg van de problematiek, zoals jij nu suggereert, maar een van de oorzaken.
Het is begonnen doordat men ondoordacht de marktwerking losliet op de zorg. Dat heeft de kosten omhoog gejaagd en de kwaliteit naar beneden. Vervolgens heeft men willen snijden in de zorg om de zorgkosten toch weer omlaag te krijgen. Natuurlijk werkt dat niet en nu moet de minister soebatten om mensen weer de zorg in te krijgen. Hoe bizar wil je het hebben?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Ga je het via de zorg regelen, dan kost het duizenden euro's. Want met alleen de knop ben je er niet: je moet ook het achterliggende proces bemannen en inregelen.
Heb je een bron?
Tiberius schreef:Klopt. De casus die jij noemt, zit ergens tussen verspilling en onzinnige zorg in.
Het doel van alarmeringsapparatuur is zelfstandig wonen mogelijk te maken voor mensen met een lichamelijke handicap, die een verhoogd risico hebben in een noodsituatie terecht te komen. De apparatuur is een oproepsysteem waarmee via een hals- of polszender contact wordt gemaakt met een meldkamer. De meldkamer (vaak bemand door een verpleegkundige) gaat na welke hulp nodig is en stuurt deze aan. Dat kunnen familie of buren zijn. Bij acute hulp wordt direct uw huisarts of een ambulance gewaarschuwd.
DSW.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Klopt. De casus die jij noemt, zit ergens tussen verspilling en onzinnige zorg in.
Om dat allemaal in goede banen te leiden is weer bureaucratie nodig. Want bureaucratie is niets anders dan gelijke gevallen gelijk behandelen.

Voor een paar tientjes kan je een alarmknop kopen, die hij om zijn nek hangt. Wanneer hij de knop indrukt, komt er een spreek-/luisterverbinding tot stand met een opgegeven telefoonnummer, bijvoorbeeld van de eerste contactpersoon. Klaar.
Dat is het meest efficiënt.

Ga je het via de zorg regelen, dan kost het duizenden euro's. Want met alleen de knop ben je er niet: je moet ook het achterliggende proces bemannen en inregelen.
Op zich denk ik dat dit geval wel simpel op te lossen is. Maar dit soort grensgevallen zijn niet de oorzaak van de problematiek in het zorgstelsel. Ook is de bureaucratie niet het gevolg van de problematiek, zoals jij nu suggereert, maar een van de oorzaken.
Het is begonnen doordat men ondoordacht de marktwerking losliet op de zorg. Dat heeft de kosten omhoog gejaagd en de kwaliteit naar beneden. Vervolgens heeft men willen snijden in de zorg om de zorgkosten toch weer omlaag te krijgen. Natuurlijk werkt dat niet en nu moet de minister soebatten om mensen weer de zorg in te krijgen. Hoe bizar wil je het hebben?
Het eerste dat men op moest lossen was de onzinnige en verspillende zorg, waarvan Mara een passend voorbeeld geeft.
In dat snijden is men op sommige vlakken inderdaad wat doorgeschoten (die voorbeelden worden vaak aangehaald), maar er is op veel plekken nog gemakkelijk behoorlijk te minderen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Het eerste dat men op moest lossen was de onzinnige en verspillende zorg, waarvan Mara een passend voorbeeld geeft.
In dat snijden is men op sommige vlakken inderdaad wat doorgeschoten (die voorbeelden worden vaak aangehaald), maar er is op veel plekken nog gemakkelijk behoorlijk te minderen.
Ik krijg niet het idee dat je echt weet waar je over praat.
Mara schreef:Heb je een bron?
Kom eens met cijfers dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door CvdW »

Ik kan ook een eenvoudig voorbeeld geven.
Wij kregen medicijnen van apotheek A. Begin dit jaar kregen we te horen dat we de medicijnen niet meer via apotheek A krijgen, maar via apotheek B. Kostenverhoging is 80.000 euro.
We hebben gevraagd of dit anders kan. Helaas niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Het eerste dat men op moest lossen was de onzinnige en verspillende zorg, waarvan Mara een passend voorbeeld geeft.
In dat snijden is men op sommige vlakken inderdaad wat doorgeschoten (die voorbeelden worden vaak aangehaald), maar er is op veel plekken nog gemakkelijk behoorlijk te minderen.
Ik krijg niet het idee dat je echt weet waar je over praat.
Zeker wel. Ik praat niet over één of twee gevallen, maar ik zie veel meer casussen, omdat ik (parttime) in de zorg werk.
Mara schreef:
Mara schreef:Heb je een bron?
Kom eens met cijfers dan.
Van een alarm optuigen via een meldkamer? Kijk maar eens wat een abonnement kost; kijk maar eens wat valse meldingen kosten.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Van een alarm optuigen via een meldkamer? Kijk maar eens wat een abonnement kost; kijk maar eens wat valse meldingen kosten.
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten, tenzij het spits is.
Vertel jij mij nu eens hoe ik als vrouw van 63 kg een man van 80 kilo van de grond op moet rapen?
Ik heb mijn moeder tientallen malen op moeten rapen, maar toen was ik 15 jaar jonger en zij was 15 kilo lichter dan mijn schoonvader.
Het is dood gewicht wat je moet tillen, want een oudere die gevallen is, kan niet meewerken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

https://www.rd.nl/opinie/zet-eigen-gelu ... -1.1605003

Dit artikel in het RD slaat m.i. de spijker op de kop.
Posthoorn schreef:Op zich denk ik dat dit geval wel simpel op te lossen is. Maar dit soort grensgevallen zijn niet de oorzaak van de problematiek in het zorgstelsel. Ook is de bureaucratie niet het gevolg van de problematiek, zoals jij nu suggereert, maar een van de oorzaken.
Het is begonnen doordat men ondoordacht de marktwerking losliet op de zorg. Dat heeft de kosten omhoog gejaagd en de kwaliteit naar beneden. Vervolgens heeft men willen snijden in de zorg om de zorgkosten toch weer omlaag te krijgen. Natuurlijk werkt dat niet en nu moet de minister soebatten om mensen weer de zorg in te krijgen. Hoe bizar wil je het hebben?
Ik ben het met bovenstaande analyse dus absoluut oneens. Meer geld naar de zorg zal enkel leiden tot nog meer verspilling, nog meer afschuiven. Niet de markwerking is het probleem - m.i. heeft dat zelfs nog voor demping van de problematiek gezorgd - maar de individualisering is het probleem. Abusievelijk heeft de overheid gedacht dat de kostenverhoging die de vermindering van de sociale cohesie met zich meebracht wel met marktwerking gecorrigeerd kan worden. De casus van @Mara is er een schoolvoorbeeld van. Zelfs het idee is er al niet meer om het zelf op te lossen en de (beperkte) resources niet te belasten.

Ik weet niet wat de premies zijn tegenwoordig (totaal, dus belasting + premie etc) maar een oplossing zou zijn om deze met 80% te laten dalen en dat bedrag als eigen risico aan te duiden.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 28 okt 2019, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Van een alarm optuigen via een meldkamer? Kijk maar eens wat een abonnement kost; kijk maar eens wat valse meldingen kosten.
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten, tenzij het spits is.
Vertel jij mij nu eens hoe ik als vrouw van 63 kg een man van 80 kilo van de grond op moet rapen?
Ik heb mijn moeder tientallen malen op moeten rapen, maar toen was ik 15 jaar jonger en zij was 15 kilo lichter dan mijn schoonvader.
Het is dood gewicht wat je moet tillen, want een oudere die gevallen is, kan niet meewerken.
Ik heb het helemaal niet over oprapen of dood gewicht tillen gehad.
Het ging over een alarmsysteem, met name het verschil in kosten als je dat zelf uitvoert of via de zorg laat regelen.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Van een alarm optuigen via een meldkamer? Kijk maar eens wat een abonnement kost; kijk maar eens wat valse meldingen kosten.
Wij staan 24/7 paraat, omdat wij de dichtstbijzijnde mantelzorgers zijn, op "slechts" 35 autominuten, tenzij het spits is.
Vertel jij mij nu eens hoe ik als vrouw van 63 kg een man van 80 kilo van de grond op moet rapen?
Ik heb mijn moeder tientallen malen op moeten rapen, maar toen was ik 15 jaar jonger en zij was 15 kilo lichter dan mijn schoonvader.
Het is dood gewicht wat je moet tillen, want een oudere die gevallen is, kan niet meewerken.
Dat snap ik niet. Als jij wordt gebeld en schoonpa vertelt dat hij niet kan staan dan is het toch vroeg genoeg om te bezien hoe e.e.a. opgelost moet worden? Waarom moet dat dan via een alarmcentrale met verpleegkundige?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Het ging over een alarmsysteem, met name het verschil in kosten als je dat zelf uitvoert of via de zorg laat regelen.
Als we dat zelf uitvoeren, moet je ook zelf beschikbaar staan!
Dat hebben we gedaan, maar het is nu niet meer verantwoord, vanwege de toenemende valpartijen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33248
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zorg wordt onbetaalbaar

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:Niet de markwerking is het probleem - m.i. heeft dat zelfs nog voor demping van de problematiek gezorgd - maar de individualisering is het probleem.
Dat denk ik ook ja.
Iedereen wil maximaal gebruik maken van de zorg als het hem of haar eigen situatie betreft. Maar met een klein beetje creativiteit en oplossend vermogen kan je veel dingen zelf oplossen.
Plaats reactie