Tijdsbesteding

AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Tijdsbesteding

Bericht door AnneRinke »

N.a.v. Dit artikel https://www.rd.nl/opinie/zet-bijbelleze ... -1.1445562 de vraag hoe jullie ’stille tijd' vormgeven. Hebben jullie vaste momenten? Zijn bijbel lezen en bidden een punt op je to-do-lijst?
Ik houd ook wel van een spannend boek. Maar moeten we de ene thriller na de andere lezen? Wat is er tegen het maken van een legpuzzel? Maar het slokt wel veel tijd op. En hoeveel tijd besteden we aan de verzorging van ons lichaam? Ook dat moet. Maar vergelijk die tijd eens met de tijd die je besteedt aan de verzorging van je ziel.
En hoe zien jullie dit? Zie bovenstaande quote uit het betreffende artikel.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tijdsbesteding

Bericht door samanthi »

's morgens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tijdsbesteding

Bericht door helma »

Bij mij ook s morgens stille tijd voordat iedereen opstaat.
Niet perse op de to-do-list; het hoort er gewoon bij.
In vakantietijd vind ik het altijd wat lastiger

En wat ontspanning betreft...je moet je ook ontspannen om je weer te kunnen inspannen, zei ds van Ruitenburg eens.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Tijdsbesteding

Bericht door FlyingEagle »

Heb op een gegeven moment dit echt in mijn systeem ingebakken, anders kwam er niet van. Ik zet sindsdien mijn wekker een half uur eerder en hou ‘s morgens dan mijn stille tijd
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tijdsbesteding

Bericht door merel »

Ik vind het inplannen van vaste stille tijd wel een dingetje. Voor 5.30 uur gaat mij echt niet lukken. Dat vind ik al vroeg genoeg. En ook dan loop ik het risico dat dees en gene wakker is/wordt. En ik merk dat ik 's avonds toch ook vaak gelijk in slaap val.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tijdsbesteding

Bericht door helma »

Lieve Merel, dat mag eigenlijk geen 'dingetje' zijn.
Stille tijd is wel iets wat prioriteit moet zijn.
Je kan (mag...)toch eigenlijk niet zeggen dat je te druk bent om tijd vrij te maken voor de Heere.
Terwijl Hij recht heeft op je hele leven.

En dat evt. wakker worden van anderen is toch niet heel erg; ze mogen toch wel weten dat je tijd apart zet om God te 'ontmoeten'.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tijdsbesteding

Bericht door merel »

Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Terri »

merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Dat denk ik ook, toch, ook al heb je een jong gezin een druk leven, zoek toch als eerste moment van de dag het contact met de Heere, desnoods even op het toilet( ik weet van diversen die dit doen, daar ligt een Bijbel enz. ) zo begin je heel bewust de dag met Hem.
Het zit niet in de lengte van de tijd, maar in de intensiteit.
En verder als het goed is, ben je de hele dag regelmatig met Hem in gesprek.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Tijdsbesteding

Bericht door eilander »

merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Zeker, hier heb je er nog een die daar regelmatig mee worstelt. Ik kom moeilijk m'n bed uit, en moet helaas toch meestal erg vroeg opstaan. Ik lees wel altijd een stukje Bijbel+dagboek.
's Avonds ben ik meestal wat scherper, maar dan schiet het er toch nog al eens bij in.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tijdsbesteding

Bericht door helma »

Er zijn wetenschappers die zeggen dat als je een periode van 4-6 weken elke dag iets herhaalt het dan een gewoonte is geworden.
En dat was mijn ervaring ook. Eerst moest ik mijn wekker zetten om wakker te worden. En dan moest ik ook wel streng zijn tegen mezelf. Ook biddend gevraagd of de Heere me die discipline wilde geven. Na een week of 6 wist ik niet beter meer en ik word al jaren zonder wekker wakker rond 6 uur. Daar dank ik de Heere voor, dat Hij me 'wakker maakt' zodat ik bij Hem mag komen in het gebed.

In vakantietijd schiet het erbij mij ook zomaar in. Dan hoef ik er niet uit om kwart voor 7. En dan merk ik dat ik er de rest van de dag ook vaak niet meer aan toe kom. Terwijl ik ook merk dat je dan heel gauw bij de Herder wegdwaalt.

Maar te druk om tijd vrij te maken voor God...dan ben je te druk. Dan moet je kijken of je niet met Martha bezig ben om te veel te doen ten koste van de tijd aan Jezus' voeten.
Als het goed is ga je het toch missen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Tijdsbesteding

Bericht door merel »

Terri schreef:
merel schreef:Je hebt helemaal gelijk. ;)

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die hier tegen aan lopen. Het wel willen, maar eigenlijk niet aan toe komen.
Dat denk ik ook, toch, ook al heb je een jong gezin een druk leven, zoek toch als eerste moment van de dag het contact met de Heere, desnoods even op het toilet( ik weet van diversen die dit doen, daar ligt een Bijbel enz. ) zo begin je heel bewust de dag met Hem.
Het zit niet in de lengte van de tijd, maar in de intensiteit.
En verder als het goed is, ben je de hele dag regelmatig met Hem in gesprek.
Dat laatste klopt inderdaad. En als gezin lezen wij 's morgen en 's avonds uit de bijbel en praten er dan over na. Dat blijft meer hangen dan de inoud van de dagboekjes. Eerlijk gezegd vind ik de meeste dagboekjes ook niet aansprekend.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Tijdsbesteding

Bericht door FlyingEagle »

helma schreef:Er zijn wetenschappers die zeggen dat als je een periode van 4-6 weken elke dag iets herhaalt het dan een gewoonte is geworden.
En dat was mijn ervaring ook. Eerst moest ik mijn wekker zetten om wakker te worden. En dan moest ik ook wel streng zijn tegen mezelf. Ook biddend gevraagd of de Heere me die discipline wilde geven. Na een week of 6 wist ik niet beter meer en ik word al jaren zonder wekker wakker rond 6 uur. Daar dank ik de Heere voor, dat Hij me 'wakker maakt' zodat ik bij Hem mag komen in het gebed.

In vakantietijd schiet het erbij mij ook zomaar in. Dan hoef ik er niet uit om kwart voor 7. En dan merk ik dat ik er de rest van de dag ook vaak niet meer aan toe kom. Terwijl ik ook merk dat je dan heel gauw bij de Herder wegdwaalt.

Maar te druk om tijd vrij te maken voor God...dan ben je te druk. Dan moet je kijken of je niet met Martha bezig ben om te veel te doen ten koste van de tijd aan Jezus' voeten.
Als het goed is ga je het toch missen.
Ik heb een soortgelijke ervaring, in het begin ging het inplannen hiervan niet vanzelf maar nu word ik altijd rond dezelfde tijd wakker. Toch zet ik nog altijd wel m'n wekker omdat ik niet wil dat ik me verslaap.
Ik ben dan ook wel echt een ochtendmens dus dat scheelt ook wel weer, en omdat mijn vrouw en ik geen kinderen hebben is dat ook geen belemmering.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Tijdsbesteding

Bericht door FlyingEagle »

merel schreef: Dat laatste klopt inderdaad. En als gezin lezen wij 's morgen en 's avonds uit de bijbel en praten er dan over na. Dat blijft meer hangen dan de inoud van de dagboekjes. Eerlijk gezegd vind ik de meeste dagboekjes ook niet aansprekend.
Dat ligt eraan welk dagboek je gebruikt, ik gebruik voor mezelf 'Leer mij Uw weg' van Thomas Watson. Erg aansprekend en altijd to the point. Vaak ervaren dat de Heere door dit dagboek van mij afwist en wat ik nodig heb op geestelijk gebied.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Tijdsbesteding

Bericht door Jeremiah »

FlyingEagle schreef:
merel schreef: Dat laatste klopt inderdaad. En als gezin lezen wij 's morgen en 's avonds uit de bijbel en praten er dan over na. Dat blijft meer hangen dan de inoud van de dagboekjes. Eerlijk gezegd vind ik de meeste dagboekjes ook niet aansprekend.
Dat ligt eraan welk dagboek je gebruikt, ik gebruik voor mezelf 'Leer mij Uw weg' van Thomas Watson. Erg aansprekend en altijd to the point. Vaak ervaren dat de Heere door dit dagboek van mij afwist en wat ik nodig heb op geestelijk gebied.
Leer mij Uw weg van Watson gebruik ik ook en is wat mij betreft ongeëvenaard.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Tijdsbesteding

Bericht door samanthi »

Ik had er ook veel moeite mee ik heb nu een schriftje waar ik in op schrijf wat ik gelezen heb em wat het me te zeggen heb. Je kunt beginnen met een hoofdstuk een van de kleine brieven. Tekst voor tekst lezen nalezen, verwijsteksten erbij zoeken. Zo kun je een Bijbelboek doorgaan. Je zal zien dat het makkelijker gaat als je het inkaderd en niet hele lange stukken gaat lezen. Je kunt er ondet het strijken nog over nadenken en wat belangrijk is bidden zowel ervoor als erna.

Even wat op een rijtje zoals ik het probeer te doen en vol te houden, de tekst met mijn belijdenis was ' oefen uzelve tot godzaligheid' dit soort dingen hoten erbij jezelf oefenen en trainen. Ik heb ADHD en vind het echt moeilijk maar door te oefenen lukt het mer de hulp van de Heere en het verrijkt je leven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie