Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Mara »

In de preek die Helma in het topic Me Too plaatste (ik heb hem beluisterd) vroeg de dominee of wij onze kinderen het begrip schaamte nog wel aanleren.
Hij benoemde een aantal praktische punten.
Kinderen moeten leren zich op - een gezonde - manier te schamen.
Dat betekent bijv., niet met vader of moeder onder de douche en ook ouders dienen hier het voorbeeld in te geven.
Dit gebeurt misschien ook niet in de meeste gezinnen, maar is het dan wel gepast dat een jonge vader zijn dochter in bad doet en zo ja, tot welke leeftijd zou dit dan kunnen?
Praten de vaders (volgens hem spelen vooral vaders hierin een belangrijke rol) met hun zoons, over grenzen. Die gesteld moeten worden en waar niet overheen mag gegaan worden.
Het ging nog verder, controleren wij de (groeps)apps van onze opgroeiende kinderen?
Dit alles n.a.v hij uit de tekst haalde wat Boaz zei:
... en gij zult achter haarlieden gaan; heb ik den jongens niet geboden, dat men u niet aanroere?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Marco »

Ik ken de preek niet, maar ik verbaas me over de tekst uit Ruth waar dit uit komt. Dit gaat toch over Boaz die zijn knechten opdraagt, Ruth niet lastig te vallen bij het arenlezen?
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door merel »

Deze tekstuitleg heb ik ook nog niet eerder gehoord.

En waarom mag een vader zijn dochter niet in bad doen, maar een moeder haar zoon wel? idem met douchen.

Ik denk dat je een kind moet leren dat het niets tegen haar/zijn wil moet doen. Dus zodra de kinderen niet meer samen willen douchen, dat dat prima is.
Vorige week nog een prima voorbeeld hierover meegemaakt. Een van de kinderen moest naar de kinderarts. De assistente gaf aan dat hij alles mocht uitdoen. Zijn reactie was 'niet alles, ik houd mijn hemd en onderbroek aan'.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door JCRyle »

Met alle respect maar een wat wonderlijke uitleg van dit tekstvers.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Ambtenaar »

Heb de preek tot dit punt geluisterd. Ik kan ook geen link leggen tussen hetgeen Boaz tot Ruth zegt en schaamte aanleren, WhatsApp groepen, etc.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Marco »

..wat overigens niet betekent dat de vraag geen goede is: hoe gaan we hiermee om?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Mara »

Marco schreef:Ik ken de preek niet, maar ik verbaas me over de tekst uit Ruth waar dit uit komt. Dit gaat toch over Boaz die zijn knechten opdraagt, Ruth niet lastig te vallen bij het arenlezen?
Als je een uurtje over hebt. ;)
Ambtenaar schreef:Heb de preek tot dit punt geluisterd.
En toen stopgezet?
merel schreef:Deze tekstuitleg heb ik ook nog niet eerder gehoord.
Ik ook niet. Maar hij haalt er erg veel uit.
JCRyle schreef:Met alle respect maar een wat wonderlijke uitleg van dit tekstvers.
Ik zou je aanraden om dan eerst de preek te beluisteren en je oordeel nog even op te schorten.
Marco schreef:wat overigens niet betekent dat de vraag geen goede is: hoe gaan we hiermee om?
Juist. Over het algemeen genomen lijken we minder preuts dan vroeger.
Het was niet eens gepast dat je je moeder in haar onderjurk zag of je vader in zijn (lange) onderbroek.
Ik hoor geregeld dat een vader of moeder met hun jonge kind onder de douche gaan.
Dat zei de ds. dus ook, dat wij - ouders - daar het goede voorbeeld in zouden moeten geven.
Vind je dit onzin (waarom zou een vader niet tegelijk met zijn 5 jarige dochter onder de douche mogen staan, willekeurig voorbeeld)
of heeft de ds echt wel een punt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Terri »

Dat er zieke geesten niet normaal met seks om kunnen gaan, is erg, maar vaders en moeders met hun eigen kindertjes mogen toch wel gewoon douchen. ( praktisch ook net zo handig ;) ) Op het moment dat ze het onderscheid echt gaan benoemen is het denk ik tijd voor een andere aanpak.

Maar wat Helma al zei, de maatschappij is versekst en zelfs zijn normale vriendschappelijke fysieke genegenheden, zoals een aai over je bol, een hand op je arm, een arm om je schouder, taboe.
En vervolgens zijn er in sporthallen allemaal gemeenschappelijke douches, ik snap het al lang niet meer.....
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door merel »

@ mara ik begrijp uit jouw post dat kinderen hun ouders niet naakt mogen zien? of met hun ouders samen mogen douchen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara ik begrijp uit jouw post dat kinderen hun ouders niet naakt mogen zien? of met hun ouders samen mogen douchen?
Volgens de richtlijnen in de prediking dus.
Alhoewel ik niet preuts ben, ben ik van mening dat naaktheid van de ouders niet voor kinderen bedoeld is.
Daar zijn natuurlijk uitzonderingen, toen mijn ouders hulpbehoevend werden, konden we daar soms niet omheen, maar dat heb ik altijd met de grootst mogelijk tact en omzichtigheid gedaan.
Je ziet dat kinderen op een gegeven moment ook behoefte hebben aan privacy en doen dan opeens de badkamer op slot.
Terri schreef:maar vaders en moeders met hun eigen kindertjes mogen toch wel gewoon douchen
Maar tot welke leeftijd was de vraag?
Terri schreef:En vervolgens zijn er in sporthallen allemaal gemeenschappelijke douches, ik snap het al lang niet meer.....
Als er moslimjongeren zijn niet hoor, zij houden hun onderbroek aan tijdens het douchen.
En meestal zijn dat toch gescheiden mannen/vrouwen douches? Op "onze" sportschool wel.
Terri schreef:Maar wat Helma al zei, de maatschappij is versekst en zelfs zijn normale vriendschappelijke fysieke genegenheden, zoals een aai over je bol, een hand op je arm, een arm om je schouder, taboe.
Dat is het probleem geworden en dat draait nu ineens 180 graden om.
Nu valt een hand op het zitvlak al onder het begrip: aanranding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Marco »

Ik heb net een deel van de preek beluisterd (heb geen uur over op dit moment :nonnon ), en ik begrijp hem nu beter. Hij brengt het niet echt als de uitleg van de tekst, maar noemt het er meer bij. Mooie uitleg over Ruth in de tweede rij in plaats van de derde trouwens.

De zaken die wat dit betreft in deze preek genoemd worden zijn niet zozeer direct Bijbels onderbouwd, maar moeten wel onze aandacht hebben. Of en tot welke leeftijd samen douchen kan, is lastig aan te geven. Belangrijkste is denk ik dat je als ouders in gesprek blijft. Ouder en kind moeten in de gaten hebben dat er grenzen zijn, zowel binnen als buiten het gezin.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Mara »

Marco schreef:Ik heb net een deel van de preek beluisterd (heb geen uur over op dit moment :nonnon ), en ik begrijp hem nu beter. Hij brengt het niet echt als de uitleg van de tekst, maar noemt het er meer bij. Mooie uitleg over Ruth in de tweede rij in plaats van de derde trouwens.

De zaken die wat dit betreft in deze preek genoemd worden zijn niet zozeer direct Bijbels onderbouwd, maar moeten wel onze aandacht hebben. Of en tot welke leeftijd samen douchen kan, is lastig aan te geven. Belangrijkste is denk ik dat je als ouders in gesprek blijft. Ouder en kind moeten in de gaten hebben dat er grenzen zijn, zowel binnen als buiten het gezin.
Halverwege ging bij mij de telefoon, dat is toch concentratieverlies, ik hoop later nog eens te luisteren.
Ook hetgeen hij zei over het dagelijks leven (niet uitgebreid evangeliseren) sprak mij zo aan.
Onze houding is belangrijker dan een heel verhaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Marco »

"Verkondig het Evangelie, desnoods met woorden.."
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: En toen stopgezet?
Ja, ik was op plaats van bestemming.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Leren wij onze kinderen het begrip schaamte?

Bericht door Van Ewijk »

Ze schamen zich voor de verkeerde dingen.
De borsten ontbloten voor de webcam voor een (nauwelijks) bekende chatpartner is geen enkel probleem, het slipje op de enkels laten zakken om zogenaamd een schuld van een vriendje te vereffenen (tactiek van de loverboys) evenmin.
Comazuipen en drugs zijn schering en inslag. Om het over illegale straatraces maar niet te hebben.
Maar als ze de verkeerde schoentjes aan hebben of een broek aan de kont van een goedkoop merk omdat er geen geld is voor de duurdere merkkleding durven ze niet buiten de deur te komen uit angst om afgewezen te worden door het groepje.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gesloten