#Me Too

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Me Too

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:Zowel mannen als vrouwen hebben hun verantwoording ten opzichte van het voorkomen van seksueel misbruik. Ik vind het van een blinde vlek getuigen de eenzijdige benadering t.o.v. mannen. Maar het is een leuk probeersel van je om de statistiek te laten spreken, maar die vlieger gaat in de praktijk natuurlijk niet op. Dat snap je ook wel.
Statistiek spreekt voor zichzelf. Binnen deze discussie ben jij diegene die nav de statistiek op de proppen komt met 'je zou je als man bijna schuldig voelen'. Daar denk ik anders over. Op basis van hetzelfde getal. De verhouding is gewoon 1 op 11 en ik onthou me van enig waardeoordeel ten opzichte van de verhouding. In dit verband hebben mannen gewoon hun eigen verantwoording. (Vrouwen hebben ook verantwoording, maar daar zegt de statistiek niks over, dus ik zeg daar ook niks van).
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: #Me Too

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:Zowel mannen als vrouwen hebben hun verantwoording ten opzichte van het voorkomen van seksueel misbruik. Ik vind het van een blinde vlek getuigen de eenzijdige benadering t.o.v. mannen. Maar het is een leuk probeersel van je om de statistiek te laten spreken, maar die vlieger gaat in de praktijk natuurlijk niet op. Dat snap je ook wel.
Statistiek spreekt voor zichzelf. Binnen deze discussie ben jij diegene die nav de statistiek op de proppen komt met 'je zou je als man bijna schuldig voelen'. Daar denk ik anders over. Op basis van hetzelfde getal. De verhouding is gewoon 1 op 11 en ik onthou me van enig waardeoordeel ten opzichte van de verhouding. In dit verband hebben mannen gewoon hun eigen verantwoording. (Vrouwen hebben ook verantwoording, maar daar zegt de statistiek niks over, dus ik zeg daar ook niks van).
Je hebt mijn posting niet goed gelezen, want dat is niet wat ik schrijf. :super
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Me Too

Bericht door Herman »

Aha. In mijn tweede alinea zeg ik dat mannen vaker misbruik plegen dan vrouwen. Dat doe ik niet op basis van dit onderzoek. Dat doe ik op basis van algemene kennis. Even googlen.

En dan blijkt dat 40% van de vrouwen slachtoffers is geworden van grensoverschrijdend gedrag en 13% van de mannen. Als je deze percentages doortrekt naar de dader kant, dan is de bewering dat mannen vaker daders zijn dan vrouwen vrij logisch.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: #Me Too

Bericht door Klavart »

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: #Me Too

Bericht door Terri »

Mara schreef:
ZWP schreef: Als je, om zo te zeggen, heel preuts gaat doen, kan dat misschien juist aanleiding geven tot bepaald gedrag.
Onze kinderen zijn echt geen braafjes, maar gelukkig heb ik op dit gebied geen problemen gehad en nog steeds niet.
Mijn dochter kreeg op voorschrift van de dermatoloog een anti conceptiepil, ze vond het verschrikkelijk. Maar dokter wilde eerst proberen of die zou werken en pas dan a.b. voorschrijven.
Ze heeft het geen half jaar volgehouden, het voelde voor haar niet goed. Hij hielp ook niet tegen acné trouwens.
De anticonceptie van de pil was van oorsprong een bijwerking.
De pil an sich is niet fout, sterker nog, als medicijn is er niets mis mee. Het geeft geen vrijbrief om dan seksueel actief te worden.
Maar wellicht begrijp ik de bezwaren van dochter in deze niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: #Me Too

Bericht door Mara »

Terri schreef: Maar wellicht begrijp ik de bezwaren van dochter in deze niet.
Het is een medicijn, "zwaar" ook en kan behoorlijke ernstige bijwerkingen hebben en die kreeg ze dan ook.
Maar een medicijn werkt pas, als je er 100% achter staat. Zegt de dokter he, niet ik dus!
Terri schreef:De pil an sich is niet fout, sterker nog, als medicijn is er niets mis mee.
In dit geval werd het ingezet om acné te verminderen.
Terri schreef:Het geeft geen vrijbrief om dan seksueel actief te worden.
Ik denk dat veel meiden dit juist een prettige vrijbrief vinden. Want ook zonder acné wordt ie veelvuldig geslikt.

Maar goed, dit heeft niets met Me Too te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Eens heb ik bijna 10 minuten voor een rood verkeerslicht gestaan. Waarschijnlijk een storing. Je begrijpt dat automobilisten ongeduldig werden. Aangezien het een drukker kruispunt was, zag je aarzeling. Andere wegen mochten wel rijden, wij niet.
Na bijna tien minuten werden de voorste automobilisten het zat. Zij trillen langzaam op en reden door rood. De rest volgde vanzelf. Hoewel sommigen niet reden. Het licht bleef op rood.

Je zou hier de statistiek op los kunnen laten dat 80% van de automobilisten op dat moment door rood reed. Dat is waar. Je zou zelfs kunnen geboeten. De politie had flink kunnen schrijven.

Maar hoe eerlijk geef je de situatie weer als je zegt dat 80% door rood reed? Er is dan niets dan spreekt over oorzaak en gevolg. Niets dat het hele verhaal verteld. Niets dat bijv. het ongeduld van de automobilisten laat zien. Niets dat weergeeft wat hun verleiding was om toch door rood te rijden.

Ben ik ook door rood gereden? #MeToo

Ik kan me in dit kader goed de verontwaardiging voorstellen als alleen de statistiek "1 op de 11 mannen" wordt weergegeven. Het is roept namelijk gedachten op. Als dit in de publieke opinie wordt gebruikt, is het bijna suggestief te noemen. Soms zelfs veroordelend. De statistiek zegt niet alles. En soms is het beter om, om wille van beeldvorming, het achterwege te laten.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 09 nov 2017, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: #Me Too

Bericht door Herman »

De conclusie van dit onderzoek is: "Eén op de elf mannen zegt dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend seksueel gedrag, blijkt uit een enquête onder 305 mannen in opdracht van deze krant".

Je kunt dit statistisch niet wegrelativeren met een stoplicht. Eerder zou je de vraag kunnen stellen of dit wel het complete beeld is, en of dit niet nog erger is.

Vergelijk dan dit:

https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/ ... edrag3.pdf
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:De conclusie van dit onderzoek is: "Eén op de elf mannen zegt dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan grensoverschrijdend seksueel gedrag, blijkt uit een enquête onder 305 mannen in opdracht van deze krant".

Je kunt dit statistisch niet wegrelativeren met een stoplicht. Eerder zou je de vraag kunnen stellen of dit wel het complete beeld is, en of dit niet nog erger is.

Vergelijk dan dit:

https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/ ... edrag3.pdf
Ik relativeer niets weg. Verre van dat.
Wel zie ik dat ook in dit topic de tendens gaat richting ‘mannen zijn fout op seksueel gebied’. Terwijl achterliggende oorzaken, redenen en invloeden niet op waarde worden meegewogen. Bijv. de rol van de meisjes en vrouwen zèlf. Oh ja, die 1 op de 11 mannen blijft als statistiek dan staan. Een bizarre statistiek. Alleen wat is het verdere verhaal achter die statistiek? In de media wordt het vaak weggezet als ‘die mannen weer’. En de rol van de vrouw dan?
In dat kader is mijn eerdere post over het verkeerslicht geschreven. Niet om te verdoezelen, wel om aan te geven dat er nog een heel ander deel van de waarheid is die niet of nauwelijks wordt benoemd.
(~)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: #Me Too

Bericht door Zita »

Wat een rare column van Jan van Klinken.
Hij oordeelt maar even dat Jelle Brandt zit te jokken, en dat er vast wel mensen door het groepsgevoel gaan verzinnen dat ze misbruikt zijn. :bobo

Ik vind het zelf wel vreemd in de huidige MeToo-hype dat alle vormen van ongewenst seksueel gedrag op één hoop worden gegooid. Ik ben in een zwembad als veertienjarige ook weleens ongewenst aangeraakt. In een volle tram erger ik mij weleens. Niks ernstigs, geen trauma's. Het is van die kerels natuurlijk wel zeer onbehoorlijk gedrag, want hun hand hoorde zich niet op mijn lichaam te bevinden. Ik peins er niet over om dat op één lijn te zetten met al die vrouwen die verkracht zijn.
Wat ik goed vind aan MeToo is dat er nu blijkbaar ruimte is om voorheen onaantastbare mannen (die zich tot nu toe vooral in de cultuursector lijken te bevinden) ter verantwoording te roepen. Waarom dat in een krant moet en niet op het politiebureau, snap ik nog niet helemaal. Ik vraag me wel af of zich in andere sectoren dan de culturele sector ook zo'n beerput bevindt.

Wat in bovenstaande berichten bedoeld wordt met 'de rol van vrouwen en meisjes zelf' begrijp ik niet helemaal. Vrouwen horen niet verkracht te worden. Ook niet als ze een jurkje aanhebben dat hen in de ogen van mannen seksueel heel aantrekkelijk maakt ofzo. Mannen zijn toch geen willoze slachtoffers van hun eigen getriggerde seksuele drang?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: #Me Too

Bericht door Moderamen »

Wandelende schreef:En de rol van de vrouw dan?
Zelfs al loopt een vrouw "poedeltjenaakt" over straat en een man gaat over tot seksueel overschrijdend gedrag, blijft het toch echt voor 100% de fout van de man.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: #Me Too

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:
Wandelende schreef:En de rol van de vrouw dan?
Zelfs al loopt een vrouw "poedeltjenaakt" over straat en een man gaat over tot seksueel overschrijdend gedrag, blijft het toch echt voor 100% de fout van de man.
Ja hoor, hou vol! :bobo
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: #Me Too

Bericht door Moderamen »

Wij zijn altijd verantwoordelijk voor onze eigen handelingen. Daarmee ontken ik niet dat er uitlokken bestaat, dat is ook niet goed, dat doet alsnog niets af aan de eigen verantwoordelijkheid en de zelfdiscipline.
Laatst gewijzigd door Moderamen op 09 nov 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: #Me Too

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Wij zijn altijd verantwoordelijk voor onze eigen handelingen. Daarmee ontken ik niet dat er uitlokken bestaat, dat is ook niet goed, dat doet alsnog niets af aan de eigen verantwoordelijkheid en de zelfdiscipline.
Het staat mij tegen in deze hele discussie (ik bedoel vooral buiten dit forum) dat de focus zo eenzijdig op de foute daden van de man gelegd wordt. Het gaat echter natuurlijk niet aan om de schuld ook aan het slachtoffer te geven. Maar ga a.u.b. niet zo ver dat je niets negatiefs mag zeggen over verleiding door vrouwen (door kleding en gedrag). Want dat is soms ook om te huilen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: #Me Too

Bericht door Wandelende »

Moderamen schreef:
Wandelende schreef:En de rol van de vrouw dan?
Zelfs al loopt een vrouw "poedeltjenaakt" over straat en een man gaat over tot seksueel overschrijdend gedrag, blijft het toch echt voor 100% de fout van de man.
Juist, dan is de man 100% fout. En heeft tevens de vrouw het 100% uitgelokt en is daarmee tevens voor 100% ook zelf verantwoordelijk voor de verleiding van de man.
Zita schreef:Wat in bovenstaande berichten bedoeld wordt met 'de rol van vrouwen en meisjes zelf' begrijp ik niet helemaal. Vrouwen horen niet verkracht te worden. Ook niet als ze een jurkje aanhebben dat hen in de ogen van mannen seksueel heel aantrekkelijk maakt ofzo. Mannen zijn toch geen willoze slachtoffers van hun eigen getriggerde seksuele drang?
Het antwoord op je laatste vraag is met volle overtuiging ‘nee’. Dat horen mannen inderdaad niet te zijn.
Alleen de rol van vrouwen en meisjes is net zo goed om, even ouderwets gezegd, hun schaamte te bedekken. Mannen zijn visueel ingesteld en kunnen bij grote verleiding sneller over seksuele grenzen heengaan (Ja, 100% fout). En ja, die verleiding wordt nogal eens door vrouwen en meisjes bewust of onbewust gevoed.
Als een vrouw meer wèl laat zien, dan niet laat zien, dan moet men er niet vreemd van opkijken dat er opmerkingen danwel aanrakingen volgen. Hoewel dat fout is. Dat zijn de verkeerde uitingen van begeerten op verkeerde verleidingen. En ik denk dat vanuit dat perspectief er heel wat mannen het overdreven #MeToo.

Laten we niet doen alsof we dat niet begrijpen, alsof dit een wereldvreemde reactie is.
eilander schreef:Het staat mij tegen in deze hele discussie (ik bedoel vooral buiten dit forum) dat de focus zo eenzijdig op de foute daden van de man gelegd wordt. Het gaat echter natuurlijk niet aan om de schuld ook aan het slachtoffer te geven. Maar ga a.u.b. niet zo ver dat je niets negatiefs mag zeggen over verleiding door vrouwen (door kleding en gedrag). Want dat is soms ook om te huilen.
Juist, en zo is het.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 09 nov 2017, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
(~)
Plaats reactie