Dames en heren

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Ad Anker schreef:
samanthi schreef: Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw. Als de dode in een centrum ligt met een vastgestelde tijd voor condoleren is het anders dan als je thuis opbaard en de buren even langs komen.

Toen mijn vader overleden was kwam de bakker langs gewoon in zijn werkkloffie, hij zat te huilen op de bank. Ik was 17 ik ben dat nooit vergeten. Denk je dat mijn moeder er aan dacht dat hij niet volgens de code gekleed was? Nee zijn verdriet was echt, veel echter dan die mensen die stijf in het zwart kwamen kijken hoe hij erbij lag in z'n kissie.
Je slaat een beetje door, vind je niet?
Hoe zo?
Ik zal het uitleggen: Je mag balen van uiterlijk vertoon bij rouw. Het is wel netjes om in gepaste kleding (hoeft inderdaad niet pikzwart) naar een condoleance te gaan. En de bakker komt in zijn kloffie, daar zal niemand zich aan storen. Maar je beoordeling van mensen die stijf in het zwart kwamen kijken, uit nieuwschierigheid (zo interpreteer ik je laatste wat vreemde zin), vind ik niet netjes. Dat bedoel ik met doorslaan.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

Wel aardig dat een topic 'dames en heren' gaat over hoed op bij een sacrament naar prinsessenjurken bij jongetjes tot kleding bij een condoleance, overigens. Echt Hema.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dames en heren

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Wel aardig dat een topic 'dames en heren' gaat over hoed op bij een sacrament naar prinsessenjurken bij jongetjes tot kleding bij een condoleance, overigens. Echt Hema.
En...
beter dan HEMA kan uw worst niet zijn.
HEMA, dan weet u wat u hebt.
HEMA, wie anders?
HEMA, goed goed, en niet duur!
Kortom: Hema, er is geen betere!
HEMA blijft HEMA. Altijd en overal!
Met de HEMA komt u verder!
Vraagt uw plaatselijk HEMA-winkelier!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Dames en heren

Bericht door Mannetje »

Hollandse Eenheidskleding Maatschappij?
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw
Mara schreef:
Er zijn ook mensen die het niet alleen doen als uiterlijk vertoon, maar vanuit respect en teken van uiterlijke rouw.
Er blijven veel mensen in een rouwproces steken, omdat tegenwoordig een begrafenis een soort opgewekt ritueel wordt.
Iedereen komt vrolijk gekleed, geen rouwdienst, maar een dankdienst voor het leven.
Het is het ontkennen van de ernst van de dood. Wil je daar dan aan meedoen?
[/quote]

Ik pas me aan zoals ik al schreef, maar ik leg niemand iets op, altijd aanpassen? Nee Galaten 2: 3 Maar ook Titus, die met mij was, een Griek zijnde, werd niet genoodzaakt zich te laten besnijden.
4 En dat om der ingekropen valse broederen wil, die van bezijden ingekomen waren, om te verspieden onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, opdat zij ons zouden tot dienstbaarheid brengen.

Bovendien draag ik zoals ik al schreef stemmige kleding met een rouwdienst/condoleance, de zin wil je daar dan aan meedoen slaat dan ook nergens op, jij trekt behoorlijk van leer tegen mensen die het anders doen dat getuigt ook niet van aanpassen :D
Laatst gewijzigd door samanthi op 25 sep 2017, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Dames en heren

Bericht door Desiree »

Desiree schreef:Gedachtenismaal, dus gebruikelijk zwart. Dus kleden zoals je in 2017 naar een condoleance bezoek gaat. Vandaar dat je dat niet elke zondag aan hebt.. Met hoed, want dat is bij ons ook gebruikelijk.

Dat is eigenlijk mijn interpretatie.. Maar dat zie je bij ons niet persé terug. Met heeft veelal zondagse kleding aan. Niet alleen zwart.

Maar eigenlijk heeft de Heere niet gezegd welke kleren er verwacht worden aan het Heilig Avondmaal.
Ik moet mezelf wel wat corrigeren... Het Heilig Avondmaal is niet alleen een gedachtenismaal. Calvijn heeft later de visie van Luther en Zwingli op het Heilig Avondmaal aangevuld. (Het is een aanvulling want ook zij zagen het niet alleen als een gedachtenismaal, maar Calvijn heeft de visie wel uitgewerkt met de kennis van toen.)

Totdat de Heere Jezus komt, is toch geen zaak van droefheid. Feitelijk zou zwart dan niet juist zijn. Nou, ieder kan zelf goed nadenken daarover.

Natuurlijk zou ik er nooit iemand op aankijken hoe iemand komt condoleren... op dat moment ben je daar niet mee bezig. Ook bij het Heilig Avondmaal kijk ik niet wat iemand aan heeft.. Maar als je zelf voor je kledingkast staat, kun je uit respect tot een bepaalde keuze komen ook al weet ik dat het anders ook kan.
Laatst gewijzigd door Desiree op 25 sep 2017, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
samanthi schreef:
Ad Anker schreef:
samanthi schreef: Los van het feit dat ik ook meestal iets donkers aan trek zit er een groot verschil tussen zo uit de bouw komen of in driedelig zwart. Ik zelf zou het niet erg vinden. Ik baal van uiterlijk vrrtoon ook bij rouw. Als de dode in een centrum ligt met een vastgestelde tijd voor condoleren is het anders dan als je thuis opbaard en de buren even langs komen.

Toen mijn vader overleden was kwam de bakker langs gewoon in zijn werkkloffie, hij zat te huilen op de bank. Ik was 17 ik ben dat nooit vergeten. Denk je dat mijn moeder er aan dacht dat hij niet volgens de code gekleed was? Nee zijn verdriet was echt, veel echter dan die mensen die stijf in het zwart kwamen kijken hoe hij erbij lag in z'n kissie.
Je slaat een beetje door, vind je niet?
Hoe zo?
Ik zal het uitleggen: Je mag balen van uiterlijk vertoon bij rouw. Het is wel netjes om in gepaste kleding (hoeft inderdaad niet pikzwart) naar een condoleance te gaan. En de bakker komt in zijn kloffie, daar zal niemand zich aan storen. Maar je beoordeling van mensen die stijf in het zwart kwamen kijken, uit nieuwschierigheid (zo interpreteer ik je laatste wat vreemde zin), vind ik niet netjes. Dat bedoel ik met doorslaan.
Het ging om de mensen die naar mijn vader kwamen kijken, als tiener zie je heel scherp wat echt is en wat schijnvertoningen zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dames en heren

Bericht door eilander »

Het zal ongetwijfeld een wat versimpelde weergave zijn van de werkelijkheid, maar je suggereert een beetje dat nu precies die mensen die in het zwart kwamen ook de mensen waren die een schijnvertoning opvoerden, en andersom.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Dames en heren

Bericht door Maanenschijn »

Dus, als ik, gewoonlijk niet in het zwart, me in het zwart/donker kleed naar een condoleance of begrafenis doe ik mee aan een schijnvertoning?

Ik meen me uit respect te kleden naar aanleiding van de omstandigheden, niet om een schijnvertoning op te voeren. Krijg er nu toch een andere gedachte bij, als zelfs de mensen die je condoleert het als schijnvertoning zien.
Ik denk overigens niet dat ik me daarom maar niet meer donker kleed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Het zal ongetwijfeld een wat versimpelde weergave zijn van de werkelijkheid, maar je suggereert een beetje dat nu precies die mensen die in het zwart kwamen ook de mensen waren die een schijnvertoning opvoerden, en andersom.
Het was niet mijn bedoeling, het was een reactie op dat als je niet in het zwart gaat je dan in je bouwkleding of naveltruitje gaat, dat suggereerde dat als je niet in het zwart gaat je meteen in kanariegeel oid zou gaan.
Daarop het verhaal over onze bakker en iemand die wel in het zwart kwam, ook een tegenstelling.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie