Dames en heren

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het dragen van een stropdas is in ieder geval geen sociale conventie meer, eerder wat apart. Zelfs de Koning draagt lang niet altijd een stropdas.
Het gaat om het aanpassen DDD. Niet of een minister, kamerlid of de koning een stropdasloze dag heeft.
Als deze mensen in functie zijn, een officiële gelegenheid hebben, dragen zij een das. Misschien de SP uitgezonderd.
Als we een uitnodiging krijgen voor een gelegenheid en op de kaart staat een dresscode, al is het dan maar tenue de ville, geef je daar uit beleefdheid en respect gehoor aan, toch?
eilander schreef:Wat Mara bedoelt, is niet zozeer om allerlei gebruiken bij afstuderen of promoveren te beschouwen, maar dat we in dergelijke situaties best rekening zullen houden met wat gebruikelijk is, of zelfs gevraagd wordt.
Maar nee, als het in de kerk zo is, vragen we: toon eerst maar eens aan waar het in de Bijbel staat!
Ja precies!
Die vraag lees en hoor ik te vaak: waar kan ik in de Bijbel vinden dat..... er zijn duizenden vragen die niet zo in de Bijbel staan en dus ook niet beantwoord worden.
Maar zijn bepaalde regels in je kerk vereist? Houd je daar dan aan.
Er is altijd al wel een dwarsligger in een kerkelijke gemeente geweest die de boel probeerde te vormen naar zijn goeddunken, maar het lijkt erop of je tegenwoordig in een gemeente van 500 leden 350 zelfregulerende leden hebt.
Is het nu zoveel gevraagd om tweemaal per week voor ong. 3 uurtjes een das te dragen?

En w.b. het promoveren en afstuderen.

Dit zijn de regels in Utrecht:

21. Kleding
De kleding dient in overeenstemming te zijn met de waarde die de Universiteit Utrecht aan de
promotieplechtigheid hecht. Voor de promovendus en de mannelijke paranimfen een donker pak
met das of rokkostuum, voor de promovenda en de vrouwelijke paranimfen een mantelpak, een
feestelijke jurk, danwel het equivalent van het rokkostuum.

In Leiden is dat ook.

Een net pak kan eigenlijk niet ontbreken op je diploma-uitreiking. Dat hoeft bovendien niet duur te zijn! Genoeg winkels die een compleet pak verkopen voor een mooi prijsje. Wit blousje, zwarte colbert en pantalon en om het af te maken: een stropdas of vlinderdas

WHAT TO WEAR
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dames en heren

Bericht door Dodo »

Het gaat niet om het aanpassen, maar het gaat er om dat de kerkenraad regels instelt die nergens op gebaseerd zijn. Een man kan er keurig uitzien zonder das.
De kerkenraad zou zich met belangrijker zaken bezig moeten houden dan zulke futiliteiten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
DDD schreef:Het dragen van een stropdas is in ieder geval geen sociale conventie meer, eerder wat apart. Zelfs de Koning draagt lang niet altijd een stropdas.
Het gaat om het aanpassen DDD. Niet of een minister, kamerlid of de koning een stropdasloze dag heeft.
Als deze mensen in functie zijn, een officiële gelegenheid hebben, dragen zij een das. Misschien de SP uitgezonderd.
Als we een uitnodiging krijgen voor een gelegenheid en op de kaart staat een dresscode, al is het dan maar tenue de ville, geef je daar uit beleefdheid en respect gehoor aan, toch?
eilander schreef:Wat Mara bedoelt, is niet zozeer om allerlei gebruiken bij afstuderen of promoveren te beschouwen, maar dat we in dergelijke situaties best rekening zullen houden met wat gebruikelijk is, of zelfs gevraagd wordt.
Maar nee, als het in de kerk zo is, vragen we: toon eerst maar eens aan waar het in de Bijbel staat!
Ja precies!
Die vraag lees en hoor ik te vaak: waar kan ik in de Bijbel vinden dat..... er zijn duizenden vragen die niet zo in de Bijbel staan en dus ook niet beantwoord worden.
Maar zijn bepaalde regels in je kerk vereist? Houd je daar dan aan.
Er is altijd al wel een dwarsligger in een kerkelijke gemeente geweest die de boel probeerde te vormen naar zijn goeddunken, maar het lijkt erop of je tegenwoordig in een gemeente van 500 leden 350 zelfregulerende leden hebt.
Is het nu zoveel gevraagd om tweemaal per week voor ong. 3 uurtjes een das te dragen?

En w.b. het promoveren en afstuderen.

Dit zijn de regels in Utrecht:

21. Kleding
De kleding dient in overeenstemming te zijn met de waarde die de Universiteit Utrecht aan de
promotieplechtigheid hecht. Voor de promovendus en de mannelijke paranimfen een donker pak
met das of rokkostuum, voor de promovenda en de vrouwelijke paranimfen een mantelpak, een
feestelijke jurk, danwel het equivalent van het rokkostuum.

In Leiden is dat ook.

Een net pak kan eigenlijk niet ontbreken op je diploma-uitreiking. Dat hoeft bovendien niet duur te zijn! Genoeg winkels die een compleet pak verkopen voor een mooi prijsje. Wit blousje, zwarte colbert en pantalon en om het af te maken: een stropdas of vlinderdas

WHAT TO WEAR
En die foto dan?
Bovendien hoefde niemand zich op te poetsen als ze naar de Heere Jezus gingen, geestelijk niet en lichamelijk niet, het Heilig Avondmaal is nu eenmaal iets anders dan je bul halen, het zijn menselijke regeltjes, de kleur van je kleding of je een legging of een panty/mayo draagt, een colbertjasje en wat te doen als je gemeente naar rechts opschuift?
Dat zie je in sommige gemeente echt gebeuren.
Eveneens als de gemeente naar links opschuift? Als de mannen geen een pak aandoen aan het HA? moet je hem dan ook in de kast laten hangen? of als de vrouwen geen hoed meer dragen? Ook meegaan met de regels?
Zie je hoe betrekkelijk het is?
Laten we elkaar vrij laten, christelijke vrijheid, dat heeft echt niets met wereldgelijkvormigheid te maken, de Bijbel zeft daar duidelijk over, wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, dus omzien naar de zwakke, en jezelf onbesmet bewaren van de wereld, nou daar schort het echt aan hoor, als iemand geen TV of internet heeft of sterk gefiltert internet komen de mensen met de dresscode vaak het hardste in opstand (is mijn ervaring).
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Het gaat niet om het aanpassen, maar het gaat er om dat de kerkenraad regels instelt die nergens op gebaseerd zijn. Een man kan er keurig uitzien zonder das.
De kerkenraad zou zich met belangrijker zaken bezig moeten houden dan zulke futiliteiten.
DE kerkenraad? Die wisselt toch om de zoveel jaren?
Ooit is dit zo ingesteld.
Het gaat erom dat het kennelijik steeds moeilijker wordt voor veel mensen om je gewoon aan te passen aan de regels die gesteld zijn.
Je bent of wordt lid van een kerk, kent dus de regels en vervolgens ga je die regels negeren, omdat je ze maar futiel vindt.
Word dan ergens anders lid, waar ze die regel(s) niet hebben.
Als de universiteit deze regels hanteert, vindt niemand het gek en is het maar werelds.
samanthi schreef:Eveneens als de gemeente naar links opschuift? Als de mannen geen een pak aandoen aan het HA? moet je hem dan ook in de kast laten hangen? of als de vrouwen geen hoed meer dragen? Ook meegaan met de regels?
En hoe komt het dat het opschuift? Dat begint altijd met 1 morrend iemand, die vervolgens een paar meelopers achter zich aan krijgt.
samanthi schreef:Zie je hoe betrekkelijk het is?
Het gaat niet over betrekkelijk, het gaat om je AANPASSEN.
Is een regel echt achterhaald of overbodig, kan daar over gestemd worden tijdens een gemeentevergadering.
Dat is iets anders dan provocerend je das of hoed thuis laten.
Dat is meer pubergedrag, je petje op laten in de klas, terwijl de schoolregels voorschrijven dat je niks op je hoofd mag.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Dames en heren

Bericht door parsifal »

Mara, een promotieplechtigheid is een poppenkast met een hoop ceremonie. Er zijn weinig andere momenten dat je een rokkostuum draagt als man.

Het is m.i. wel een probleem als de kledingscode in de kerk een hindernis wordt. Natuurlijk kan (en moet) iemand die regelmatig naar de kerk komt zich best aanpassen en de strop gewoon dragen (de baard is een ander verhaal), maar de kerkenraad is m.i. fout bezig, maakt de kerk homogener wat een hindernis kan zijn om binnen te komen en blijven. Je moet blijven vragen of Jood en Griek (of Afrikaan, Aziaat of geboren Nederlander) zich welkom weet in de kerk, en als de kerk ook in kleding uitstraalt: wij zijn witteboorden werkers, dan kan dat afschrikken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dames en heren

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Dat las ik zo wel. Wat is het anders? Een gesprek dat de kerkenraad de voorkeur heeft voor een stropdas?

@Ad Anker:
Ik weet niet in wat voor omgeving jij leeft, maar ik kan zo drie jongens in verschillende gezinnen opnoemen tussen de twee en acht jaar die het leuk vinden om in een prinsessenjurk rond te lopen. Dus zo bijzonder is dat echt niet. Ik hecht echter meer waarde aan de ervaringen van moeders in dezen, want ik denk dat die over het algemeen wat beter opletten. Wel weet ik dat één vader er helemaal niet blij mee is, en dat zorgt natuurlijk voor dit soort overdreven en domme reacties.
Jaja... standaard reactie. Ik weet dat jij bij bepaalde godsdienstige gemoedstoestanden al snel professionele hulp adviseert. In dit geval is voor ouders die hun zonen met een prinsessenjurk naar school sturen wat mij betreft professionele hulp geboden. En de kinderen hebben ook wel enige begeleiding nodig. En dat kan ik pedagogisch onderbouwen als afgestudeerd PABO-er. :)
Ik heb het niet over naar school gehad. Maar dat kan inderdaad niet. Ik zou dat denk ik ook niet goed vinden, vooral ook omdat je altijd zo'n leerkracht kunt tegenkomen die daar niet professioneel mee om kan gaan.

@Mara:
Ik begrijp best dat je je mag aanpassen. Het ging mij er nu om dat zo'n kerkenraad in meerderheid dus geen godvrezende prioriteiten stelt. En dat is heel wat ernstiger.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dames en heren

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Dodo schreef:Het gaat niet om het aanpassen, maar het gaat er om dat de kerkenraad regels instelt die nergens op gebaseerd zijn. Een man kan er keurig uitzien zonder das.
De kerkenraad zou zich met belangrijker zaken bezig moeten houden dan zulke futiliteiten.
DE kerkenraad? Die wisselt toch om de zoveel jaren?
Ooit is dit zo ingesteld.
Het gaat erom dat het kennelijik steeds moeilijker wordt voor veel mensen om je gewoon aan te passen aan de regels die gesteld zijn.
Je bent of wordt lid van een kerk, kent dus de regels en vervolgens ga je die regels negeren, omdat je ze maar futiel vindt.
Word dan ergens anders lid, waar ze die regel(s) niet hebben.
Als de universiteit deze regels hanteert, vindt niemand het gek en is het maar werelds.
samanthi schreef:Eveneens als de gemeente naar links opschuift? Als de mannen geen een pak aandoen aan het HA? moet je hem dan ook in de kast laten hangen? of als de vrouwen geen hoed meer dragen? Ook meegaan met de regels?
En hoe komt het dat het opschuift? Dat begint altijd met 1 morrend iemand, die vervolgens een paar meelopers achter zich aan krijgt.
samanthi schreef:Zie je hoe betrekkelijk het is?
Het gaat niet over betrekkelijk, het gaat om je AANPASSEN.
Is een regel echt achterhaald of overbodig, kan daar over gestemd worden tijdens een gemeentevergadering.
Dat is iets anders dan provocerend je das of hoed thuis laten.
Dat is meer pubergedrag, je petje op laten in de klas, terwijl de schoolregels voorschrijven dat je niks op je hoofd mag.
En naar rechts? is dat ook een morrend iemand?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Mara, een promotieplechtigheid is een poppenkast met een hoop ceremonie. Er zijn weinig andere momenten dat je een rokkostuum draagt als man.
Ik heb het een paar keer mogen bijwonen, maar een poppenkast vind ik niet zo aardig.
Misschien wel als het in een hypermodern glazen gebouw plaatsvindt, maar als je in zo'n eeuwenoude setting zit, vind ik het wel plechtig. Onalledaags.
parsifal schreef:Je moet blijven vragen of Jood en Griek (of Afrikaan, Aziaat of geboren Nederlander) zich welkom weet in de kerk, en als de kerk ook in kleding uitstraalt: wij zijn witteboorden werkers, dan kan dat afschrikken.
Schrikt het - ons Nederlanders - af als we in het buitenland een kerk binnengaan, waar weer andere voorschriften zijn?
samanthi schreef:En naar rechts? is dat ook een morrend iemand?
Ja. Net zo vaak denk ik.
DDD schreef:Ik begrijp best dat je je mag aanpassen. Het ging mij er nu om dat zo'n kerkenraad in meerderheid dus geen godvrezende prioriteiten stelt. En dat is heel wat ernstiger.
Wat valt onder: godvrezende prioriteiten en wat niet?
Dat is ook niet eenduidig nl.
Voor de ene vrouw is dat een hoed met gepaste kleding, de ander vindt het geen probleem om in T shirt en jeans in de kerk te zitten.
En zeg nu niet dat dit een kwestie van achtergrond en/of opvoeding is. Want dat is nl. niet zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Dames en heren

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Het gaat niet om het aanpassen, maar het gaat er om dat de kerkenraad regels instelt die nergens op gebaseerd zijn. Een man kan er keurig uitzien zonder das.
De kerkenraad zou zich met belangrijker zaken bezig moeten houden dan zulke futiliteiten.
DE kerkenraad? Die wisselt toch om de zoveel jaren?
Ooit is dit zo ingesteld.
Het gaat erom dat het kennelijik steeds moeilijker wordt voor veel mensen om je gewoon aan te passen aan de regels die gesteld zijn.
Je bent of wordt lid van een kerk, kent dus de regels en vervolgens ga je die regels negeren, omdat je ze maar futiel vindt.
Word dan ergens anders lid, waar ze die regel(s) niet hebben.
Als de universiteit deze regels hanteert, vindt niemand het gek en is het maar werelds.
Jij vergelijkt de kerk in deze altijd met een voetbalclub of hier een universiteit waar "regels" gelden.
Maar de kerk is juist een heel ander instituut. Je houdt elkaar niet op die manier aan regels zoals op een gewone vereniging.
De kerkenraad mag verwachten van de leden dat ze zich aan bijbelse normen houden voor wat betreft de kleding. Nette kleding, zedige kleding. Maar ze moeten niet in detail gaan voorschrijven wat wel en wat niet. Dat rumoer over leggings was indertijd onzinnig. En een stropdas voorschrijven is net zo onzinnig. Een man in een nette broek met een overhemd en al dan niet een jasje ziet er keurig uit.
Leden horen zich te voegen in wat redelijk is in de gemeente. Het is niet goed als je op een rebelse manier je heel anders kleedt dan de meeste leden. Dat moet je een beetje aanvoelen. Maar laat elkaar alsjeblieft een beetje vrij in zulke onbelangrijke dingen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Dames en heren

Bericht door Terri »

Ik denk dat er door sommigen vanuit de uiterst linker kant van het bootje dan wel vanuit de uiterst rechter kant van het bootje wordt gereageerd.
Netjes, sober en ingetogen aan het avondmaal lijkt mij niet onoverkomelijk als dat door je kerkenraad gevraagd wordt.
Ik zie helaas ook regelmatig de volledig andere kant en dat vind ik best moeilijk.
Maar tot in details zoals een verplichte das voor de man of geen gekleurde sjaal voor de vrouw dat ervaar ik als een stukje beroving van christelijke vrijheid.
Eens was er een jonge man die werkte in een gezondheidsinstelling (had zondagdienst) en hij kon nog net op tijd voor de kerkdienst in de kerk zijn. Z'n pak met stropdas had hij niet aan, maar wel een nette broek met een net shirt. Hij werd hier na de dienst,buiten op aan gesproken ten overstaan van diversen gemeenteleden door de predikant, of hij zich wel anders zou willen kleden voortaan.
Ik denk dat elk weldenkend mens dit niet juist vindt.
Maar het komt dus voor, net zo goed als vakantie kleding aan een avondmaal, geen van beide de manier denk ik dan.
Ergernissen.....wat zijn ze er gauw en hoe ga je er mee om.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Het is niet goed als je op een rebelse manier je heel anders kleedt dan de meeste leden. Dat moet je een beetje aanvoelen.
Juist, je hebt me goed begrepen. :)
Ik val niet over wel of geen das. Ik vind het persoonlijk wel "af" als een man een kostuum met overhemd draagt.
Maar draagt hij een pantalon met bloes en wel/geen jasje, hoeft het wat mij betreft niet hoor.
Dodo schreef: Maar ze moeten niet in detail gaan voorschrijven wat wel en wat niet.
Blijkbaar is dat toch nodig, omdat er mensen zijn die niet aanvoelen wat nu gepast is en wat niet.
Zeker w.b. deelneming aan het H.A., dat gaat wel verder dan gewoon in een kerkdienst zitten.
Terri schreef:Ergernissen.....wat zijn ze er gauw en hoe ga je er mee om.
Het woord ergernis ben ik allang voorbij, voorzover ik daar ooit was. Bij ons in de kerk zie je van alles.
Ik zal ook nooit iemand aanspreken.
Als tijdens huisbezoek dit onderwerp ter sprake komt, zeg ik wel mijn mening. ;)
Er is veel veranderd. Enkele decennia geleden viel de gemeente over een domineesvrouw heen, die een te lichte mantel + hoed had.(zachtgroen)
Mijn moeder en zussen vonden het haar beeldig staan. Maar de meerderheid besliste anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dames en heren

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:
Dodo schreef: Maar ze moeten niet in detail gaan voorschrijven wat wel en wat niet.
Blijkbaar is dat toch nodig, omdat er mensen zijn die niet aanvoelen wat nu gepast is en wat niet.
Zeker w.b. deelneming aan het H.A., dat gaat wel verder dan gewoon in een kerkdienst zitten.
Is dat zo? We geloven toch dat je mag komen zoals je bent? Het zou m.i. raar zijn als iemand die normaal geen pak en geen stropdas draagt, dat opeens wél doet als het avondmaal wordt bediend.
Mara schreef: Er is veel veranderd. Enkele decennia geleden viel de gemeente over een domineesvrouw heen, die een te lichte mantel + hoed had.(zachtgroen)
Mijn moeder en zussen vonden het haar beeldig staan. Maar de meerderheid besliste anders.
Kennelijk zie je de kerk toch als een soort van club, een vereniging waarvan de leden bepalen hoe de gang van zaken is.
Ik ben het van harte eens met Dodo, die onderstreept dat een gemeente nou net géén club is.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Dames en heren

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Ik heb het niet over naar school gehad. Maar dat kan inderdaad niet. Ik zou dat denk ik ook niet goed vinden, vooral ook omdat je altijd zo'n leerkracht kunt tegenkomen die daar niet professioneel mee om kan gaan.
:yahoo
O nee, het ging niet over school. Wel mooi dat je je zou aanpassen aan een niet professionele leerkracht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Dames en heren

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef: Is dat zo? We geloven toch dat je mag komen zoals je bent? Het zou m.i. raar zijn als iemand die normaal geen pak en geen stropdas draagt, dat opeens wél doet als het avondmaal wordt bediend.
Bij ons in de gemeente is het voor de dames geen plicht om een hoed te dragen, echter wel bij deelneming a.d. sacramenten.
Intussen is daar ook wel de klad in gekomen, maar die regel staat er nog wel.
Er zijn vrouwen die 4 x p/j dus een hoed op zetten. Vind je dat dan ook raar?
Ik geloof dat je tot de Heere mag komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Dames en heren

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:
Hendrikus schreef: Is dat zo? We geloven toch dat je mag komen zoals je bent? Het zou m.i. raar zijn als iemand die normaal geen pak en geen stropdas draagt, dat opeens wél doet als het avondmaal wordt bediend.
Bij ons in de gemeente is het voor de dames geen plicht om een hoed te dragen, echter wel bij deelneming a.d. sacramenten.
Intussen is daar ook wel de klad in gekomen, maar die regel staat er nog wel.
Er zijn vrouwen die 4 x p/j dus een hoed op zetten. Vind je dat dan ook raar?
Ik geloof dat je tot de Heere mag komen zoals je bent, maar je blijft dan niet zoals je was!
Sorry, maar dat zijn voor mij allemaal menselijke bedenksels. Ja, ik vind het raar dat iemand zich op een avondmaalszondag anders uitdost dan op een gewone zondag. Het illustreert hoe we van het avondmaal iets heel exclusiefs hebben gemaakt, dat slechts voor een enkeling is weggelegd en dan ook nog maar een keer of vier per jaar.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie