Klimaatalarmisme

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Klimaatalarmisme

Bericht door parsifal »

https://www.rd.nl/opinie/klimaatalarmis ... -1.1409837

Ik verbaas me over de argumenten in dit artikel. Nee, we weten niet zeker hoe menselijk handelen het klimaat beinvloedt. Nee, we kunnen niet zien hoe zogenaamde feedback-loops ervoor zorgen dat temperatuursveranderingen juist versneld of vertraagd worden. Maar het lijkt me dat als je dat soort dingen niet zeker weet, je juist heel voorzichtig moet zijn.

Dan komen de argumenten dat God onderhoudt en opeens lijken onze verantwoordelijkheden te vervallen: Hoe passen we dit op andere gebieden toe: Laat ons roken, grote hoeveelheden suiker eten (we weten van dat laatste tenslotte niet 100% zeker dat het slecht is). Of kijk naar de kerk: De Heere zal Zijn Kerk bewaren, dus laat ons stoppen met ons druk maken om de situatie van de kerk in Noord-Korea of dichter bij huis, waarom ons zorgen maken om partijen die de vrijheid van onderwijs willen afpakken. De Heere heeft het tenslotte allemaal in de hand? Of wat als een boer er nu eens met de psalm vanuit gaat dat God het Zijn beminde in de slaap schenkt?

Inderdaad er is geen reden om wanhopig te worden vanwege klimaatveranderingen, maar om onze verantwoordelijkheid helemaal te ontkennen is wel het andere uiterste.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door eilander »

Ik heb het bericht even verplaatst omdat het anders wegvalt in andere discussies.

Ik zie niet direct terug dat de schrijver beweert dat onze verantwoordelijkheden vervallen, eerlijk gezegd. Ik ben het in zoverre wel eens dat er geen rekening gehouden wordt met God Die de wereld in stand houdt tot de laatste dag toe, en dan zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen.
Dat maakt nogal verschil natuurlijk: als je van mening bent dat de aarde zolang zal bestaan als er leven mogelijk is, ja dan kleurt dat je handelen m.b.t. klimaat anders in dan met een Bijbelse bril.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Ik heb het bericht even verplaatst omdat het anders wegvalt in andere discussies.

Ik zie niet direct terug dat de schrijver beweert dat onze verantwoordelijkheden vervallen, eerlijk gezegd. Ik ben het in zoverre wel eens dat er geen rekening gehouden wordt met God Die de wereld in stand houdt tot de laatste dag toe, en dan zal er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komen.
Dat maakt nogal verschil natuurlijk: als je van mening bent dat de aarde zolang zal bestaan als er leven mogelijk is, ja dan kleurt dat je handelen m.b.t. klimaat anders in dan met een Bijbelse bril.
Ik zie in het hele artikel geen enkele verwijzing naar menselijke verantwoordelijkheid. En de wereld zal niet vergaan door klimaatverandering (waarschijnlijk wordt het in het noorden zelfs wat beter toeven), maar hoe is het met Bangladesh of hoe duur wordt het om Nederland droog te houden? De wereld zal blijven bestaan, maar gebieden kunnen verdwijnen zoals het eiland Kraketau ooit verdween (niet door klimaatverandering) en woestijnen kunnen groter worden.

In het artikel wordt verwezen naar het terugtrekken van Trump uit een eerder gesloten akkoord. Dat lijkt me juist het onverantwoorde gedrag waar we onze stem tegen moeten laten horen als het in Nederland zou gebeuren. Zelfs als we niet weten hoe ons handelen het klimaat beinvloedt, zou voorzichtigheid wel op zijn plaats zijn.

Verder kan deze voorzichtigheid grote positieve gevolgen hebben. Kijk naar hoe het alarmisme over zure regen het zwarte woud heeft beinvloedt. Nu lijkt het weer een gezond bos, in de jaren 80 lag het er zielig bij.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door eilander »

Sorry, @parsifal, ik had niet goed gelezen.
Het is goed om de wetenschap dat God de wereld regeert en onderhoudt, ook op dit onderwerp te betrekken. Dit gebeurt absoluut onvoldoende, daar heeft deze auteur een punt.
Maar je hebt gelijk: in dit artikel wordt juist alles wat de mens daarin kan doen (dat is toch ook een Bijbelse opdracht?) onderuit gehaald. Daarin slaat deze schrijver nogal extreem dóór.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door Wim Anker »

Trump doet wel dingen. De juiste dingen. Kunnen we een voorbeeld aan nemen.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door Gian »

eilander schreef: ... de wetenschap dat God de wereld regeert en onderhoudt,....
Dat is voor mij de vraag. Ik neig naar het Deïsme, want zo goed gaat het niet met het klimaat. We zullen het met deze gevallen wereld moeten doen tot de dag komt dat ook deze aarde weer hersteld zal worden.

Ik respecteer tot op zekere hoogte het idealisme van de groene politiek. Ze weten ook niet beter dan het idee en de plicht te hebben dat ze de wereld moeten redden en zetten zich er wel voor in.
Als Christen zou je beter moeten weten. Alleen binnen de politiek kan je daar niets mee.
parsifal schreef: Verder kan deze voorzichtigheid grote positieve gevolgen hebben. Kijk naar hoe het alarmisme over zure regen het zwarte woud heeft beinvloedt. Nu lijkt het weer een gezond bos, in de jaren 80 lag het er zielig bij.
Dat was anders wel een veel grotere hoax dan de klimaathysterie van nu. Toen men bossen op tijd uit gingen dunnen hoorde je er niks meer over.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door eilander »

Ontken je nu de Godsregering zoals die in Zondag 10 van de HC beleden wordt?!
ZWP
Berichten: 1668
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door ZWP »

Wim Anker schreef:Trump doet wel dingen. De juiste dingen. Kunnen we een voorbeeld aan nemen.
Volg je het nieuws wel rond deze beste man? :fi

Zie bijvoorbeeld (en er zijn er veel meer te noemen) het volgende berichtje:

"Donald Trumps eigen advocaat spreekt tegen dat de president voorwerp van onderzoek is in het onderzoek naar mogelijke samenspanning van zijn campagneteam met Rusland in de verkiezingen. Trump zelf leek vrijdag in een tweet te bevestigen dat er een onderzoek was naar zijn ontslag van FBI-directeur James Comey."

Het begint je toch te duizelen: onderzoek samenspanning met Russen, ontslag FBI directeur die hem niet aanstaat, bevestigen dat er onderzoek loopt, eigen advocaat ontkent dat weer...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door eilander »

Het gaat hier over het klimaat, ZWP.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door Wim Anker »

De hele.klimaathysterie behoort bij de draak. Ik zou me zeer verre houden hiervan.

En, evenals het beest (waar omze koning weer voor knielt deze week)en de profeet zijn de achterliggende ideologieen duivels.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:De hele.klimaathysterie behoort bij de draak. Ik zou me zeer verre houden hiervan.

En, evenals het beest (waar omze koning weer voor knielt deze week)en de profeet zijn de achterliggende ideologieen duivels.
Dit kan ik toch niet helemaal volgen, maar ik ben wel benieuwd naar de reden waarom je dit vindt.
Vindt er helemaal geen klimaatverandering door menselijk toedoen plaats volgens jou? Of gaat het alleen om de 'hysterie' zoals je dat noemt?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:De hele.klimaathysterie behoort bij de draak. Ik zou me zeer verre houden hiervan.

En, evenals het beest (waar omze koning weer voor knielt deze week)en de profeet zijn de achterliggende ideologieen duivels.
Kun je dit onderbouwen? Wat rentmeesterschap kan geen kwaad denk ik. En gemiddelde temperaturen lijken te stijgen wereldwijd (zeker als je naar 5 jaar gemiddelden kijkt zie je een trend). Er lijkt een oorzakelijk verband te zijn tussen de hoeveelheid CO2 in de lucht en een veranderend klimaat (omdat we niet alle "feedback loops" kennen weten we dat nooit zeker natuurlijk). Een stijgende zeespiegel is een bedreiging voor Nederland en bijvoorbeeld Bangladesh of een miljoenenstad als Jakarta.

Wat betreft Trump over klimaat denk ik niet dat hij heel voorbeeldig is (over de rest van zijn gedrag, beleid en uitlatingen maar te zwijgen). Je terugtrekken uit verdragen lijkt sowieso niet een teken van betrouwbaarheid, zeker als de redenen om je terug te trekken wat vaag zijn.
Misschien dat "the clean water act" dicht genoeg bij klimaat beleid ligt. Als dat zo is, dan lijkt Trump's aanpassing hiervan ook niet meteen goed voor het volk https://www.scientificamerican.com/arti ... er-supply/
Wat betreft meer investeringen in de kolen-industrie, daar wordt het allemaal niet zo veel schoner van en Trump lijkt de enige te zijn die denkt dat er substantieel meer banen door worden geschapen. Ik vrees ook dat de gezondheid van de werknemers niet de allergrootste prioriteit van het beleid is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door parsifal »

Gian schreef:
eilander schreef: ... de wetenschap dat God de wereld regeert en onderhoudt,....
Dat is voor mij de vraag. Ik neig naar het Deïsme, want zo goed gaat het niet met het klimaat. We zullen het met deze gevallen wereld moeten doen tot de dag komt dat ook deze aarde weer hersteld zal worden.

Ik respecteer tot op zekere hoogte het idealisme van de groene politiek. Ze weten ook niet beter dan het idee en de plicht te hebben dat ze de wereld moeten redden en zetten zich er wel voor in.
Als Christen zou je beter moeten weten. Alleen binnen de politiek kan je daar niets mee.
De Heere heeft ook de groei van de kerk in de hand? Moeten we ons daarom maar niet inzetten voor de vervolgde kerk of de verspreiding van het Evangelie? En zoals ik eerder aanhaalde "De Heere geeft het Zijn beminden in de slaap", hoort geen luie boeren te kweken. Verder vraag ik me af wat je met Deisme bedoelt. Strikt Deisme heeft weinig plaats voor een God die mens werd.

Dat was anders wel een veel grotere hoax dan de klimaathysterie van nu. Toen men bossen op tijd uit gingen dunnen hoorde je er niks meer over.
Werkelijk? Het herstel van bossen viel wel samen met afname van zure regen en dat uitdunnen van bossen was ook niet al te hard nodig in de eeuwen voor de zure regen. (misschien waren er wel meer bosbranden toen. Ik heb daar geen gegevens van opgezocht, maar je bent zo stellig hier dat ik verwacht dat je me wel wat goede links kunt geven).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door refo »

Van die zure regel heb ik nooit veel geloofd. Misschien dat er op bepaalde plaatsen in de wereld problemen waren, maar in de zureregentijd verbaasde ik me altijd over het feit dat alle bomen in Nederland er zo florissant uitzagen. Niks kale bomen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Klimaatalarmisme

Bericht door Jongere »

Eén van de grootste misvattingen in dit artikel (naast een misplaatst beroep op Gods voorzienigheid) is dit:
Er zijn maar twee groepen mensen. Óf je bent een klimaatalarmist, hystericus, etc. Je houdt geen enkele rekening met Gods voorzienigheid. Je maakt van je klimaatagenda een religie.
Óf je houdt wél rekening met de voorzienigheid. In dat geval hoeven we als mensen ons niet zo druk te maken. "Er zijn wetenschappers" die hier en daar een vraag bij stellen. Goed dat Trump eens iets aan die hysterie doet.

Gelukkig is de werkelijkheid ingewikkelder dan de auteur doet voorkomen. Tussen deze extremen liggen nog heel wat visies, waaronder de mijne. Wij zijn niet geroepen om de wereld te redden en mogen ook die illusie niet hebben. Tegelijk is de ecologische crisis (die veel verder gaat dan klimaatverandering of opwarming van de aarde!) een zeer reëel probleem. Menselijk handelen is op heel veel terreinen urgent noodzakelijk. Juist christenen horen hierin voorop te gaan. Parijs is een goed begin.

Wie achter het hele klimaatprobleem slechts een "groene, liberale kerk" wil zien versimpelt de discussie op een kwalijke manier. Het is wel het makkelijkst natuurlijk, vechten tegen een karikatuur.
Plaats reactie