Aanslagen...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

Als ik het goed waarneem komen aanslagen tegenwoordig meer voor dan vroeger.
Moeten we er aan wennen..
Heeft het ons wat te zeggen...
Wat doet het ons...

Mijns inziens hebben aanslagen ons wel degelijk wat te zeggen.
Als we bedenken hoe al in de jaren 70 werd gewaarschuwd dat op het oordeel van verharding zeker het oordeel der verwoesting zou volgen. Wat dat betreft is waar te nemen dat het eigenlijk onbegrijpelijk lang heeft geduurd voordat we na de verharding nu een verwoestend oordeel zien. Ook moeten we verwachten dat het alleen maar zal toenemen. Opmerkelijk is dat mensen zichzelf geruststellen, of zeggen niet te buigen voor terreur. Wat ook opvalt is, wat ik heb opgemerkt, dat tijdens de aanslagen wordt gevloekt. Ook de plek waar mensen de dood vinden geeft soms te denken, al weten we ook van de toren van Siloah.
Maar het lijkt me geen plek om te kunnen sterven, als je naar een popconcert gaat... Of mag dit niet gezegd worden?

We lezen ook in de Openbaringen van plagen, waar de mensen zich niet op bekeren, maar God lasteren.
Wat zouden we dan te verwachten hebben?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aanslagen...

Bericht door CvdW »

Er is niets nieuws onder de zon.

Even een stukje van een hedendaagse predikant.
http://www.digibron.nl/search/detail/eb ... -verlangen
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Er is niets nieuws onder de zon.

Even een stukje van een hedendaagse predikant.
http://www.digibron.nl/search/detail/eb ... -verlangen
We kunnen meer weten als we de tijdsomstandigheden erbij bezien. Als we ook aanmerken wat er is gezegd in de ernstige boeteprekaties uit de jaren 70 en 80. En was het in de eerste wereld ook niet zo "en zij bekenden het niet, totdat... Noach in de ark... totdat Lot uit Sodom... Men wilde het niet zien, was te zeer verknocht aan het zien- en zinnelijke en het opgaan in de dingen van deze wereld.

Een heel mooi stukje trouwens, van ds. Mijnders!
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 jun 2017, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Aanslagen...

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:Als ik het goed waarneem komen aanslagen tegenwoordig meer voor dan vroeger.
Moeten we er aan wennen..
Heeft het ons wat te zeggen...
Wat doet het ons...

Mijns inziens hebben aanslagen ons wel degelijk wat te zeggen.
Als we bedenken hoe al in de jaren 70 werd gewaarschuwd dat op het oordeel van verharding zeker het oordeel der verwoesting zou volgen. Wat dat betreft is waar te nemen dat het eigenlijk onbegrijpelijk lang heeft geduurd voordat we na de verharding nu een verwoestend oordeel zien. Ook moeten we verwachten dat het alleen maar zal toenemen. Opmerkelijk is dat mensen zichzelf geruststellen, of zeggen niet te buigen voor terreur. Wat ook opvalt is, wat ik heb opgemerkt, dat tijdens de aanslagen wordt gevloekt. Ook de plek waar mensen de dood vinden geeft soms te denken, al weten we ook van de toren van Siloah.
Maar het lijkt me geen plek om te kunnen sterven, als je naar een popconcert gaat... Of mag dit niet gezegd worden?

We lezen ook in de Openbaringen van plagen, waar de mensen zich niet op bekeren, maar God lasteren.
Wat zouden we dan te verwachten hebben?
Als je met aanslagen terrorisme bedoelt: zie onderstaande grafiek met doodsoorzaken + aantallen wereldwijd. In deze opstelling staat terrorisme onderaan.

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

ZWP schreef:
Als je met aanslagen terrorisme bedoelt: zie onderstaande grafiek met doodsoorzaken + aantallen wereldwijd. In deze opstelling staat terrorisme onderaan.

Afbeelding
Oké, ik ben gerustgesteld: er is dus toch niks aan de hand....
Kunnen we gelukkig weer rustig slapen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Aanslagen...

Bericht door ZWP »

-DIA- schreef:
ZWP schreef:
Als je met aanslagen terrorisme bedoelt: zie onderstaande grafiek met doodsoorzaken + aantallen wereldwijd. In deze opstelling staat terrorisme onderaan.

Afbeelding
Oké, ik ben gerustgesteld: er is dus toch niks aan de hand....
Kunnen we gelukkig weer rustig slapen.
Graag gedaan. Altijd goed om zaken in het juiste perspectief te zien.

Serieus: er zijn wel andere zaken dan terrorisme om ons druk over te maken als je je (terecht!) zorgen maakt om het leven van je medemens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Aanslagen...

Bericht door eilander »

ZWP schreef:Serieus: er zijn wel andere zaken dan terrorisme om ons druk over te maken als je je (terecht!) zorgen maakt om het leven van je medemens.
Dat zou kunnen, maar dat is dan goed voor een ander topic... Nu gaat het ook niet over het druk maken om het leven medemensen, maar meer of de aanslagen ons iets te zeggen hebben in het licht van Gods Woord, in het licht van wat er ons is voorzegd over de eindtijd.
Dat is van een iets ander niveau dan wat jij bedoelt, denk ik.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Aanslagen...

Bericht door ejvl »

ZWP schreef:Serieus: er zijn wel andere zaken dan terrorisme om ons druk over te maken als je je (terecht!) zorgen maakt om het leven van je medemens.
Geen andere zaken, maar gecombineerd. Terrorisme is een zeer ernstig oprukkend iets waar de mensheid zich zeker wel zorgen om moet maken.
Dat betekent natuurlijk niet dat andere zaken wegvallen of meer/minder belangrijk zijn.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Aanslagen...

Bericht door Ouddorp »

Het klopt dat als je terrorisme in perspectief van 'aantallen doden' plaatst het allemaal lijkt mee te vallen. Volgens mij noemen ze dit ook wel de keukentraptheorie: Er vallen meer doden door mensen die van keukentrapjes vallen dan door terrorisme.

Toch gaat deze vergelijking niet helemaal op. Terrorisme is namelijk geen constante dreiging. Moslimextremisten willen onze samenleving ontwrichten. En met huidige demografische ontwikkelingen, versterkt door de instroom van (islamitische) vluchtelingen neemt de kans op aanslagen toe met ontwrichtende gevolgen voor de maatschappij. In de jaren '20 had men ook zo kunnen redeneren: Vervelend die Nazi's, maar de kans dat je door bliksem omkomt of van een trap valt en om het leven komt is groter. Terrorisme inspireert namelijk anderen, geeft volgers van een fascistische ideologie vertrouwen en trekt meer mensen naar de kwade zaak, waardoor er ook meer terroristen bijkomen.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Aanslagen...

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:Serieus: er zijn wel andere zaken dan terrorisme om ons druk over te maken als je je (terecht!) zorgen maakt om het leven van je medemens.
Dat zou kunnen, maar dat is dan goed voor een ander topic... Nu gaat het ook niet over het druk maken om het leven medemensen, maar meer of de aanslagen ons iets te zeggen hebben in het licht van Gods Woord, in het licht van wat er ons is voorzegd over de eindtijd.
Dat is van een iets ander niveau dan wat jij bedoelt, denk ik.
Op zich mee eens, en goed om daar over na te denken.
Maar als je je alléén op terrorisme focust, mis je een hoop andere oorzaken die veel meer slachtoffers eisen, en waar het Woord ook wat over te zeggen heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Aanslagen...

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Als ik het goed waarneem komen aanslagen tegenwoordig meer voor dan vroeger.
Ik vraag me af of jouw waarneming feitelijk juist is.
Als we bedenken hoe al in de jaren 70 werd gewaarschuwd dat op het oordeel van verharding zeker het oordeel der verwoesting zou volgen.
Waarschijnlijk is dit niet iets waarvoor vanaf de jaren 70 voor werd gewaarschuwd, maar dat dit van alle eeuwen is.
Maar het lijkt me geen plek om te kunnen sterven, als je naar een popconcert gaat... Of mag dit niet gezegd worden?
Waarom zou dit niet gezegd mogen worden? De mensen die naar een popconcert gaan, zijn hoogstwaarschijnlijk niet mensen die heel veel geven om de Bijbelse boodschap.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Aanslagen...

Bericht door emigrant »

toen ik jong was, hoorde je dagelijks over aanslagen van de IRA en ETA. Inmiddels is Europa volwassen?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

Conclusie: Zoveelste topic dat erover gaat om de ernst van de zaken te bespreken is weer stuk.
Zo is dus beslist geen ruimte meer om over verontrustende dingen in aller ernst wat te zeggen
En beslist niet alleen op dit forum, want er waart een geest rond die alles wat verontrust wegwuift.
Misschien is de jeugd aan deze zaken teveel gewend? Anders vindt ik ze knap brutaal, een mentaliteit
die de ouderdom en grijsheid verwerpt. Dat paste in mijn jeugd niet.
Ik heb gezegd!


Het ga jullie goed!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanslagen...

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:Conclusie: Zoveelste topic dat erover gaat om de ernst van de zaken te bespreken is weer stuk.
Zo is dus beslist geen ruimte meer om over verontrustende dingen in aller ernst wat te zeggen
En beslist niet alleen op dit forum, want er waart een geest rond die alles wat verontrust wegwuift.
Misschien is de jeugd aan deze zaken teveel gewend? Anders vindt ik ze knap brutaal, een mentaliteit
die de ouderdom en grijsheid verwerpt. Dat paste in mijn jeugd niet.
Ik heb gezegd!


Het ga jullie goed!
PS Ik ben niet boos hoor, dat moet er ook altijd bij, maar wel heel verdrietig, dat er nergens meer plaats is om er serieus over te spreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Aanslagen...

Bericht door Vagari »

meer terrorisme = meer islam
meer islam = minder economie
minder economie = minder(e) gezondheidszorg
minder(e) gezondheidszorg = meer kindersterfte

of
meer terrorisme = meer islam
meer islam = meer oorlog
meer oorlog = meer ondervoeding
meer ondervoeding = meer sterfte

enz. enz.
Plaats reactie