Belastingdruk eenverdieners

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Wim Anker »

huisman schreef:Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Dat is fijn @Huisman. Alleen heb jij m.i. geen idee wat het is te leven van een modaal inkomen.
Wij hebben in de eerste decennia van ons huwelijk geleefd van één modaal inkomen. Nooit tekort gekomen terwijl er 6 kinderen geboren mochten worden in 9 jaar.

Deze tekst uit Spreuken sprak mij altijd aan: armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;

Nu is er overvloed als eenverdiener maar gelukkig geen rijkdom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
We moeten idd deze dingen niet door elkaar halen. Persoonlijke dankbaarheid en Godsvertrouwen zijn allerbelangrijkst.

Maar tegelijk dienen personen die daarvoor zijn aangewezen zoals kamerleden, fiscaal deskundigen, enzovoort, de overheid hard aan te spreken op onrecht. Zie ook wat Ezra deed bij onrechtvaardige belastingdruk! En hiervoor mag ook gebeden worden!

Een overheid is volstrekt verwerpelijk wanneer bv een gezin met (veel of weinig) kinderen vele duizenden euro's netto minder overhoudt bij gelijk gezinsinkomen dan tweeverdienende buren zonder kinderen. En dat is de situatie in NL. Heel anders dan bv Duitsland en België, ja vermoedelijk overal in de wereld.

Ik hoorde van een vader van een groot gezin die naast zijn gewone werkweek ook op de zaterdagen is gaan werken omdat het anders financieel niet te trekken is. Het is werkelijk groot onrecht wanneer gezinnen fiscaal ernstig benadeeld worden.

Verder tav Huisman: hij heeft gezien leeftijd niet te maken met de afbouw van de heffingskorting van zijn vrouw. Jonge eenverdiener gezinnen hebben dit wel en gaan thans ieder jaar er netto iets op achteruit (!) bij gelijkblijvend inkomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Zonderling schreef:
Wim Anker schreef:Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
We moeten idd deze dingen niet door elkaar halen. Persoonlijke dankbaarheid en Godsvertrouwen zijn allerbelangrijkst.

Maar tegelijk dienen personen die daarvoor zijn aangewezen zoals kamerleden, fiscaal deskundigen, enzovoort, de overheid hard aan te spreken op onrecht. Zie ook wat Ezra deed bij onrechtvaardige belastingdruk! En hiervoor mag ook gebeden worden!

Een overheid is volstrekt verwerpelijk wanneer bv een gezin met (veel of weinig) kinderen vele duizenden euro's netto minder overhoudt bij gelijk gezinsinkomen dan tweeverdienende buren zonder kinderen. En dat is de situatie in NL. Heel anders dan bv Duitsland en België, ja vermoedelijk overal in de wereld.

Ik hoorde van een vader van een groot gezin die naast zijn gewone werkweek ook op de zaterdagen is gaan werken omdat het anders financieel niet te trekken is. Het is werkelijk groot onrecht wanneer gezinnen fiscaal ernstig benadeeld worden.

Verder tav Huisman: hij heeft gezien leeftijd niet te maken met de afbouw van de heffingskorting van zijn vrouw. Jonge eenverdiener gezinnen hebben dit wel en gaan thans ieder jaar er netto iets op achteruit (!) bij gelijkblijvend inkomen.
Helemaal mee eens.
(1) Hoe goed we het zelf ook kunnen hebben (en het is zeker ook goed om je dankbaarheid uit te spreken), we mogen toch wel oog hebben voor de situatie van anderen?
De vraag wie er met honger naar bed gaat, vind ik niet kies en ook niet zo relevant: een relatief erg hoge belastingdruk kan toch niet gerechtvaardigd worden zolang je maar de eerste levensbehoeften kunt betalen??

(2) Hoe goed we het zelf ook kunnen hebben, ook dan mag er iets gezegd worden over onrecht.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.

België kent wel individuele belastingheffing, maar dan wel met een belangrijke correctie: 30% van het hoogste inkomen is fiscaal overdraagbaar naar de minst verdienende partner. Ook daar wordt fiscaal rekening gehouden met kinderen en ligt de kinderbijslag honderden procenten hoger dan in Nl.

Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.

(Ik zie trouwens dat Huisman refereert aan zijn eigen situatie van vele jaren geleden. Sinds die tijd is het fiscaal regime voor eenverdieners echter sterk verslechterd. Ook is de kinderbijslag in NL in een periode van 20-30 jaar sterk verlaagd, dan heb ik het over tientallen procenten lager.

Verder was er in Huismans tijd nog de regeling: hoe meer kinderen hoe meer kinderbijslag per kind!! Met grote gezinnen werd dus rekening gehouden. In 1990 bestond die regeling nog, maar inmiddels al lang niet meer.)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 31 mei 2017, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Terri »

huisman schreef:
Wim Anker schreef:
huisman schreef:Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Dat is fijn @Huisman. Alleen heb jij m.i. geen idee wat het is te leven van een modaal inkomen.
Wij hebben in de eerste decennia van ons huwelijk geleefd van één modaal inkomen. Nooit tekort gekomen terwijl er 6 kinderen geboren mochten worden in 9 jaar.

Deze tekst uit Spreuken sprak mij altijd aan: armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;

Nu is er overvloed als eenverdiener maar gelukkig geen rijkdom.
Je hebt diverse keren hier aangegeven een enorm goed betaalde baan te hebben bij de luchtmacht, ik vind het dan storend om te vragen; "wie gaat er wel eens met honger naar bed".
Alsof het daarom gaat.
Ik besef dat ik nu wat scherp ben, maar ik vind het neigen naar arrogantie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:
huisman schreef:Wie van de RF'ers heeft wel eens honger als hij naar bed gaat omdat er geen voedsel was?

Ik ben een erg dankbare eenverdiener.
Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
Je kunt God niet dankbaar zijn en achter Zijn rug om de overheid wantrouwen. Dat laatste doe je ook voor Gods aangezicht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.

België kent wel individuele belastingheffing, maar dan wel met een belangrijke correctie: 30% van het hoogste inkomen is fiscaal overdraagbaar naar de minst verdienende partner. Ook daar wordt fiscaal rekening gehouden met kinderen en ligt de kinderbijslag honderden procenten hoger dan in Nl.

Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.
Ik wist niet hoe het in onze buurlanden geregeld was, maar ik sprak onlangs wel iemand met een groot gezin die overwoog om naar één van deze landen te verhuizen om deze reden. Dat begrijp ik nu wel een beetje.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.

België kent wel individuele belastingheffing, maar dan wel met een belangrijke correctie: 30% van het hoogste inkomen is fiscaal overdraagbaar naar de minst verdienende partner. Ook daar wordt fiscaal rekening gehouden met kinderen en ligt de kinderbijslag honderden procenten hoger dan in Nl.

Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.
Ik wist niet hoe het in onze buurlanden geregeld was, maar ik sprak onlangs wel iemand met een groot gezin die overwoog om naar één van deze landen te verhuizen om deze reden. Dat begrijp ik nu wel een beetje.
Zou het daarom niet zijn dat er zoveel mensen over de grens gaan wonen? Als we bv. in de Grafschaft Bentheim zien dat er complete Nederlandse wijken ontstaan? Zo is me ook bekend dat in het Bentheimse Itterbeck een gehele Nederlandse kolonie is gevormd die tot ergernis van de Duitsers niet integreren in de Duitse samenleving, maar die op Nederland georiënteerd blijven. Kinderen gaan vaak in NL naar school etc.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 mei 2017, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door parsifal »

Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.

België kent wel individuele belastingheffing, maar dan wel met een belangrijke correctie: 30% van het hoogste inkomen is fiscaal overdraagbaar naar de minst verdienende partner. Ook daar wordt fiscaal rekening gehouden met kinderen en ligt de kinderbijslag honderden procenten hoger dan in Nl.

Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.

(Ik zie trouwens dat Huisman refereert aan zijn eigen situatie van vele jaren geleden. Sinds die tijd is het fiscaal regime voor eenverdieners echter sterk verslechterd. Ook is de kinderbijslag in NL in een periode van 20-30 jaar sterk verlaagd, dan heb ik het over tientallen procenten lager.)
Het hangt natuurlijk van je perspectief af of het Duitse belastingbeleid rechtvaardiger is dan het Nederlandse. Ik denk dat het zeker een verstandiger beleid is. Ik weet echter niet of het rechtvaardig is dat ik bijvoorbeeld een deel van mijn salaris kan overhevelen naar mijn vrouw en niet naar mijn ouders of buurman (natuurlijk zie ik het verschil, maar ik zie ook problemen). Als je vlaktax hebt klaagt waarschijnlijk niemand echt over deze punten (maar dat heeft ook weer zijn problemen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Wim Anker schreef:Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
Je kunt God niet dankbaar zijn en achter Zijn rug om de overheid wantrouwen. Dat laatste doe je ook voor Gods aangezicht.
Eens, maar op een normale manier aan de orde stellen dat de fiscale regels voor onevenredige belasting van eenverdieners zorgen, mag toch wel?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

De Tiende Penning van Alva was een belastingmaatregel in 1569 ingevoerd door Fernando Álvarez de Toledo, hertog van Alva en landvoogd over de Nederlanden namens koning Filips II van Spanje. De belasting leidde tot woede en verzet in de Nederlanden en kan als een belangrijk element gezien worden voor de Nederlandse Opstand, die later de Tachtigjarige Oorlog genoemd zou worden.

Na zijn benoeming als landvoogd in de Nederlanden voerde Alva drie belastingen in:

De Honderdste Penning: 1% vermogensbelasting. Zeg maar box 3
De Twintigste Penning: Een belasting van 5% op verkoop van onroerend goed, zeg maar Overdrachtsbelasting
De Tiende Penning: Een omzetbelasting van 10% = BTW.

En wij maar leren dat het een oorlog was van Protestants tegen Rooms.
Tegenwoordig is de belasting buitenproportioneel hoog. Loontrekkers valt het niet zo op, omdat voor hen het nettoloon de functie van bruto inneemt. Voor hen is belasting vooral iets wat je terugkrijgt. Maar klus maar eens 5000 euro bij. Dat kan je zomaar 3000 euro belasting kosten.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

parsifal schreef:
Zonderling schreef:Nog even Duitsland als voorbeeld: Daar wordt gerekend met gezinsinkomen. Het fiscale probleem met eenverdieners bestaat daar dus principieel niet. Daarnaast is er een belasting vrijstelling per kind van meer dan 7000 euro. Echt grote gezinnen betalen daardoor geen (nul) inkomstenbelasting. Iedereen vindt dat nog rechtvaardig ook! En daarbovenop nog een veel hogere kinderbijslag dan in NL.

België kent wel individuele belastingheffing, maar dan wel met een belangrijke correctie: 30% van het hoogste inkomen is fiscaal overdraagbaar naar de minst verdienende partner. Ook daar wordt fiscaal rekening gehouden met kinderen en ligt de kinderbijslag honderden procenten hoger dan in Nl.

Ik zeg niet dat we ontevreden moeten worden, maar als het om een rechtvaardige fiscale behandeling gaat (belastingheffing naar draagkracht) mogen onze politici een voorbeeld nemen aan onze buurlanden.

(Ik zie trouwens dat Huisman refereert aan zijn eigen situatie van vele jaren geleden. Sinds die tijd is het fiscaal regime voor eenverdieners echter sterk verslechterd. Ook is de kinderbijslag in NL in een periode van 20-30 jaar sterk verlaagd, dan heb ik het over tientallen procenten lager.)
Het hangt natuurlijk van je perspectief af of het Duitse belastingbeleid rechtvaardiger is dan het Nederlandse. Ik denk dat het zeker een verstandiger beleid is. Ik weet echter niet of het rechtvaardig is dat ik bijvoorbeeld een deel van mijn salaris kan overhevelen naar mijn vrouw en niet naar mijn ouders of buurman (natuurlijk zie ik het verschil, maar ik zie ook problemen). Als je vlaktax hebt klaagt waarschijnlijk niemand echt over deze punten (maar dat heeft ook weer zijn problemen).
Het juridische verschil is in elk geval dat echtgenoten tegenover elkaar en hun kinderen een onderhoudsplicht hebben. Dan is het idd onrechtvaardig wanneer belasting geheven wordt over eigen inkomen dat voor deze onderhoudsplicht (de primaire levensbehoeften zoals eten en slapen) noodzakelijk is. Dat is apert onrecht en hier legt prof Theunissen terecht de nadruk op.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 31 mei 2017, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Herman schreef:
Wim Anker schreef:Dat is fijn @Huisman.
Er is een groot verschil tussen dankbaarheid jegens God en dankbaarheid jegens onze overheid. Dit door elkaar halen doet geen recht aan de discussie. Wie ben je eigenlijk dankbaar? Rutte?
Je kunt God niet dankbaar zijn en achter Zijn rug om de overheid wantrouwen. Dat laatste doe je ook voor Gods aangezicht.
Eens, maar op een normale manier aan de orde stellen dat de fiscale regels voor onevenredige belasting van eenverdieners zorgen, mag toch wel?

Dat mag wel maar wel in de wetenschap dat wij in het rijkste deel van de wereld wonen en veel meer ontvangen dan ons dagelijks brood. Wij allemaal!!!!!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie