Belastingdruk eenverdieners

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:In Duitsland ligt de gemiddelde belastingdruk ongeveer gelijk als in ons land, in België is die hoger.
Wat is dit voor discussie? Voor eenverdieners met kinderen is dit gemiddelde in de verste verte niet van toepassing.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef: We hebben het hier alleen over een gerechtvaardigde belastinghefffing, waar rekening wordt gehouden met draagkracht en geen belasting geheven wordt over inkomen dat absoluut nodig is voor primaire levensbehoeften. Dat heeft niets te maken met het afwentelen van kosten op de maatschappij.
Ik val in herhaling, maar in Nederland is het belastingstelsel al gebaseerd op draagkracht. Enkel niet op basis van het gezinsinkomen, maar op basis van het individuele inkomen.
Overigens is het nu precies andersom: we betalen allen mee aan de kinderopvang voor tweeverdienende ouders, ook wanneer we zelf een groot gezin hebben en onze kinderen niet laten opvangen.
Dat klopt. Je zou eenverdieners bijv. een heffingskorting gegeven op basis van vermeden kinderopvangtoeslag.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:
Wat is dit voor discussie? Voor eenverdieners met kinderen is dit gemiddelde in de verste verte niet van toepassing.
Dat ontken ik toch niet. Bij significante afwijking kun je in de verschillende inkomensgroepen een correctie toepassen op basis van de afwijking t.o.v. de gemiddelde belastingdruk.

Er zijn heel veel mogelijkheden om eenverdieners tegemoet te komen. Zolang ons stelsel echter is gebaseerd op het individuele inkomen is elke discussie hierover weinig zinvol. Voorlopig zie ik niet een politieke meerderheid ontstaan die op dit punt het belastingstelsel wil wijzigen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:
Zonderling schreef: We hebben het hier alleen over een gerechtvaardigde belastinghefffing, waar rekening wordt gehouden met draagkracht en geen belasting geheven wordt over inkomen dat absoluut nodig is voor primaire levensbehoeften. Dat heeft niets te maken met het afwentelen van kosten op de maatschappij.
Ik val in herhaling, maar in Nederland is het belastingstelsel al gebaseerd op draagkracht. Enkel niet op basis van het gezinsinkomen, maar op basis van het individuele inkomen.
Ik val ook in herhaling: draagkracht is namelijk niet te bepalen op basis van een individueel inkomen alleen. Draagkracht hangt ook af van partner en kinderen! En daar houdt het nl systeem geen (nauwelijks) rekening mee, terwijl we wel vrouw en kinderen moeten onderhouden (en dat volgens diezelfde overheid ook verplicht zijn).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door parsifal »

Zonderling schreef: Het juridische verschil is in elk geval dat echtgenoten tegenover elkaar en hun kinderen een onderhoudsplicht hebben. Dan is het idd onrechtvaardig wanneer belasting geheven wordt over eigen inkomen dat voor deze onderhoudsplicht (de primaire levensbehoeften zoals eten en slapen) noodzakelijk is. Dat is apert onrecht en hier legt prof Theunissen terecht de nadruk op.
Dat maakt een verschil inderdaad, als je er inderdaad vanuit gaat dat er geen belasting hoort te zijn over het inkomen nodig voor deze onderhoudsplicht. Als die onderhoudsplicht het argument is dan zou je verwachten dat de belasting ook afhangt van het aantal kinderen dat je hebt. Ik weet niet hoe de regels in Nederland zijn, (In Zweden heeft men effectief bijna een vlaktax voor de salarissen waar ik me druk om moet maken) maar ik dacht dat er vroeger vooral naar het gezinsinkomen werd gekeken en niet naar het aantal kinderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

parsifal schreef:
Zonderling schreef: Het juridische verschil is in elk geval dat echtgenoten tegenover elkaar en hun kinderen een onderhoudsplicht hebben. Dan is het idd onrechtvaardig wanneer belasting geheven wordt over eigen inkomen dat voor deze onderhoudsplicht (de primaire levensbehoeften zoals eten en slapen) noodzakelijk is. Dat is apert onrecht en hier legt prof Theunissen terecht de nadruk op.
Dat maakt een verschil inderdaad, als je er inderdaad vanuit gaat dat er geen belasting hoort te zijn over het inkomen nodig voor deze onderhoudsplicht. Als die onderhoudsplicht het argument is dan zou je verwachten dat de belasting ook afhangt van het aantal kinderen dat je hebt. Ik weet niet hoe de regels in Nederland zijn, (In Zweden heeft men effectief bijna een vlaktax voor de salarissen waar ik me druk om moet maken) maar ik dacht dat er vroeger vooral naar het gezinsinkomen werd gekeken en niet naar het aantal kinderen.
De wetgeving IB 1964 hield wel rekening met de onderhoudsplicht tussen echtgenoten onderling. Dat was geregeld via de overdraagbare heffingskorting. Met De onderhoudsplicht richting kinderen werd rekening gehouden door vaste en reële bedragen in de kinderbijslag. Beide bestaat niet meet in NL. De heffingskorting voor de niet-werkende partner wordt in stapjes afgebouwd en de kinderbijslag is gedecimeerd.

Dit is ook een antwoord op Ambtenaar: het is vrij simpel om een correctie toe te passen in het individuele belastingstelsel dat we kennen. Vorige eeuw tot begin jaren tachtig was dit systeem met rechtvaardige correcties aanwezig. Ook toen was de tweeverdiener in het voordeel, maar er werd geen belasting geheven op inkomen dat nodig was voor primaire levensbehoeften. Deze situatie is niet meer, en dat wordt ook erkend door een fiscale autoriteit als dr Stevens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Zonderling en ik zitten precies op dezelfde lijn.
Ik wijs er Ambtenaar nogmaals op dat ons belastingsstelsel nu ook niet strikt individueel is ingestoken. Een aantal inkomensbestanddelen kunnen tweeverdieners (fiscale partners) toerekenen aan elkaar om zodoende de meest voordelige variant te kiezen.

En of er politiek draagvlak is, is voor onze discussie niet relevant. Hier op dit forum hebben we ook een mening over abortus waarvoor geen politiek draagvlak is...
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
Zonderling schreef:
6- dat de Bijbel ook laat zien dat de overheid op deze zaken mag en moet aangesproken worden
6.Kun je hier voorbeelden van geven?
Huisman, ik zei eerder Ezra, maar dat moet Nehemia zijn:
Nehemia 5 schreef: 1 MAAR het geroep des volks en hunner vrouwen was groot, tegen hun broederen, de Joden.
2 Want er waren die zeiden: Onze zonen en onze dochters, wij zijn velen; daarom hebben wij koren opgenomen, opdat wij eten en leven.
3 Ook waren er die zeiden: Wij verpanden onze akkers en onze wijngaarden en onze huizen, opdat wij in dezen honger koren mogen opnemen.
4 Desgelijks waren er die zeiden: Wij hebben geld ontleend tot des konings cijns, op onze akkers en onze wijngaarden.
5 Nu is toch ons vlees als het vlees onzer broederen, onze kinderen zijn als hun kinderen. En zie, wij onderwerpen onze zonen en onze dochters tot dienstknechten; ja, er zijn enigen van onze dochters onderworpen, dat zij in de macht onzer handen niet zijn; en anderen hebben onze akkers en onze wijngaarden.
6 Toen ik nu hun geroep en deze woorden hoorde, ontstak ik zeer.
7 En mijn hart beraadslaagde in mij; daarna twistte ik met de edelen en met de overheden, en zeide tot hen: Gijlieden vordert een last, een iegelijk van zijn broeder. Voorts belegde ik een grote vergadering tegen hen.
8 En ik zeide tot hen: Wij hebben onze broederen, de Joden, die aan de heidenen verkocht waren, naar ons vermogen wedergekocht; en zoudt gijlieden ook uw broederen verkopen of zouden zij aan ons verkocht worden? Toen zwegen zij en vonden geen antwoord.
9 Voorts zeide ik: De zaak is niet goed die gijlieden doet; zoudt gij niet wandelen in de vreze onzes Gods, om de versmading van de heidenen, onze vijanden?
10 Ik, mijn broederen en mijn jongens, vorderen wij ook geld en koren van hen? Laat ons toch dezen last nalaten.
11 Geeft hun toch als heden weder hun akkers, hun wijngaarden, hun olijfgaarden en hun huizen, en het honderdste deel van het geld en van het koren, den most en de olie, die gij hun hebt afgevorderd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Orchidee »

Even tussendoor een off-topic vraag omdat hier al iets van ter sprake kwam.
Ik dacht altijd dat je pleegzorg uit barmhartigheid doet, krijg je écht zoveel vergoeding per pleegkind?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door refo »

Orchidee schreef:Even tussendoor een off-topic vraag omdat hier al iets van ter sprake kwam.
Ik dacht altijd dat je pleegzorg uit barmhartigheid doet, krijg je écht zoveel vergoeding per pleegkind?
Zoveel kost het je gewoon. Je wordt er dus niet rijk van.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

refo schreef:
Orchidee schreef:Even tussendoor een off-topic vraag omdat hier al iets van ter sprake kwam.
Ik dacht altijd dat je pleegzorg uit barmhartigheid doet, krijg je écht zoveel vergoeding per pleegkind?
Zoveel kost het je gewoon. Je wordt er dus niet rijk van.
Ik ken wel een aantal gevallen. Misschien ligt het meer zo: kosten + zorgen + rompslomp + stress = vergoeding. Dus wellicht kun je van de zorgen, rompslomp en stress wat geld overhouden.
Mocht dit grappig overkomen, dan bedoel ik dat niet zo. Want het valt in de praktijk echt niet mee, ik neem m'n petje ervoor af.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Jo-Ann »

Zonderling schreef: Ik hoorde van een vader van een groot gezin die naast zijn gewone werkweek ook op de zaterdagen is gaan werken omdat het anders financieel niet te trekken is. Het is werkelijk groot onrecht wanneer gezinnen fiscaal ernstig benadeeld worden.
Volgens mij moet je als eenverdiener heel veel meer werken om heel weinig extra te verdienen. Werken loont niet meer, al het geld wat je boven de 90% werken verdient gaat naar de belasting.

Althans, dat is mijn indruk...
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
refo schreef:
Orchidee schreef:Even tussendoor een off-topic vraag omdat hier al iets van ter sprake kwam.
Ik dacht altijd dat je pleegzorg uit barmhartigheid doet, krijg je écht zoveel vergoeding per pleegkind?
Zoveel kost het je gewoon. Je wordt er dus niet rijk van.
Ik ken wel een aantal gevallen. Misschien ligt het meer zo: kosten + zorgen + rompslomp + stress = vergoeding. Dus wellicht kun je van de zorgen, rompslomp en stress wat geld overhouden.
Mocht dit grappig overkomen, dan bedoel ik dat niet zo. Want het valt in de praktijk echt niet mee, ik neem m'n petje ervoor af.
Verder krijg je geen kinderbijslag. Kan je in bepaalde gevallen er zeker niet bij werken. Ben je veel tijd kwijt aan biologische ouders bezoeken etc. Maar ben je wel continue in dienst van jeugdzorg... maar meer ook niet. Wij hielden er althans niet veel van over. En wat we eraan overhielden gebruikte was als spaarpotje voor het pleegkinderen. Die komen nu meestal eenmaal niet uit een rijk milieu...
Overigens is de insteek van pleegzorg bij ons nooit het geld gewees! :OO3

En omdat het ook inderdaad stress etc brengt ook voor overige gezinsleden... gingen we ook wel eens iets leuks doen. Je wordt er niet rijker van.

In Duitsland krijgen pleegouders daarom ook een soort van salaris.

Klinkt heel zakelijk... maar is wel reëeler.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door ZWP »

NIBUD heeft een werk-zorg berekenaar gemaakt: https://www.womeninc.nl/werkzorgberekenaar/

Lijkt nu wat druk, dus heb zelf nog niet kunnen kijken, maar lijkt me interessant voor deze discussie.

Zie ook NOS: http://nos.nl/artikel/2176267-nibud-bei ... uders.html
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door helma »

Plaats reactie