Belastingdruk eenverdieners

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Hendrien »

Zonderling schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Je blijft twee verschillende dingen een beetje door elkaar halen, @huisman. Helaas.
Dat vind ik niet. Ik probeer een beetje perspectief in de discussie te krijgen.
Kan natuurlijk teksten genoeg noemen die mijn mening ondersteunen bv Geeft dan des keizers ,dat des keizers is.
of ,Uw wandel zij zonder geldgiergheid; en zijt vergenoegd met het tegenwoordige.

Kanttekening 5 Tegenwoordige Namelijk dat u de Heere in uwen arbeid en in uw beroep verleent,zonder in onbehoorlijke wegen,of te grote bekommering,naar meerder rijdom te trachten.

Mattheus 6: 25-34 blijft zo kostelijk onderwijs.
Ik ben in elk geval blijer met het perspectief dat Helma geeft in haar posting.

Er zijn wel degelijk gezinnen met lagere en modale eenverdiener inkomens waar de onrechtvaardige belastingdruk zwaar gevoeld wordt. Kleding voor kinderen moet men bv van anderen ontvangen, omdat het anders echt niet gaat.

Dan heeft het belijden van onze 'tevredenheid' en dankbaarheid pas echt waarde. Niet wanneer we (zoals jij en ik) in financieel gunstige omstandigheden leven!
Misschien moeten we als refo's een fonds opzetten om de grote gezinnen te steunen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Ik word er nu een beetje verdrietig van. Het gáát helemaal niet om 'des keizers geven dat des keizers is'. Niemand roept hier op om fiscale regels te ontduiken.
Ik hoop toch dat, als je met die mensen spreekt die echt elk dubbeltje moeten omdraaien, je ook nog wat andere dingen zegt dan met een Bijbeltekst te smijten dat ze maar niet naar meerder rijkdom moeten staan. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen.
Jammer van deze reactie. Denk nog maar eens na over deze teksten.

Deze discussie gaat over eenverdieners niet over arbeidsongeschikten,werklozen enz.
Dat onze overheid meer moeten doen aan armoedebestrijding vind ik ook ,voedselbanken zijn een schande voor een rijk land. Maar daat gaat dit topic niet over.
Eenverdiener is vaak een principiële keuze en principes mogen best wel wat kosten.

Dat onze overheid dat onevenredig belast zal waar zijn maar ik maak mij drukker om de ethische verwording in onze samenleving. Bv omgang met vluchtelingen,ouderen,ongeboren leven enz.
... maar daar gaat dit topic niet over.
Ik ga hier maar niet op verder, je maakt het alleen maar erger zonder oog te hebben voor een verhaal als dat van @helma bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Ik word er nu een beetje verdrietig van. Het gáát helemaal niet om 'des keizers geven dat des keizers is'. Niemand roept hier op om fiscale regels te ontduiken.
Ik hoop toch dat, als je met die mensen spreekt die echt elk dubbeltje moeten omdraaien, je ook nog wat andere dingen zegt dan met een Bijbeltekst te smijten dat ze maar niet naar meerder rijkdom moeten staan. Schandalig, ik kan het niet anders zeggen.
Jammer van deze reactie. Denk nog maar eens na over deze teksten.

Deze discussie gaat over eenverdieners niet over arbeidsongeschikten,werklozen enz.
Dat onze overheid meer moeten doen aan armoedebestrijding vind ik ook ,voedselbanken zijn een schande voor een rijk land. Maar daat gaat dit topic niet over.
Eenverdiener is vaak een principiële keuze en principes mogen best wel wat kosten.

Dat onze overheid dat onevenredig belast zal waar zijn maar ik maak mij drukker om de ethische verwording in onze samenleving. Bv omgang met vluchtelingen,ouderen,ongeboren leven enz.
... maar daar gaat dit topic niet over.
Ik ga hier maar niet op verder, je maakt het alleen maar erger zonder oog te hebben voor een verhaal als dat van @helma bijvoorbeeld.
Gisteren heb ik gepost dat wij ook de eerste 12 jaar van ons huwelijk het vrij krap hadden. Met een sergeant salaris een gezin van 6 kinderen onderhouden was ook geen vetpot. Idd ook veel gekregen kleding en de rest allemaal zelf gemaakt door mijn vrouw. Niet op een betaalde vakantie enz. Toch nooit arm gevoeld er zaten zoveel jonge gezinnen in dezelfde positie.

Maar dit topic gaat over eenverdieners. Dat zijn gezinnen waar één compleet inkomen verdiend wordt.
Het gaat dus niet over schrijnende gevallen als arbeidsongeschikte ZZPers,werkloosheid enz.

Verder moet mij van het hart dat ik de felheid op mijn postings onbegrijpelijk vind net als het suggereren dat deze Bijbelteksten pas waar zouden zijn als wij overvloed hebben......juist niet!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ik had het ook alleen over eenverdieners, geen arbeidsongeschikten etc.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door helma »

Eigenlijk ben ik nu vaak blij dat onze kinderen 'krap' zijn opgegroeid. Ik merk aan jonge moeders die het thuis royaal hebben gehad dat het heel moeilijk is om dan naar een situatie te gaan waarin ze niet meer alles kunnen kopen. Die ergens toch het idee hebben dat kleding van een merk moet zijn om gelukkig te kunnen zijn. En wat hebben wij in ons gezin vaak ervaren dat de Heere zorgde. Dat konden we de kinderen ook laten zien. Wij weten nog wel van geld door de brievenbus of boodschappen op de stoep. Vaak op een moment dat je echt niet wist hoe het verder moest.
Dus ik wil niet klagen over vroeger. Het is een goede tijd geweest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

helma schreef:Eigenlijk ben ik nu vaak blij dat onze kinderen 'krap' zijn opgegroeid. Ik merk aan jonge moeders die het thuis royaal hebben gehad dat het heel moeilijk is om dan naar een situatie te gaan waarin ze niet meer alles kunnen kopen. Die ergens toch het idee hebben dat kleding van een merk moet zijn om gelukkig te kunnen zijn. En wat hebben wij in ons gezin vaak ervaren dat de Heere zorgde. Dat konden we de kinderen ook laten zien. Wij weten nog wel van geld door de brievenbus of boodschappen op de stoep. Vaak op een moment dat je echt niet wist hoe het verder moest.
Dus ik wil niet klagen over vroeger. Het is een goede tijd geweest.
Heel mooi om te horen, ik geloof dat je wel gelijk hebt. Ook onze ervaring is dat de Heere wonderlijk werkt; ik kan geen bijzondere verhalen vertellen maar voor onszelf is het wel verschillende keren heel wonderlijk geweest.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Verder moet mij van het hart dat ik de felheid op mijn postings onbegrijpelijk vind net als het suggereren dat deze Bijbelteksten pas waar zouden zijn als wij overvloed hebben......juist niet!
Huisman, ik denk dat daar wel redenen voor te geven zijn:
- je hebt kennelijk weinig zicht op de bruto-netto verhouding van de situaties waar het hier om gaat
- evenmin heb je er weet van dat wel degelijk sprake is van armoede in heel wat gezinnen; niet door te laag bruto inkomen, maar door oneerlijke belastingheffing waardoor men van het netto inkomen niet kan rondkomen
- je vergelijkt slechts met een situatie van zuinig leven in je eigen geval, toen er nog steeds een heffingskorting bestond voor de niet-werkende moeder en bovendien de kinderbijslag veel hoger was
- je stelt jezelf als voorbeeld van een tevreden alleenverdiener
- dat de tekst 'geef de keizer dat des keizers is' niet misbruikt mag worden om het eten te rukken uit de mond der kinderen - in sommige gevallen met grote gezinnen is dat echt het geval
- dat de Bijbel ook laat zien dat de overheid op deze zaken mag en moet aangesproken worden
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:
Onzin. Logisch dat mensen met meer draagkracht ook meer belasting betalen. Dat lijkt mijn een heel gezond principe en het vertrekpunt voor ieder rechtvaardig belasting systeem.
Dat gebeurt in Nederland nu ook al, dus ons belastingsysteem is in die zin rechtvaardig.

Dit is echt een antwoord van niks.Het gaat in deze discussie helemaal niet om de gemiddelde belastingdruk, maar om de groep eenverdieners (en dan met kinderen) ten opzichte van andere groepen.
Naast inkomstenbelasting betaal je ook nog tal van andere belastingen. De gemiddelde belastingdruk is daarom wel degelijk een belangrijk gegeven.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door huisman »

Zonderling schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Verder moet mij van het hart dat ik de felheid op mijn postings onbegrijpelijk vind net als het suggereren dat deze Bijbelteksten pas waar zouden zijn als wij overvloed hebben......juist niet!
Huisman, ik denk dat daar wel redenen voor te geven zijn:
1- je hebt kennelijk weinig zicht op de bruto-netto verhouding van de situaties waar het hier om gaat
2- evenmin heb je er weet van dat wel degelijk sprake is van armoede in heel wat gezinnen; niet door te laag bruto inkomen, maar door oneerlijke belastingheffing waardoor men van het netto inkomen niet kan rondkomen
3- je vergelijkt slechts met een situatie van zuinig leven in je eigen geval, toen er nog steeds een heffingskorting bestond voor de niet-werkende moeder en bovendien de kinderbijslag veel hoger was
4- je stelt jezelf als voorbeeld van een tevreden alleenverdiener
5- dat de tekst 'geef de keizer dat des keizers is' niet misbruikt mag worden om het eten te rukken uit de mond der kinderen - in sommige gevallen met grote gezinnen is dat echt het geval
6- dat de Bijbel ook laat zien dat de overheid op deze zaken mag en moet aangesproken worden
1. Denk dat ik daar een goed zicht op heb.
2. Dit ontken ik ook niet maar armoede in heel wat eenverdiener gezinnen is overdreven. De meeste armoede in Nederland vinden wij bij bijstandmoeders niet bij eenverdieners. Gaat natuurlijk er wel om hoe je armoede definieert .
3.Niet waar. Wij hebben twee getrouwde kinderen die bewust eenverdiener zijn. Geen vetpot maar ook geen armoede.
4.Dat was iig niet de bedoeling excuses daarvoor.
5.Ik vind dit overdreven. Natuurlijk zou ik liever een overheid hebben die eerlijker de lasten verdeeld maar de Romeinse overheid was ook door en door heidens. Toch zegt Jezus geef de keizer wat des keizers is.
6.Kun je hier voorbeelden van geven?

Nogmaals de felheid van o.a. eilander op mijn postings vind ik onbegrijpelijk. En ik denk als ik over gezinnen in Aleppo begin dat ik dan weer de knuppel in het hoenderhok gooi :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:Maar zonder gein, kinderen kosten echt ontzettend veel! Wat je alleen al aan de boodschappen kwijt bent iedere maand.
Ik weet er alles van, ik heb zelf kinderen. De vraag is in welke mate het gerechtvaardigd is om deze kosten af te wentelen op de maatschappij.
En kijk ook maar naar de pleegzorgvergoedingen; die liggen tussen de 500 en 700 euro per maand voor 1 kind. Dus ik vind het echt belachelijk om te zeggen dat mensen zonder kinderen de huishoudens financieren van de grote gezinnen (in Duitsland.) En daar komt nog bij dat de westerse samenlevingen dringend kinderen nodig hebben; er worden er veel te weinig geboren.
Als je geen kinderen hebt, betaal je wel degelijk voor anderen met kinderen. De kinderbijslag, etc. wordt vanuit de algemene middelen gefinancierd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Zonderling schreef:
Onzin. Logisch dat mensen met meer draagkracht ook meer belasting betalen. Dat lijkt mijn een heel gezond principe en het vertrekpunt voor ieder rechtvaardig belasting systeem.
Dat gebeurt in Nederland nu ook al, dus ons belastingsysteem is in die zin rechtvaardig.
Vind je het in dit opzicht (eenverdieners) ook rechtvaardig? Zie de rekenvoorbeelden die refo gaf.
Ambtenaar schreef:

Dit is echt een antwoord van niks.Het gaat in deze discussie helemaal niet om de gemiddelde belastingdruk, maar om de groep eenverdieners (en dan met kinderen) ten opzichte van andere groepen.
Naast inkomstenbelasting betaal je ook nog tal van andere belastingen. De gemiddelde belastingdruk is daarom wel degelijk een belangrijk gegeven.
Nu begrijp je niet goed wat Zonderling bedoelt, geloof ik. De gemiddelde belastingdruk gaat over een groep mensen, of over de hele bevolking. Het gaat hier over de individuele belastingdruk, waarbij er een erg sterk verschil is tussen eenverdieners-tweeverdieners met een gelijk bruto-inkomen binnen het huishouden.
Als je een ander soort belasting zou verhogen om de belastingdruk gelijk te trekken met buitenland (even ervan uitgaande dat jouw bewering dat het in andere landen gemiddeld hoger ligt, klopt), dan nog houd je het verschil tussen eenverdiener-tweeverdieners.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

huisman schreef:
Zonderling schreef:
Huisman, ik denk dat daar wel redenen voor te geven zijn:
1- je hebt kennelijk weinig zicht op de bruto-netto verhouding van de situaties waar het hier om gaat
2- evenmin heb je er weet van dat wel degelijk sprake is van armoede in heel wat gezinnen; niet door te laag bruto inkomen, maar door oneerlijke belastingheffing waardoor men van het netto inkomen niet kan rondkomen
3- je vergelijkt slechts met een situatie van zuinig leven in je eigen geval, toen er nog steeds een heffingskorting bestond voor de niet-werkende moeder en bovendien de kinderbijslag veel hoger was
4- je stelt jezelf als voorbeeld van een tevreden alleenverdiener
5- dat de tekst 'geef de keizer dat des keizers is' niet misbruikt mag worden om het eten te rukken uit de mond der kinderen - in sommige gevallen met grote gezinnen is dat echt het geval
6- dat de Bijbel ook laat zien dat de overheid op deze zaken mag en moet aangesproken worden
1. Denk dat ik daar een goed zicht op heb.
2. Dit ontken ik ook niet maar armoede in heel wat eenverdiener gezinnen is overdreven. De meeste armoede in Nederland vinden wij bij bijstandmoeders niet bij eenverdieners. Gaat natuurlijk er wel om hoe je armoede definieert .
3.Niet waar. Wij hebben twee getrouwde kinderen die bewust eenverdiener zijn. Geen vetpot maar ook geen armoede.
4.Dat was iig niet de bedoeling excuses daarvoor.
5.Ik vind dit overdreven. Natuurlijk zou ik liever een overheid hebben die eerlijker de lasten verdeeld maar de Romeinse overheid was ook door en door heidens. Toch zegt Jezus geef de keizer wat des keizers is.
6.Kun je hier voorbeelden van geven?

Nogmaals de felheid van o.a. eilander op mijn postings vind ik onbegrijpelijk. En ik denk als ik over gezinnen in Aleppo begin dat ik dan weer de knuppel in het hoenderhok gooi :hum
3. Merkte ik op over jou. Echter ik heb ook een getrouwde zoon (alleenverdiener) met twee kinderen. Ik ben blij dat ze kunnen rondkomen; maar dat kan ook dankzij bovenmodaal inkomen. Hun leefwijze is sober en dat is prima. Maar hun situatie is niet de situatie van schrijnende gevallen en echt grote gezinnen die ik voor ogen heb.

5. Is niet overdreven bij de grotere gezinnen waar geen enkel bijbaantje of steun is van anderen. De overheid heft daadwerkelijk belasting over een inkomen dat keihard nodig is voor een eenvoudig onderdak, eten en kleding. Echter deze situatie komt al veel minder voor omdat in deze gezinnen ook de moeders - noodgedwongen- betaald werk verrichten.

6. Een direct voorbeeld vinden we in Ezra, de passage zou ik moeten opzoeken. Wij lazen deze passage bij de vorming van een vd eerdere kabinetten toen de eenverdieners nog zwaarder zouden worden belast. Ik vond hierin ook grond om tegen dat voornemen en onrecht te bidden.

Verder spreekt de Bijbel dikwijls over de roeping vd overheid in deze.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 31 mei 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Vind je het in dit opzicht (eenverdieners) ook rechtvaardig? Zie de rekenvoorbeelden die refo gaf.
Je moet kijken naar de gemiddelde belastingdruk van eenverdieners. Als dit veel hoger is dan van tweeverdieners, dan moet er wellicht een correctie plaatsvinden. Dit overigens niet op basis van het aantal kinderen.
Nu begrijp je niet goed wat Zonderling bedoelt, geloof ik. De gemiddelde belastingdruk gaat over een groep mensen, of over de hele bevolking. Het gaat hier over de individuele belastingdruk, waarbij er een erg sterk verschil is tussen eenverdieners-tweeverdieners met een gelijk bruto-inkomen binnen het huishouden.
Ik begrijp prima wat Zonderling bedoelt.
Als je een ander soort belasting zou verhogen om de belastingdruk gelijk te trekken met buitenland (even ervan uitgaande dat jouw bewering dat het in andere landen gemiddeld hoger ligt, klopt), dan nog houd je het verschil tussen eenverdiener-tweeverdieners.
In Duitsland ligt de gemiddelde belastingdruk ongeveer gelijk als in ons land, in België is die hoger.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:
Hendrien schreef:Maar zonder gein, kinderen kosten echt ontzettend veel! Wat je alleen al aan de boodschappen kwijt bent iedere maand.
Ik weet er alles van, ik heb zelf kinderen. De vraag is in welke mate het gerechtvaardigd is om deze kosten af te wentelen op de maatschappij.
We hebben het hier alleen over een gerechtvaardigde belastinghefffing, waar rekening wordt gehouden met draagkracht en geen belasting geheven wordt over inkomen dat absoluut nodig is voor primaire levensbehoeften. Dat heeft niets te maken met het afwentelen van kosten op de maatschappij.

Overigens is het nu precies andersom: we betalen allen mee aan de kinderopvang voor tweeverdienende ouders, ook wanneer we zelf een groot gezin hebben en onze kinderen niet laten opvangen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Belastingdruk eenverdieners

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Vind je het in dit opzicht (eenverdieners) ook rechtvaardig? Zie de rekenvoorbeelden die refo gaf.
Je moet kijken naar de gemiddelde belastingdruk van eenverdieners. Als dit veel hoger is dan van tweeverdieners, dan moet er wellicht een correctie plaatsvinden.
Daar gaat het nu al het hele topic over. Dát het zo is, is toch inmiddels wel aangetoond en duidelijk, mag ik hopen.
Maar het is in elk geval fijn dat we er een nieuwe voorstander van een correctie op dit punt bij hebben :)
Plaats reactie