Kabinetsformatie 2017

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Hendrien »

Zijn er meer mensen die kijken naar het live-debat over de zgn. memo's? Kunnen jullie het een beetje uitleggen? Ik kan het eigenlijk niet helemaal volgen...
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Hendrien schreef:Zijn er meer mensen die kijken naar het live-debat over de zgn. memo's? Kunnen jullie het een beetje uitleggen? Ik kan het eigenlijk niet helemaal volgen...
Jep, ik.
In het coalitieakkoord is een maatregel opgenomen over de dividendbelasting. Deze maatregel zorgt ervoor dat 1,4 miljard euro per jaar minder belastinginkomsten worden gegenereerd.
De oppositie wilde enkele maanden geleden al direct weten of er lobby's van multinationals (vb. Shell) zouden zijn geweest, waardoor het kabinet zijn beïnvloed.
Over dergelijke afspraken zouden memo's kunnen zijn die mogelijk aan de onderhandelingstafel zijn geweest. Mark Rutte heeft eerder aangegeven zich geen memo's te kunnen herinneren over dit onderwerp. Nu blijken ze er wel te zijn.
De rest van het verhaal kun je goed volgen in het nieuws van vandaag en het debat.
(~)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:Zijn er meer mensen die kijken naar het live-debat over de zgn. memo's? Kunnen jullie het een beetje uitleggen? Ik kan het eigenlijk niet helemaal volgen...
Ik heb gisterenavond zitten kijken, echt een tenenkrommend debat. Vol met woordspelletjes, draaien, zo mistig mogelijk, zo inhoudsloos mogelijk.
Wat een schouwspel, en dat moet politiek zijn...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Hendrien schreef:Zijn er meer mensen die kijken naar het live-debat over de zgn. memo's? Kunnen jullie het een beetje uitleggen? Ik kan het eigenlijk niet helemaal volgen...
Ik heb gisterenavond zitten kijken, echt een tenenkrommend debat. Vol met woordspelletjes, draaien, zo mistig mogelijk, zo inhoudsloos mogelijk.
Wat een schouwspel, en dat moet politiek zijn...
De inhoud van de afschaffing van de dividendbelasting is al eerder aan de orde geweest (november), dus dat is ergens wel logisch. Maar ik ben het met je eens, ik heb maar een klein deel meegekregen overigens. Als er een goed debat is, kijk ik wel eens mee maar ik had er nu echt geen zin in.
Je hebt steeds het gevoel dat iedereen weet dat er gelogen wordt, ze weten het ook van elkaar en toch gaat het allemaal maar door. Bij zo'n belangrijk onderwerp (groot financieel belang, grote politieke gevoeligheid), gecombineerd met de scherpte van mensen als Rutte en Segers, moeten zij zich veel meer herinneren dan nu werd gezegd. Ik kan me althans niets anders voorstellen.

Maar iedereen doet goed mee, de SGP incluis. Helaas. Dat is althans mijn beeld.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Roos2017 »

eilander schreef: De inhoud van de afschaffing van de dividendbelasting is al eerder aan de orde geweest (november), dus dat is ergens wel logisch. Maar ik ben het met je eens, ik heb maar een klein deel meegekregen overigens. Als er een goed debat is, kijk ik wel eens mee maar ik had er nu echt geen zin in.
Je hebt steeds het gevoel dat iedereen weet dat er gelogen wordt, ze weten het ook van elkaar en toch gaat het allemaal maar door. Bij zo'n belangrijk onderwerp (groot financieel belang, grote politieke gevoeligheid), gecombineerd met de scherpte van mensen als Rutte en Segers, moeten zij zich veel meer herinneren dan nu werd gezegd. Ik kan me althans niets anders voorstellen.

Maar iedereen doet goed mee, de SGP incluis. Helaas. Dat is althans mijn beeld.
Dat is ons beeld helaas ook.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

eilander schreef:CPB trekt nu ook aan de bel over de situatie van eenverdieners:
https://www.cpb.nl/publicatie/eenverdieners-onder-druk
In Het Financieele Dagblad van vandaag staat ook een artikel over de eenverdiener, voorafgaand aan het debat van vandaag. Ik citeer twee stukjes:
"Nergens is de belastingdruk voor eenverdienergezinnen zo hoog als in Nederland."
"Bewust beleid, zei het vorige kabinet. Daarmee jagen we de partners achter het aanrecht weg, hup de arbeidsmarkt op. Opvallende trend uit Oesocijfers is echter dat de arbeidsparticipatie in Duitsland, waar de eenverdiener béter af is dan de tweeverdiener, deze eeuw sneller steeg dan in Nederland."
Waarvan akte.

Ik lees nu op de website van het FD dat het debat zeer weinig heeft opgeleverd. Ja, veel woorden van CDA en CU. Maar geen daden. Ze zijn tevreden met een toezegging dat er een dag met deskundigen gefilosofeerd gaat worden.
Plaats reactie