Kabinetsformatie 2017

CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

Wat bedoelt u dan met uitoefenen van naastenliefde?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

CvdW schreef:Wat bedoelt u dan met uitoefenen van naastenliefde?
Als je op mijn posting in gaat met “verhaal klopt niet” en vervolgens blijkbaar geen notie neemt van de inhoud van mijn reactie daarop, dan blijft dit inderdaad een onbeantwoorde vraag.
(~)
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

.
Laatst gewijzigd door CvdW op 13 okt 2017, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Wandelende schreef:
CvdW schreef:
parsifal schreef:
CvdW schreef:
Verhaal klopt niet!
Wat wordt er bedoeld met welvaren?
Er zijn 196 landen, bedoeld u de landen op Mars of zo? U spreekt immers over honderden landen. Begrijp ik het goed dat u die arme landen bezocht heeft. Mag ik vragen om wel landen het gaat?

Echte bestrijding van de oorzaken is natuurlijk altijd goed, maar economisch is dat niet verstandig (wil niet zeggen dat ik deze mening deel).
Kun je de laatste alinea uitleggen?
Neem bijvoorbeeld de Sahara. Middels fabrieken is het mogelijk om zoute water uit de oceaan om te zetten in zoetwater en dit te transporteren naar de Sahara. Hiermee wordt de natuur beïnvloed. Verwachting is zelfs dat het vruchtbaar wordt. Nadeel hierbij is dat het geld vanuit de welvarende landen moet komen. Mentaliteit van de Afrikanen verandert niet zo snel.
Kort gezegd het is water dragen naar de zee.
Uw voorbeeld heeft werkelijk niets te maken met mijn punt over het uitoefenen van naastenliefde noch met de door mij genoemde armoedebestrijding. Uit de vetgedrukte zin blijkt tevens dat mijn visie over de opdracht voor welvarende landen / mensen door u waarschijnlijk niet wordt gedeeld.
Maarten Luther heeft reeds aangegeven dat niet economische groei, welvaart of winst centraal behoort te staan, aangezien dat uiteindelijk leidt tot individualisme en materialisme en uiteindelijk kan leiden tot anarchisme. Naar mijn mening behoort geneuzel in de marge over koopkrachtplaatjes, mits het geheel van de maatschappij en de ethische kant erbij wordt betrokken, echt niet thuis in onze gezindten.
Waar zegt Luther dat precies?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

De exacte verhandeling is mij onbekend. Het gaat in zijn schrijven over de orde in de maatschappij en zijn toekomstbeeld van de plaats van het onderwijs. Luther stelde in eerste instantie de geestelijke stand voorop, daarna de orde in de maatschappij wat betreft rechtsregels, advocaten e.d en tot slot pas de kooplui.
In zijn tijd stonden de kooplui teveel centraal en in die context plaatste hij tevens de negatieve gedachten over groei en winst inclusief de gevolgen richting materialisme, individualisme en nog verder een ontsporing richting anarchisme.
(~)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Er wordt wel vaker gezegd: Luther zei dit of dat. Blijkt later dat het Marx was.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Inmiddels is de eerste naam bekend: senator Wopke Hoekstra (CDA) wordt de nieuwe minister van Financiën.

https://fd.nl/economie-politiek/1222597 ... -financien
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jongere »

refo schreef:Er wordt wel vaker gezegd: Luther zei dit of dat. Blijkt later dat het Marx was.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wandelende bedoelt Luthers "Aan de christelijke adel van de Duitse natie", waarin hij over deze dingen schrijft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
refo schreef:Er wordt wel vaker gezegd: Luther zei dit of dat. Blijkt later dat het Marx was.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wandelende bedoelt Luthers "Aan de christelijke adel van de Duitse natie", waarin hij over deze dingen schrijft.
Jullie kapen dit topic voor rare stellingen.

On-topic: Vinden jullie dat mw. Hennis op een ander ministerie kan terugkeren? (Niet Defensie of Buitenlandse Zaken)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17360
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Er wordt wel vaker gezegd: Luther zei dit of dat. Blijkt later dat het Marx was.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wandelende bedoelt Luthers "Aan de christelijke adel van de Duitse natie", waarin hij over deze dingen schrijft.
Jullie kapen dit topic voor rare stellingen.

On-topic: Vinden jullie dat mw. Hennis op een ander ministerie kan terugkeren? (Niet Defensie of Buitenlandse Zaken)
Nee echt niet. Boehoe weg met Hennis :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door refo »

Was Christus duizendmaal in Bethlehem geboren, en niet in u, gij zijt toch eeuwiglijk verloren.

Onze ds citeerde dit bv van 'Luther'. Maar dat is van een Rooms mysticus. En zo gaat dat wel meer.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Was Christus duizendmaal in Bethlehem geboren, en niet in u, gij zijt toch eeuwiglijk verloren.

Onze ds citeerde dit bv van 'Luther'. Maar dat is van een Rooms mysticus. En zo gaat dat wel meer.


Zoals je ziet verkondig ik geen onzin. Als je niet de letterlijke bron zelf weet te herinneren, wil dat niet altijd zeggen dat het geen juiste bron is.
Jongere schreef:
refo schreef:Er wordt wel vaker gezegd: Luther zei dit of dat. Blijkt later dat het Marx was.
Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Wandelende bedoelt Luthers "Aan de christelijke adel van de Duitse natie", waarin hij over deze dingen schrijft.
Bedankt, Jongere. Dat was inderdaad de verhandeling waar ik op doelde.
Luther schreef:Jullie kapen dit topic voor allerlei rare stellingen.
Dat het niet jouw stellingen zijn, wil nog niet zeggen dat het "kapen" of "raar" is. Mijn vertrekpunt was namelijk het welvaartsdenken dat uit het regeerakkoord en uit onze maatschappij voortdurend blijkt.

Echter, om het ook voor jou weer on-topic voort te zetten, zal ik ook jouw vraag beantwoorden over mw. Hennis. Die mag van mij zeker terugkeren daar ze buitengewoon goed is in het werk als minister.
(~)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jongere »

refo schreef:Was Christus duizendmaal in Bethlehem geboren, en niet in u, gij zijt toch eeuwiglijk verloren.

Onze ds citeerde dit bv van 'Luther'. Maar dat is van een Rooms mysticus. En zo gaat dat wel meer.
Wil je aangeven van welke Roomse mysticus dit is, inclusief bronvermelding?

Ik ken het citaat namelijk van Augustinus (het wordt geciteerd in de bundel "U bent niet ver") - niet bepaald een Rooms mysticus. Gezien Luthers grote schatplichtigheid aan Augustinus, is het heel waarschijnlijk dat Luther dit heeft geciteerd uit Augustinus' werk.

Ik weet het - nogal off-topic. Desnoods kan het naar het topic 'gelezen, gedacht, gehoord'. Maar ik reageer er toch even op omdat dit soort beschuldigingen heel snel gemaakt zijn maar even wankel kunnen zijn als de (vermeende) verkeerde citaten. Maar zo gaat dat wel meer...
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef:
On-topic: Vinden jullie dat mw. Hennis op een ander ministerie kan terugkeren? (Niet Defensie of Buitenlandse Zaken)
Ik denk niet dat dit op dit moment gepast is. Uit het rapport van de OVV blijkt dat de organisatie van defensie al jaren aan alle kanten rammelt en dat ondanks eerder constatering van o.a. de Algemene Rekenkamer er geen verbetering is. Je kunt dus concluderen dat zowel het politiek leiderschap als de ambtelijke en militaire leiding heeft gefaald.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Bruna »

Plaats reactie