Kabinetsformatie 2017

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Desiree »

Toen Gert - Jan Seegers zijn verhaal deed vandaag, dacht ik, ja, daarom heb ik op hem gestemd. Het klopt. Een dankbare kiezer die CU veel succes en wijsheid toewenst.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Jantje »

Waarom zo negatief...? Waarom beseft men niet dat juist het afremmende op etische zaken, in bijzonderheid de wet over het voltooide leven, ons nog tot dankbaarheid mág stemmen? Men kan, als CU en SGP, met maar 8 zetels, toch nooit eisen dat dat nooit zal gebeuren? Als de CU dat dan voor onbepaalde tijd, al is het maar voor 1 kabinetsperiode, kan tegenhouden, is dat toch al verblijdend? De SGP werkt immers op vergelijkbare wijze in plaatselijke gemeenten. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de zondagsopenstelling van winkels. Als men als afspraak heeft dat er 12 zondagen zijn dat de winkels open mogen, kan men eisen dat het minder moet worden, wat niet realistisch is, maar men kan ook zorgen dat het niet méér wordt. En die optie is veel realistischer.
Als er hier mensen zijn die wensen dat er een kabinet komt dat alle ethische kwesties volgens de plannen van de CU zou hebben gedaan, is dat niet realistisch.
Want zeg nou eerlijk: Wie had gedacht dat de kwestie over het voltooide leven voor, in ieder geval, onbepaalde tijd uitgesteld zou worden? Ik denk dat er niet veel mensen zijn geweest. En ja, de kans bestaat dat het ooit tóch gebeuren zal, maar dat is dan wel later dan men eigenlijk voor ogen had (denk aan het beruchte debat in Nieuwsuur met de heer Pechtold).
Ook de heer Van der Staaij is 'voorzichtig positief' als het om dit onderwerp gaat.
Dus, volgens mij zou een gepaste dankbaarheid jegens God, dat Hij nog zorgt voor een al dan niet tijdelijke afremming van deze wet, toch wel op zijn plaats zijn, met de bede of het ook in de toekomst niet doorgezet zal worden. We hadden, bij een andere zetelverdeling, ook een kabinet kunnen hebben met (o.a.) de PvdA, GL, 50Plus en D66. En dan? Dan had het vele malen erger geweest voor ons land, zéker als het gaat om ethische kwesties...
En als we werkelijk een regering wensen volgens Gods Woord, waarbij ook de abortus en de euthanasie verder wordt teruggebracht, moeten we bidden om een totále hervorming van niet alleen de heer Pechtold, maar van geheel Nederland. Dan pas zullen Gods geboden in acht genomen worden, zoals Hij dat wil!

Bron: 2 Artikelen NOS:
1. Ouderen die hun leven 'voltooid' vinden maar niet uitzichtloos en ondraaglijk lijden, krijgen voorlopig geen hulp bij zelfdoding. Er wordt eerst onderzocht hoe groot de groep precies is. Ook wil het nieuwe kabinet een brede discussie opstarten over waardig ouder worden en de toepassing van de huidige euthanasiewet.

2. SGP-leider Van der Staaij vindt het hoe dan ook positief dat de partijen er na zo'n lange tijd uit zijn gekomen. Hij is onder meer blij met de lastenverlichting voor gezinnen, maar ziet bijvoorbeeld niets in een wietwet.
Hij vindt het winst dat het kabinet niet met nieuwe plannen komt voor een voltooid-levenwet. Maar hij betreurt dat er "geen rem wordt gezet op de opgerekte euthanasiepraktijk".
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Wandelende »

Een nieuw kabinet!
Dat betekent weer werk aan de winkel voor christenen. De overheid is Gods dienares. Bidt voor hen om kracht en wijsheid in de komende kabinetsperiode. Stel het vertrouwen niet op mensen of (christelijke) partijen, maar veel meer op de Schepper en Onderhouder van deze wereld. Hij die de overheid een speciale bevoegdheid geeft en Hem loopt niets uit de hand.

Wees blijmoedig want als christen ligt het fundament buiten de regering en onszelf. De partijen en personen hebben ons gebed nodig en in het bijzonder de CU. In plaats van kritiek is nodig om te vragen of zij staande mogen blijven in de strijd en desnoods op puinhopen als wachters mogen fungeren.

Mooie taak voor ons allen!
(~)
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Mannetje »

Los van alle ethische kanten enz. ben ik met het onderstaande wel blij. Met name met het feit dat de huidige rekentoets verdwijnt en dat rekenen gewoon een onderdeel wordt van het examen in plaats van een heel bijzonder "ding". (Vak kun je het niet noemen momenteel...)

Uit het regeerakkoord:
We willen het rekenonderwijs versterken en verbeteren. In het kader van de curriculumherziening worden de referentieniveaus tegen het licht gehouden. In het voortgezet onderwijs komt een alternatief voor de rekentoets. Dit alternatief treedt uiterlijk in het schooljaar 2019-2020 in werking en wordt daarmee voor alle leerlingen op alle niveaus een geïntegreerd onderdeel van het examen. In de tussentijd telt de rekentoets niet langer mee in het voortgezet onderwijs. Wel wordt deze afgenomen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs tot het alternatief er is. Rekenonderwijs in het mbo wordt beroepsgericht zodra het alternatief voor de rekentoets in het vmbo is ingevoerd.
-
ArieB
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 mei 2016, 15:35

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door ArieB »

Ambtenaar schreef:
ArieB schreef:Ik heb ook ernstig mijn bedenkingen bij dit kabinet. De deelname van D66 biedt weinig hoop voor Christelijk Nederland. CU en deels het CDA worden tevreden gehouden met enkele zoethoudertjes. Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
Je kiest bewust voor de negatieve benadering. Je kunt het ook positief benaderen, namelijk dat er geen besluiten zijn genomen tot verdere ontwikkeling van wetgeving op ethisch gebied. Een regeerakkoord is nu eenmaal een samenvoeging is van een groot aantal tegengestelde wensen en verkiezingsbeloftes die soms onverenigbaar zijn.
Als we door het flinterdunne sluier van de goednieuwsshow die over dit regeerakkoord is gegooid, heenkijken, blijkt het toch allemaal niet zo rooskleurig. Het gaat erom; wat willen we zien, wat willen we horen, hoe willen we ons voelen? Optimisme is prima, maar het gevaar bestaat dat we in onszelf in slaap sussen. Hou het volk tevreden, een kinderhand is gauw gevuld, brood en spelen....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

ArieB schreef:
Ambtenaar schreef:
ArieB schreef:Ik heb ook ernstig mijn bedenkingen bij dit kabinet. De deelname van D66 biedt weinig hoop voor Christelijk Nederland. CU en deels het CDA worden tevreden gehouden met enkele zoethoudertjes. Ondertussen gaat de secularisatie onverminderd door.
Je kiest bewust voor de negatieve benadering. Je kunt het ook positief benaderen, namelijk dat er geen besluiten zijn genomen tot verdere ontwikkeling van wetgeving op ethisch gebied. Een regeerakkoord is nu eenmaal een samenvoeging is van een groot aantal tegengestelde wensen en verkiezingsbeloftes die soms onverenigbaar zijn.
Als we door het flinterdunne sluier van de goednieuwsshow die over dit regeerakkoord is gegooid, heenkijken, blijkt het toch allemaal niet zo rooskleurig. Het gaat erom; wat willen we zien, wat willen we horen, hoe willen we ons voelen? Optimisme is prima, maar het gevaar bestaat dat we in onszelf in slaap sussen. Hou het volk tevreden, een kinderhand is gauw gevuld, brood en spelen....
Alertheid is altijd goed. Maar dit vind ik wel een heel negatieve reactie.
Laten we wel vaststellen dat er een 'paarse' meerderheid in de Tweede Kamer is. Die wordt nu nog enigszins in toom gehouden. De ChristenUnie en het CDA hebben wel degelijk hun stempel op dit akkoord kunnen drukken. De reactie van Kees van der Staaij (voorzichtig optimistisch) deel ik dan ook.
Daar komt bij: wat was het alternatief met de huidige samenstelling van de Tweede Kamer, @ArieB?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door eilander »

De vraag ´wat is het alternatief´ is niet zo heel erg relevant, vind ik. Als bij verkiezingen D66 en GL zo groot worden dat ze een coalitie vormen, mag je dat regeerakkoord toch ook afwijzen als het haaks staat op Gods Woord?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Luther »

eilander schreef:De vraag ´wat is het alternatief´ is niet zo heel erg relevant, vind ik. Als bij verkiezingen D66 en GL zo groot worden dat ze een coalitie vormen, mag je dat regeerakkoord toch ook afwijzen als het haaks staat op Gods Woord?
Je mag van mij alles. Maar dan staat je oordeel feitelijk al vast voordat er verkiezingen zijn gehouden. En ja, de geestelijke stand van ons land is zeer zorgwekkend. Dat is een reden temeer om het bijzonder te vinden dat de CU deel mag nemen. Ik ben toch voor een faire kans. Dat zei ik ook bij Balkenende-4 (CDA-PvdA-CU, 2007-2010). Dat werd uiteindelijk een behoorlijke teleurstelling; dat kan nu weer. Maar ik houd er niet van om mensen (ook politici en hun plannen) bij voorbaat al af te schrijven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ambtenaar »

ArieB schreef:
Als we door het flinterdunne sluier van de goednieuwsshow die over dit regeerakkoord is gegooid, heenkijken, blijkt het toch allemaal niet zo rooskleurig. Het gaat erom; wat willen we zien, wat willen we horen, hoe willen we ons voelen? Optimisme is prima, maar het gevaar bestaat dat we in onszelf in slaap sussen. Hou het volk tevreden, een kinderhand is gauw gevuld, brood en spelen....
Misschien is enige realiteitszin op zijn plaats.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Mooi artikel:

https://visie.eo.nl/2017/10/hierover-la ... ts-wakker/

Ik ben voorzichtig positief over dit regeerakkoord en heb geen spijt van mijn CU stem.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

Ik ben heel tevreden. Het blijkt dat ik hoor bij de groep die toch nog ietsje achteruit ga in positieve tijden.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Framboos »

In mijn ogen is het niet zo de verdienste van CU dat de wetgeving rond voltooid leven wordt uitgesteld. Ik denk dat D66 de discussie hierover vooral heeft aangezwengeld om de tijd rijp te maken, zodat zo'n wet er over 5-10 jaar door heen zou kunnen komen. Op dit moment is er nog te weinig maatschappelijk draagvlak voor een zo ingrijpende wet. Hoewel D66 ons wil doen geloven dat er een overgrote meerderheid voor zou zijn..

Overigens zou ik blij zijn als het referendum wordt afgeschaft. Kost veel geld, er gaat een minderheid naar de stembus en de uitslag is altijd "tegen"
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door merel »

Als alle extraatjes bekostigt worden door de BTW verhoging op de boodschappen, gaat vermoedelijk niemand er op vooruit.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door Herman »

Als ik 100 euro in de maand aan inkomstenbelasting erop vooruit gaat en de btw verhoging kost me 3 euro in de week, dan vind ik het belastingplan best goed.

Ik geloof er alleen niet in dat de burger er op vooruit gaat. Nooit.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kabinetsformatie 2017

Bericht door CvdW »

primaire levensbehoefte gaat niet onbeperkt door. Dus BTW verhogen van 6 naar 9% betreft alle mensen.
Wat ook mogelijk is om de inkomstentarieven aan de onderkant te verlagen (gebeurt ook) en aan de bovenkant verhogen. In de jaren 70/80 was dit rond 72%. Dit past niet bij VVD. Al met al wordt bij dit nieuwe kabinet de mindere minder bevoordeeld dan de rijkere. Dus de kloof wordt groter. Bijbels gezien is dat geen probleem. Er zullen altijd rijke en arme zijn. Dus laten we maar positief zijn over dit kabinet.
Plaats reactie