Sila en de ledenadministratie van de kerken

Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Moderamen »

Afschaffing lijkt mij voor de PKN een goede impuls om eens te stoppen met kaartenbakleden die weinig tot niets met de kerk hebben, behalve bij kerst. Moet men zich tenminste eens echt gaan focussen op het wel en wee van de leden, i.p.v. dat dit aangeleverd wordt vanuit de overheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Afschaffing lijkt mij voor de PKN een goede impuls om eens te stoppen met kaartenbakleden die weinig tot niets met de kerk hebben, behalve bij kerst. Moet men zich tenminste eens echt gaan focussen op het wel en wee van de leden, i.p.v. dat dit aangeleverd wordt vanuit de overheid.
Dus de kerk moet stoppen met een deel van hun leden, vind jij? Bijzondere gedachte....
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Moderamen »

In GB gemeenten speelt dat niet zo. Maar een deel van de PKN leden is alleen nog lid door Sila. Die leden worden zo min mogelijk benaderd door kerkenraden, soms geven ze nog eens wat geld and that's it. Dan zeg ik: volkskerkgedachte is mooi, maar Sila zorgt voor luiheid. Zonder Sila zullen kerkenraden zich actief met zulke leden moeten gaan bemoeien (zodat ze niet opeens verhuist zijn). Wellicht dat de PKN hierdoor tot bloei kan komen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

Moderamen schreef:In GB gemeenten speelt dat niet zo. Maar een deel van de PKN leden is alleen nog lid door Sila. Die leden worden zo min mogelijk benaderd door kerkenraden, soms geven ze nog eens wat geld and that's it. Dan zeg ik: volkskerkgedachte is mooi, maar Sila zorgt voor luiheid. Zonder Sila zullen kerkenraden zich actief met zulke leden moeten gaan bemoeien (zodat ze niet opeens verhuist zijn). Wellicht dat de PKN hierdoor tot bloei kan komen.
Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Moderamen »

Jawel, maar ik zeg het wel wat prikkelend voor de discussie :D. Maar ik meen het wel, ik geloof niet dat Sila de onderlinge betrokkenheid onder PKN leden de afgelopen tientallen jaren gestimuleerd heeft. Bij een verhuizing wordt je automatisch overgeschreven en geen haan die naar je kraait, geen welkomstbezoekje of briefje of wat dan ook. Door de afschaffing moeten kerkenraden wel contact met leden onderhouden om een beetje te weten wat ze allemaal uitspoken. Dodo, noems eens wat voordelen van Sila daarbij denkend dat verder -bijna- alle denominaties zonder kunnen?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Klavart »

DDD schreef:
Klavart schreef:
DDD schreef:Het gaat ook om het principe dat kerken worden uitgezonderd van normale faciliteiten die voor andere commerciële instanties die daar behoefte aan hebben, wel gelden. Dat is mijns inziens raar.
Het lijkt wel of ik hier het standpunt van een seculiere politieke partij lees...
Het lijkt wel of er in jouw hoofd automatisch 'niet' wordt toegevoegd als jij iets van mij leest. Maar het kan ook gewoon zijn dat je niet zo goed leest.
Blijkbaar heb ik inderdaad niet goed gelezen. Mijn excuses daarvoor.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Germanicus »

Moderamen schreef:Jawel, maar ik zeg het wel wat prikkelend voor de discussie :D. Maar ik meen het wel, ik geloof niet dat Sila de onderlinge betrokkenheid onder PKN leden de afgelopen tientallen jaren gestimuleerd heeft. Bij een verhuizing wordt je automatisch overgeschreven en geen haan die naar je kraait, geen welkomstbezoekje of briefje of wat dan ook. Door de afschaffing moeten kerkenraden wel contact met leden onderhouden om een beetje te weten wat ze allemaal uitspoken. Dodo, noems eens wat voordelen van Sila daarbij denkend dat verder -bijna- alle denominaties zonder kunnen?


Inderdaad, je hebt ècht geen idee.
Hier beneden is het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door eilander »

Als we niet verder komen dan mensen die zeggen 'je hebt geen idee waar je het over hebt', dan leert er niemand iets.
Het is toch wel mogelijk om het enigszins uit te leggen?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door mcgk »

Het is verschrikkelijk jammer dat de overheid dit nu doet. Daar zit een anti-christelijke gedachtengang achter.
Dodo schreef:Als onze gemeente geen gegevens meer krijgt uit de basisadministratie, weten we van veel mensen niet meer waar ze wonen en of ze verhuisd zijn of juist ingekomen in onze gemeente. Dat zou echt heel vervelend zijn.
Als je als kerk niet eens van je leden doorkrijgt waar ze wonen, dit van de overheid moet doorkrijgen mis je kenmerken van een gemeenschap zoals het NT ons dat voorstelt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Germanicus »

eilander schreef:Als we niet verder komen dan mensen die zeggen 'je hebt geen idee waar je het over hebt', dan leert er niemand iets.
Het is toch wel mogelijk om het enigszins uit te leggen?
A. Het mag wat archaïsch klinken, maar de notie van de volkskerkgedachte is me nog altijd dierbaar: niet een kerk van het volk, maar wel voor het volk. Ook wanneer je alleen met kerst naar kerk komt: je hoort bij een kerkelijke gemeente doordat je gedoopt bent. Je wordt, als niet meelevend dooplid, gemist. Wanneer je dat loslaat, kom je in afgescheiden vaarwater.

B. Er zijn zeker wel GB-gemeenten waar omgezien wordt naar papieren leden en waar de gemeentelijke basisadministratie dus zeker wel van belang is. Als ambtsdrager spreek ik uit ervaring. Nieuw ingekomenen worden welkom geheten en ontvangen een welkomstgeschenk (met informatie over wat het geloof inhoudt en hoe de gemeente functioneert). Willen mensen geen huisbezoek, krijgen ze toch periodiek bezoek van onze evangelisatiecommissie. Deze probeert door het bezoeken van de niet-meelevende leden het contact met de kerk levend te houden. Al is het maar als wake-up call: de gemeente verwacht u - en ten diepste is het God die u verwacht.
Hier beneden is het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door eilander »

Germanicus schreef:
eilander schreef:Als we niet verder komen dan mensen die zeggen 'je hebt geen idee waar je het over hebt', dan leert er niemand iets.
Het is toch wel mogelijk om het enigszins uit te leggen?
A. Het mag wat archaïsch klinken, maar de notie van de volkskerkgedachte is me nog altijd dierbaar: niet een kerk van het volk, maar wel voor het volk. Ook wanneer je alleen met kerst naar kerk komt: je hoort bij een kerkelijke gemeente doordat je gedoopt bent. Je wordt, als niet meelevend dooplid, gemist. Wanneer je dat loslaat, kom je in afgescheiden vaarwater.

B. Er zijn zeker wel GB-gemeenten waar omgezien wordt naar papieren leden en waar de gemeentelijke basisadministratie dus zeker wel van belang is. Als ambtsdrager spreek ik uit ervaring. Nieuw ingekomenen worden welkom geheten en ontvangen een welkomstgeschenk (met informatie over wat het geloof inhoudt en hoe de gemeente functioneert). Willen mensen geen huisbezoek, krijgen ze toch periodiek bezoek van onze evangelisatiecommissie. Deze probeert door het bezoeken van de niet-meelevende leden het contact met de kerk levend te houden. Al is het maar als wake-up call: de gemeente verwacht u - en ten diepste is het God die u verwacht.
Ik voel zeker mee met deze gedachte, en daarom is het een beetje vreemd om te vergelijken met afgescheiden kerken waar het in 99 van de 100 gevallen anders werkt.
Toch zou je kunnen zeggen dat er iets tegenstrijdigs in zit: ook in onze gemeente weet ik dat 'papieren leden' (wat een vervelend woord) periodiek bezocht worden etc. Het zal in onze, vrij overzichtelijke, gemeente niet zo snel voorkomen dat er mensen verhuizen of overlijden zonder dat het opgemerkt wordt.
Dus hoe meer betrokkenheid vanuit kerkenraad/evangelisatiecommissie, en ook hoe meer betrokkenheid tussen leden onderling, hoe minder probleem er zal zijn met de nieuwe regelgeving vanuit de overheid (hoe betreurenswaardig en verwerpelijk ook).
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door DDD »

Ik vind overigens een discussie over de kerkvorm een discussie die de overheid niet aangaat. Vanuit het perspectief van de PKN en andere kerkgenootschappen die in Sila participeren, voegt deze dienst iets toe. Ik zou ook niet weten waarom de Dierenbescherming en Woord en Daad ook niet zouden kunnen participeren. Dat zou een hoop onnodige adreswijzigingen schelen, en als je het ongeluk treft een slordige voorganger in huis te hebben, ook een hoop onjuist geadresseerde post.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

eilander schreef:Als we niet verder komen dan mensen die zeggen 'je hebt geen idee waar je het over hebt', dan leert er niemand iets.
Het is toch wel mogelijk om het enigszins uit te leggen?
Ik heb al het een en ander gezegd over het belang van Sila. De PKN heeft zeer veel randleden, en die verlies je uit het oog als Sila stopt. Veel van die mensen wensen geen betrokkenheid van de kerk. Eilander kan wel zeggen dat ze in zijn gemeente bezocht worden, maar dat kan alleen als mensen de ouderling binnenlaten. Wijkouderlingen zijn vaak veel tijd kwijt aan het proberen te komen tot een afspraak. Veel mensen zeggen gewoon nee. En als je dan een afspraak hebt, zeggen ze die op het laatste moment soms af, want er is voetbal op tv.
Beginnende ouderlingen gaan hoopvol op pad. Misschien kunnen zij wel binnenkomen bij die mensen die al jaren de deur dichthouden. Maar meestal is dat niet zo (soms wel). Er wordt zo hard gewerkt, er worden creatieve dingen bedacht om contact te krijgen, en zo'n forummer hier veegt dat allemaal van tafel. Dat is heel oneerlijk.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Bonny »

mcgk schreef:Het is verschrikkelijk jammer dat de overheid dit nu doet. Daar zit een anti-christelijke gedachtengang achter.
Als je als kerk niet eens van je leden doorkrijgt waar ze wonen, dit van de overheid moet doorkrijgen mis je kenmerken van een gemeenschap zoals het NT ons dat voorstelt.
Het laatste ben ik met je eens, de eerste zin niet. Vind ik overdreven.
Stel, ik verhuis van plek a naar b, dan zou ik me toch zelf bij de plaatselijke gemeente aanmelden. Iemand die dat niet doet, heeft daar waarschijnlijk zijn redenen voor. Die wil in het beste geval eens rustig kijken of de plaatselijke PKN wel in zijn straatje pas, en zo nee, zich dan aansluiten bij een ander kerkverband. In het slechtste geval meld iemand zich niet meer aan omdat hij er geen zin meer an heeft.
Ik vind dit toch wel een eigen verantwoordelijkheid ("ieder is verplicht zich bij de kerk te voegen", of hoe noemen we dat ook al weer?), of ga als kerk wat actiever evangeliseren.

De plaatselijke muziekvereniging of voetbalclub krijgt ook geen signaal als er een muzikant danwel voetballertje is komen wonen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Sila en de ledenadministratie van de kerken

Bericht door Dodo »

De kerk heeft de plicht zich in te zetten voor haar (meestal gedoopte!) leden, ook als deze er zelf niet zo mee bezig zijn. Onbegrijpelijk om de kerk te vergelijken met een voetbalvereniging.
Plaats reactie