Donorregistratie

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Donorregistratie

Bericht door Sheba »

http://nos.nl/artikel/2131825-kamer-ste ... n-d66.html

Het plan van D66 dat een ieder die niet reageert op de vraag om donor te worden het vanzelf wel is gaat door...
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Donorregistratie

Bericht door Jeremiah »

Ik las het net, het moet wel nog door de eerste kamer he..
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Donorregistratie

Bericht door Sheba »

Dat is waar...
Maar zou je in dat geval dus niet meer de keus aan je familie kunnen mogen overlaten?
Ik vind het persoonlijk nogal wat voor eventuele nabestaanden.
En mag je ook je grenzen aangeven? (Alles rondom voortplanting, persoonlijkheid etc?)

En kan je dit besluit ook zien als dat de seculiere overheid de bezitter van ons lichaam wil zijn? Er over wil beslissen. Etc?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Donorregistratie

Bericht door Mara »

Sheba schreef:Dat is waar...
Maar zou je in dat geval dus niet meer de keus aan je familie kunnen mogen overlaten?
Ik vind het persoonlijk nogal wat voor eventuele nabestaanden.
En mag je ook je grenzen aangeven? (Alles rondom voortplanting, persoonlijkheid etc?)

En kan je dit besluit ook zien als dat de seculiere overheid de bezitter van ons lichaam wil zijn? Er over wil beslissen. Etc?
Lees dit artikel in het AD eens
http://www.ad.nl/nieuws/de-artsen-bleve ... l~a3a60490
Best schokkend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Donorregistratie

Bericht door Panny »

Sheba schreef:Dat is waar...
Maar zou je in dat geval dus niet meer de keus aan je familie kunnen mogen overlaten?
Ik vind het persoonlijk nogal wat voor eventuele nabestaanden.
En mag je ook je grenzen aangeven? (Alles rondom voortplanting, persoonlijkheid etc?)
In principe blijft alles hetzelfde als nu. Dus je kunt nog steeds aangeven als je geen donor wilt zijn of welke organen wel/niet, etc.
De verandering is dat als je niets aangeeft je automatisch donor bent.
Het is dus je eigen verantwoordelijkheid je wensen door te geven.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Donorregistratie

Bericht door Sheba »

Panny schreef:
Sheba schreef:Dat is waar...
Maar zou je in dat geval dus niet meer de keus aan je familie kunnen mogen overlaten?
Ik vind het persoonlijk nogal wat voor eventuele nabestaanden.
En mag je ook je grenzen aangeven? (Alles rondom voortplanting, persoonlijkheid etc?)
In principe blijft alles hetzelfde als nu. Dus je kunt nog steeds aangeven als je geen donor wilt zijn of welke organen wel/niet, etc.
De verandering is dat als je niets aangeeft je automatisch donor bent.
Het is dus je eigen verantwoordelijkheid je wensen door te geven.
Ok...
Maar hoe zit het dan met mensen die dat allemaal niet zo goed overzien? Mensen die die verantwoordelijkheid niet kunnen nemen? En dus geen formulier invullen met wel of niet?
De overheid gaat dat wel mooi beslissen zo voor hen..
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Donorregistratie

Bericht door Jeremiah »

Ik was altijd donor, eigenlijk nooit heel goed over nagedacht, maar heb dat even ongedaan gemaakt, zeker na het lezen van dat AD artikel.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Donorregistratie

Bericht door Panny »

Sheba schreef:
Panny schreef:
Sheba schreef:Dat is waar...
Maar zou je in dat geval dus niet meer de keus aan je familie kunnen mogen overlaten?
Ik vind het persoonlijk nogal wat voor eventuele nabestaanden.
En mag je ook je grenzen aangeven? (Alles rondom voortplanting, persoonlijkheid etc?)
In principe blijft alles hetzelfde als nu. Dus je kunt nog steeds aangeven als je geen donor wilt zijn of welke organen wel/niet, etc.
De verandering is dat als je niets aangeeft je automatisch donor bent.
Het is dus je eigen verantwoordelijkheid je wensen door te geven.
Ok...
Maar hoe zit het dan met mensen die dat allemaal niet zo goed overzien? Mensen die die verantwoordelijkheid niet kunnen nemen?
Ik zou zeggen: bij twijfel invullen dat je het niet wil.

Maar: dat zou direct ook de consequentie moeten hebben dat je zelf ook geen organen mag ontvangen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Donorregistratie

Bericht door Panny »

Ik ben nog wel voorstander van het oude systeem: Je bent geen orgaandonor tenzij je het aangeeft.
Maar dan wel met de consequentie dat je alleen die donororganen kan ontvangen die je zelf ook wilt afstaan (uitzonderingen daargelaten: sommige mensen kunnen door ziekte of afwijkingen bepaalde organen niet meer afstaan).

Momenteel sterven er 150 mensen per jaar die gered hadden kunnen worden als er een donororgaan beschikbaar was geweest.
Ik weet niet precies wat ik daarvan moet vinden. Want hoever mag de mens gaan wat betreft medische ingrepen. Dat is erg lastig!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Donorregistratie

Bericht door Sheba »

Panny schreef:Ik ben nog wel voorstander van het oude systeem: Je bent geen orgaandonor tenzij je het aangeeft.
Maar dan wel met de consequentie dat je alleen die donororganen kan ontvangen die je zelf ook wilt afstaan (uitzonderingen daargelaten: sommige mensen kunnen door ziekte of afwijkingen bepaalde organen niet meer afstaan).

Momenteel sterven er 150 mensen per jaar die gered hadden kunnen worden als er een donororgaan beschikbaar was geweest.
Ik weet niet precies wat ik daarvan moet vinden. Want hoever mag de mens gaan wat betreft medische ingrepen. Dat is erg lastig!
q

Ik denk wel eens... Als we kunnen sterven, en mogen erven.... De vraag hoe ver we mogen gaan wel eens heel anders beantwoord zou worden.
En dan komt de consequentie zelf ook niet in aanmerking te komen ook in een ander licht te staan...
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Donorregistratie

Bericht door Panny »

Dat is zeker waar! Met Christus te zijn is veruit het beste!
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Donorregistratie

Bericht door Jeremiah »

Donorwet aangenomen na 'enorme blunder' van Kamerlid

http://www.ad.nl/nieuws/donorwet-aangen ... ~a771a47f/
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Donorregistratie

Bericht door Bonny »

Mijn lichaam behoort dus vanaf nu aan de staat.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Donorregistratie

Bericht door Auto »

Bonny schreef:Mijn lichaam behoort dus vanaf nu aan de staat.
Nee, want de wet moet nog door de eerste kamer.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Donorregistratie

Bericht door Desiree »

Ja. Ik vind dat artikel in het AD wel heftig. Je zou ook de positieve ervaringen moeten horen. Voor het evenwicht.

En de tijd hebben om er over na te denken. Sterven van je kind of man/vrouw is het ergste wat je mee kunt maken op aarde.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie