Passion

Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

Ik heb niet zo'n mening over de Passion, maar ik heb er niets spottends over gehoord, integendeel.

Overigens zegt spot vaak dat mensen zich geraakt weten maar geen argumenten meer hebben en het van zich af willen duwen. Dus daarmee is zeker niet gezegd dat de Passion niet aan zijn doelen beantwoordt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Passion

Bericht door Zita »

DDD schreef:Ik heb niet zo'n mening over de Passion, maar ik heb er niets spottends over gehoord, integendeel.

Overigens zegt spot vaak dat mensen zich geraakt weten maar geen argumenten meer hebben en het van zich af willen duwen. Dus daarmee is zeker niet gezegd dat de Passion niet aan zijn doelen beantwoordt.
De hoofdrolspeler van vorig jaar ontkende aan het einde van de show op het podium expliciet en in grove bewoordingen de opstanding van Christus. Ik vraag me dan werkelijk af of de EO hiermee het doel bereikt heeft.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Passion

Bericht door kukkie30 »

Zita schreef:
DDD schreef:Ik heb niet zo'n mening over de Passion, maar ik heb er niets spottends over gehoord, integendeel.

Overigens zegt spot vaak dat mensen zich geraakt weten maar geen argumenten meer hebben en het van zich af willen duwen. Dus daarmee is zeker niet gezegd dat de Passion niet aan zijn doelen beantwoordt.
De hoofdrolspeler van vorig jaar ontkende aan het einde van de show op het podium expliciet en in grove bewoordingen de opstanding van Christus. Ik vraag me dan werkelijk af of de EO hiermee het doel bereikt heeft.
Daar hoor ik in de Visie dan weer niets over, daar staat alleen het volgende, over de spelers van dit jaar:

''Jezus zou een goede vriend aan mij hebben''
''Judas was ook een vriend van Jezus, Hij is toch liefde.''

Of je dan een goed beeld hebt van het evangelie is nog maar de vraag. Je kunt jezelf dan wel christen noemen, maar dan ketst elke boodschap van bekering af.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Opmerkelijk stukje in de Telegraaf:
Boudewijn de Groot, de vader van Jim de Groot, vindt dat zijn zoon een prima Jezus heeft neergezet in The Passion. Over het groots aangepakte evenement is hij minder te spreken: "De kruisiging als een soort Koninginnedagspektakel."
"Met een camera die een stoet volgt: dat is hún idee. Zoals ik mijn nummer Avond op die plek ook wat vreemd vond. Maria die dan zingt dat ze hoopt dat je licht het doet. Moet je uitgerekend tegen Jezus zeggen. Die man is het licht, toch?"
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Passion

Bericht door jjchris »

Ik denk persoonlijk dat het een goed initiatief is. Er zitten wat mindere kanten aan, maar ach.. de reformatorische kerk doet zelf helemaal niks. Dus.... ik denk dat een deel van de weerstand die refos in het algemeen ertegen hebben een begrip van cultuur is. Je bent het niet gewend..
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Passion

Bericht door jjchris »

huisman schreef:
Vagari schreef:Het klinkt goed. Ik begon ook bijna te twijfelen, maar.........
Het is heel erg dat met zo'n spektakel als de Passion een ontzettend verkeerd godsbeeld wordt gecreërd. Dit brengt uiteindelijk alleen maar schade aan in plaats van dat het echte Evangelie hier wordt verkondigd.
Lees het tweede gebod nog eens. En bedenk dat je ook verkeerde afbeeldingen van God in je gedachten kunt maken.

http://www.hersteldhervormdegemeentevri ... des-heeren
En:
http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... dienst.mp3
Het stukje wat je plaatste uit een boekje van Luther(nog bedankt daarvoor!) zou iedereen moeten overtuigen dat de Passion echt niet kan.

Ik werk ook in een zeer seculiere werkkring en hoor uitsluitend spottende opmerkingen naar aanleiding van dit spektakel die soms heel ver gaan.

Het kruisevangelie is verworden tot entertainment en een gevecht om de kijkcijfers en dus reclame-inkomsten.
Maar wat doet de reformatorische kerk om het evangelie te verspreiden?.... je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet! Politici, godsdienstige leiders, artiesten. Allemaal doen ze moeite om op te vallen. En wij? We doen alsof we op een andere wereld leven. Is dat hoe we mensen tot God brengen?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Luther »

jjchris schreef:Ik denk persoonlijk dat het een goed initiatief is. Er zitten wat mindere kanten aan, maar ach.. de reformatorische kerk doet zelf helemaal niks. Dus.... ik denk dat een deel van de weerstand die refos in het algemeen ertegen hebben een begrip van cultuur is. Je bent het niet gewend..
Nee, jjchris, het gaat niet om weerstand tegen een cultuuruiting, maar tegen de verdraaiing van het Evangelie. Sterker nog: de opstanding laat men in het midden. Dan kun je net zo goed het hele evenement verder laten zitten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Luther »

jjchris schreef:Maar wat doet de reformatorische kerk om het evangelie te verspreiden?.... je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet! Politici, godsdienstige leiders, artiesten. Allemaal doen ze moeite om op te vallen. En wij? We doen alsof we op een andere wereld leven. Is dat hoe we mensen tot God brengen?
Er moet in de eerste plaats helemaal niks.
In de tweede plaats is het een misverstand om te denken dat via The Passion het evangelie wordt verspreid.
Wij moeten helemaal niets doen om op te vallen! Predik het Evangelie aan alle creaturen, voor de Joden een ergernis en voor de Grieken een dwaasheid. We moeten niet wijzer zijn dan God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Passion

Bericht door Pimpelmees »

jjchris schreef: je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet!
Mensen, mensen, welke geest waart er toch door gereformeerd Nederland? Sinds wanneer moeten we ons aanpassen aan de show van de moderne wereld?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Passion

Bericht door Van Ewijk »

Pimpelmees schreef:
jjchris schreef: je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet!
Mensen, mensen, welke geest waart er toch door gereformeerd Nederland? Sinds wanneer moeten we ons aanpassen aan de show van de moderne wereld?
Ik ben dan wel niet gereformeerd, maar ik laat het ijskoud langs me heen gaan...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
jjchris
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 mei 2015, 10:52

Re: Passion

Bericht door jjchris »

Pimpelmees schreef:
jjchris schreef: je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet!
Mensen, mensen, welke geest waart er toch door gereformeerd Nederland? Sinds wanneer moeten we ons aanpassen aan de show van de moderne wereld?
Is het slecht om moeite te doen om mensen het evangelie te laten horen? Jezus kwam ook tussen de tollenaren en zondaren. Volgends mij is er niet ergends een gebod dat zegt dat we ons compleet moeten afzonderen van de wereld. Je kunt ook moeite doen om mensen te bereiken zonder iets te doen wat tegen de geboden in gaat. En ik vind zelf de pasion ook niet ideaal. Maar er worden wel ontzettend veel mensen geïnteresseerd gemaakt in het evangelie.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Passion

Bericht door Mannetje »

jjchris schreef:
Pimpelmees schreef:
jjchris schreef: je kunt vitten op het feit dat er "een show" van word gemaakt. Maar in de moderne wereld is dat gewoon iets wat moet!
Mensen, mensen, welke geest waart er toch door gereformeerd Nederland? Sinds wanneer moeten we ons aanpassen aan de show van de moderne wereld?
Is het slecht om moeite te doen om mensen het evangelie te laten horen? Jezus kwam ook tussen de tollenaren en zondaren. Volgends mij is er niet ergends een gebod dat zegt dat we ons compleet moeten afzonderen van de wereld. Je kunt ook moeite doen om mensen te bereiken zonder iets te doen wat tegen de geboden in gaat. En ik vind zelf de pasion ook niet ideaal. Maar er worden wel ontzettend veel mensen geïnteresseerd gemaakt in het evangelie.
Echt? En krijgen ze uit de passion ook maar enigermate een idee wat het Evangelie inhoudt?
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Passion

Bericht door Dodo »

Wat je ook vindt van de Passion, er na wordt de EO overstelpt met vragen over het christelijk geloof. Dat is veel waard.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Luther »

jjchris schreef:Is het slecht om moeite te doen om mensen het evangelie te laten horen? Jezus kwam ook tussen de tollenaren en zondaren.
Klopt, maar Hij kwam niet als tollenaar en zondaar... En ik zei het al eerder: het is een misverstand om te denken dat via The Passion het evangelie wordt verspreid.
Volgends mij is er niet ergens een gebod dat zegt dat we ons compleet moeten afzonderen van de wereld.
Doe je dat als je de wereldse vormen waarin het lijdensverhaal wordt verteld, gelardeerd met wereldse popliedjes, afwijst? Kom nou!
Je kunt ook moeite doen om mensen te bereiken zonder iets te doen wat tegen de geboden in gaat. En ik vind zelf de pasion ook niet ideaal. Maar er worden wel ontzettend veel mensen geïnteresseerd gemaakt in het evangelie.
In het Evangelie zoals dat in Gods Woord tot ons komt, of in het feel-good-evangelie met een swingend, emotioneel sausje?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

In ieder geval zet de Passion het lijden van Jezus als gespreksthema op de kaart.

En als dat in jouw eigen omgeving niet zo werkt, dan zou dat ook aan je eigen opstelling kunnen liggen, natuurlijk. Al kan ik dat op een afstandje niet bekijken.
Plaats reactie