Passion

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Passion

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:Daarnaast kan ik mij ook niet vinden aan zoiets als de MATTHÄUS-PASSION in de kerk in Naarden. Half bekend Nederland gaat er heen om gezien te worden, terwijl men met de boodschap erachter niets heeft. Steeds meer kerken halen dit soort concerten binnen. Een kerk is een plek om de Heere te eren, niet voor persoonlijk vermaak. Onbegrijpelijk dat een kerkbestuur hier toestemming voor geeft. Ik zou subiet overstappen naar een andere gemeente. ::bye
Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris
Ik vond het erg mooi.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Passion

Bericht door Boertje »

[quote="Geytenbeekje]"Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris Ik vond het erg mooi.[/quote]

Toch vind ik een kerk een gebedshuis, en geen buurtgebouw waar van alles en nog wat in gebeurt. Voor uitvoeringen heb je een concertzaal of theaterzaal
Laatst gewijzigd door Boertje op 23 feb 2019, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Passion

Bericht door Carrie »

Boertje schreef:[quote="Geytenbeekje"Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris Ik vond het erg mooi./quote]

Toch vind ik een kerk een gebedshuis, en geen buurtgebouw waar van alles en nog wat in gebeurt. Voor uitvoeringen heb je een concertzaal of theaterzaal
[/quote]Bedoel je dat geen enkel concert wat jou betreft geoorloofd is in een kerk?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: RE: Re: Passion

Bericht door Boertje »

Carrie schreef:
Boertje schreef:[quote="Geytenbeekje"Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris Ik vond het erg mooi./quote]

Toch vind ik een kerk een gebedshuis, en geen buurtgebouw waar van alles en nog wat in gebeurt. Voor uitvoeringen heb je een concertzaal of theaterzaal
Bedoel je dat geen enkel concert wat jou betreft geoorloofd is in een kerk?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk[/quote][/quote][/quote]


Eigenlijk is dat precies wat ik bedoel. Inderdaad ja
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Passion

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:[quote="Geytenbeekje]"Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris Ik vond het erg mooi.
Toch vind ik een kerk een gebedshuis, en geen buurtgebouw waar van alles en nog wat in gebeurt. Voor uitvoeringen heb je een concertzaal of theaterzaal[/quote][/quote]

Ik wil geen discussiepunt aanvoeren qua gebouw of wat.
Maar ook de Mattheus Passion is Schriftuurlijk.
Er klinkt (weliswaar in een andere taal) toch ellende, verlossing en dankbaarheid in.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Passion

Bericht door Boertje »

We hebben het vaak over de wijze waarop we gekleed gaan, wel of geen hoed. Welke vertaling of wijze van gezang, maar zien er niet tegen op om van de kerk een spektakel te maken.

Ik zie soms dat kerken beschikbaar gesteld worden aan scholen voor het opvoeren van musicals. Bizar.

Dat de Mattheus Passion schriftuurlijk is geloof ik best. Maar kijk eens naar de opvoering jaarlijks in Naarden. Weleens gezien? Moet je een googelen op internet. Ik heb in die omgeving gewoond. De hele elite van Nederland zakt er jaarlijks naar af. Wacht maar tot het weer zover is en kijk dan het journaal. Dit heeft niets meer met geloof en verheerlijking van de Heere te maken.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Passion

Bericht door Carrie »

Boertje schreef:
Carrie schreef:
Boertje schreef:[quote="Geytenbeekje"Ik ben er wel eens heen geweest in de Sint-Joris Ik vond het erg mooi./quote]

Toch vind ik een kerk een gebedshuis, en geen buurtgebouw waar van alles en nog wat in gebeurt. Voor uitvoeringen heb je een concertzaal of theaterzaal
Bedoel je dat geen enkel concert wat jou betreft geoorloofd is in een kerk?

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
[/quote][/quote]


Eigenlijk is dat precies wat ik bedoel. Inderdaad ja[/quote][/quote][/quote][/quote]Je schreef net dat het een gebouw is om de Heere te eren.
Als dat je uitgangspunt is, kan een koor daar toch een concert geven? Of noem je het dan een zangavond?

Persoonlijk zit het voor mij niet in het gebouw. Al vind ik het gevoelsmatig wel moeilijk als er een ijsbaan in gemaakt wordt...

Anderzijds denk ik, als ik moet kiezen tussen slopen, of commercieel gebruik, kies ik denk toch voor het laatste. Want het verwijst toch maar onze christelijke roots als land.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Passion

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:We hebben het vaak over de wijze waarop we gekleed gaan, wel of geen hoed. Welke vertaling of wijze van gezang, maar zien er niet tegen op om van de kerk een spektakel te maken.

Ik zie soms dat kerken beschikbaar gesteld worden aan scholen voor het opvoeren van musicals. Bizar.

Dat de Mattheus Passion schriftuurlijk is geloof ik best. Maar kijk eens naar de opvoering jaarlijks in Naarden. Weleens gezien? Moet je een googelen op internet. Ik heb in die omgeving gewoond. De hele elite van Nederland zakt er jaarlijks naar af. Wacht maar tot het weer zover is en kijk dan het journaal. Dit heeft niets meer met geloof en verheerlijking van de Heere te maken.
Ik heb dat wel eens gezien ja.
Misschien mag het ook als een versterking zijn voor het geloof.
Ik vind de Messiah 100x Schriftuurlijker, Bijbelser dan the Passion
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Passion

Bericht door Boertje »

16 En Hij zeide tot degenen die de duiven verkochten: Neemt deze dingen vanhier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.
17 En Zijn discipelen werden indachtig dat er geschreven is: cDe ijver van Uw huis heeft Mij 20verslonden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Passion

Bericht door Geytenbeekje »

Boertje schreef:16 En Hij zeide tot degenen die de duiven verkochten: Neemt deze dingen vanhier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.
17 En Zijn discipelen werden indachtig dat er geschreven is: cDe ijver van Uw huis heeft Mij 20verslonden.
Wat wil je er mee zeggen ?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Passion

Bericht door Boertje »

Ik bedoel voor mij is een kerkgebouw een huis van gebed, aanbidding en lofprijzing aan de Heer en voorts een plaats waar het Woord wordt verkondigd. Ik zie hier dus geen enkele ruimte voor amusements gerelateerde zaken. Ik zie kerkgebouwen welke nog in functie zijn voor een gemeente of parochie voor alles en nog wat gebruikt worden. Dat vind ik niet kunnen. Het is een heilige plaats! Wat er toen in de tempel in Jerusalem gebeurde, gebeurt nu dus weer.

Ach zul je zeggen dat is toch maar een klein beetje zonde. Wie doe je er plezier mee met zo'n Matthesius Passion van Bach in de kerk? Jezelf of de Heere? Er bestaan geen gradaties in zonde! Je zondigt of je zondigt niet.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Passion

Bericht door Carrie »

Je kan niet 1 op 1 de lijn van de tempel doortrekken naar het huidige kerkgebouw.
Jezus was tenslotte nog niet gestorven en het voorhangsel nog niet gescheurd.
Daarbij was de context van die handel waar Jezus boos om was dat die handel niet eerlijk ging en men de offerdienst gebruikte om zelf rijk te worden.

Daarnaast las ik dit
Matthéüs 18:20 “...waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen.” Als er geen vergadering is in de Naam van Christus, is het kerkgebouw in principe niet bijzonderder dan een huiskamer.

Dezelfde predikant was daarom nog geen voorstander van allerlei activiteiten in de kerk, maar veel is gevoelsmatig denk, al heb ik alle respect daarvoor en moeten we dat ook niet negeren.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:Daarnaast kan ik mij ook niet vinden aan zoiets als de MATTHÄUS-PASSION in de kerk in Naarden. Half bekend Nederland gaat er heen om gezien te worden, terwijl men met de boodschap erachter niets heeft. Steeds meer kerken halen dit soort concerten binnen. Een kerk is een plek om de Heere te eren, niet voor persoonlijk vermaak. Onbegrijpelijk dat een kerkbestuur hier toestemming voor geeft. Ik zou subiet overstappen naar een andere gemeente. ::bye
Laat de Matthäus Passion nou van oorsprong bedoeld zijn om te worden gezongen tijdens een kerkdienst. Tussen deel 1 en 2 kwam de preek!
Het is in zichzelf geen concert, maar juist een liturgisch werk!
~~Soli Deo Gloria~~
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Passion

Bericht door Ditbenik »

Boertje schreef:16 En Hij zeide tot degenen die de duiven verkochten: Neemt deze dingen vanhier weg; maakt niet het huis Mijns Vaders tot een huis van koophandel.
17 En Zijn discipelen werden indachtig dat er geschreven is: cDe ijver van Uw huis heeft Mij 20verslonden.
De tempel in Jeruzalem met het Heilige der Heilige. De plek waarvan de Heere heeft gezegd dat Hij daar wilde wonen. Ik vind het erg onheilig om die plek gelijk te stellen met een gebouw van hout en steen. Dan heb je van je gebouw een afgod gemaakt. De Heere woont niet in jouw kerkgebouw en Hij wordt verkondigd in allerlei gebouwen, tot in zaaltjes, schuurtjes, hutjes en onder de open lucht. En op al die plekken wil Hij werken met Zijn Heilige Geest om zondige mensen te vernieuwen. Dan zijn al die plekken net zo heilige als jouw kerkgebouw. En als de dienst is afgelopen zijn het weer gewone gebouwen, zaaltjes, schuurtjes en hutjes waarin andere dingen gebeuren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion

Bericht door Hendrikus »

Boertje schreef:
Ach zul je zeggen dat is toch maar een klein beetje zonde. Wie doe je er plezier mee met zo'n Matthesius Passion van Bach in de kerk? Jezelf of de Heere? Er bestaan geen gradaties in zonde! Je zondigt of je zondigt niet.
Of je het nou wilt horen of niet, de Matthäus Passion is een liturgisch werk. De Goede Vrijdagdienst waarin het stuk in Leipzig werd uitgevoerd, duurde meer dan drie uur. En dat wil jij zonde noemen?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie