Passion

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Veel van de kritiek hier is ook van toepassing op gewaardeerde klassieke stukken. Dat maakt de Passion niet goed, maar het geeft wel een reden de argumenten te doordenken.
Cruciaal verschil is dat bij The Passion de Heere Jezus wordt nagespeeld. En tevens de soort muziek, de keuze van de liedjes. Dat heeft met eerbied niets te maken en is inhoudelijk van geen enkele waarde. Dus ik deel je mening dat 'veel van de kritiek' ook hiervoor geldt, niet.

Overigens is ook niet iedereen voorstander van de Mattheus Passion, bijvoorbeeld. Maar ik vind dat toch echt iets heel anders, zeker gezien het ontstaan van dat werk. En als de zangers niet zelf geloven wat ze zingen, vind ik dat vooral een zaak van die mensen zelf.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Carrie schreef:Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...
"You raise me up" doet me denken aan "Oh Danny boy"... Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er was ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.

Er is inderdaad verwantschap:
https://www.thetabernaclechoir.org/arti ... y-boy.html
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Passion

Bericht door Carrie »

-DIA- schreef:
Carrie schreef:Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...
"You raise me up" doet me denken aan "Oh Danny boy"... Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er wat ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Het ging mij er nu niet zo om wat iemand van die nummers vind. Maar zoals ik eerder zei worden deze nummers door (urker) zangers gezongen en wordt wel degelijk ook geluisterd en verkocht door christenen.

En het inconsequente... Er is een pop lied "The Rose"
Opeens besluit iemand dat dat een mooie wijs is, en zet die wijs onder "wat de toekomst brenge moge"

Vervolgens gebruik ik deze wijs voor een afscheidslied op school, en krijg ik reacties van ouders die dat volstrekt ongepast vinden.
En dan denk ik... We plukken een wijs van een popnummer en zetten dat onder een christelijk lied en dat is prachtig. Maar gebruik je de wijs van dat zelfde pop lied en zet het onder een afscheidslied dan is het oneerbiedig...

Maar goed, dit is enorm off topic.


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Carrie schreef:
-DIA- schreef:
Carrie schreef:Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...
"You raise me up" doet me denken aan "Oh Danny boy"... Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er wat ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Het ging mij er nu niet zo om wat iemand van die nummers vind. Maar zoals ik eerder zei worden deze nummers door (urker) zangers gezongen en wordt wel degelijk ook geluisterd en verkocht door christenen.

En het inconsequente... Er is een pop lied "The Rose"
Opeens besluit iemand dat dat een mooie wijs is, en zet die wijs onder "wat de toekomst brenge moge"

Vervolgens gebruik ik deze wijs voor een afscheidslied op school, en krijg ik reacties van ouders die dat volstrekt ongepast vinden.
En dan denk ik... We plukken een wijs van een popnummer en zetten dat onder een christelijk lied en dat is prachtig. Maar gebruik je de wijs van dat zelfde pop lied en zet het onder een afscheidslied dan is het oneerbiedig...

Maar goed, dit is enorm off topic.
The last rose… dat is inderdaad wel een wat meeslepende melody
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: Passion

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Carrie schreef:
-DIA- schreef:
Carrie schreef:Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...
"You raise me up" doet me denken aan "Oh Danny boy"... Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er wat ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Het ging mij er nu niet zo om wat iemand van die nummers vind. Maar zoals ik eerder zei worden deze nummers door (urker) zangers gezongen en wordt wel degelijk ook geluisterd en verkocht door christenen.

En het inconsequente... Er is een pop lied "The Rose"
Opeens besluit iemand dat dat een mooie wijs is, en zet die wijs onder "wat de toekomst brenge moge"

Vervolgens gebruik ik deze wijs voor een afscheidslied op school, en krijg ik reacties van ouders die dat volstrekt ongepast vinden.
En dan denk ik... We plukken een wijs van een popnummer en zetten dat onder een christelijk lied en dat is prachtig. Maar gebruik je de wijs van dat zelfde pop lied en zet het onder een afscheidslied dan is het oneerbiedig...

Maar goed, dit is enorm off topic.
The last rose… dat is inderdaad wel een wat meeslepende melody
Maar die bedoelt Carrie niet....
~~Soli Deo Gloria~~
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Passion

Bericht door Mannetje »

Het zal wel "The Rose" van Betty Midler(?) zijn. Inderdaad erg dubieus om op die melode "Wat de toekomst brenge moge" te spelen.
-
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Passion

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef:Het zal wel "The Rose" van Betty Midler(?) zijn. Inderdaad erg dubieus om op die melode "Wat de toekomst brenge moge" te spelen.
Helaas erg geliefd, net als Psalm 146 op de wijs uit Joh. de Heer, of Psalm 100 op de wijs van Daar juicht een toon. Waarom toch? Laat liederen gewoon hun oorspronkelijke melodie houden.
Overigens was het Bette Midler ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er was ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Ik wel. Mijn oudste zus had een LP van hem. Prachtige warme stem.
Dit viel onder de "gedoogmuziek".
Mijn broer bracht van vakantie een singletje mee: Yerushalayim shel zahav gezongen door Rika Zaraï
dat mocht dan ook nog net.
Ken je Roger Whittaker dan ook DIA? (The last farewell, New world in the morning) dat viel ook onder de categorie gedogen.
Alles beter dan The Beatles dachten mijn ouders denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er was ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Ik wel. Mijn oudste zus had een LP van hem. Prachtige warme stem.
Dit viel onder de "gedoogmuziek".
Mijn broer bracht van vakantie een singletje mee: Yerushalayim shel zahav gezongen door Rika Zaraï
dat mocht dan ook nog net.
Ken je Roger Whittaker dan ook DIA? (The last farewell, New world in the morning) dat viel ook onder de categorie gedogen.
Alles beter dan The Beatles dachten mijn ouders denk ik.
Nee die ken ik niet, maar via mijn broer heb ik die naam wel vaker gehoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Passion

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Daar sluit ik me geheel bij aan + dat als mensen oprecht niieuwsgierig zijn dat ik ze dan adviseer om de Bijbel te lezen ipv meer naar zulke evenementen te gaan
Ik werk bij oudere mensen die niet gelovig zijn (soms van huis uit wel geweest) en die vinden T.P. een verschrikking. Zij zeggen tegen mij: daar ga jij toch zeker niet naar toe??
Het valt mij wel vaker op dat mensen uit de wereld het soms scherper zien dan sommige mensen uit de kerk.
want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.

(vooruitstrevende) christenen zien het waarschijnlijk het ook meer als een Evangelisatie middel terwijl atheïsten het meer zien als een show
Ook al vinden veel christenen het een show
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Daar sluit ik me geheel bij aan + dat als mensen oprecht niieuwsgierig zijn dat ik ze dan adviseer om de Bijbel te lezen ipv meer naar zulke evenementen te gaan
Ik werk bij oudere mensen die niet gelovig zijn (soms van huis uit wel geweest) en die vinden T.P. een verschrikking. Zij zeggen tegen mij: daar ga jij toch zeker niet naar toe??
Het valt mij wel vaker op dat mensen uit de wereld het soms scherper zien dan sommige mensen uit de kerk.
want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.

(vooruitstrevende) christenen zien het waarschijnlijk het ook meer als een Evangelisatie middel terwijl atheïsten het meer zien als een show
Ook al vinden veel christenen het een show
Dat is mijn ervaring ook, hoewel ik weinig mensen erover spreek. Maar collega's spraken er - los van elkaar - wel zo over. Vorig jaar heb ik er één hier aangehaald, maar toen werd gesuggereerd dat ik 'm niet begrepen had. Tja... zo kom je er altijd uit natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Passion

Bericht door Bonny »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Het eerste ken ik niet, het tweede staat me nog bij van een reeds niet meer levende zanger Jim Reeves. Waarschijnlijk een naam die nu helemaal vergeten is. Er was ooit ook een lied met een Nederlandse tekst, maar die ben ik geheel vergeten.
Ik wel. Mijn oudste zus had een LP van hem. Prachtige warme stem.
Dit viel onder de "gedoogmuziek".
Mijn broer bracht van vakantie een singletje mee: Yerushalayim shel zahav gezongen door Rika Zaraï
dat mocht dan ook nog net.
Ken je Roger Whittaker dan ook DIA? (The last farewell, New world in the morning) dat viel ook onder de categorie gedogen.
Alles beter dan The Beatles dachten mijn ouders denk ik.
Gedoogmuziek :D . Je luisterde vroeger ook naar Gedoog FM op de radio? :haha :haha
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Bonny schreef: Gedoogmuziek :D . Je luisterde vroeger ook naar Gedoog FM op de radio? :haha :haha
Volgens mij hadden we in die tijd alleen nog middengolf. :D
Ik noem het zo omdat er naast de geestelijke liederen soms een soort gedoogbeleid was voor het beluisteren van andere liedjes.
Dus geen popsongs, maar wel Op de grote stille heide, of achter in het stille klooster (moest ik altijd om huilen) of het broekie van Jantje. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Passion

Bericht door Boertje »

Daarnaast kan ik mij ook niet vinden aan zoiets als de MATTHÄUS-PASSION in de kerk in Naarden. Half bekend Nederland gaat er heen om gezien te worden, terwijl men met de boodschap erachter niets heeft. Steeds meer kerken halen dit soort concerten binnen. Een kerk is een plek om de Heere te eren, niet voor persoonlijk vermaak. Onbegrijpelijk dat een kerkbestuur hier toestemming voor geeft. Ik zou subiet overstappen naar een andere gemeente. ::bye
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passion

Bericht door liz boer »

Hendrikus schreef:
Mannetje schreef:Het zal wel "The Rose" van Betty Midler(?) zijn. Inderdaad erg dubieus om op die melode "Wat de toekomst brenge moge" te spelen.
Helaas erg geliefd, net als Psalm 146 op de wijs uit Joh. de Heer, of Psalm 100 op de wijs van Daar juicht een toon. Waarom toch? Laat liederen gewoon hun oorspronkelijke melodie houden.
Overigens was het Bette Midler ;)
Geef mij een tweesnijdend zwaard in de had.... 't roodborstje tikte
Klokje klinkt.... poesje mauw
Ik bouw op U ‎Finlandia ‎Jean Sibelius

en nog veel meer.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie