Passion

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Passion

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als het entertainment is dan is het geen evangelie, dan is het slechts vermaak en spot. Men maakt hem tot een martelaar. Terwijl Hij de Middelaar en het Lam Gods is door God gegeven.
Christus Godheid was nodig niet om het lichamelijke lijden te doorstaan, maar om de toorn van God tegen de zonde te dragen.

Fil2v5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Passion

Bericht door Martijn »

Ik hoorde pas een predikant die het een vleugje evangelie noemde. Aan ons om daarover met mensen in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld als ze er over beginnen dat ze er naar gekeken hebben. Laten we ook bidden voor de mensen die er namens Sjofar Evangelisatie zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Passion

Bericht door Sheba »

Johann Gottfried Walther schreef:Als het entertainment is dan is het geen evangelie, dan is het slechts vermaak en spot. Men maakt hem tot een martelaar. Terwijl Hij de Middelaar en het Lam Gods is door God gegeven.
Christus Godheid was nodig niet om het lichamelijke lijden te doorstaan, maar om de toorn van God tegen de zonde te dragen.

Fil2v5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Los van het feit dat de hele uitvoering m.i. weerzinwekkend is...

Kan je jezelf inderdaad afvragen of dit wel zo'n "geschikt" evangelisatie middel is.
Hoe kan iets evangelisatie zijn als de noodzaak van verzoening Niet centraal staat? De eo slaat ook hier weer m.i. de plank volledig mis. Welke boodschap draag je hiermee uit?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Passion

Bericht door parsifal »

Johann Gottfried Walther schreef:Als het entertainment is dan is het geen evangelie, dan is het slechts vermaak en spot. Men maakt hem tot een martelaar. Terwijl Hij de Middelaar en het Lam Gods is door God gegeven.
Christus Godheid was nodig niet om het lichamelijke lijden te doorstaan, maar om de toorn van God tegen de zonde te dragen.

Fil2v5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Ik vraag me dan toch af wat je definitie van martelaar is?
Ik ben geen fan van de Passion en ik denk dat de grootsheid van wat op Golgotha gebeurd is verloren gaat in het spektakel. Aan de andere kant geloof ik ook niet dat het bedoeld is als spot (en ik denk niet dat onbedoelde spot bestaat).
Zelf denk ik dat het beter is om als je kunst wilt gebruiken om de grootsheid van het offer te beschrijven je het beter indirect kunt doen door verhalen (zoals bijvoorbeeld C.S. Lewis doet in de Kronieken van Narnia) of via verhalen over een toeschouwer (Ben Hur heeft dat deels).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

Je kunt natuurlijk heel goed de Passion totaal afwijzen, en toch er een aanknopingspunt in vinden om met buitenkerkelijken in gesprek te gaan.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Passion

Bericht door FlyingEagle »

Ik hoor van mijn collega's nooit zoveel spotternij als wanneer het over de passion gaat, gruwelijk gewoon
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Passion

Bericht door Erik »

---knip--- Links hiernaar niet toegestaan
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Passion

Bericht door Auto »

Erik schreef:---knip--- Links hiernaar niet toegestaan
Daar hebben we de live-beelden echt niet voor nodig. Alle publiciteit erom heen vertelt ons al genoeg.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Passion

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
Erik schreef:---knip--- Links hiernaar niet toegestaan
Daar hebben we de live-beelden echt niet voor nodig. Alle publiciteit erom heen vertelt ons al genoeg.
Dan kun je nog beter een directe link plaatsen naar het boekje van prof. Wisse.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Passion

Bericht door Erik »

---knip--- Reclame voor deze blasfemische troep niet toegestaan
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Erik schreef:als er maar één........................
En de rest?
Erik schreef:---knip--- Reclame voor deze blasfemische troep niet toegestaan
Dat maakt meer indruk op jou dan de wijze waarop het in de kerk wordt gebracht?
Erik schreef:Wat het uitwerkt? Wie zal het weten!
Wie heeft hier de opdracht toe gekregen volgens jou?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Passion

Bericht door Van Ewijk »

huisman schreef:Excuses voor mijn stevige reactie maar de passion is geen verdund Evangelie maar een vals Evangelie.
Commerciële rottroep.
Erik schreef:---knip---
Waarschijnlijk ben ik te laat, gaat nu alleen maar over Johan Cruijf.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Passion

Bericht door Wilhelm »

eilander schreef:Je kunt natuurlijk heel goed de Passion totaal afwijzen, en toch er een aanknopingspunt in vinden om met buitenkerkelijken in gesprek te gaan.
Dat is waar, het biedt kansen om in gesprek te komen. Maar als het om de inhoud gaat vind ik het werkelijk verbazingwekkend en triest dat zoveel christenen instemmen met de vertolking van het Passie en Pasen evangelie op de Passion wijze.

Dit soort teksten als evangelisatie middel, dat kan toch niet.... :
Jezus
Denk niet wit
Koor
(denk niet wit)
Jezus
Denk niet zwart
Koor
(denk niet zwart)
Jezus
Denk niet zwart wit aaahhhaaa
Jezus
Denk niet wit
Koor
(denk niet wit)
Pilatus
Denk niet zwart Koor (denk niet zwart)
Jezus, Pilatus & koor
Denk niet zwart wit Maar in de kleur van je hart Maar in de kleur van je hart
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Passion

Bericht door parsifal »

"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:
eilander schreef:Je kunt natuurlijk heel goed de Passion totaal afwijzen, en toch er een aanknopingspunt in vinden om met buitenkerkelijken in gesprek te gaan.
Dat is waar, het biedt kansen om in gesprek te komen. Maar als het om de inhoud gaat vind ik het werkelijk verbazingwekkend en triest dat zoveel christenen instemmen met de vertolking van het Passie en Pasen evangelie op de Passion wijze.

Dit soort teksten als evangelisatie middel, dat kan toch niet.... :
Jezus
Denk niet wit
Koor
(denk niet wit)
Jezus
Denk niet zwart
Koor
(denk niet zwart)
Jezus
Denk niet zwart wit aaahhhaaa
Jezus
Denk niet wit
Koor
(denk niet wit)
Pilatus
Denk niet zwart Koor (denk niet zwart)
Jezus, Pilatus & koor
Denk niet zwart wit Maar in de kleur van je hart Maar in de kleur van je hart
Daarom heb ik dus ook bezwaar.
Toen ik er de eerste keer over hoorde, dacht ik: gedurfd, maar misschien....
Toen hoorde ik dat het gewoon popliedjes zijn, gezongen door mensen die niet in God geloven, soms zelfs met Hem en Zijn Woord spotten. Bovenstaand lied is geschreven en gezongen door een zanger, n.a.v. de moord op Kerwin Duinmeijer.
Dat gaat dus ten diepste over rassenhaat.

Het is nu in een ander licht komen te staan vanwege de recente aanslagen in Brussel. De mensheid blijft dan hangen in: het wordt mooier, we moeten streven naar vrede, het zijn maar een paar idioten en wij zijn met meer.
Alsof de rest van de mensheid elkaar altijd omarmt en innig liefheeft.
De Bijbel zegt dat wij van nature haters zijn van God EN van elkaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie