Passion

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Daar sluit ik me geheel bij aan + dat als mensen oprecht niieuwsgierig zijn dat ik ze dan adviseer om de Bijbel te lezen ipv meer naar zulke evenementen te gaan
Ik werk bij oudere mensen die niet gelovig zijn (soms van huis uit wel geweest) en die vinden T.P. een verschrikking. Zij zeggen tegen mij: daar ga jij toch zeker niet naar toe??
Het valt mij wel vaker op dat mensen uit de wereld het soms scherper zien dan sommige mensen uit de kerk.
want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.
Bezorgd schreef:Ik zou niet weten waarom Jezus als mens niet uigebeeld zou mogen worden. Als gevolg hiervan zie je soms de wonderlijkste vondsten. Zoals een programmaboekje met kerstzangavond met een lege kribbe.
Een mooie tekening van een prekende Jezus in een kinderbijbel is van een heel andere orde dan de popliedjes die gezongen worden door een acteur die doet alsof hij Jezus is!
Totaal onkundig wat het lijdensverhaal betekent. Als je goed leest dan gaat het over een vriendelijke zachtaardige man die onterecht ter dood wordt veroordeeld.
De menigte kan de liedjes meezingen, want die stonden ooit in de top 40.
Maar vraag je hen naderhand naar de essentie van het lijden, hebben ze geen flauw benul.

Het is alsof wij overmorgen ook maar eens liedjes van Queen moeten gaan zingen in de kerk, want misschien kan daar ook nog wel iets religieus uitgehaald worden. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

Ik denk dat het initiatief zich ook niet richt op bejaarde mensen. Dat zij er niets mee hebben, zegt dus niet veel, wat mij betreft.

Je bent niet ingegaan op mijn argument dat Paulus ook gebruikt maakte van cultuuruitingen in zijn dagen, zelfs om de Bijbel te schrijven. Hij haalt de citaten ook uit hun verband om ze anders toe te passen. Ik zie niet in waarom dat in de Passion dan niet zou mogen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Passion

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:[q
Bezorgd schreef:Ik zou niet weten waarom Jezus als mens niet uigebeeld zou mogen worden. Als gevolg hiervan zie je soms de wonderlijkste vondsten. Zoals een programmaboekje met kerstzangavond met een lege kribbe.
Een mooie tekening van een prekende Jezus in een kinderbijbel is van een heel andere orde dan de popliedjes die gezongen worden door een acteur die doet alsof hij Jezus is!
Totaal onkundig wat het lijdensverhaal betekent. Als je goed leest dan gaat het over een vriendelijke zachtaardige man die onterecht ter dood wordt veroordeeld.
De menigte kan de liedjes meezingen, want die stonden ooit in de top 40.
Maar vraag je hen naderhand naar de essentie van het lijden, hebben ze geen flauw benul.

Het is alsof wij overmorgen ook maar eens liedjes van Queen moeten gaan zingen in de kerk, want misschien kan daar ook nog wel iets religieus uitgehaald worden. :huhu

Eens, ik denk dat daar ook vooral het bezwaar zit: 'Evangelie verkondiging' met werelds liedjes.
Als ze hetzelfde zouden doen met psalmen en christelijke liederen, zou ik het anders wegen.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Passion

Bericht door Carrie »

Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Passion

Bericht door DDD »

Veel christenen, ook op dit forum, luisteren nooit naar die liedjes. Niet dat dat iets zegt, maar ik heb echt geen idee van nummer een en het tweede ken ik ook maar vaag.

Wat niet wil zeggen dat ik me niet heel goed kan voorstellen dat zulke nummers in een religieuze context betekenis kunnen hebben.

En ik herhaal maar dat Paulus dit ook deed. Dus dat ik deze bezwaren niet deel.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Passion

Bericht door Carrie »

DDD schreef:Veel christenen, ook op dit forum, luisteren nooit naar die liedjes. Niet dat dat iets zegt, maar ik heb echt geen idee van nummer een en het tweede ken ik ook maar vaag.

Wat niet wil zeggen dat ik me niet heel goed kan voorstellen dat zulke nummers in een religieuze context betekenis kunnen hebben.

En ik herhaal maar dat Paulus dit ook deed. Dus dat ik deze bezwaren niet deel.
Bedoelde meer dat dat door christelijke solisten gezongen wordt en op christelijke cd 's staat.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Passion

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:Is het dan niet inconsequent?
Want we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Is dat zo?
Er zijn er velen die dezeliedjes nietkennen. En het gaat natuurlijk nog veel breder dan de enkele door jou genoemde.
Maar jij vind dat reden om ze te gebruiken voor evangelisatie?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Passion

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik denk dat het initiatief zich ook niet richt op bejaarde mensen. Dat zij er niets mee hebben, zegt dus niet veel, wat mij betreft.
Het zijn geen suffende oudjes in een verpleeghuis hoor. Maar mensen die wat interesse betreft volop nog in de wereld staan, vanwege hun kleinkinderen.
DDD schreef:Je bent niet ingegaan op mijn argument dat Paulus ook gebruikt maakte van cultuuruitingen in zijn dagen, zelfs om de Bijbel te schrijven. Hij haalt de citaten ook uit hun verband om ze anders toe te passen. Ik zie niet in waarom dat in de Passion dan niet zou mogen.
Ik lees niet dat Paulus random een paar mensen uit het publiek plukte en dan leuk met hen een musical ging vertolken.
Dit argument wordt vaker onheus gebruikt, alsof Paulus - in onze dagen - ook een film zou gaan maken of zangspektakel.
In onze kerk was een dominee die TP vanaf de kansel promootte, het was voor mij een reden om niet meer onder het gehoor van deze man te gaan zitten als hij nog een keer zou komen. (ik zeg het verkeerd, het was de druppel)
Carrie schreef:ant we luisteren als christenen wel massaal naar "you raise me up" en "you never walk alone" wat ik pop muziek is...
Absoluut niet! De eerste vind ik een smartlap en de tweede is het Feijenoordlied.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Passion

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Carrie schreef:
Zeeuw schreef:Staat daar iemand met een baard en een kleed net te doen of hij de Heere Jezus is?
Dat is in "The Passion" ook niet het geval...
Ook daarin wordt vooral door liederen de geschiedenis verteld.
Respect voor alle voor en tegenstanders, maar laten we wel bij de feiten blijven.
De musical is een heel ander verhaal! Ook met een andere intentie gemaakt.
Dus het feit dat niet exact de kleding van 2000 jaar terug wordt aangetrokken maakt het anders? Zo voelt het voor mij simpelweg niet. Ik geloof niet dat je onze Grote Zaligmaker als mens na mag doen op deze manier. Zeker niet als mensen zeggen ‘ik geloof niet, maar wil Zijn menselijke kant laten zien’.
Of ik de perfecte argumenten heb? Wellicht niet, maar het voelt voor mij gewoon echt niet goed.

Ik denk ook omdat van de grote lijdensweg die de Heere Jezus moest gaan voor onze zonden een spektakel, iets met passie wordt gemaakt. Ipv het grote Wonder, maar ook de grote pijn die Hij moest lijden.
Carrie, er wordt wel degelijk gesproken over 'rollen die gespeeld worden' . "De rol van Jezus wordt dit jaar gespeeld door Edwin Jonker." Dus wat je zegt, klopt van geen kant. Ik heb een heel klein stukje van het YT-filmpje Passion 2017 gekeken, dat begint met de roep van het volk "Kruist Hem" en een man die voor die menigte staat en doet alsof hij Jezus is.
Dus blijf inderdaad bij de feiten!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Passion

Bericht door Bezorgd »

Misschien kunnen we de liedjes inhoudelijk beoordelen of ze passend zijn?

Aantal nummers uit The Passion 2018:
-Ik leef mijn eigen leven | André Hazes
- Wie heeft de zon uit je gezicht gehaald | Herman van Veen
- Mis je zo graag | Waylon & Claudia de Breij
- Jij bent de liefde | Kenny B.
- Droom, durf, doe, deel | Marco Borsato

https://visie.eo.nl/2018/03/deze-nummer ... sion-2018/


En hier de teksten van de liedjes uit 2017:

https://visie.eo.nl/2017/04/alle-tekste ... eeuwarden/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Passion

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik denk dat het initiatief zich ook niet richt op bejaarde mensen. Dat zij er niets mee hebben, zegt dus niet veel, wat mij betreft.

Je bent niet ingegaan op mijn argument dat Paulus ook gebruikt maakte van cultuuruitingen in zijn dagen, zelfs om de Bijbel te schrijven. Hij haalt de citaten ook uit hun verband om ze anders toe te passen. Ik zie niet in waarom dat in de Passion dan niet zou mogen.
Omdat Paulus de gekruisigde Christus preekte en niet naspeelde. De passion is ronduit blasfemisch . Daar is natuurlijk geen discussie over mogelijk. Acteurs die in andere rollen vloeken en in deze rol de kruiswoorden van Christus uitspreken is meer dan verschrikkelijk. Het meest ingrijpende moment uit de wereldgeschiedenis, het lijden en sterven van de Heiland als entertainment........te erg voor woorden.

Dat er op een reformatorisch forum nog mensen zijn die dit verdedigen is bizar.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

@Bezorgd, doe je best om er iets in te vinden dat Bijbels is. Hier ben ik heel snel klaar mee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Passion

Bericht door eilander »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik denk dat het initiatief zich ook niet richt op bejaarde mensen. Dat zij er niets mee hebben, zegt dus niet veel, wat mij betreft.

Je bent niet ingegaan op mijn argument dat Paulus ook gebruikt maakte van cultuuruitingen in zijn dagen, zelfs om de Bijbel te schrijven. Hij haalt de citaten ook uit hun verband om ze anders toe te passen. Ik zie niet in waarom dat in de Passion dan niet zou mogen.
Omdat Paulus de gekruisigde Christus preekte en niet naspeelde. De passion is ronduit blasfemisch . Daar is natuurlijk geen discussie over mogelijk. Acteurs die in andere rollen vloeken en in deze rol de kruiswoorden van Christus uitspreken is meer dan verschrikkelijk. Het meest ingrijpende moment uit de wereldgeschiedenis, het lijden en sterven van de Heiland als entertainment........te erg voor woorden.

Dat er op een reformatorisch forum nog mensen zijn die dit verdedigen is bizar.
Juist, ik heb het er als moderator ook een beetje moeilijk mee, moet ik zeggen.

Paulus gebruikte tekst, dat is nogal wat anders dan naspelen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Passion

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:@Bezorgd, doe je best om er iets in te vinden dat Bijbels is. Hier ben ik heel snel klaar mee.

Ik ook. Ben vooral benieuwd naar de mening van de voorstanders.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Passion

Bericht door parsifal »

Veel van de kritiek hier is ook van toepassing op gewaardeerde klassieke stukken. Dat maakt de Passion niet goed, maar het geeft wel een reden de argumenten te doordenken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie