Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Luther »

Tegenwoordig heb je telefoons en laptops die je alleen maar kan ontgrendelen door authentificatie via vingers of handen. Je moet daartoe eerst een vinger- of handkenmerk invoeren en digitaal vastleggen.

Mijn primaire reactie is: dat moeten we niet willen. Lichaamsintegriteit overgeven aan de techniek lijkt me iets om huiverig over te zijn.

Ben ik te bezorgd, of zijn er meer die die weg niet op willen gaan? En op basis waarvan dan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Wim Anker »

Luther schreef:Tegenwoordig heb je telefoons en laptops die je alleen maar kan ontgrendelen door authentificatie via vingers of handen. Je moet daartoe eerst een vinger- of handkenmerk invoeren en digitaal vastleggen.
Mijn primaire reactie is: dat moeten we niet willen. Lichaamsintegriteit overgeven aan de techniek lijkt me iets om huiverig over te zijn.
Ben ik te bezorgd, of zijn er meer die die weg niet op willen gaan? En op basis waarvan dan?
Ik denk hier wel al over na, maar ik ben nog (lang) niet zo ver om hier afwijzend op te willen reageren. Kan men zomaar stellen dat "lichaamsintegriteit wordt overgegeven aan de techniek" als het inloggen in de mail niet meer gaat via een wachtwoord maar via een vingerafdruk? In principe is er toch niet veel verschil met vroeger. Nu typt men een wachtwoord in die alleen de gebruiker weet en welke behoord bij het account, straks legt men de vinger op een plaat en worden de lijnen vergeleken met een vooraf ingegeven afdruk.

Is het onderscheidt zo principieel? In het paspoort leggen we toch ook een foto vast en de douane doet de check of de persoon die wil passeren dezelfde is al op de afbeelding staat. Dat is m.i. exact dezelfde methodiek, alleen niet geautomatiseerd.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Dipper »

Wat voor methodes ze ook blijven verzinnen: criminelen en boefjes weten altijd een remedie. Niks is veilig, nu niet, straks niet en vroeger niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:Tegenwoordig heb je telefoons en laptops die je alleen maar kan ontgrendelen door authentificatie via vingers of handen. Je moet daartoe eerst een vinger- of handkenmerk invoeren en digitaal vastleggen.

Mijn primaire reactie is: dat moeten we niet willen. Lichaamsintegriteit overgeven aan de techniek lijkt me iets om huiverig over te zijn.

Ben ik te bezorgd, of zijn er meer die die weg niet op willen gaan? En op basis waarvan dan?
Bij ons op het werk wordt de sleutelkast geopend door je vinger voor een lampje te houden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door -DIA- »

Het moet te denken geven dat de genoemde 'tekenen' in of aan het lichaam gebruikt kunnen worden om niet te kunnen kopen en te verkopen...
De antichrist en vijanden van de Kerk zullen er dan zeker ook gebruik van kunnen maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Het moet te denken geven dat de genoemde 'tekenen' in of aan het lichaam gebruikt kunnen worden om niet te kunnen kopen en te verkopen...
De antichrist en vijanden van de Kerk zullen er dan zeker ook gebruik van kunnen maken.
DIA, deze teksten schieten dan ook altijd door mijn hoofd.

@WimAnker: Ik heb geen antwoorden, ik voel weerstand opkomen, maar ik weet het oprecht niet. Wel vind ik een verschil tussen mijn vingerafdrukgegevens automatiseren enerzijds en een pasfoto of wachtwoord anderzijds.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door FlyingEagle »

Ik snap die weerstand wel alleen heb ik er nog niet echt duidelijk wat nu echt gevaarlijk is. Ik heb zo'n telefoon die je kunt ontgrendelen met je vingerafdruk dat vind ik nog erg onschuldig maar voor Google glass achtige technieken maak ik me wel zorgen
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Pimpelmees »

Wachtwoorden kun je veranderen. Je vingerafdruk niet. Als criminelen je vingerafdruk hacken is dat veel ingrijpender dan wanneer ze je wachtwoord hebben.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Het moet te denken geven dat de genoemde 'tekenen' in of aan het lichaam gebruikt kunnen worden om niet te kunnen kopen en te verkopen...
De antichrist en vijanden van de Kerk zullen er dan zeker ook gebruik van kunnen maken.
DIA, deze teksten schieten dan ook altijd door mijn hoofd.

@WimAnker: Ik heb geen antwoorden, ik voel weerstand opkomen, maar ik weet het oprecht niet. Wel vind ik een verschil tussen mijn vingerafdrukgegevens automatiseren enerzijds en een pasfoto of wachtwoord anderzijds.
Dat is een wonder! Althans zo ervaar ik het na het vele tegenspreken en prikacties.
Dank u voor de vriendelijkheid!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door ejvl »

Biometrie voor toegang bestaat al heel lang. Hand, oog, vinger, spraak en dergelijke. Ik vind het erg handig. In plaats van een 6 cijferige code om de telefoon te ontgrendelen (verplicht vanuit werkgever) een vingerscan wat veel sneller gaat.
Ik zie niet veel verschil met een wachtwoord eigenlijk.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Pimpelmees »

ejvl schreef:Biometrie voor toegang bestaat al heel lang. Hand, oog, vinger, spraak en dergelijke. Ik vind het erg handig. In plaats van een 6 cijferige code om de telefoon te ontgrendelen (verplicht vanuit werkgever) een vingerscan wat veel sneller gaat.
Ik zie niet veel verschil met een wachtwoord eigenlijk.
Jij bent volgens mij een ICT-er, ejvl, dus ik stel jou even de vraag. Wat doe je als hackers jouw vingerafdruk in handen hebben en daar misbruik van maken? Een wachtwoord kun je snel even veranderen. Maar een vingerafdruk niet. Wat moet je dan doen?
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door ejvl »

Het enige wat je kan doen dan is de gegevens blokkeren. Het is zeker niet 100% veilig, maar voorspelbare wachtwoorden ook niet.
Overigens heb ik aangaande beveiliging in de ICT nagenoeg niets te maken, wellicht dat anderen hier meer over kunnen zeggen.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door modesto »

Wikipedia's artikel over biometrics heeft hier een sectie over: http://en.wikipedia.org/wiki/Biometrics ... d_concerns.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door Luther »

Pimpelmees schreef:
ejvl schreef:Biometrie voor toegang bestaat al heel lang. Hand, oog, vinger, spraak en dergelijke. Ik vind het erg handig. In plaats van een 6 cijferige code om de telefoon te ontgrendelen (verplicht vanuit werkgever) een vingerscan wat veel sneller gaat.
Ik zie niet veel verschil met een wachtwoord eigenlijk.
Jij bent volgens mij een ICT-er, ejvl, dus ik stel jou even de vraag. Wat doe je als hackers jouw vingerafdruk in handen hebben en daar misbruik van maken? Een wachtwoord kun je snel even veranderen. Maar een vingerafdruk niet. Wat moet je dan doen?
Dit vind ik naast de bezwaren die DIA heeft benoemd, ook wel een lastig punt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Ontgrendeling via lichaamskenmerken

Bericht door modesto »

... maar niet een onoverkomelijk punt; zie de eerder aangehaalde sectie in het Wikipedia artikel over biometrics en de verwijzingen daarin.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Plaats reactie