Wist je dat...

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:Nee, van die dominee kan ik mee heel goed voorstellen. Wij schreven in het verleden ook een stukje over koffie, koek en fris aan het begin van het 'huisbezoekseizoen', anders blijf je koffiedrinken en eten. Een dominee die overal iets bij de koffie neemt wordt veel te zwaar. Maar in de normale verhoudingen liggen dingen heel anders, afhankelijk van streek en cultuur. In dat het geval is een kwestie van fatsoen om daar rekening mee te houden.
...leert ons de praktijk.
Klopt helemaal. Het zit er snel aan en je krijgt het er moeilijk af. Als de dominee naar de sportschool gaat, vinden ze 'm weer te licht :)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Ditbenik schreef:Als de dominee naar de sportschool gaat, vinden ze 'm weer te licht :)
:haha :haha :haha
#1-0
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

@Mara, Ik geloof dat jij nogal een bakfanaat bent, zou je het dan als gastvrouw leuk vinden als iedereen je zelf gebakken taart (of wat dan ook) zou afslaan? En overigens: ik eet ook niet alles, in verband met door jouw genoemde redenen, maar dat weet iedereen in mijn omgeving.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Ditbenik schreef:Als de dominee naar de sportschool gaat, vinden ze 'm weer te licht :)
:haha :haha :haha
#1-0
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Herman schreef:
Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.
Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?
De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.

Dus die dominee mag nog wel eens nadenken.
Je draait het echt om. Een gast mag natuurlijk gewoon dingen afslaan die hij niet lust of niet wil eten. En een goede gastheer zal niets opdringen. Je zou echt Beatrijs eens moeten raadplegen voor je mensen op de koffie vroeg.
Iets anders is een maaltijd. Als je ergens gaat eten, eet je mee. Dan kun je niet alles afslaan. Zelfs als je het niet lust, eet je beleeft een paar hapjes en doe je je verder tegoed aan de komkommer.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Klopt helemaal. Het zit er snel aan en je krijgt het er moeilijk af. Als de dominee naar de sportschool gaat, vinden ze 'm weer te licht :)
:haha
Jantje schreef:@Mara, Ik geloof dat jij nogal een bakfanaat bent, zou je het dan als gastvrouw leuk vinden als iedereen je zelf gebakken taart (of wat dan ook) zou afslaan? En overigens: ik eet ook niet alles, in verband met door jouw genoemde redenen, maar dat weet iedereen in mijn omgeving.
Bakken doe ik niet zoveel hoor. Koken wel.
Als ik weet wie er komt eten, vraag ik altijd wat iemand niet lust of mag.
En ik zet het gewoon neer, zonder iets op te dringen.
Men gaat er al snel van uit, o boontjes of worteltjes lust iedereen toch wel? Dus niet!
Mensen kunnen een heerlijke schotel afslaan alleen omdat ze zien dat er champignons in zitten.
Ik heb een vriendin die Colitis Ulcerosa, een darmaandoening, heeft. Dat is aan de buitenkant niet te zien, maar als ze gekruid voedsel eet, of andere voeding waar ze niet tegen kan, is ze dagenlang ziek.

En verder ga ik van het standpunt uit dat iemand het leuk vindt om hier te eten of te drinken omdat ik een lekker kopje koffie serveer of - aan Wandelende - een glas koel fris water. (met ijsblokjes? Met een schijfje citroen? Met een muntblaadje?)
of omdat ik de maaltijden zo maak dat hij/zij zonder zorgen kan eten.
Of dat nu 3 hapjes of 3 borden zijn, allemaal prima.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:(…) of - aan Wandelende - een glas koel fris water. (met ijsblokjes? Met een schijfje citroen? Met een muntblaadje?) (...)
Dit klinkt als Dubbelfrisss. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Je draait het echt om. Een gast mag natuurlijk gewoon dingen afslaan die hij niet lust of niet wil eten. En een goede gastheer zal niets opdringen. Je zou echt Beatrijs eens moeten raadplegen voor je mensen op de koffie vroeg.
Iets anders is een maaltijd. Als je ergens gaat eten, eet je mee. Dan kun je niet alles afslaan. Zelfs als je het niet lust, eet je beleeft een paar hapjes en doe je je verder tegoed aan de komkommer.
Beatrijs zegt:
Ik begrijp dat u zich ergert als uw zorgvuldig gekozen versnaperingen geen aftrek vinden bij bezoekers, maar de regels daaromtrent zijn veranderd. Te veel mensen kampen met overgewicht. Vroeger was het onbeleefd om geserveerde lekkernijen af te slaan, maar nu niet meer.
https://www.beatrijs.com/lekkernijen-afslaan/
Ik ben nu eenmaal van de oude stempel.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

@Merel

Dan heeft het panty advies van Mara wel gewerkt...

Ik zie mijn eigen reactie niet meer... haha.. zeker zelf verwijderd..maar nogmaals fijne vakantie.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Mara schreef:Als de gast een diabeet is, of hij is met een dieet bezig om af te vallen?
Of hij heeft een aandoening waardoor hij diverse voedingsmiddelen en dranken niet kan verdragen of zelfs niet mag hebben?
En ja, ik kom ook weer met een allergie, heb jij er nooit bij gezeten dat het ernstig mis ging, vanwege deze stomme opdringerigheid?
Als je een allergie hebt, ben je natuurlijk verontschuldigd. Maar natuurlijk niet als je diabeet bent, en de gastheer keurig netjes een suikervrij gebakje voor je hebt gehaald.

En verder is er natuurlijk niets opdringerig aan. Ik bied iets aan en het is onbeleefd om dat af te slaan. Dat is mijn stelling.

Daarmee zeg ik niet dat je dus maar moet aandringen bij een weigering, want dat is iets heel anders. Ik vind het overigens dan wel weer horen om naar een alternatief te vragen.
Online
DDD
Berichten: 28719
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Beatrijs schreef:
U hebt vast een mentale notitie gemaakt van de gewraakte soesjes-weigeraars. Voor die personen kunt u voortaan het niveau van de door u geserveerde delicatessen bij de koffie of thee terugschroeven van rijkelijk naar karig. Bied ze mariakaakjes aan of stukjes bleekselderie – zonder dipsaus.
Zo is dat

Of een winterpeen natuurlijk. Daar kun je de hele avond op kauwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Herman schreef: Als je een allergie hebt, ben je natuurlijk verontschuldigd. Maar natuurlijk niet als je diabeet bent, en de gastheer keurig netjes een suikervrij gebakje voor je hebt gehaald.
Jij bent echt van een hele antieke stempel he. Suikervrije gebakjes :fouet
Laat je dan eerst eens bijscholen wat diabetes inhoudt en wat het betekent om type 1 of type 2 te hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
klaasvaak
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2009, 22:41

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door klaasvaak »

Mara schreef:
Herman schreef: Als je een allergie hebt, ben je natuurlijk verontschuldigd. Maar natuurlijk niet als je diabeet bent, en de gastheer keurig netjes een suikervrij gebakje voor je hebt gehaald.
Jij bent echt van een hele antieke stempel he. Suikervrije gebakjes :fouet
Laat je dan eerst eens bijscholen wat diabetes inhoudt en wat het betekent om type 1 of type 2 te hebben.

suikervrije gebakjes zijn zeer slecht voor zowel type 1 als type 2 diabeet :banghead

sorry, ik ben een meelezer, ik ga nu weer verder met alleen lezen :OO3
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

De mensen met diabetes die ik ken, eten gewoon gebak. En chocola, en toetjes, en normaal eten.
Je kunt dus beter even overleggen met hem of haar, voor je suikervrije boodschappen haalt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:De mensen met diabetes die ik ken, eten gewoon gebak. En chocola, en toetjes, en normaal eten.
Je kunt dus beter even overleggen met hem of haar, voor je suikervrije boodschappen haalt.
Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie