Wist je dat...

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Framboos »

Eens, maar @Jantje suggereert dat als de glucosewaarde niet direct stijgt, het niets uitmaakt. Dat is wat ik tegenspreek
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Luther schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Taart en koek zijn sluipmoordenaars. Mensen die anderen dat goedje aanbieden, zouden opgepakt moeten worden.

Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
+1
-1
Deze onzin gaat er bij mij niet in.
Zie, nu sla je zelf ook wat af.

Maar waarom moet er bij allerlei gelegenheden zo nodig gebak of koek gegeten worden?
Waar komt het hele idee van koffie drinken vandaan? En van koek bij de koffie?
Is dit een existentiële vraag?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Luther schreef: Maar waarom moet er bij allerlei gelegenheden zo nodig gebak of koek gegeten worden?
Waar komt het hele idee van koffie drinken vandaan? En van koek bij de koffie?
Dat meen je toch niet? Dat is van alle tijden en culturen. Als je bezoek krijgt, geef je ze te eten en te drinken. En als de aanleiding van het bezoek feestelijk is, geef je ze ook feestelijke dingen te eten. Zoals gebak, dat lange tijd bijzonder was. Nu kan iedereen elke dag gebak eten, maar dat was niet altijd zo.
Heb je wel eens tot je laten doordringen wat Abraham allemaal uit de kast haalt als hij drie onbekende (!) mannen op bezoek krijgt? Ben je wel eens in het midden-Oosten geweest? Waar mensen hun eigen eten voor de gast op tafel zetten?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Jantje schreef: Over welke ledematen hebben we het dan? Het is namelijk nogal een verschil of je een voet mist of een teen. Wat dat laatste betreft, @Dodo, dat herken ik ook. De suiker wordt niet minder of meer. En als je visite niks gegeten heeft, is de suiker soms nog hoger.
Een teen amputeren, kan een begin zijn!
Ik zeg het nooit, maar je praat nu heel erg dom.
Als je een nuchtere hoge bloedsuikerwaarde hebt, dus hoger dan 7, betekent dit dat je diabetes hebt. Niet een klein beetje, maar je hebt het!
Het is een ernstige aandoening.
Soms kan door leefstijl, afvallen, gezond eetpatroon, bewegen, type 2 verbeteren.
Vroeger werd dit ouderdomsdiabetes genoemd, maar kinderen kunnen het ook krijgen!
Als je er zo weinig van afweet, houd je dan afzijdig in deze discussie en ga er eerst eens over lezen op de site van het diabetesfonds.
Een suikerpatiënt eet soms een mierzoet koekje of snoepje ja, maar dat komt omdat hij een hypo aan voelt komen.
Maar stop met het opdringen, want een koekje zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, waar veel diabetici niet op zitten te wachten.
Dodo schreef:Maar zou een suikervrij gebakje dan veel beter/veel minder slecht zijn dan een gewoon gebakje?
De zgn. lightprodukten zijn nog slechter dan de gewone produkten met suiker. Je lichaam denkt dat er suiker aankomt en maakt insuline aan, maar dat komt dan niet. Je systeem raakt ontregeld op den duur.
Voor iedereen is het gezonder en beter om een constante bloedsuikerspiegel te hebben.
Dat betekent: 3 gezonde maaltijden met 3 gezonde tussendoortjes.
Sommige mensen krijgen een half uur voor etenstijd hoofdpijn of worden chagrijnig.
Dan kun je last hebben van hypoglycemie.
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10438
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Ik vraag me weleens af of er nu veel mensen zijn die werkelijk stipt en streng zich aan de aanbevolen eetregels houden?
Natuurlijk is het een goede instelling: 3/3, maar je hebt toch niet altijd zo'n "geregeld" leven dat je je daaraan strict kan houden?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Dat doe ik ook niet, maar diabetes is een dodelijke kwaal. Dat zit bij mij in de familie, dus wat dat betreft vind ik het moeilijk om Herman te volgen. Juist ook omdat ik ook altijd graag een gebakje neem, heb ik veel respect voor mensen die dat kunnen laten.

Al moet je dan natuurlijk thuis niet het dubbele eten. Er zit ook vaak emotie-eten bij. Het is allemaal niet zo eenvoudig en het zou goed zijn als mensen (ik ook) zo mild mogelijk naar andere mensen en hun gewoonten zouden kijken. En inderdaad geen gebak kopen of maken als mensen dat niet nemen. Je kunt het ook vooraf even vragen, dat is tegenwoordig niet zo raar toch?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Dat doe ik ook niet, maar diabetes is een dodelijke kwaal. Dat zit bij mij in de familie, dus wat dat betreft vind ik het moeilijk om Herman te volgen. Juist ook omdat ik ook altijd graag een gebakje neem, heb ik veel respect voor mensen die dat kunnen laten.

Al moet je dan natuurlijk thuis niet het dubbele eten. Er zit ook vaak emotie-eten bij. Het is allemaal niet zo eenvoudig en het zou goed zijn als mensen (ik ook) zo mild mogelijk naar andere mensen en hun gewoonten zouden kijken. En inderdaad geen gebak kopen of maken als mensen dat niet nemen. Je kunt het ook vooraf even vragen, dat is tegenwoordig niet zo raar toch?
Suikervrij gebak maken of appelflap.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef: -1
Deze onzin gaat er bij mij niet in.
Zie, nu sla je zelf ook wat af.

Maar waarom moet er bij allerlei gelegenheden zo nodig gebak of koek gegeten worden?
Waar komt het hele idee van koffie drinken vandaan? En van koek bij de koffie?
Is dit een existentiële vraag?
Volgens mij niet nee. Ik ga hem dan ook niet beantwoorden. Als we in de bijbel lezen dat er het gemeste kalf wordt geslacht, als de verloren zoon weer thuis komt, dan vraag ik me af waarom Luther zo'n vraag stelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef: Over welke ledematen hebben we het dan? Het is namelijk nogal een verschil of je een voet mist of een teen. Wat dat laatste betreft, @Dodo, dat herken ik ook. De suiker wordt niet minder of meer. En als je visite niks gegeten heeft, is de suiker soms nog hoger.
Een teen amputeren, kan een begin zijn!
Ik zeg het nooit, maar je praat nu heel erg dom.
Als je een nuchtere hoge bloedsuikerwaarde hebt, dus hoger dan 7, betekent dit dat je diabetes hebt. Niet een klein beetje, maar je hebt het!
Het is een ernstige aandoening.
Soms kan door leefstijl, afvallen, gezond eetpatroon, bewegen, type 2 verbeteren.
Vroeger werd dit ouderdomsdiabetes genoemd, maar kinderen kunnen het ook krijgen!
Als je er zo weinig van afweet, houd je dan afzijdig in deze discussie en ga er eerst eens over lezen op de site van het diabetesfonds.
Een suikerpatiënt eet soms een mierzoet koekje of snoepje ja, maar dat komt omdat hij een hypo aan voelt komen.
Maar stop met het opdringen, want een koekje zorgt voor een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, waar veel diabetici niet op zitten te wachten.
Dodo schreef:Maar zou een suikervrij gebakje dan veel beter/veel minder slecht zijn dan een gewoon gebakje?
De zgn. lightprodukten zijn nog slechter dan de gewone produkten met suiker. Je lichaam denkt dat er suiker aankomt en maakt insuline aan, maar dat komt dan niet. Je systeem raakt ontregeld op den duur.
Voor iedereen is het gezonder en beter om een constante bloedsuikerspiegel te hebben.
Dat betekent: 3 gezonde maaltijden met 3 gezonde tussendoortjes.
Sommige mensen krijgen een half uur voor etenstijd hoofdpijn of worden chagrijnig.
Dan kun je last hebben van hypoglycemie.
Afbeelding
Je had dit niet hoeven schrijven, want ik weet precies wat iemand met diabetes mankeert.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Herman schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef: -1
Deze onzin gaat er bij mij niet in.
Zie, nu sla je zelf ook wat af.

Maar waarom moet er bij allerlei gelegenheden zo nodig gebak of koek gegeten worden?
Waar komt het hele idee van koffie drinken vandaan? En van koek bij de koffie?
Is dit een existentiële vraag?
Volgens mij niet nee. Ik ga hem dan ook niet beantwoorden. Als we in de bijbel lezen dat er het gemeste kalf wordt geslacht, als de verloren zoon weer thuis komt, dan vraag ik me af waarom Luther zo'n vraag stelt.
Hoeveel koolhydraten zitten er in een gemest kalf?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

liz boer schreef:
DDD schreef:Dat doe ik ook niet, maar diabetes is een dodelijke kwaal. Dat zit bij mij in de familie, dus wat dat betreft vind ik het moeilijk om Herman te volgen. Juist ook omdat ik ook altijd graag een gebakje neem, heb ik veel respect voor mensen die dat kunnen laten.

Al moet je dan natuurlijk thuis niet het dubbele eten. Er zit ook vaak emotie-eten bij. Het is allemaal niet zo eenvoudig en het zou goed zijn als mensen (ik ook) zo mild mogelijk naar andere mensen en hun gewoonten zouden kijken. En inderdaad geen gebak kopen of maken als mensen dat niet nemen. Je kunt het ook vooraf even vragen, dat is tegenwoordig niet zo raar toch?
Suikervrij gebak maken of appelflap.
In een appelflap zit ook suiker. En ik weet niet hoe je suikervrij gebak bedoelt? Suiker vervangen door zoetstoffen of echt geen suiker en ook geen zoetstoffen? Persoonlijk vind ik zoetstoffen vies. En ik eet liever wat eerlijke suiker dan die chemische rommel. En suikervrij gebak, daar zie ik wel eens recepten van langskomen. Juichende tonen: geen suiker toegevoegd!! Nee, maar wel een pond dadels of een tros bananen. En dat is ook suiker.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:
liz boer schreef:
DDD schreef:Dat doe ik ook niet, maar diabetes is een dodelijke kwaal. Dat zit bij mij in de familie, dus wat dat betreft vind ik het moeilijk om Herman te volgen. Juist ook omdat ik ook altijd graag een gebakje neem, heb ik veel respect voor mensen die dat kunnen laten.

Al moet je dan natuurlijk thuis niet het dubbele eten. Er zit ook vaak emotie-eten bij. Het is allemaal niet zo eenvoudig en het zou goed zijn als mensen (ik ook) zo mild mogelijk naar andere mensen en hun gewoonten zouden kijken. En inderdaad geen gebak kopen of maken als mensen dat niet nemen. Je kunt het ook vooraf even vragen, dat is tegenwoordig niet zo raar toch?
Suikervrij gebak maken of appelflap.
In een appelflap zit ook suiker. En ik weet niet hoe je suikervrij gebak bedoelt? Suiker vervangen door zoetstoffen of echt geen suiker en ook geen zoetstoffen? Persoonlijk vind ik zoetstoffen vies. En ik eet liever wat eerlijke suiker dan die chemische rommel. En suikervrij gebak, daar zie ik wel eens recepten van langskomen. Juichende tonen: geen suiker toegevoegd!! Nee, maar wel een pond dadels of een tros bananen. En dat is ook suiker.
Zelfgemaakte bedoel ik
Ik heb voor de kerk weleens suikervrije appeltaart gemaakr ook weleens cake
Ik bebruik rijstestroop of dadelstroop daar zitten geen snelle koolhydraten in.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Volgens mij zijn al die stropen en siropen en honing en suikers gewoon suiker. Dat maakt echt niet veel verschil met gewone kristalsuiker.
Ik zag deze week een boekbespreking van een boek van Katan, waar hij korte metten maakt met allerlei voedselmythes. Onder andere die van de snelle en langzame koolhydraten.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Volgens mij zijn al die stropen en siropen en honing en suikers gewoon suiker. Dat maakt echt niet veel verschil met gewone kristalsuiker.
Ik zag deze week een boekbespreking van een boek van Katan, waar hij korte metten maakt met allerlei voedselmythes. Onder andere die van de snelle en langzame koolhydraten.
Nou dat denk ik wel honing heeft eel hetzelfde effect als suiker, roetsuiker ook, maar appelstroop zonder toevoeging, suikervrije jam, dadelstroop niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Kijk maar eens bij de consumentenbond. klik

Dadelstroop

Dadelstroop wordt gemaakt door dadels - met 60% suiker - te koken, te ontpitten, te persen en dan te filteren en te concentreren.
Plaats reactie