Wist je dat...

Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Bertiel »

Hoofdstuk 38 van het tweede deel van de Redelijke Godsdienst van A Brakel gaat over de bevinding.
Een goeie gids in deze!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.
Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Momenten van herdenking, bezinning en gebed zijn er in deze jachtige tijd toch al veel te weinig.
Ik ken mensen van zeer nabij die dichtslaan, en als stom worden als de ernst van het leven ergens ter sprake komt. Men wil het weglachen. Een ernstig prediking mijdt men.
Ja, dat vind ik ook altijd wel lastig van christenen die de bevinding helemaal niets vinden en alleen maar negatief over kunnen zijn.
Wat is de bevinding?
De bevinding die vanuit Gods Woord opkomt kan niet negatief zijn. Daar hoor ik ook niemand negatief over spreken, wel over de bevinding vanuit een mens.
Nee, dit komt meer uit de orthodox-gereformeerde hoek 9 Geref. Kerk. in Ned, GKV)
Daar zijn er ook hoor die Bijbels spreken alleen niet bevinding gebruiken, ja hoe zeg je dat die niet een vertaalslag naar maken voor de mensen maar dit misschien meer in zijn algemeniteit houden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: Nee, dit komt meer uit de orthodox-gereformeerde hoek 9 Geref. Kerk. in Ned, GKV)
Daar zijn er ook hoor die Bijbels spreken alleen niet bevinding gebruiken, ja hoe zeg je dat die niet een vertaalslag naar maken voor de mensen maar dit misschien meer in zijn algemeniteit houden.
Het grote verschil met die orthodox gereformeerden is dat ze vanaf het begin zo waren, denk aan de leer van Kuyper met de veronderstelde wedergeboorte. Dat gaf een soort "vrolijk gereformeerd". Nu zien we kerken met wel degelijk uit een bevindelijk verleden, daarmee breken. En zich daar zelfs scherp tegen afzetten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.
Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?
Dat is voor ons allemaal een zeer diepe vraag.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?
Dat is voor ons allemaal een zeer diepe vraag.
Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Dan rijst vanzelf de vraag: ken jij die bevinding zelf of weet je het alleen uit boeken?
Dat is voor ons allemaal een zeer diepe vraag.
Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'
Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Het is meermalen op dit forum gebleken dat men voor bevinding van alles invult, maar de echte bevinding niet onderscheidt. Ik hoorde vroeger nogal eens zeggen: We zijn verder weg dan we denken. Ik denk dat we dat nu wel met verdubbelde klem moeten zeggen. Niet alleen dat men het niet onderscheidt, maar ook de vaak felle tegenkanting moet te denken geven. Is het een 'teken des tijds'? Ik meen dat we daar wel bevestigend op moeten antwoorden. In de oudejaarsdienst (ik meen die van ds. Hoogerland) werd ook gesproken over deze tijd als een tijd van Lot of van Noach, waar mensen niet meer bereikbaar of aanspreekbaar waren. Men ging door totdat...
Ik denk dat velen bevinding theoretisch wel kunnen omschrijven. En er veel over kunnen spreken. En anderen vertellen wat het niet is etc. Als we zelf de Heere leren kennen, leren we ook bevinding kennen. Maar dan nog zullen velen het niet exact kunnen omschrijven.
Het is wel eens te voelen. Voorbeeld: Als mijn buurman me vertelt over het leven in New York, en hij heeft dat alles uit boeken en documenten, dan kan hij best ver komen. Maar gaat hij in gesprek met een man die er daadwerkelijk is geweest, en alles gezien en gehoord heeft, dan krijg je toch andere accenten dan van de man die het allemaal uit de boeken andere media weet.
Toch klopt dat niet. Als die New Yorker alleen dagelijks van huis naar werk vv reist, zich niet verdiept in New York zelf, weet hij minder.
Verder is bevinding iets volkomen ongrijpbaars. Je kunt ons nog steeds geen enkele definitie geven, dus hoe kun je dan beoordelen of de persoon met dat verhaal 'zelf in New York geweest is'? Je gaat dat dan toch weer toetsen aan wat je zelf goed vindt klinken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'
Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.
Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:Hier wreekt zich weer dat we niet tot een gezamenlijke definitie van 'bevinding' kunnen komen. DIA koppelt dit altijd aan 'bevindelijke prediking'.
Dan is de vraag wellicht: 'kennen we de Heere Jezus als onze Zaligmaker?'
Dat is dé vraag waar het om draait in ons leven.
Volgens mij zijn we het daar allemaal over eens.
Ik wel en ik hoop dat de anderen dat ook ook zijn.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Maanenschijn »

Ik wil graag een link doorgeven in het licht van bovenstaande discussie. Zou ook passen in het topic over bevinding:

https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... het-geloof
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:Ik wil graag een link doorgeven in het licht van bovenstaande discussie. Zou ook passen in het topic over bevinding:

https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... het-geloof
Dank. Mooi artikel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Ik wil graag een link doorgeven in het licht van bovenstaande discussie. Zou ook passen in het topic over bevinding:

https://www.digibron.nl/search/detail/7 ... het-geloof
Dank voor het delen. Als ik dit lees hoor ik in mijn hoofd Ds de Knegt, bij wie ik destijds belijdeniscatechese heb gevolgd, deze dingen zeggen. Ik heb goede herinneringen aan hem. Wat was hij een bescheiden en een gunnende man.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

...ik er steeds meer van overtuigd ben geraakt dat ongelovige zich beter niet kunnen roeren over waarachtige bekering en hoe men preken moet?!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie