Wist je dat...

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Nou dat denk ik wel honing heeft eel hetzelfde effect als suiker, roetsuiker ook, maar appelstroop zonder toevoeging, suikervrije jam, dadelstroop niet.
Als je een glas vers geperste sinaasappelsap drinkt, stijgt je bloedsuiker net zo snel en hoog alsof je een roze koek eet.
In appelstroop zitten 63 gr koolhydraten, w.v. 55 gram suiker!
Het gaat ook over de samenstelling, en hoe snel het wordt verteerd.
Je kunt als diabeet dus beter een sinaasappel pellen en zo opeten, dan uitpersen.
Als je koolhydraten - zoals pasta of rijst - combineert met een vettere saus, worden de koolhydraten ook minder snel opgenomen door de darm. Zeker als je de zilvervliesrijst of volkorenpasta eet.
Als de gastheer/vrouw koffie serveert met een schepje completa erin, zal je bloedsuiker ook stijgen.
Orchidee schreef:Ik vraag me weleens af of er nu veel mensen zijn die werkelijk stipt en streng zich aan de aanbevolen eetregels houden?
Ze zijn er wel. Ik had een oom die werkelijk alles afwoog, de hele dag door.
Hij goochelde net zo lang met 3 aardappels op en af de weegschaal, zodat het 500 gram was en geen grammetje meer.
Dat deed hij met alle voedingswaren.
Jij weet vast ook dat je bloedspiegel net zo goed kan stijgen door stress, koorts, de hitte nu, andere medicijnen.
Diabetes heb je er niet zomaar bij, je wordt er de hele dag aan herinnert.
Je kunt het nooit eens even laten "hangen". Dat wordt meteen afgestraft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

Suiker =suiker volgens de diëtist.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door hage »

Dodo schreef:Volgens mij zijn al die stropen en siropen en honing en suikers gewoon suiker. Dat maakt echt niet veel verschil met gewone kristalsuiker.
Ik zag deze week een boekbespreking van een boek van Katan, waar hij korte metten maakt met allerlei voedselmythes. Onder andere die van de snelle en langzame koolhydraten.
Er zit zeker verschil in de structuur van suikers. Sucrose is echt anders van structuur dan fructose. Of dat verschil maakt voor je gezondheid: dit hangt ongetwijfeld af van dosis en concentratie :).

Maar m.b.t. kristalsuiker: vanwege werk heb ik wel eens zijdelings te maken met chemisch analisten. Enige tijd terug sprak ik een van hen bij een gezamenlijke klant. Volgens hem wordt er zoveel 'rommel' gebruikt bij het reinigen van kristalsuiker dat hij geen (witte) kristalsuiker wil. En hij had voor z'n huidige werkkring +10 jaar bij de Suikerunie gewerkt als laborant.
Nu ben ik geen fan van suiker, dus dit argument kwam mij goed uit :langue .

P.S. gebruik 's af en toe een blaadje stevia (volgens mij kun je dat prima zelf kweken).
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

hage schreef:
Dodo schreef:Volgens mij zijn al die stropen en siropen en honing en suikers gewoon suiker. Dat maakt echt niet veel verschil met gewone kristalsuiker.
Ik zag deze week een boekbespreking van een boek van Katan, waar hij korte metten maakt met allerlei voedselmythes. Onder andere die van de snelle en langzame koolhydraten.
Er zit zeker verschil in de structuur van suikers. Sucrose is echt anders van structuur dan fructose. Of dat verschil maakt voor je gezondheid: dit hangt ongetwijfeld af van dosis en concentratie :).

Maar m.b.t. kristalsuiker: vanwege werk heb ik wel eens zijdelings te maken met chemisch analisten. Enige tijd terug sprak ik een van hen bij een gezamenlijke klant. Volgens hem wordt er zoveel 'rommel' gebruikt bij het reinigen van kristalsuiker dat hij geen (witte) kristalsuiker wil. En hij had voor z'n huidige werkkring +10 jaar bij de Suikerunie gewerkt als laborant.
Nu ben ik geen fan van suiker, dus dit argument kwam mij goed uit :langue .

P.S. gebruik 's af en toe een blaadje stevia (volgens mij kun je dat prima zelf kweken).
Zo val je van het een in het ander... Dat er rommel wordt gebruikt om suiker wit te maken, betekent dat dan ook dat er van die rommel op de suiker blijft zitten? Ter vergelijking: ik heb wel eens gehoord dat mandarijntjes in blik schoongemaakt zijn met zoutzuur (om de velletjes er af te halen), maar dat proef je toch niet meer? Mandarijntjes uit blik kun je toch prima eten? (goedgoed, beter vers, maar er is niks mis mee).
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

En stevia is vies

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door hage »

Orchidee schreef:En stevia is vies Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Dat is subjectief :P. Maar pure stevia is inderdaad nogal stevig, zeg maar. Zo'n 300x sterker dan sacharose; spierballensuiker.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door hage »

Dodo schreef: Zo val je van het een in het ander... Dat er rommel wordt gebruikt om suiker wit te maken, betekent dat dan ook dat er van die rommel op de suiker blijft zitten? Ter vergelijking: ik heb wel eens gehoord dat mandarijntjes in blik schoongemaakt zijn met zoutzuur (om de velletjes er af te halen), maar dat proef je toch niet meer? Mandarijntjes uit blik kun je toch prima eten? (goedgoed, beter vers, maar er is niks mis mee).
Ja, juist daarom. Uiteraard valt dit binnen de toegestane normen, maar het is er wel. Of je er ziek van wordt? Vast niet direct.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:En stevia is vies Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ja bah met een dokter vogel drankje
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:Als je een glas vers geperste sinaasappelsap drinkt, stijgt je bloedsuiker net zo snel en hoog alsof je een roze koek eet.
In appelstroop zitten 63 gr koolhydraten, w.v. 55 gram suiker!
Het gaat ook over de samenstelling, en hoe snel het wordt verteerd.
Je kunt als diabeet dus beter een sinaasappel pellen en zo opeten, dan uitpersen.
Van die opvatting komt men weer een beetje van terug, volgens mij. Er zou bij drinken van vruchtensap geen sprake zijn van een suiker'piek'. Kennelijk is er dan weer een ander stofje dat dat tegengaat.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

liz boer schreef:
Orchidee schreef:En stevia is vies Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ja bah met een dokter vogel drankje
Hoe weet jij datAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:
liz boer schreef:
Orchidee schreef:En stevia is vies Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ja bah met een dokter vogel drankje
Hoe weet jij datAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Geproeft
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

liz boer schreef:
Orchidee schreef:
liz boer schreef:
Orchidee schreef:En stevia is vies Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Ja bah met een dokter vogel drankje
Hoe weet jij datAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Geproeft
Ik dacht dat jij niet aan die onzin meedeed AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

@ orchidee schreef:Ik dacht dat jij niet aan die onzin meedeed
Dat klopt, maar vroeger wel...
Je moet niet zo op me letten hoor! :haha :haha :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »



Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Al bij VD.nl gekeken?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie