Wist je dat...

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:De mensen met diabetes die ik ken, eten gewoon gebak. En chocola, en toetjes, en normaal eten.
Je kunt dus beter even overleggen met hem of haar, voor je suikervrije boodschappen haalt.
Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Dat bepaal je gewoon zelf. Mensen met diabetes redeneren tegenwoordig: ik doe wat ik wil, de metformine reguleert het wel. Maar juist dát is een lelijke smoes.

Wat anders:
Tegenwoordig neemt iedereen water uit de kraan in plaats van ander fris. Herman zou zeggen: knap onbeleefd, want je laat de gastheer met de frisdrank zitten.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Ik bied iets aan en het is onbeleefd om dat af te slaan.
Vind jij dit altijd (of meestal) als er iets aangeboden worden?
En waarom zou het dan alleen beleefd zijn om iets aan te nemen?
Persoonlijk voel ik mij namelijk niet beledigd als er bij ons visite komt die (zonder smoes) aangeven iets niet te willen.
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Ik bied iets aan en het is onbeleefd om dat af te slaan.
Vind jij dit altijd (of meestal) als er iets aangeboden worden?
En waarom zou het dan alleen beleefd zijn om iets aan te nemen?
Persoonlijk voel ik mij namelijk niet beledigd als er bij ons visite komt die (zonder smoes) aangeven iets niet te willen.
Dat scheelt natuurlijk weer een bezoek aan de bakker...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Ik bied iets aan en het is onbeleefd om dat af te slaan.
Vind jij dit altijd (of meestal) als er iets aangeboden worden?
En waarom zou het dan alleen beleefd zijn om iets aan te nemen?
Persoonlijk voel ik mij namelijk niet beledigd als er bij ons visite komt die (zonder smoes) aangeven iets niet te willen.
Nee hoor. Het is misschien tijd om nu te nuanceren. Daar de meeste gasten thuis bekend zijn, en ik met ieder goed kan opschieten, kan ik het allemaal best relativeren :-).

Hoewel. Als je lekker eten kookt en je kind begint: neuh, dat lus ik niet, dan hoop je ook dat ze ooit fatsoenlijk hun bord leegeten. En zo voed je ze ook op!

Op het principiëler niveau maak ik me meer zorgen. Er is zeker sprake ven een conflict tussen fatsoensnormen binnen de gastvrijheid (de ouderwetse beleefdheid) en de huidige trend om dit vraagstuk enkel en alleen vanuit eigen gezondheid te benaderen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Draaf eens niet zo door als een kip zonder kop.
Mijn zoon heeft diabetes en eet heus wel eens een gebakje. Maar hij moet dan wel insuline bijspuiten!
Als je die spuit niet bij je hebt, neemt hij het meestal niet. (tenzij hij toevallig laag bloedsuiker heeft op dat moment)
Mijn jongste zusje heeft eveneens diabetes. zij heeft tabletten en eet absoluut geen gebak meer.
Haar bloedsuiker schiet dan omhoog waardoor ze beroerd wordt.
Dus respecteer de weigering van je gast!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:Op het principiëler niveau maak ik me meer zorgen. Er is zeker sprake ven een conflict tussen fatsoensnormen binnen de gastvrijheid (de ouderwetse beleefdheid) en de huidige trend om dit vraagstuk enkel en alleen vanuit eigen gezondheid te benaderen.
Dank voor je nuance. Helder.
Ik probeer je laatste alinea ook te volgen. Alleen ik zie oprecht geen conflict. Het is toch niet erg om rekening te houden met je eigen gezondheid? Lijkt mij dan weer zeer aan te prijzen. Net als (ouderwetse) beleefdheid.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Jantje schreef:Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Draaf eens niet zo door als een kip zonder kop.
Mijn zoon heeft diabetes en eet heus wel eens een gebakje. Maar hij moet dan wel insuline bijspuiten!
Als je die spuit niet bij je hebt, neemt hij het meestal niet. (tenzij hij toevallig laag bloedsuiker heeft op dat moment)
Mijn jongste zusje heeft eveneens diabetes. zij heeft tabletten en eet absoluut geen gebak meer.
Haar bloedsuiker schiet dan omhoog waardoor ze beroerd wordt.
Dus respecteer de weigering van je gast!
Ja idd als iemand zegt dat hij of zij om wat voor reden geen gebak mag, moet je dat altijd geloven en respecteren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Tuurlijk respecteren. Ik herinner mijn nou niet echt magerste oud-collega.. die altijd aan de lijn was bij een traktatie.. je moest je best doen om niet te glimlachen bij de tigste keer. Maar goed.. niet verplicht :haha En bij mensen die gretig wilde toehappen hield ik eerst een griezelverhaal. Prachtig.. Dat ik toen niet moddervet ben geworden, komt waarschijnlijk door het harde werken..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Herman schreef:Op het principiëler niveau maak ik me meer zorgen. Er is zeker sprake ven een conflict tussen fatsoensnormen binnen de gastvrijheid (de ouderwetse beleefdheid) en de huidige trend om dit vraagstuk enkel en alleen vanuit eigen gezondheid te benaderen.
Dank voor je nuance. Helder.
Ik probeer je laatste alinea ook te volgen. Alleen ik zie oprecht geen conflict. Het is toch niet erg om rekening te houden met je eigen gezondheid? Lijkt mij dan weer zeer aan te prijzen. Net als (ouderwetse) beleefdheid.
Als je normaal gesproken gewoon gezond (l)ee(f)t, is een gebakje o.i.d. tijdens het weekend of een verjaardag gewoon geoorloofd. Daar is niks mis mee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Wandelende schreef:
Herman schreef:Op het principiëler niveau maak ik me meer zorgen. Er is zeker sprake ven een conflict tussen fatsoensnormen binnen de gastvrijheid (de ouderwetse beleefdheid) en de huidige trend om dit vraagstuk enkel en alleen vanuit eigen gezondheid te benaderen.
Dank voor je nuance. Helder.
Ik probeer je laatste alinea ook te volgen. Alleen ik zie oprecht geen conflict. Het is toch niet erg om rekening te houden met je eigen gezondheid? Lijkt mij dan weer zeer aan te prijzen. Net als (ouderwetse) beleefdheid.
Als je normaal gesproken gewoon gezond (l)ee(f)t, is een gebakje o.i.d. tijdens het weekend of een verjaardag gewoon geoorloofd. Daar is niks mis mee.
Zeker! Een gebakje lust ik graag. :)
(~)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Terri »

Inmiddels weet ik dat je met tich kannen water, tomaten, komkommers en wortelen veel mensen blij maakt.
Maar weet ook uit het verleden hoe lastig het kan zijn als je gebak in huis gehaald hebt en dat er massaal afgeslagen wordt.....eet je zelf verplicht de hele week gebak.( weggooien kan niet vind ik......)
Misschien is het een idee om van te voren je gastvrouw/heer van je dieet/allergie o.i.d. op de hoogte te brengen.
Alhoewel.....laatst moest ik een maaltijd verzorgen met als toetje gebak, voor personen die 'gewoon', glutenvrij, veganistisch en koolhydraatarm eten, moet eerlijk bekennen dat ik het een giga klus vond. Volgende keer koop ik e.e.a. en maak het niet meer zelf.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Wist je dat....
het vandaag extreem warm was voor Nederlandse begrippen. En daarbij extreem droog?

Enkele temperatuurwaarnemingen van KNMI weerstations in Oost-Nederkand, Nog niet de gevalideerd door het KMNI
Twente (Enschede) … 34.2
Hupsel (Eibergen) … 34.4
Heino (Salland) … 32.7
Deelen (Arnhem) … 33.4
Arcen (Noord-Limburg) … 35.1
In vergelijking met West-Nederland:
Berkhout (Noord-Holland) … 29.2
Rotterdam … 30.7
IJmuiden … 27.1
Vlissingen … 30.3
Noord-Nederland/Waddengebied
Den Helder … 27.9
Vlieland … 26.4
Hoorn (Terschelling) … 27.0
Lauwersoog … 25.7

Het westen vergeleken met het oosten (en zuidoosten) kwam er vandaag (zoals meestal met warmte) gunstiger af,
of men mag van extreme hitte houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Zielig...

Je had zaterdag met ons mee terug kunnen rijden. We waren in Riessen. Mijn man moest er zijn.

Neem je een duik in het zwembad(je). :haha

Hier was het vanmorgen heerlijk. Maar 's middags werd het weer warmer. Ik had een weddenschap hier met als het gaat regenen.. dan. Bij de eerste drup werd ik er aan herinnerd. We hebben 25 spatjes op de tuintafel gehad.. :haha

@Ambtenaar... ik heb nog wat goed te maken. Ik pakte jou omdat je Ambtenaar heet. Maar het was meer dat ik me irriteer aan stichtelijke woorden bij een voortreffelijke airco.. en ik buiten mannen ziet zwoegen in de zon. Maar volgens mij kun je wel tegen een stootje.. anders sorry bij deze. Je zei eigenlijk alleen maar dat je warm weer heerlijk vindt... o, o.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.
Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?
De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.

Dus die dominee mag nog wel eens nadenken.
Het is niet de taak van een dominee om koekjes en taartjes overal maar op te eten, maar om pastorale zorg te verlenen aan de huizen. Als een dominee alles zou aannemen, zouden iedere predikant dicht groeien.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef: Ik sta weer te kijken van de redenering van @Herman... Je gaat toch niet tegen je zin iets op zitten eten? Ik ben net als @wandelende een waterdrinker, dus alle koffie ( niet te drinken... warm bitter ) sla ik af. Warme dranken lessen je dorst ook nog eens niet. En taart, en koek is slecht voor je.
Wat vind je dan van die dominee die pas intrede deed en in z n kennismakingsstukje schreef, dat hij bij voorbaat alles afslaat wat er de komende jaren aan lekkers wordt aangeboden?
De door mij gearceerde zin is precies het punt waar het om gaat: IK heb er geen zin in, dus ik sla het af. Dat is onbeleefd. Je denkt vanuit je eigen behoefte en je slaat alle goede zorgen van de gastheer af. Tot nog toe heb ik het woord voor me gehouden, maar volgens mij is dat puur egoïsme.
Je maakt er een veel te groot punt van. Een ander kan je niet verplichten om iets op te eten, zo gek is dat toch niet?
Bovendien gaat het om heel gezond @egoïsme.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie