Wist je dat...

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat...

Bericht door Mannetje »

En ondertussen wordt het lente

Afbeelding
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat...

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:De eerste zin is staatsrechtelijk volstrekt onjuist. Het kabinet is er om te regeren, de Tweede Kamer regeert niet, maar controleert. Niet om ministers bij ernstige fouten de hand boven het hoofd te houden en kwesties in de doofpot te stoppen. Premier Rutte kan dat wel fijn vinden, maar het is gewoon fout.
Er staat ook een tweede zin achter. 'Zo werkt dat nu gewoon'. Dan kan je vinden dat het staatsrechtelijk anders zit, maar dan ga je niet uit van het gebruik zoals dat functioneert. Wetten die worden voorgesteld worden aangenomen door de regeringspartijen en op een enkele motie na stemt de oppositie tegen. De controlerende functie van de Tweede Kamer is maar één taak binnen het geheel en die moet afgewogen worden ten opzichte van de andere taken. Coalitieakkoorden, fractiediscipline en dergelijke zaken meer zijn dan gewoon zaken waarbinnen je dus je werk moet doen.
Hoe dan ook blijft het bizar dat een van de best functionerende Kamerleden, ook volgens de kiezer, genoemd wordt in de verkenning om te vertrekken. Ik vind dat schokkend. (En terwijl de nieuwe Kamer nog niet eens geïnstalleerd is.)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Hoe dan ook blijft het bizar dat een van de best functionerende Kamerleden, ook volgens de kiezer, genoemd wordt in de verkenning om te vertrekken. Ik vind dat schokkend. (En terwijl de nieuwe Kamer nog niet eens geïnstalleerd is.)
Het is inderdaad tamelijk bizar. Bij het CDA hebben ze de les net op tijd geleerd door hem op plek 2 te zetten. Maar in de rest van de achterkamertjes niet.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Henk J »

Herman schreef:
Valcke schreef:De eerste zin is staatsrechtelijk volstrekt onjuist. Het kabinet is er om te regeren, de Tweede Kamer regeert niet, maar controleert. Niet om ministers bij ernstige fouten de hand boven het hoofd te houden en kwesties in de doofpot te stoppen. Premier Rutte kan dat wel fijn vinden, maar het is gewoon fout.
Er staat ook een tweede zin achter. 'Zo werkt dat nu gewoon'. Dan kan je vinden dat het staatsrechtelijk anders zit, maar dan ga je niet uit van het gebruik zoals dat functioneert. Wetten die worden voorgesteld worden aangenomen door de regeringspartijen en op een enkele motie na stemt de oppositie tegen. De controlerende functie van de Tweede Kamer is maar één taak binnen het geheel en die moet afgewogen worden ten opzichte van de andere taken. Coalitieakkoorden, fractiediscipline en dergelijke zaken meer zijn dan gewoon zaken waarbinnen je dus je werk moet doen.
Een coalitieakkoord is geen specifieke taak maar een gewoonte geworden. Op zichzelf niet echt iets mis mee, maar in deze tijd wordt er vaak teveel dichtgetimmerd van tevoren. Dat zorgt ervoor dat het inhoudelijke debat uit de kamer verdwijnt naar de achterkamers, dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Ik zou graag een akkoord op hoofdlijnen zien, en een minderheidskabinet wat met wisselende meerderheden kan regeren. Maar goed, dat is uiteindelijk een andere discussie. Het blijft staan dat men het niet tijdens een formatie hoort te hebben over eventuele kritische kamerleden die misstanden aan de kaak stellen. Terecht dus dat er nieuwe verkenners zijn, alhoewel ik bang ben dat er weinig veranderd. Tamara van Ark ontkende onlangs nog het bestaan van de Rutte-doctrine.....
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat...

Bericht door Herman »

Henk J schreef:Een coalitieakkoord is geen specifieke taak maar een gewoonte geworden. Op zichzelf niet echt iets mis mee, maar in deze tijd wordt er vaak teveel dichtgetimmerd van tevoren. Dat zorgt ervoor dat het inhoudelijke debat uit de kamer verdwijnt naar de achterkamers, dat vind ik een kwalijke ontwikkeling. Ik zou graag een akkoord op hoofdlijnen zien, en een minderheidskabinet wat met wisselende meerderheden kan regeren. Maar goed, dat is uiteindelijk een andere discussie.
Voor een dergelijke discussie ben ik best te porren. De zaken die je aangeeft, daar sta ik niet op voorhand kritisch tegenover.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Henk J »

Leg in het draadje rondom de kabinetsformatie wel een voorstel neer.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat...

Bericht door Zita »

Mevrouw Omtzigt is boos (en terecht): https://twitter.com/Ayfer_Koc/status/13 ... 0801624065
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Wist je dat...

Bericht door John Galt »

Zita schreef:Mevrouw Omtzigt is boos (en terecht): https://twitter.com/Ayfer_Koc/status/13 ... 0801624065
Het is ook schandalig hoe met hem wordt omgesprongen. Zowel binnen het CDA als daarbuiten. Dit is neit alleen rot voor hem, maar ook heel slecht voor (het vertrouwen in) de democratie.
Who is John Galt? :quoi
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wist je dat...

Bericht door Wim Anker »

Zita schreef:Mevrouw Omtzigt is boos (en terecht): https://twitter.com/Ayfer_Koc/status/13 ... 0801624065

:haha
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat...

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:De eerste zin is staatsrechtelijk volstrekt onjuist. Het kabinet is er om te regeren, de Tweede Kamer regeert niet, maar controleert. Niet om ministers bij ernstige fouten de hand boven het hoofd te houden en kwesties in de doofpot te stoppen. Premier Rutte kan dat wel fijn vinden, maar het is gewoon fout.
Er staat ook een tweede zin achter. 'Zo werkt dat nu gewoon'. Dan kan je vinden dat het staatsrechtelijk anders zit, maar dan ga je niet uit van het gebruik zoals dat functioneert. Wetten die worden voorgesteld worden aangenomen door de regeringspartijen en op een enkele motie na stemt de oppositie tegen. De controlerende functie van de Tweede Kamer is maar één taak binnen het geheel en die moet afgewogen worden ten opzichte van de andere taken. Coalitieakkoorden, fractiediscipline en dergelijke zaken meer zijn dan gewoon zaken waarbinnen je dus je werk moet doen.
Hoe dan ook blijft het bizar dat een van de best functionerende Kamerleden, ook volgens de kiezer, genoemd wordt in de verkenning om te vertrekken. Ik vind dat schokkend. (En terwijl de nieuwe Kamer nog niet eens geïnstalleerd is.)
Waar leid je uit af dat hij zou moeten vertrekken? De gewraakte opmerking is op meerdere andere manieren uit te leggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waar leid je uit af dat hij zou moeten vertrekken? De gewraakte opmerking is op meerdere andere manieren uit te leggen.
Noem dan eens enkele manieren?

Ik ben wel benieuwd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Wist je dat...

Bericht door Habitat »

Jantje schreef:
DDD schreef:Waar leid je uit af dat hij zou moeten vertrekken? De gewraakte opmerking is op meerdere andere manieren uit te leggen.
Noem dan eens enkele manieren?

Ik ben wel benieuwd...
Misschien wilden ze hem de functie van fractievoorzitter geven. Dat zou een andere, en positieve, uitleg zijn.
(Maar ik denk het niet hoor. Waarschijnlijk zijn ze hem liever kwijt.)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Dodo »

Het is vandaag Spinaziedag!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat...

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Het is vandaag Spinaziedag!
O. Het is ook vrijdag. Dat vind ik veel belangrijker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Wist je dat...

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:Het is vandaag Spinaziedag!
Afbeelding hier poffertjesdagAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie