Wist je dat...

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Mara schreef:Als dat zo was, ging ik nooit meer bij iemand koffie drinken of eten.
Ik zou me schamen als mensen dit over mij zouden zeggen, "Ja Mara drong zo op, ik durfde niet te weigeren".
Wat een onzin.
Inderdaad, Mara!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

refo schreef:Taart en koek zijn sluipmoordenaars. Mensen die anderen dat goedje aanbieden, zouden opgepakt moeten worden.

Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
+1
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Piet Puk
Berichten: 5452
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Piet Puk »

Met dit warme weer wordt geadviseerd veel te drinken, maar moeten we juist zuinig met water omgaan. Is bier de oplossing?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

In ieder geval heel Luthers... :haha. Slaap je lekker... ben je morgenochtend net zo vrolijk als DDD.

Ik drink alles maar realiseer me dat koffie/alcohol etc. niet echt super veel bijdragen aan vochthuishouding. Glaasje water ernaast.

Met kids en oudjes opletten toch? Wij mekkeren wel... je krijgt hoofdpijn en je weet genoeg.. het was te weinig.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mannetje
Berichten: 7755
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Piet Puk schreef:Met dit warme weer wordt geadviseerd veel te drinken, maar moeten we juist zuinig met water omgaan. Is bier de oplossing?
Moet het niet in Nederland gebrouwen worden.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Luther schreef:
refo schreef:Taart en koek zijn sluipmoordenaars. Mensen die anderen dat goedje aanbieden, zouden opgepakt moeten worden.

Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
+1
-1
Deze onzin gaat er bij mij niet in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Draaf eens niet zo door als een kip zonder kop.
Mijn zoon heeft diabetes en eet heus wel eens een gebakje. Maar hij moet dan wel insuline bijspuiten!
Als je die spuit niet bij je hebt, neemt hij het meestal niet. (tenzij hij toevallig laag bloedsuiker heeft op dat moment)
Mijn jongste zusje heeft eveneens diabetes. zij heeft tabletten en eet absoluut geen gebak meer.
Haar bloedsuiker schiet dan omhoog waardoor ze beroerd wordt.
Dus respecteer de weigering van je gast!
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die (ernstige) diabetes hebben. Maar ze nemen meestal gewoon een taartje en snoepje, als er iets te vieren valt. En ze slaan nooit af. Dus...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Terri schreef:Inmiddels weet ik dat je met tich kannen water, tomaten, komkommers en wortelen veel mensen blij maakt.
Maar weet ook uit het verleden hoe lastig het kan zijn als je gebak in huis gehaald hebt en dat er massaal afgeslagen wordt.....eet je zelf verplicht de hele week gebak.( weggooien kan niet vind ik......)
Misschien is het een idee om van te voren je gastvrouw/heer van je dieet/allergie o.i.d. op de hoogte te brengen.
Alhoewel.....laatst moest ik een maaltijd verzorgen met als toetje gebak, voor personen die 'gewoon', glutenvrij, veganistisch en koolhydraatarm eten, moet eerlijk bekennen dat ik het een giga klus vond. Volgende keer koop ik e.e.a. en maak het niet meer zelf.
In de buurt uitdelen, aan de voedselbank geven, er zijn speciale facebook groepen voor zelfs.
Ik sla ook meestal af, en als daar commentaar op komt, jammer dan. Helaas kom ik nogal snel aan in gewicht, goede reden om af te slaan.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Framboos »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Precies, dus de smoes dat je vanwege diabetes geen taart mag, is hiermee dus ongegrond verklaard.
Draaf eens niet zo door als een kip zonder kop.
Mijn zoon heeft diabetes en eet heus wel eens een gebakje. Maar hij moet dan wel insuline bijspuiten!
Als je die spuit niet bij je hebt, neemt hij het meestal niet. (tenzij hij toevallig laag bloedsuiker heeft op dat moment)
Mijn jongste zusje heeft eveneens diabetes. zij heeft tabletten en eet absoluut geen gebak meer.
Haar bloedsuiker schiet dan omhoog waardoor ze beroerd wordt.
Dus respecteer de weigering van je gast!
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die (ernstige) diabetes hebben. Maar ze nemen meestal gewoon een taartje en snoepje, als er iets te vieren valt. En ze slaan nooit af. Dus...
Wellicht dat dat er aan bijdraagt dat hun diabetes zo ernstig is? Type 2 diabetes (verreweg meest voorkomend) wordt grotendeels veroorzaakt door leefstijl.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

Ja precies, meerdere mensen die ik ken ( of kende, één is inmiddels overleden) hebben dit ook, maar eten en snoepen erop los. Terwijl er al ledematen zijn afgezet vanwege diabetes. En dan heb ik het over mensen van 60 ongeveer.
Ze slaan nooit wat af, maar halen zelf juist verkeerde dingen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

eilander schreef:Ja precies, meerdere mensen die ik ken ( of kende, één is inmiddels overleden) hebben dit ook, maar eten en snoepen erop los. Terwijl er al ledematen zijn afgezet vanwege diabetes. En dan heb ik het over mensen van 60 ongeveer.
Ze slaan nooit wat af, maar halen zelf juist verkeerde dingen.
Maar zou een suikervrij gebakje dan veel beter/veel minder slecht zijn dan een gewoon gebakje?
Ik weet er niet heel veel van, ken het alleen van familieleden. En die zie ik dus gewoon alles eten, maar hun diabetes wordt niet erger. Ze hebben ook al hun ledematen nog.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
eilander schreef:Ja precies, meerdere mensen die ik ken ( of kende, één is inmiddels overleden) hebben dit ook, maar eten en snoepen erop los. Terwijl er al ledematen zijn afgezet vanwege diabetes. En dan heb ik het over mensen van 60 ongeveer.
Ze slaan nooit wat af, maar halen zelf juist verkeerde dingen.
Maar zou een suikervrij gebakje dan veel beter/veel minder slecht zijn dan een gewoon gebakje?
Ik weet er niet heel veel van, ken het alleen van familieleden. En die zie ik dus gewoon alles eten, maar hun diabetes wordt niet erger. Ze hebben ook al hun ledematen nog.
Over welke ledematen hebben we het dan? Het is namelijk nogal een verschil of je een voet mist of een teen. Wat dat laatste betreft, @Dodo, dat herken ik ook. De suiker wordt niet minder of meer. En als je visite niks gegeten heeft, is de suiker soms nog hoger.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Taart en koek zijn sluipmoordenaars. Mensen die anderen dat goedje aanbieden, zouden opgepakt moeten worden.

Ik neem ook vrijwel nooit wat, maar wat een armoe. Wil je echt niets, een koekje dan? Nee? Een kaakje dan? Neem je thuis ook nooit wat? Nee. Tss... *kijkt ongelovig* Erg irritant.
+1
-1
Deze onzin gaat er bij mij niet in.
Zie, nu sla je zelf ook wat af.

Maar waarom moet er bij allerlei gelegenheden zo nodig gebak of koek gegeten worden?
Waar komt het hele idee van koffie drinken vandaan? En van koek bij de koffie?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Framboos »

@jantje: het gaat niet om de korte termijn effecten van zo'n taartje. Een hoge bloedsuiker is op langere termijn schadelijk. het gaat met name om het gewicht. 10 procent afvallen doet de insulineresistentie met 50 tot 80% afnemen. En als je ieder koekje of taartje dat je aangeboden wordt aanneemt, gaat 10 procent afvallen niet lukken.

Overigens bereiken we bijna het niveau: "mijn opa rookte ook en is wel 90 geworden"
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

Framboos schreef:@jantje: het gaat niet om de korte termijn effecten van zo'n taartje. Een hoge bloedsuiker is op langere termijn schadelijk. het gaat met name om het gewicht. 10 procent afvallen doet de insulineresistentie met 50 tot 80% afnemen. En als je ieder koekje of taartje dat je aangeboden wordt aanneemt, gaat 10 procent afvallen niet lukken.

Overigens bereiken we bijna het niveau: "mijn opa rookte ook en is wel 90 geworden"
Korte termijneffecten zijn evengoed schadelijk. Juist (het veroorzaken van) de pieken in de waardes moet voorkomen worden.
Plaats reactie