Wist je dat...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Qua betekenis kan dat inderdaad niet. Het werkwoord 'mogen' in de wensende zin is alleen maar positief getoonzet. Dat schrijft @eilander ook. Overigens, dat blijkt ook uit jouw aangehaalde link. Daarom schrijf ik ook het eerdere voorbeeld. Taalkundig kan dat misschien wel. Maar je krijgt dan zo'n rare betekenis dat het in de praktijk bijna een haatwens wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Qua betekenis kan dat inderdaad niet. Het werkwoord 'mogen' in de wensende zin is alleen maar positief getoonzet. Dat schrijft @eilander ook. Overigens, dat blijkt ook uit jouw aangehaalde link. Daarom schrijf ik ook het eerdere voorbeeld. Taalkundig kan dat misschien wel. Maar je krijgt dan zo'n rare betekenis dat het in de praktijk bijna een haatwens wordt.
Zo is het inderdaad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

DDD schreef:Meen je dat?

Ik dacht dat ik een heel aardig taalgevoel heb. Maar hoe noem je deze vorm dan? Aanvoegende wijs?

Het is toch een andere vorm dan de hier genoemde: http://ans.ruhosting.nl/e-ans/02/04/03/body.html

Zou het dan een contaminatie zijn? Want hopelijk is ook al een wens.

Ik heb overigens meer de indruk dat dit een vorm is van het voorbehoud van Jacobus dan van een wens. Los daarvan: als je niet in de OGGiN bent opgegroeid, is het heel lastig om te bepalen in welke zinnen wel of geen mogen 'hoort'. Laat staan dat zoiets zou zijn voorbehouden aan mensen die Nederlands als tweede taal hebben.
Ik denk dat het met een soort 'zo de Heere wil' te maken heeft.
De wenser zou willen dat de zieke beter wordt. Maar als de Heere het niet wil , dan niet.
Daarom wenst hij dat het 'mag'.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Dan is dat volgens jou dus precies wat ik erover zeg.

En dan kun je dus ook zeggen dat het niet zo heeft mogen zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Jawel.
Maar dan heeft dat laatste mogen geen wensende betekenis meer, maar een verbiedende betekenis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dan is dat volgens jou dus precies wat ik erover zeg.

En dan kun je dus ook zeggen dat het niet zo heeft mogen zijn.
Als je het zo opvat, klopt dat inderdaad. Als je het opvat in de zin van 'moge een spoedig herstel optreden', klopt dat niet. Maar goed, het was direct al duidelijk wat er bedoeld werd.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Roeline »

In licht van bovenstaande discussie: de DV-verwording zou ook best eens onder de loep genomen mogen worden binnen de Gereformeerde Gezindte. Alsmede het gebruik van: bij leven en welzijn. Sommige mensrn gebruiken het in elke zin. Te pas en te onpas.

Zoals de man die in zijn testament aan zijn kinderen schreef: "Als ik er bij leven en welzijn niet meer ben..."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Roeline schreef:In licht van bovenstaande discussie: de DV-verwording zou ook best eens onder de loep genomen mogen worden binnen de Gereformeerde Gezindte. Alsmede het gebruik van: bij leven en welzijn. Sommige mensrn gebruiken het in elke zin. Te pas en te onpas.

Zoals de man die in zijn testament aan zijn kinderen schreef: "Als ik er bij leven en welzijn niet meer ben..."
Bij een begrafenis had een vrouw, voor haar man, een koopgraf waar er dus meer in begraven konden worden, ze zei, bij leven en welzijn zal ik hier ook liggen, een van mijn collega's zei, toen we het er over hadden, dat hoor je er toch bij te zeggen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

... het gebied dat last heeft van stank, veroorzaakt door een verhitte tankwagen, gestationeerd in Alblasserdam, zich nog steeds uitbreidt? Er zijn nu meldingen uit Zwolle.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:... het gebied dat last heeft van stank, veroorzaakt door een verhitte tankwagen, gestationeerd in Alblasserdam, zich nog steeds uitbreidt? Er zijn nu meldingen uit Zwolle.
Wij zitten aan de goede kant. :)

Wel bizar dat een vrachtwagen met deze zooi aan boord dit kan veroorzaken. Hoeveel auto's met dergelijk spul staan/rijden er dagelijks in Nederland en bij de buren net over de grens?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Bezorgd »

...... we na samenvaltheorie, volwassendoopdrijvers, HSV-drijvers weer een nieuwe Refoforum woord hebben: "Beroepenhijger" :haha
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Tiberius »

Het was volgens mij 'samenvaldrijver'.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Het was volgens mij 'samenvaldrijver'.

Ja die ook, maar dan kwam ik op zoveel drijvers ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Ik heb de twijfelachtige eer dit nieuwe woord in mijn schoenen geschoven te krijgen.

Volgens mij heb ik eerder dit jaar al een balletje opgegooid om aan het eind van het jaar een woord te verkiezen tot Refoforum-woord van het jaar. Welnu, ik denk dat dit woord een potentiële kandidaat is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik heb de twijfelachtige eer dit nieuwe woord in mijn schoenen geschoven te krijgen.

Volgens mij heb ik eerder dit jaar al een balletje opgegooid om aan het eind van het jaar een woord te verkiezen tot Refoforum-woord van het jaar. Welnu, ik denk dat dit woord een potentiële kandidaat is.
Dat hangt er mede van af of jij de gedachtenis aan dit woord levend houdt.
-
Plaats reactie