Wist je dat...

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

ejvl schreef:
gallio schreef:
ejvl schreef: .... Zo kunnen wij als man en vrouw dicht bij een afgrond "durven" door het onderscheid zo klein mogelijk te laten zijn tussen man en vrouw. Denk aan de baard, kleding, uiterlijk, enzovoorts.
Of zover mogelijk bij de afgrond vandaan blijven. Dus duidelijk onderscheid in uiterlijk en kleding.
Dus zou je er voor zijn om mannen op te roepen om hun baard te laten staan ?
Absoluut, ik ben een groot voorstander van de baard om het verschil tussen man en vrouw uit te dragen.
Ik durfde er niet weer over te beginnen, :haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:Je hebt het over het artikel wat uiteindelijk alleen maar ging over het gevaar van het hellende vlak of de glijbaan, meen ik ?
Inderdaad. Je geheugen werkt perfect. :super
Wil je dat ik het opzoek?
Dank je, nee doe voor mij geen moeite. Zoals ik pas geleden ook al eens postte, als je geen goede argumenten hebt kan je altijd het hellende vlak er bij halen. Zoiets voegt echter niets toe aan een discussie over principes en cultuur.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

Bertiel schreef:lastiger en nog listiger lijkt me een vrouw met rok die thuis de broek aan heft... :langue
Dan moet je op het sak gaan wonen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zita »

Valcke schreef:Voor alle duidelijkheid: ik noemde eerbaarheid én waarneembare verschillen in kleding tussen beide seksen. Dus twee zaken. Je kunt het laatste eventueel ook eerbaarheid noemen, maar ik noem het liever afzonderlijk.
In de loop van de afgelopen twee eeuwen zijn vrouwen veel meer kledingstukken die oorspronkelijk alleen door mannen gedragen werden gaan overnemen. Denk aan de blazer (colbert), de blouse (overhemd) enz. Voorheen droegen vrouwen jurken. Waarom trekken we daar geen streep, en wel bij broek/rok? En nog eerder droegen mannen en vrouwen gelijksoortige gewaden. Dat was geen probleem. Toen stapten mannen over op broeken, maar vrouwen zouden dat dan weer niet mogen. Ik vind dat lastig uit te leggen aan een meisje dat graag broeken draagt.
En hoe subjectief is die eerbaarheid? Dominees zeggen nu van meisjes met te korte rokken dat ze in een hoerenkleed lopen. Maar hetzelfde werd gezegd toen de jurk of rok boven de enkel kwam. Nemen we de verschuivende eerbaarheid alleen vertraagd over?
Gaan de teksten over het vrouwen die mannenkleding dragen niet over travestie? Het is immers klip en klaar of een broek een damesmodel is of een herenmodel.
Voor wie denkt dat ik broekdraagfanaat ben: ik heb een keurige jurk tot over de knie aan. Mijn rokken zijn altijd zó tuttig lang, volgens m'n hippe leerlingen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Natuurlijk blijft er veel subjectiviteit over in de vraag wat eerbaar is en wat het ondescheid is tussen mannen- en vrouwenkleding. Het ging er mij alleen om dat hier de uitgangspunten moeten liggen.

En verder is het nooit goed om grenzen op te zoeken.

Op de tekst in Deut. wil ik nog terugkomen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Bij Dia heb je met Pasen nieuwe zomerkleding aan.. toch Dia? Of het nu vriest of stralend zomerweer is, je gaat op je paasbest te kerk!

Loopt mijn man nu achter.. nog geen tijd gehad voor Hansie of Roetgerink ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Het blijft jammer dat @Jantje zijn stelling niet verder wil onderbouwen.
@Lilian heeft hier al treffend verwoord dat een broek vandaag de dag niet alleen functioneel is, maar ook een pronkstuk (overigens niet alleen voor vrouwen, zie hier, waar overigens ook verwezen wordt naar de oorsprong van de broek, in de jaren '60 en '70):
Lilian1975 schreef:Ik ben het wel eens met eilander.
Ik haal even deze zinnen uit je reactie @ eilander
Maar als ik op school rondkijk, weet ik zeker dat in 80% van de gevallen een broek zediger geweest zou zijn.
En elders werd al gezegd door bezorgd iets gezegd in de trant van
Dat zijn veel te grote woorden. Misschien kon dat vroeger. Toen onze wereld niet groter was dan eigen dorp en zuil. Maar die tijd is over. De wereld is een dorp geworden, we komen in aanraking met andere christenen wereldwijd.
Die twee dingen worden tezamen ( ik zeg niet door jullie) gebruikt om te rechtvaardigen een broek te dragen.
En dan denk ik. Als er over deze zaken waarin we niet hoeven te lijden al zo snel opgegeven wordt om een rok te dragen en "principes " heel gemakkelijk massaal over boord worden gezet. ( en dat zag je bijv. Ook rondom zedelijke badpakken en de bikinies die nu massaal geaccepteerd zijn. ) omdat men ten diepste niet geheel anders durft te zijn of blijven. Of een zondige praktijk ( onzedelijkheid) aangrijpt om met de cultuur rok/jurk is vrouwenkleed te breken... Dan denk ik wat gebeurt er als de strijd nog veel groter zou zijn.
Ik vind het in die zin zorgelijk dat dat zo gemakkelijk gebeurt.
Ondanks dat ik niet geloof dat christen vrouwen die in China een broek dragen verkeerd bezig zijn. En ze "minder" zouden zijn. Maar die dragen ook geen strakke broeken. ;)

Ik vond het voorbeeld van Zita ook treffend. Deden meisjes vroeger uit functioneel oogpunt bij bepaalde activiteiten een broek aan ( en waren dat dus niet de hipste dingen) is het nu ook een pronk kledingstuk geworden, waarin je je af kunt vragen in hoeverre de zedelijkheid nog zichtbaar is.dat neemt niet weg dat we ook eerlijk moeten zijn. En de broek als ding niet als niet bijbels moeten zien. Het staat er algemener. Maar inderdaad erkennen dat het deel cultuur is.
Maar dat geldt ook voor de broek van de man. Dus niet het een boven het ander gaan stellen
Met deze reactie ben ik het helemaal eens. En ook met wat er geschreven staat over China. Ik deel dan ook zeker de mening van @Valcke en @Wandelende, dat je een broek op zich voor vrouwen wereldwijd niet hoeft af te keuren. Echter, als in Afrika de samenzang begeleidt wordt met een gitaar, dans en weet ik, wat meer, betekent dat echt niet dat hier in Nederland in (bijvoorbeeld) de Gereformeerde Gemeenten de dominee op zondag ook zijn gitaar moet meenemen.

Ik schreef dat ik ten allen tijde tegen het dragen van een broek ben voor vrouwen. Jij had daar je vraagtekens over. Maar dat standpunt heb ik nog steeds (tenzij de Chinese gewaden ook hier mode worden en de Nederlandse broeken, waar @Wandelende een rake post over schreef, verdwijnen). Koeien melken gebeurt tegenwoordig automatisch; schaatsen is, gezien de opwarming van de aarde een zeldzaamheid geworden in ons land (en kan ook heel goed in een rok met een maillot); en met de wintersport heb ik helemaal niets, en dat zou je eventueel zelfs onder het materialisme kunnen scharen. Dus daar hoef je ook geen broek meer voor te gebruiken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Desiree schreef:Bij Dia heb je met Pasen nieuwe zomerkleding aan.. toch Dia? Of het nu vriest of stralend zomerweer is, je gaat op je paasbest te kerk!

Loopt mijn man nu achter.. nog geen tijd gehad voor Hansie of Roetgerink ;)
Welke hoeden zijn er in de mode, @DIA? Dan weet ik alvast of ik me moet voorbereiden op een afgeschermde zomer. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Het blijft jammer dat @Jantje zijn stelling niet verder wil onderbouwen.
@Lilian heeft hier al treffend verwoord dat een broek vandaag de dag niet alleen functioneel is, maar ook een pronkstuk (overigens niet alleen voor vrouwen, zie hier, waar overigens ook verwezen wordt naar de oorsprong van de broek, in de jaren '60 en '70):
Lilian1975 schreef:Ik ben het wel eens met eilander.
Ik haal even deze zinnen uit je reactie @ eilander
Maar als ik op school rondkijk, weet ik zeker dat in 80% van de gevallen een broek zediger geweest zou zijn.
En elders werd al gezegd door bezorgd iets gezegd in de trant van
Dat zijn veel te grote woorden. Misschien kon dat vroeger. Toen onze wereld niet groter was dan eigen dorp en zuil. Maar die tijd is over. De wereld is een dorp geworden, we komen in aanraking met andere christenen wereldwijd.
Die twee dingen worden tezamen ( ik zeg niet door jullie) gebruikt om te rechtvaardigen een broek te dragen.
En dan denk ik. Als er over deze zaken waarin we niet hoeven te lijden al zo snel opgegeven wordt om een rok te dragen en "principes " heel gemakkelijk massaal over boord worden gezet. ( en dat zag je bijv. Ook rondom zedelijke badpakken en de bikinies die nu massaal geaccepteerd zijn. ) omdat men ten diepste niet geheel anders durft te zijn of blijven. Of een zondige praktijk ( onzedelijkheid) aangrijpt om met de cultuur rok/jurk is vrouwenkleed te breken... Dan denk ik wat gebeurt er als de strijd nog veel groter zou zijn.
Ik vind het in die zin zorgelijk dat dat zo gemakkelijk gebeurt.
Ondanks dat ik niet geloof dat christen vrouwen die in China een broek dragen verkeerd bezig zijn. En ze "minder" zouden zijn. Maar die dragen ook geen strakke broeken. ;)

Ik vond het voorbeeld van Zita ook treffend. Deden meisjes vroeger uit functioneel oogpunt bij bepaalde activiteiten een broek aan ( en waren dat dus niet de hipste dingen) is het nu ook een pronk kledingstuk geworden, waarin je je af kunt vragen in hoeverre de zedelijkheid nog zichtbaar is.dat neemt niet weg dat we ook eerlijk moeten zijn. En de broek als ding niet als niet bijbels moeten zien. Het staat er algemener. Maar inderdaad erkennen dat het deel cultuur is.
Maar dat geldt ook voor de broek van de man. Dus niet het een boven het ander gaan stellen
Met deze reactie ben ik het helemaal eens. En ook met wat er geschreven staat over China. Ik deel dan ook zeker de mening van @Valcke en @Wandelende, dat je een broek op zich voor vrouwen wereldwijd niet hoeft af te keuren. Echter, als in Afrika de samenzang begeleidt wordt met een gitaar, dans en weet ik, wat meer, betekent dat echt niet dat hier in Nederland in (bijvoorbeeld) de Gereformeerde Gemeenten de dominee op zondag ook zijn gitaar moet meenemen.

Ik schreef dat ik ten allen tijde tegen het dragen van een broek ben voor vrouwen. Jij had daar je vraagtekens over. Maar dat standpunt heb ik nog steeds (tenzij de Chinese gewaden ook hier mode worden en de Nederlandse broeken, waar @Wandelende een rake post over schreef, verdwijnen). Koeien melken gebeurt tegenwoordig automatisch; schaatsen is, gezien de opwarming van de aarde een zeldzaamheid geworden in ons land (en kan ook heel goed in een rok met een maillot); en met de wintersport heb ik helemaal niets, en dat zou je eventueel zelfs onder het materialisme kunnen scharen. Dus daar hoef je ook geen broek meer voor te gebruiken.
Ook al ben ik niet broekdragend, toch krijg ik helemaal de jeuk van deze bijdrage. Vrouwen moeten dit, ze kunnen best dat, en het is helemaal niet erg voor ze dat ze zus of zo niet meer mogen. Zegt een man. Die niks van zijn kledingcomfort hoeft op te geven. Die naar alle waarschijnlijkheid niet eens een baard draagt.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef: @Lilian heeft hier al treffend verwoord dat een broek vandaag de dag niet alleen functioneel is, maar ook een pronkstuk.....
Helemaal niet. De meeste vrouwenbroeken die ik zie zijn geen pronkstuk maar gewone, alledaagse kleding voor de vrouwen die ze dragen.
Jantje schreef: .... ben ik het helemaal eens. En ook met wat er geschreven staat over China. Ik deel dan ook zeker de mening van @Valcke en @Wandelende, dat je een broek op zich voor vrouwen wereldwijd niet hoeft af te keuren. Echter, als in Afrika de samenzang begeleidt wordt met een gitaar, dans en weet ik, wat meer, betekent dat echt niet dat hier in Nederland in (bijvoorbeeld) de Gereformeerde Gemeenten de dominee op zondag ook zijn gitaar moet meenemen....
Je draait het om. Je kan moeilijk volhouden tegen broeken voor vrouwen te zijn omdat die in Nederland gewoon vrouwenkleding is. We zijn er niet voor of tegen omdat men in China of Afrika andere gewoonten en kleding kent.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Zita schreef: Ook al ben ik niet broekdragend, toch krijg ik helemaal de jeuk van deze bijdrage. Vrouwen moeten dit, ze kunnen best dat, en het is helemaal niet erg voor ze dat ze zus of zo niet meer mogen. Zegt een man. Die niks van zijn kledingcomfort hoeft op te geven. Die naar alle waarschijnlijkheid niet eens een baard draagt.
Precies !! Deze discussie mag eigenlijk alleen gevoerd worden door vrouwen, en door mannen met een baard.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Valcke schreef:Voor alle duidelijkheid: ik noemde eerbaarheid én waarneembare verschillen in kleding tussen beide seksen. Dus twee zaken. Je kunt het laatste eventueel ook eerbaarheid noemen, maar ik noem het liever afzonderlijk.
Klopt. Ik had het ook over je benaderingswijze die ik de juiste vind. Namelijk het denken vanuit een Bijbels kader.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

Zita schreef:Ook al ben ik niet broekdragend, toch krijg ik helemaal de jeuk van deze bijdrage. Vrouwen moeten dit, ze kunnen best dat, en het is helemaal niet erg voor ze dat ze zus of zo niet meer mogen. Zegt een man. Die niks van zijn kledingcomfort hoeft op te geven. Die naar alle waarschijnlijkheid niet eens een baard draagt.
Het is maar de vraag of het vetgedrukte waarheid is.
Maar ik begrijp je gevoel heel goed als de discussie versmalt wordt tot een vraagstuk van een vrouw en een broek. Die versmalling is normatief en roept (terechte) emoties op en geeft verstarring in de standpunten. Althans, dat is de ontwikkeling in de gereformeerde gezindte lange tijd geweest. Onjuist, denk ik.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wandelende »

gallio schreef:Precies !! Deze discussie mag eigenlijk alleen gevoerd worden door vrouwen, en door mannen met een baard.
Ja! En ik vind ook dat een discussie over milieubelasting voor vliegtuigen alleen maar gevoerd mag worden door mensen die met vliegtuigen reizen!

(Ps. onzinnig standpunt.)
(~)
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Erskinees »

Wandelende schreef: Maar ik begrijp je gevoel heel goed als de discussie versmalt wordt tot een vraagstuk van een vrouw en een broek. Die versmalling is normatief en roept (terechte) emoties op en geeft verstarring in de standpunten. Althans, dat is de ontwikkeling in de gereformeerde gezindte lange tijd geweest. Onjuist, denk ik.
Eens.

Ik ben een "echte" pro-rokkendrager. Maar dan niet op Bijbelse gronden, die zijn er niet. Achteraf gezien hadden we ons als gezindte nooit zo druk moeten maken om de broek. Dat ging tot en met het waarschuwen vanaf de kansel toe.
Toch vind ik het een mooi onderdeel van de refo-subcultuur en zorgt het voor herkenbaarheid en vertrouwdheid en - soms - kuisheid. Ook wordt er in mijn gemeente verwacht dat er zovaak mogelijk rokken gedragen worden. Dus probeer ik mijn gezin daaraan te houden, in ieder geval tijdens de erediensten en andere kerkelijke activiteiten, maar zoveel mogelijk ook daarbuiten. Wij zijn immers lid van deze gemeente, ook doordeweeks.
Plaats reactie