Wist je dat...

Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:
Tegelijk mogen we bepaalde historische lijnen in de geschiedenis opmerken. Zoals Gods leidingen met het joodse volk, maar ook ontwikkelingen in de RK en andere kerken. Waarbij we zeer zeker er zeer beducht voor moeten zijn om voorbarige dingen te zeggen en zaken te duiden die wij niet duiden kunnen. In die zin wijs ik ook iedere concrete duiding van de huidige gebeurtenis af. Maar wat in Gods Woord geopenbaard is, zal zeker vervuld worden.
Toch wel vreemd dat jij dan komt tot duiding van de brand in de Notre Dame. Je plaatst dit namelijk in een lijn met de moord op de Hugenoten en Waldenzen.
Er zijn inderdaad lijnen in de geschiedenis rond de RKK die ik opmerk. En daarbij spelen de vervolgingen ook een belangrijke rol. Dat kunnen en mogen we ook doen op grond van Openb 17 en 18 bv. Dat is iets anders dan dat ik een concrete en gedetailleerde duiding geef aan deze ene gebeurtenis.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:De wereld staat in vuur en vlam. Deze zin hoor je soms zondags nog wel eens in de preek. Gisteren werd dat letterlijk werkelijkheid. Ik denk daarom dat dit ook een teken is van de eindtijd.
Daar bedoelen ze oorlogen mee, niet gebouwen die in brand opgaan.
Jantje schreef:
Joël 2 vers 30
En Ik zal wondertekenen geven in den hemel en op de aarde: bloed en vuur en rookpilaren.
Dit schreef Matthew Henry:

The pouring out of the Spirit will be very comfortable to the righteous; but let the unrighteous hear this, and tremble. There is a great and terrible day of the Lord coming, which shall be ushered in with wonders in heaven and earth, blood, and fire, and pillars of smoke, the turning of the sun into darkness and the moon into blood. This is to have its full accomplishment (as the learned Dr. Pocock thinks) in the day of judgment, at the end of time, before which these signs will be performed in the letter of them, yet so that it was accomplished in part in the death of Christ (which is called the judgment of this world, when the earth quaked and the sun was darkened, and a great and terrible day it was), and more fully in the destruction of Jerusalem, which was a type and figure of the general judgment, and before which there were many amazing prodigies, besides the convulsions of states and kingdoms prophesied of under the figurative expressions of turning the sun into darkness and the moon into blood, and the wars and rumours of wars, and distress of nations, which our Saviour spoke of as the beginning of these sorrows. But before the last judgment there will be wonders indeed in heaven and earth, the dissolution of both, without a metaphor. The judgments of God upon a sinful world, and the frequent destruction of wicked kingdoms by fire and sword, are prefaces to and presages of the judgment of the world in the last day.
Dat jij overzees ben, betekent natuurlijk niet dat ik ook Engels kan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef: Dat jij overzees ben, betekent natuurlijk niet dat ik ook Engels kan.
Je zal er genoeg van begrijpen neem ik aan. Anders pak je zelf de nederlandse vertaling van MH er even bij !!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef: Dat jij overzees ben, betekent natuurlijk niet dat ik ook Engels kan.
Je zal er genoeg van begrijpen neem ik aan. Anders pak je zelf de nederlandse vertaling van MH er even bij !!
Niet veel, in elk geval. En de verklaring heb ik niet voor de pak op dit moment.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef: Dat jij overzees ben, betekent natuurlijk niet dat ik ook Engels kan.
Je zal er genoeg van begrijpen neem ik aan. Anders pak je zelf de nederlandse vertaling van MH er even bij !!
Niet veel, in elk geval. En de verklaring heb ik niet voor de pak op dit moment.
Kijk dan hier:

http://www.matthewhenry.nl/bijbelverkla ... ment/joel/

pagina 26 en 27 van de pdf file.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Geloven wij nog dat ook Rome eens zal vallen? Openb 18. Dit is denk ik wel de tweede kerk van de RK ná de St Pieter. Lees ook iets van de afgodische en occulte geschiedenis van deze plaats. Frankrijk is altijd de grootste bondgenoot van Rome geweest en heeft honderdduizenden martelaren voorgebracht, denk aan de hugenoten en Waldenzen. Lodewijk XIV liet zich als god portretteren. Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
Het naar voren brengen van allerlei historische gebeurtenissen geven wat mij betreft geen duiding. Dat is gewoon het verbinden van iets algemeens met iets toevalligs en mist het een concrete spits naar de toeschouwers vandaag.

Daarom zou ik omgekeerd willen beginnen, met bijvoorbeeld deze quote:
Voor de Fransen ligt de ziel van de natie, van de middeleeuwen tot nu toe, erin opgetast. De Franse president Emmanuel Macron zei maandagavond dan ook dat er „een deel van onszelf” in vlammen opging.
. Dat zegt meer over de status van een areligieus land die nog wel de symbolen heeft, maar er geen geloof aan hecht.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Geloven wij nog dat ook Rome eens zal vallen? Openb 18. Dit is denk ik wel de tweede kerk van de RK ná de St Pieter. Lees ook iets van de afgodische en occulte geschiedenis van deze plaats. Frankrijk is altijd de grootste bondgenoot van Rome geweest en heeft honderdduizenden martelaren voorgebracht, denk aan de hugenoten en Waldenzen. Lodewijk XIV liet zich als god portretteren. Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
Het naar voren brengen van allerlei historische gebeurtenissen geven wat mij betreft geen duiding. Dat is gewoon het verbinden van iets algemeens met iets toevalligs en mist het een concrete spits naar de toeschouwers vandaag.
Nogmaals: ik wil de gebeurtenis niet concreet duiden, maar slechts enkele lijnen trekken vanuit de geschiedenis die bij mij wel opkomen bij een gebeurtenis als deze. Bijzondere gebeurtenissen in de geschiedenis hebben ons altijd iets te zeggen en mogen we m.i. nimmer neerzetten als 'iets toevalligs'. Dat wil overigens niet zeggen dat wij als mensen het rechte zicht hebben wáárom deze dingen gebeuren. Maar toeval is het niet, niet van Gods zijde (wat vanzelf spreekt), maar ook niet zoals het tot ons komt als een méér dan gewone gebeurtenis.

De meest concrete duiding die ik geven kan is deze: Rome zal vallen en God geeft hier ook voortekenen van. Zoals naar ik geloof ook de huidige crisis in de RK Kerk (misbruikschandalen) daar een voorteken van is. Niemand hoeft dit van mij over te nemen, ieder is er vrij in, maar het is wel zoals ik deze dingen zie. En er zijn veel meer voortekenen (die ik niet naar voren wil brengen, maar waar ik wel opmerkzaam ben gemaakt).

Ik geef nog slechts één citaat uit een van de hoofdstukken die ik reeds genoemd heb, waarvan ik de vaste overtuiging heb dat de vervulling nog staat te komen en dat deze vervulling betrekking heeft op Rome, als stad en als instituut, maar ook op anderen die in dit oordeel zullen delen. Waarbij het dan nog maar de vraag is of dit delen in de oordelen ook onszelf niet gelden zal.
1 En een uit de zeven engelen, die de zeven fiolen hadden, kwam en sprak met mij, en zeide tot mij: Kom herwaarts, ik zal u tonen het oordeel der grote hoer, die daar zit op vele wateren; 2 Met welke de koningen der aarde gehoereerd hebben, en die de aarde bewonen zijn dronken geworden van den wijn harer hoererij. 3 En hij bracht mij weg in een woestijn, in den geest; en ik zag een vrouw, zittende op een scharlakenrood beest, dat vol was van namen der godslastering, en had zeven hoofden en tien hoornen. 4 En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en versierd met goud en kostelijk gesteente en parelen, en had in haar hand een gouden drinkbeker, vol van gruwelen en van onreinheid harer hoererij. 5 En op haar voorhoofd was een naam geschreven, namelijk Verborgenheid, het grote Babylon, de moeder der hoererijen en der gruwelen der aarde. 6 En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed der heiligen en van het bloed der getuigen van Jezus. En ik verwonderde mij, als ik haar zag, met grote verwondering. (...) 18 En de vrouw die gij gezien hebt, is de grote stad, die het koninkrijk heeft over de koningen der aarde.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 apr 2019, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Als ik het goed zie is het citaat van Matthew Henry hier en daar nogal ingekort. Omwille van het verband heb ik hier de Nederlandse vertaling, maar dan beginnend bij punt I van de drie punten die hier verhandeld worden. Het is nooit raadzaam om uit een geheel een punt weg te laten. Wil men citeren dan lijkt het me juister om een afgerond geheel te nemen.
Hier begin ik dan ook bij het eerste punt (I.) van Matthew Henry over dit onderwerp:
_______________________________________________________________________
I. Hoe het rijk van de genade zal ingeleid worden door een overvloedige uitstorting van de Geest, vers 28, 29. Wij zijn niet onbekend met de bedoeling van deze profetie, noch ook in twijfel aangaande hetgeen, waarop zij betrekking heeft en waarin zij vervuld is geworden, want de apostel Petrus heeft ons een onfeilbare uitlegging en toepassing er van gegeven, als hij ons verzekert, dat, toen de Geest op de apostelen werd uitgestort, op de dag van het Pinksterfeest, Handelingen 2:1, dit het was wat gesproken was door de profeet Joël, vers 16, 17. Dat was de gave van de Geest, die, volgens deze profetie, komen zou, en wij moeten geen andereverwachten, zomin als een andere vervulling van de belofte van de Messias.
  • 1. De belofte, die hier gedaan wordt, is die van de uitstorting van de Geest van God, Zijn gaven, Zijn gunsten en vertroostingen, waar de gezegende Geest van de Overheid is. Wij lezen dikwijls in het Oude Testament, hoe de Geest des Heeren, druppelsgewijze als ‘t ware, op de richters en profeten komt, die God voor buitengewone diensten opwekte, maar nu zal de Geest
    overvloedig, met een volle stroom, uitgestort worden, zoals, met het oog op de tijd van het Evangelie beloofd was, Jesaja 44:3, Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten.
    2. De tijd hiervoor bepaald, is daarna, na de vervulling van de voorgaande beloften zal deze vervuld worden. Petrus verklaart dit door de laatste dagen, de dagen van de Messias, van wie de wereld haar laatste openbaring zou ontvangen, van de wil en de genade van God, in de laatste dagen van de Joodse kerk, kort voor haar ontbinding.
    3. De uitgestrektheid van deze zegen, ten opzichte van de personen, aan wie hij geschonken zal worden. De Geest zal uitgestort worden op alle vlees, niet, zoals tot nu toe op de Joden alleen, maar op de heidenen evenzeer, want in Christus is geen onderscheid, noch van Jood, noch van Griek, Romeinen 10:11, 12. Tot op deze tijd was de goddelijke openbaring beperkt tot het
    zaad van Abraham, niemand buiten het land van Israël had de Geest van de profetie, maar in de laatste dagen zal alle vlees de heerlijkheid des Heeren zien Jesaja 40:5, en zal komen om aan te bidden voor Zijn aangezicht Jesaja 66:23. Joden verstaan hieronder alle vlees in het land Israëls, en Petrus zelf begreep niet volkomen, dat de heidenen eveneens bedoeld werden, totdat
    hij de vervulling zag in de uitstorting van de Heiligen Geest op Cornelius en zijn vrienden, die heidenen waren, Handelingen 10:44, 45, hetgeen slechts een voortzetting was van dezelfde gave, die op de dag van Pinksteren geschonken werd. De Geest zal uitgestort worden op alle vlees, dat wil zeggen op allen, wier harten tot harten van vlees zijn gemaakt, zacht en teer, en aldus voorbereid om de indrukken en invloeden van de Heiligen Geest te ontvangen. Op alle vlees, dat wil zeggen op alle soorten van mensen. De gaven van de Geest zullen niet zo spaarzaam of zozeer beperkt zijn, als zij geweest zijn, maar zij zullen meer algemeen verspreid zijn.
    a. De Geest zal uitgestort worden op beide seksen. Niet alleen uw zonen maar ook uw dochters zullen profeteren: wij lezen van vier zusters uit een familie, die profetessen waren, Handelingen 21:9. Niet de ouders alleen, maar ook de kinderen, zullen met de Geest vervuld worden, hetgeen de deur van deze gave gedurende enige achtereenvolgende geslachten in de kerk betekent.
    b. Op iedere leeftijd:. "Uw ouden, die over de kracht van hun leven zijn en wier geest in verval begint te geraken, uw jongelingen, die nog maar weinig kennis en ervaring van goddelijke dingen hebben, zullen toch dromen dromen en gezichten zien, God zal zichzelf beide door dromen en gezichten aan oud en jong openbaren.
    c. Op de laagste rangen en standen, zelfs op de dienstknechten en dienstmaagden. De Joodse geleerden zeggen: Profetie is bij niemand dan die wijs, dapper en rijk zijn, niet bij de armen man, of een, die in ellende zit. Maar in Christus Jezus is noch dienstbare noch vrije, Galaten 3:28 Er waren er velen, die, een dienstknecht zijnde, geroepen waren, 1 Corinthiers 7:21, maar dat was geen reden, waarom zij de Heiligen Geest niet zouden ontvangen.
    d. De uitwerking van deze zegen: Zij zullen profeteren, zij zullen nieuwe openbaringen van goddelijke dingen ontvangen, en dat niet alleen voor hun eigen gebruik, maar voor het welzijn van de kerk. Zij willen de Schrift verklaren, en van verborgene, ver verwijderde en toekomstige dingen spreken, waar zij door de uiterste inspanning van hun verstand, en natuurlijke vermogens, geen inzicht in en geen voorkennis van konden hebben. Door deze buitengewone gaven werd de Christelijke kerk het eerst gevestigd en opgericht, en de schriften geschreven, en de bediening ingesteld, waardoor zij later, met de gewone werking en de invloed van de Heiligen Geest, geschraagd en in stand gehouden werd.
II. Hoe het rijk van de heerlijkheid door de algemene verordening van de natuur zal ingeleid worden, vers 30, 31. De uitstorting van de Geest zal zeer troostrijk voor de rechtvaardigen zijn, maar laat de onrechtvaardige dit horen en beven. Daar zal een grote en vreselijke dag des
Heeren komen, die ingeleid zal worden door wondertekenen in de hemel en op aarde, bloed en vuur en rookpilaren, het veranderen van de zon in duisternis en van de maan in bloed. Dit zal zijn volkomen vervulling hebben, zoals de geleerde Dr. Pocock denkt, op de oordeelsdag, aan het einde van de tijd, voor welk einde deze tekenen letterlijk zullen komen, maar toch zo, dat zij ten dele vervuld werden bij de dood van Christus, die het oordeel van deze wereld genoemd wordt, toen de aarde beefde en de zon verduisterd werd, en een grote en verschrikkelijke dag was het, en meer ten volle bij de verwoesting van Jeruzalem, die een type en voorbeeld was van het algemene oordeel, en waaraan vele verbazende tekenen voorafgingen, behalve de beroeringen van staten en koninkrijken, waarvan geprofeteerd werd in de beeldspraak van de verandering van de zon in duisternis en van de maan in bloed en van oorlogen en geruchten van oorlogen en algemene rampen, waarvan onze Zaligmaker sprak als een begin van deze smarten, Mattheus 24:6, 7. Maar voor het laatste oordeel zullen er inderdaad wondertekenen zijn in de hemelen op de aarde de ontbinding van beide in letterlijke zin. De oordelen van God over een zondige wereld en de veelvuldige verwoestingen van goddeloze koninkrijken te vuur en te zwaard, zijn de inleiding tot en de voortekenen van het oordeel van de wereld op de laatste dag. Diegenen op wie de Geest is uitgestort, zullen die grote en vreselijke dag des Heeren voorzien en voorspellen en de wondertekenen in de hemel en op aarde, die er aan voorafgaan, verklaren, want van Zijn eerste komst, zowel als van Zijn tweede komst hebben alle profeten getuigd, Openbaring 10:7.

III. De veiligheid en gelukzaligheid van alle ware gelovigen beide bij de eerste en bij de tweede komst van Jezus Christus, vers 32. Dit geldt de bijzondere personen, want daarmee houdt het Nieuwe Testament zich meer bezig dan met koninkrijken en volken. Hier vinden wij,
1. Dat er een verlossing gewrocht is. Hoewel de dag des Heeren groot en verschrikkelijk zal zijn, toch zal er op de berg Zion en te Jeruzalem ontkoming zijn van de schrik daarvan. Het is de dag des Heeren, de dag van Zijn oordeel, waarop scheiding zal gemaakt worden tussen het kostelijke en het gemeen. In het eeuwig Evangelie, dat uit Zion is uitgegaan, is de kerk van de eerstgeborene afgebeeld door de berg Zion, en als het Jeruzalem van boven is, is ontkoming, een weg om te vlieden van de toekomende toorn wordt gevonden en aangetoond. Christus is niet alleen de Zaligmaker, maar de zaligheid zelf, en dat is Hij tot aan de einden van de aarde.
Deze verlossing, voor ons bewaard in het genadeverbond, is de vervulling van de beloften, aan de vaderen gedaan. Er zal ontkoming zijn gelijk als de Heere gezegd heeft. Zie Lucas 1:72. Dit is een grond van troost en hoop voor zondaars, dat, in welk gevaar zij ook verkeren, er ontkoming is, ontkoming ook voor hen, tenzij hun onwil een beletsel is. En, als wij in deze ontkoming willen delen, moeten wij die zoeken in het Zion van het Evangelie, in Gods Jeruzalem.
2. Dat er een overblijfsel voor deze zaligheid is, voor wie de verlossing gewerkt wordt. Bij dat overblijfsel, bij de overgeblevenen is die verlossing, of in hun ziel en geest, daar is het onderpand, daar zijn de blijken er van. Christus onder u, de hope van de heerlijkheid. Zij worden de overgeblevenen genoemd, omdat zij maar weinigen zijn, in vergelijking met de velen, die verloren gaan, een klein overblijfsel, maar uitverkoren, een overblijfsel naar de verkiezing van de genade. En hier wordt ons gezegd, wie het zijn, die op de grote dag ontkomen zullen.
  • a. Die God met oprechtheid aanroepen: een iegelijk, die de naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden, ‘t zij Jood of heiden, want zo verklaart de apostel het, Romeinen 10:13, waar hij dit vaststelt als de grote regel van het Evangelie, waarnaar wij allen geoordeeld zullen worden. Dit aanroepen van God veronderstelt kennis van Hem, geloof in Hem, begeerte tot Hem, afhankelijk van Hem, en als een blijk van de oprechtheid van dit alles een nauwgezette gehoorzaamheid aan Hem, want zonder dat zal het ons niet helpen, Heere Heere te roepen. Het overblijfsel, dat gered zal worden is het biddende overblijfsel. En het zal de straf van degenen, die verloren gaan, verzwaren, dat zij zo gemakkelijk gered hadden kunnen worden.
    b. Degenen, die krachtdadig door God geroepen zijn. De verlossing is zeker voor de overgeblevenen, die de Heere roepen zal, niet meer met de gewone roeping van het Evangelie, waarmede velen geroepen worden, die niet uitverkoren zijn, maar met een bijzondere roeping tot de gemeenschap van Jezus Christus, welke de Heer voorverordineert, of voorbereidt, zoals in ‘t Chaldeeuwsch staat.Petrus maakt van deze uitdrukking gebruik. Handelingen 2:39. Op de grote dag zullen allen verlost worden, die nu metterdaad van de zonde tot God, van zichzelf tot Christus, van de dingen, die beneden zijn, tot de dingen, die boven zijn, geroepen worden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 16 apr 2019, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Valcke schreef:Geloven wij nog dat ook Rome eens zal vallen? Openb 18. Dit is denk ik wel de tweede kerk van de RK ná de St Pieter. Lees ook iets van de afgodische en occulte geschiedenis van deze plaats. Frankrijk is altijd de grootste bondgenoot van Rome geweest en heeft honderdduizenden martelaren voorgebracht, denk aan de hugenoten en Waldenzen. Lodewijk XIV liet zich als god portretteren. Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
Het naar voren brengen van allerlei historische gebeurtenissen geven wat mij betreft geen duiding. Dat is gewoon het verbinden van iets algemeens met iets toevalligs en mist het een concrete spits naar de toeschouwers vandaag.
Ik ben het volstrekt niet met je eens. Als opgeroepen wordt om de krant naast de Bijbel te lezen, dan moeten we ook op deze dingen letten.
Ik vind de manier waarop @Valcke dat naar voren brengt, zeer op zijn plaats. Niet iets als 'o, deze brand is al voorzegd, kijk maar in hoofdstuk zus en zo.' En ook niet een algemene uitroep van ach en wee, maar voorzichtig de ogen openen voor verbanden die er wel in gezien zouden kunnen worden. Zonder dat ook aan een ander op te leggen. Het is meer een aanwijzing: 'heb je daar al eens aan gedacht?'

Ik ben wel voor nuchterheid in deze, maar ik vind toch de opstelling van @Herman te oppervlakkig. Zo kun je ook de holocaust, de watersnoodramp en 11/9 wel verklaren (ik wil over deze voorbeelden geen discussie). En natuurlijk, er is altijd een 'middelijke oorzaak'. Daar mogen we echter niet bij blijven hangen. Ik zeg dit in het algemeen, ik zeg niet perse dat je bij deze brand allemaal dezelfde kant op moet denken.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

@Valcke, jij vindt dus dat de grote hoer uit het gedeelte van Openbaring de RK-kerk is. Ik ben daar niet van overtuigd.

In dat licht begrijp ik je uitspraken, maar ik wijs ze af.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Erskinees »

@Dia: bij grote lappen tekst is het voor de leesbaarheid soms handiger om een link te plaatsen naar het document of het artikel in Digibron.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:@Dia: bij grote lappen tekst is het voor de leesbaarheid soms handiger om een link te plaatsen naar het document of het artikel in Digibron.
Snap ik, daarom maakt ik het beter leesbaar door de hoofdpunten vet te maken en de onderverdeling in "List" en daar de onderverdeling weer van in cursieve letters. Op die manier is het juist overzichtelijker dan het origineel, want in het pdf-bestand is wat moeilijk om het juiste gedeelte te zoeken.

PS Ik zie dat ik bij het derde hoofdpunt vergeten ben om de onderverdeling in te laten springen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

eilander schreef:Ik ben het volstrekt niet met je eens. Als opgeroepen wordt om de krant naast de Bijbel te lezen, dan moeten we ook op deze dingen letten.
Ik vind de manier waarop @Valcke dat naar voren brengt, zeer op zijn plaats. Niet iets als 'o, deze brand is al voorzegd, kijk maar in hoofdstuk zus en zo.' En ook niet een algemene uitroep van ach en wee, maar voorzichtig de ogen openen voor verbanden die er wel in gezien zouden kunnen worden. Zonder dat ook aan een ander op te leggen. Het is meer een aanwijzing: 'heb je daar al eens aan gedacht?'

Ik ben wel voor nuchterheid in deze, maar ik vind toch de opstelling van @Herman te oppervlakkig. Zo kun je ook de holocaust, de watersnoodramp en 11/9 wel verklaren (ik wil over deze voorbeelden geen discussie). En natuurlijk, er is altijd een 'middelijke oorzaak'. Daar mogen we echter niet bij blijven hangen. Ik zeg dit in het algemeen, ik zeg niet perse dat je bij deze brand allemaal dezelfde kant op moet denken.
Inmiddels heeft Valcke zijn opmerkingen van een bredere contekst voorzien, die ik prima kan volgen.

Mijn overtuiging of iets een duiding heeft vindt grond in het feit of iets leidt tot de eer van God, of niet. En die zie ik vooralsnog op individueel niveau plaatsvinden in persoonlijke bekering. Een catastrofale ramp die tot de ondergang van duizenden leidt, stemt hooguit tot verdriet vanwege het vermoedelijk voor eeuwig omkomen van de slachtoffers. Dat is een getuigenis op zichzelf.

Een brand in een gebouw is dan toch van geheel andere orde, hoewel 9/11 m.i. wel een duidelijke parallel met een openbaringsgeschiedenis bevat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Een brand in een gebouw is dan toch van geheel andere orde
Óók als dit een beeldbepalend gebouw is voor heel de wereld?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Herman schreef:Een brand in een gebouw is dan toch van geheel andere orde
Óók als dit een beeldbepalend gebouw is voor heel de wereld?
Ja natuurlijk. Wat is de waarde van een gebouw vergeleken met de waarde van een onsterfelijke ziel?
Plaats reactie