Wist je dat...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:...
En als de tempel van Dagon zou instorten? Dat waren toch ook serieuze dienaars van hun god?
Ja, die zullen ook wel serieus zijn geweest. Alleen is de Notre Dame direct verbonden met de kerkgeschiedenis, en delen we die geschiedenis met elkaar. In die kerk ging het Woord open, misschien niet op de manier zoals u dat graag ziet, maar het ging open. En daar houdt de vergelijking met de tempel van Dagon direct op want het is mij niet bekend of er in de Filistijnse liturgie veel gebruik werd gemaakt van de Israelitische religieuze geschriften.

Een betere vergelijking zou eerlijk gezegd zijn geweest de verwoesting van de gouden kalveren te Bethel en Dan; omdat die een vermenging waren van heidense en bijbelse gebruiken - iets wat de RK regelmatig wordt verweten tenslotte.
Ik denk daarbij ook aan de ten bloede toe en overmatige wrede vervolgingen. Misschien is het goed om onze geschiedenis niet geheel uit het oog te verliezen? Ooit was er een tijd dat men de RK Kerk zelfs als de antichrist veroordeelde. Wreed he?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
Dit lijkt me een slag in de lucht, ook al bemerk ik dat je dit geen duiding vind maar een speculatie.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Valcke schreef:Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
Dit lijkt me een slag in de lucht, ook al bemerk ik dat je dit geen duiding vind maar een speculatie.
Toch is het goed om op te merken: Opdat wij niet vergeten...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
Dit lijkt me een slag in de lucht, ook al bemerk ik dat je dit geen duiding vind maar een speculatie.
Geloven wij nog dat ook Rome eens zal vallen? Openb 18. Dit is denk ik wel de tweede kerk van de RK ná de St Pieter. Lees ook iets van de afgodische en occulte geschiedenis van deze plaats. Frankrijk is altijd de grootste bondgenoot van Rome geweest en heeft honderdduizenden martelaren voorgebracht, denk aan de hugenoten en Waldenzen. Lodewijk XIV liet zich als god portretteren. Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Valcke schreef: Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
De Laurenskerk is nagenoeg verwoest door de Duitsers, omdat ze hun bommen op het centrum van Rotterdam gooiden.
Omgekeerd gebeurde dit in Duitsland ook, door de geallieerden, in o.m. Dresden en Keulen.
Ik word triest als ik weer moet lezen dat een kerk sluit en afgebroken wordt of een andere bestemming krijgt.
Dat kan ik minder goed plaatsen dan een brand.

Hoe zouden we dit dan moeten duiden?
NOORD-HOLLAND - In de afgelopen twee jaar zijn er meerdere branden in Noord-Hollandse kerken geweest. In drie gevallen werden grote delen van de historische gebouwen verwoest. Het gaat om een brand in de Sint-Laurentiuskerk in Weesp, een brand in een kerk in Limmen en de brand in de kerk in Amstelveen van gisteren.
nhnieuws.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Herman schreef:
Valcke schreef:Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
Dit lijkt me een slag in de lucht, ook al bemerk ik dat je dit geen duiding vind maar een speculatie.
Geloven wij nog dat ook Rome eens zal vallen? Openb 18. Dit is denk ik wel de tweede kerk van de RK ná de St Pieter. Lees ook iets van de afgodische en occulte geschiedenis van deze plaats. Frankrijk is altijd de grootste bondgenoot van Rome geweest en heeft honderdduizenden martelaren voorgebracht, denk aan de hugenoten en Waldenzen. Lodewijk XIV liet zich als god portretteren. Ik heb geen antwoorden, maar voor mij is het zeker dat er niets gebeurt bij geval.
Hier vraag ik me af wanneer de geschiedenis is gestopt? Ik heb niet het idee dat Frankrijk en Rome goede vrienden waren in de periode na 1789. In de periode na die tijd zijn er tijden geweest waarin de kerk invloed had in Frankrijk, maar het liberale humanisme lijkt van meer invloed en gevaarlijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

George Washington liet zich ook als god afbeelden. Google maar eens op 'apotheose washington'.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Ach, het zijn simplistische speculaties omdat sommigen nu eenmaal vinden dat de RK-kerk de antichrist is. Neem het niet te serieus.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Erasmiaan »

Ambtenaar schreef:Ach, het zijn simplistische speculaties omdat sommigen nu eenmaal vinden dat de RK-kerk de antichrist is. Neem het niet te serieus.
In zijn algemeenheid neem ik Valcke heel serieus.

Ook op dit punt heeft hij mij aan het denken gezet.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
Ambtenaar schreef:Ach, het zijn simplistische speculaties omdat sommigen nu eenmaal vinden dat de RK-kerk de antichrist is. Neem het niet te serieus.
In zijn algemeenheid neem ik Valcke heel serieus.

Ook op dit punt heeft hij mij aan het denken gezet.
Mij ook. Het alles kapot relativeren wat ook hier veelvuldig voorkomt, lijkt me niet raadzaam.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Ik zou me eerder druk maken over zaken in eigen king. Opschudding in Opheusden, conflict in Kruiningen en segregatie in de CGK.
Online
Zeeuw
Berichten: 11549
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:Ik zou me eerder druk maken over zaken in eigen king. Opschudding in Opheusden, conflict in Kruiningen en segregatie in de CGK.
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Overigens weer een manier van relatieveren. Omdat er in die kring zaken plaatsvinden, zou je van andere zaken niets kunnen/mogen/moeten vinden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef:
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Overigens weer een manier van relatieveren. Omdat er in die kring zaken plaatsvinden, zou je van andere zaken niets kunnen/mogen/moeten vinden.
Het is gewoon populistische praat van @Valcke.
Kijk eerst maar eens naar de problemen en het zondige gedrag in eigen kring voordat je wilde speculaties doet. Balk en splinter.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door refo »

De waarschuwingen van Jezus Zelf schijnen ons niet aan te gaan.

Wie heeft er gezondigd, deze of zijn ouders?

Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen? Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Desiree »

Het orgel is gered, begreep ik. :) Da's mijn zwak.

Het is allemaal ´in dienst van´ toch? In die zin kunnen we er van leren, dat alles ten dienste van de mens is, totdat de Heere Jezus terugkomt. Deze wereld gaat voorbij...

Maar als je de vroegere kerkelijken spreekt, dan hebben zij hun herinneringen eraan. Getrouwd, begraven. Het raakt een snaar...

Ik hoop wel dat die brandweerman goed herstelt, wat gun ik die man dat.

En dat de kerk weer opgebouwd wordt..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie