Wist je dat...

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Floppy »

CvdW schreef:Of er in Parijs ook het Evangelie is verkondigd weet ik niet.

Jazeker, niet in de Notre-Dame, maar wel aan de zuidkant van Parijs.
Ik ben nog nooit in de Notre-Dame geweest, zelfs niet in Parijs, maar hoe weet je zo stellig dat het Evangelie niet in de Notre Dame werd verkondigd?
De RK liturgie bevat grote hoeveelheden Schriftlezingen; alleen deze vallen toch al onder evangelieverkondiging? Misschien zijn dat juist wel de beste verkondigingen? Net zoals de Mattheus Passion door zijn letterlijke voorlezing van het Mattheus evangelie een verkondiging is?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind de aandacht persoonlijk wat overdreven. Een brand. En ja, jammer van eventuele kunst die verloren is gegaan. Maar gelukkig zover het zich laat aanzien zijn er geen doden of gewonden gevallen.
Beetje nuchterheid lijkt me wel op zn plaats.
Ik vind dat wel een opmerkelijke stelling. Het is ingewikkeld om te bepalen wat nu precies erger is, maar de impact van het overlijden van één mens op de wereld is veel kleiner dan van deze brand. Hier hebben veel mensen belangrijker herinneringen aan, niet alleen katholieken uit Frankrijk, maar toeristen vanuit de gehele wereld.
Ik ben er nooit geweest misschien scheelt dat, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ik er dan anders over zou denken,
Uiteindelijk gaat het om materiele zaken. Jammer, natuurlijk. Maar geen drama, en zeker geen nationaal trauma waar nu over gesproken wordt.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Maar geen drama, en zeker geen nationaal trauma waar nu over gesproken wordt.
"De media" kunnen ons wel een trauma aanpraten. Let ook op de bewoordingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Bezorgd schreef:Ik vind de aandacht persoonlijk wat overdreven. Een brand. En ja, jammer van eventuele kunst die verloren is gegaan. Maar gelukkig zover het zich laat aanzien zijn er geen doden of gewonden gevallen.
Beetje nuchterheid lijkt me wel op zn plaats.
Ik vind dat wel een opmerkelijke stelling. Het is ingewikkeld om te bepalen wat nu precies erger is, maar de impact van het overlijden van één mens op de wereld is veel kleiner dan van deze brand. Hier hebben veel mensen belangrijker herinneringen aan, niet alleen katholieken uit Frankrijk, maar toeristen vanuit de gehele wereld.
Ik ben er nooit geweest misschien scheelt dat, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ik er dan anders over zou denken,
Uiteindelijk gaat het om materiele zaken. Jammer, natuurlijk. Maar geen drama, en zeker geen nationaal trauma waar nu over gesproken wordt.
Dat ben ik niet met je eens. De Notre Dame is van grote historische waarde. Ik zou het ook verschrikkelijk vinden als het Rijksmuseum of Mauritshuis in vlammen op zou graan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Als een kerk afbrandt, raakt mensen dat in het hart.
De grote kathedralen in Frankrijk zijn eigendom van de staat en niet van een parochie, zodat de staat ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en nu ook de herbouw.
Twee miljardairs hebben al 300 miljoen euro gedoneerd, als beginnetje. Ik denk dat er gul gegeven gaat worden. Restauratie gaat jaren duren en het wordt natuurlijk nooit meer zoals het was.
De glas-in-loodramen waren zo mooi, herinner ik me. Je kwam vanuit het zonnetje zo de donkere kerk inlopen, waar een serene stilte heerste. En dan zag je zo het zonlicht door de hoge ramen vallen. Zo mooi.
Zo'n brand verbindt mensen wel, ze zongen, ze baden, ze huilden.
Ik dacht gisteravond even, het zal toch geen aanslag zijn geweest. :fi
De NOS vond het belangrijk genoeg om een pushbericht te sturen.

,,Quelle horreur.” Het zijn de woorden die organist Kees Nottrot uit Bolsward maandagavond appte aan de bevriende organist van de Notre Dame, Olivier Latry.

Nottrot bespeelt het orgel van de Bolswarder Martinikerk en had Latry onlangs nog over de vloer in Bolsward om er te spelen.

Het was Latry die in 1987 Nottrot uitnodigde om te komen naar een van Frankrijks iconische kerken. ,,Ik was zestien en speelde orgel sinds mijn tiende. Tientallen brieven schreef ik aan organisten van beroemde kerken in allerlei steden met het verzoek te komen kijken. Latry van de Notre Dame was de enige die mij vroeg te komen en ik mocht zelfs spelen. Dat deed ik van elf uur ’s avonds tot half twee ’s nachts. Ik was in de zevende hemel. Nu gaat er een jongensdroom in vlammen op.”
,,Het orgel is onvervangbaar. Terwijl ik dit zeg, zie ik op tv hoe bluswater tussen de torens wordt gespoten. Precies daar waar het orgel staat. Ik vermoed dat het verloren is. Het is aan de Fransen om nieuwe geschiedenis te maken.”

Bron: Leeuwarder Courant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Als een kerk afbrandt, raakt mensen dat in het hart.
De grote kathedralen in Frankrijk zijn eigendom van de staat en niet van een parochie, zodat de staat ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en nu ook de herbouw.
Twee miljardairs hebben al 300 miljoen euro gedoneerd, als beginnetje. Ik denk dat er gul gegeven gaat worden. Restauratie gaat jaren duren en het wordt natuurlijk nooit meer zoals het was.
De glas-in-loodramen waren zo mooi, herinner ik me. Je kwam vanuit het zonnetje zo de donkere kerk inlopen, waar een serene stilte heerste. En dan zag je zo het zonlicht door de hoge ramen vallen. Zo mooi.
Zo'n brand verbindt mensen wel, ze zongen, ze baden, ze huilden.
Ik dacht gisteravond even, het zal toch geen aanslag zijn geweest. :fi
De NOS vond het belangrijk genoeg om een pushbericht te sturen.
Om eerlijk te zijn was de Notre Dame meer als een museum voor me. In de Sagrada Familia in Barcalona lijkt het alsof ieder detail iets van het evangelie vertelt. In de Notre Dame (maar bijvoorbeeld ook in Westminster Abbey in Londen) struikel je over allerlei dingen die niet op de Heere wijzen, maar die de grootheid van Frankrijk (of Engeland) en haar kinderen willen tonen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

Wt een symboliek op deze foto:
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

Wat me opviel aan deze foto, was dat de kaarsen er nog stonden. De hitte is daar kennelijk niet gekomen.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Als een kerk afbrandt, raakt mensen dat in het hart.
De grote kathedralen in Frankrijk zijn eigendom van de staat en niet van een parochie, zodat de staat ook verantwoordelijk is voor het onderhoud en nu ook de herbouw.
Twee miljardairs hebben al 300 miljoen euro gedoneerd, als beginnetje. Ik denk dat er gul gegeven gaat worden. Restauratie gaat jaren duren en het wordt natuurlijk nooit meer zoals het was.
De glas-in-loodramen waren zo mooi, herinner ik me. Je kwam vanuit het zonnetje zo de donkere kerk inlopen, waar een serene stilte heerste. En dan zag je zo het zonlicht door de hoge ramen vallen. Zo mooi.
Zo'n brand verbindt mensen wel, ze zongen, ze baden, ze huilden.
Ik dacht gisteravond even, het zal toch geen aanslag zijn geweest. :fi
De NOS vond het belangrijk genoeg om een pushbericht te sturen.

,,Quelle horreur.” Het zijn de woorden die organist Kees Nottrot uit Bolsward maandagavond appte aan de bevriende organist van de Notre Dame, Olivier Latry.

Nottrot bespeelt het orgel van de Bolswarder Martinikerk en had Latry onlangs nog over de vloer in Bolsward om er te spelen.

Het was Latry die in 1987 Nottrot uitnodigde om te komen naar een van Frankrijks iconische kerken. ,,Ik was zestien en speelde orgel sinds mijn tiende. Tientallen brieven schreef ik aan organisten van beroemde kerken in allerlei steden met het verzoek te komen kijken. Latry van de Notre Dame was de enige die mij vroeg te komen en ik mocht zelfs spelen. Dat deed ik van elf uur ’s avonds tot half twee ’s nachts. Ik was in de zevende hemel. Nu gaat er een jongensdroom in vlammen op.”
,,Het orgel is onvervangbaar. Terwijl ik dit zeg, zie ik op tv hoe bluswater tussen de torens wordt gespoten. Precies daar waar het orgel staat. Ik vermoed dat het verloren is. Het is aan de Fransen om nieuwe geschiedenis te maken.”

Bron: Leeuwarder Courant.
Good news: The great-Organ of ND has not been destroyed but nobody can say the precise damages on the instrumental part. More news to come.
Bron: https://www.facebook.com/aristidecavail ... rE&fref=nf
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Floppy »

Dodo schreef:Wat me opviel aan deze foto, was dat de kaarsen er nog stonden. De hitte is daar kennelijk niet gekomen.
Opmerkelijk, ja, want het zag er toch nogal warmpjes uit, die foto's van de brand.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Maar geen drama, en zeker geen nationaal trauma waar nu over gesproken wordt.
"De media" kunnen ons wel een trauma aanpraten. Let ook op de bewoordingen.
En als u zich eens indenkt hoe u zich voelen zou wanneer úw kerkgebouw zou afbranden?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Maar geen drama, en zeker geen nationaal trauma waar nu over gesproken wordt.
"De media" kunnen ons wel een trauma aanpraten. Let ook op de bewoordingen.
En als u zich eens indenkt hoe u zich voelen zou wanneer úw kerkgebouw zou afbranden?
En als de tempel van Dagon zou instorten? Dat waren toch ook serieuze dienaars van hun god?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:...
En als de tempel van Dagon zou instorten? Dat waren toch ook serieuze dienaars van hun god?
Ja, die zullen ook wel serieus zijn geweest. Alleen is de Notre Dame direct verbonden met de kerkgeschiedenis, en delen we die geschiedenis met elkaar. In die kerk ging het Woord open, misschien niet op de manier zoals u dat graag ziet, maar het ging open. En daar houdt de vergelijking met de tempel van Dagon direct op want het is mij niet bekend of er in de Filistijnse liturgie veel gebruik werd gemaakt van de Israelitische religieuze geschriften.

Een betere vergelijking zou eerlijk gezegd zijn geweest de verwoesting van de gouden kalveren te Bethel en Dan; omdat die een vermenging waren van heidense en bijbelse gebruiken - iets wat de RK regelmatig wordt verweten tenslotte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Herman »

Anders dan bij ons bekend zitten de kerken in Frankrijk nog aardig vol op zondagochtend. Meen ik een enkel jaar gelezen te hebben.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Nou dat verschilt ook erg hoor. Maar de Notre Dame is prima bezocht.
Plaats reactie