Wist je dat...

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Mensen menen dat in het brandende gebouw religieuze relikwieën, als de doornenkroon van, een stuk uit het kruis en een van de nagels, werden bewaard. Ik geloof er niets van. En zo ja, wat heeft dat voor waarde? Het gebouw had architectonische waarde... dat wel. En het scheen een bron van inkomstem te zijn voor de stad, door toeristen die het gebouw bezochten. Weg inkomsten!

Over de gehele wereld staan bouwwerken van deze geloofsrichting. In de tijden van het rijke roomse leven werden er schatten aan geld aan uitgegeven. In Parijs brand hij af, in vele andere plaatsen worden ze gesloopt bij gebrek aan belangstelling of het daaruit voortvloeiende gebrek aan onderhoudsmiddelen. Of er in Parijs ook het Evangelie is verkondigd weet ik niet.

Ik zie net dat boven mij de relikwieën ook worden genoemd. Nu nog een plaats daarvoor vinden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Ze zullen het toch vast wel restaureren? Er werd dagelijks het evangelie verkondigd.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ze zullen het toch vast wel restaureren? Er werd dagelijks het evangelie verkondigd.
Ja ja, u verstaat wat anders dan ik er onder versta: Ik bedoel de rechte leer, vloek en zegen, dood en leven, zonder afgoderij. Het maakt nogal wat uit wat er verkondigd wordt. Dat kan een eeuwigheidsverschil uitmaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Volontair »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ze zullen het toch vast wel restaureren? Er werd dagelijks het evangelie verkondigd.
Ja ja, u verstaat wat anders dan ik er onder versta: Ik bedoel de rechte leer, vloek en zegen, dood en leven, zonder afgoderij. Het maakt nogal wat uit wat er verkondigd wordt. Dat kan een eeuwigheidsverschil uitmaken.
Wou er net op reageren.
Het Evangelie verkondigd?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Valcke »

Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Volontair schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Ze zullen het toch vast wel restaureren? Er werd dagelijks het evangelie verkondigd.
Ja ja, u verstaat wat anders dan ik er onder versta: Ik bedoel de rechte leer, vloek en zegen, dood en leven, zonder afgoderij. Het maakt nogal wat uit wat er verkondigd wordt. Dat kan een eeuwigheidsverschil uitmaken.
Wou er net op reageren.
Het Evangelie verkondigd?
Het oudste deel van de kathedraal schijnt uit de 12e eeuw te stammen. Toen was de leer al vrij fors aan het verroomsen. Daarom vroeg ik me dat af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Je mocht als toerist gratis naar binnen. Dus een bron van inkomsten was het echt niet. Ik denk dat het een aardige kostenpost was, het onderhoud en deze verbouwing.
De waarde is vooral religieus en historisch.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Wat er gezegd wordt:
"Een deel van ons staat in brand", schrijft de Franse president Macron op Twitter. Hij is naar het brandende monument gegaan. "Ik heb geen woorden om de pijn uit te drukken die ik nu voel", zegt burgemeester Anne Hidalgo van Parijs. "Dit is een icoon van de stad en dat icoon staat nu in brand", zegt correspondent Frank Renout.
Het Vaticaan reageert geschokt en bedroefd op het nieuws over de brand in de Franse kathedraal. Een woordvoerder spreekt van verschrikkelijk nieuws over "een symbool van het christendom". "We bidden voor de brandweermensen en ieder ander die iets doet aan deze dramatische situatie."
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Bezorgd »

Ik vind de aandacht persoonlijk wat overdreven. Een brand. En ja, jammer van eventuele kunst die verloren is gegaan. Maar gelukkig zover het zich laat aanzien zijn er geen doden of gewonden gevallen.
Beetje nuchterheid lijkt me wel op zn plaats.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Volontair »

Valcke schreef:Persoonlijk geloof ik dat we beter ons kunnen afvragen wat deze gebeurtenis ons te zeggen heeft.

Ik moet bv. denken aan de bloedbruiloft die hier plaatsvond en leidde tot de dood van tienduizenden hugenoten.
Niet dat we iedere catastrofe direct een duiding kunnen geven, hoor, dat helemaal niet.
Maar toch is het een gebeurtenis die ons niet onberoerd kan laten vanuit de geschiedenis.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bartholomeusnacht
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik vind de aandacht persoonlijk wat overdreven. Een brand. En ja, jammer van eventuele kunst die verloren is gegaan. Maar gelukkig zover het zich laat aanzien zijn er geen doden of gewonden gevallen.
Beetje nuchterheid lijkt me wel op zn plaats.
Ik vind dat wel een opmerkelijke stelling. Het is ingewikkeld om te bepalen wat nu precies erger is, maar de impact van het overlijden van één mens op de wereld is veel kleiner dan van deze brand. Hier hebben veel mensen belangrijker herinneringen aan, niet alleen katholieken uit Frankrijk, maar toeristen vanuit de gehele wereld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Dodo »

In ons dorp is een keer een grote brand geweest in de RK-kerk. Ik weet nog goed de mengeling van afgrijzen en ontzag, toen we stonden te kijken. Een grote brand heeft ook iets majestueus.
Maar de verwoesting van zo'n 12e-eeuws monument hakt er wel in, zelfs voor een niet-Frans iemand.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

In mijn geboortedorp heeft in de 19e eeuw een grote brand gewoed die bijna het hele dorp in de as legde.
https://www.entoen.nu/nl/overijssel/sal ... dorpsbrand
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Mensen menen dat in het brandende gebouw religieuze relikwieën, als de doornenkroon van, een stuk uit het kruis en een van de nagels, werden bewaard. Ik geloof er niets van. En zo ja, wat heeft dat voor waarde? Het gebouw had architectonische waarde... dat wel. En het scheen een bron van inkomstem te zijn voor de stad, door toeristen die het gebouw bezochten. Weg inkomsten!

Over de gehele wereld staan bouwwerken van deze geloofsrichting. In de tijden van het rijke roomse leven werden er schatten aan geld aan uitgegeven. In Parijs brand hij af, in vele andere plaatsen worden ze gesloopt bij gebrek aan belangstelling of het daaruit voortvloeiende gebrek aan onderhoudsmiddelen. Of er in Parijs ook het Evangelie is verkondigd weet ik niet.

Ik zie net dat boven mij de relikwieën ook worden genoemd. Nu nog een plaats daarvoor vinden.
In de tijd van Luther waren er al genoeg botten voor 120 discipelen ipv 12 en waren er zoveel spijker van het kruis dat je er een huis mee in elkaar kon timmeren, dan nemen we die kroon ook maar met ei zak zand, het orgel is echt wel heel erg, een prachtig instrument.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Of er in Parijs ook het Evangelie is verkondigd weet ik niet.

Jazeker, niet in de Notre-Dame, maar wel aan de zuidkant van Parijs.
Plaats reactie