Wist je dat...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Desiree schreef:
-DIA- schreef:
Dodo schreef:Het is een boerenfox, zo'n boerenblafhondje. Wat hoger op de poten dan een Jack Russel. Kortharig, maar nooit last van de kou gek genoeg (en hij is niet te dik). Hij houdt wel van warmte, in de winter ligt hij graag achter de houtkachel. Maar als je dan roept om te gaan lopen, loopt hij zo uit de warmte de kou in en heeft nergens last van. Dat heeft me altijd erg verbaasd.
Een Kees heeft zomer en winter een flinke bontjas aan, die zal het in de zomer wel lastig hebben.
Weer een zo'n hele mooie benaming: Boerenblafhondje! Prachtig! :)
He ja... het woord voor 2019. :)
Het jaar is nog jong hè? :)
Het lijkt me wel een mooie poll voor dit jaar: wat is hét Refoforum-woord van 2019? Als we nu allemaal dat goed in ons achterhoofd houden, kunnen we er ter zijner tijd een keer een poll over aanmaken. Dit woord is in ieder geval al een kanshebber.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Germanicus »

Mannetje schreef:... Ik mij gestalkt voel... ;)
Terecht!
Hier beneden is het niet.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Germanicus schreef:
Mannetje schreef:... Ik mij gestalkt voel... ;)
Terecht!
Log je speciaal daarvoor in?
-
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Germanicus »

Mannetje schreef:
Germanicus schreef:
Mannetje schreef:... Ik mij gestalkt voel... ;)
Terecht!
Log je speciaal daarvoor in?
Ik heb er veel voor over inderdaad.
Hier beneden is het niet.
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mannetje »

Ik voel me vereerd.
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door parsifal »

Vandaag de voormalige gouverneur van Jakarta Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) is vrijgelaten.
https://www.abc.net.au/news/2019-01-24/ ... n/10739666
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Wet en Evangelie »

De heer De Boer lerend-ouderling in de Oud Ger. Gem. te Ochten-Echteld heeft afgelopen zondag in zijn gemeente niet voorgegaan.
Op dokters advies mag hij i.v.m. oververmoeidheid niet preken. Hopelijk mag hij spoedig opknappen!
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Kan het ook zijn dat iemand niet mag opknappen of kun je dat niet zo zeggen? Omdat dat mogen natuurlijk van God is, neem ik aan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

DDD schreef:Kan het ook zijn dat iemand niet mag opknappen of kun je dat niet zo zeggen? Omdat dat mogen natuurlijk van God is, neem ik aan?
Dit lijkt meer een vraag voor iemand die Nederlands niet als moedertaal heeft. Het woord 'mag' is hier afgeleid van het woord 'mogen' in de wensende zin. Daar is geen negatieve vorm van. Maar je snapt het best.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Meen je dat?

Ik dacht dat ik een heel aardig taalgevoel heb. Maar hoe noem je deze vorm dan? Aanvoegende wijs?

Het is toch een andere vorm dan de hier genoemde: http://ans.ruhosting.nl/e-ans/02/04/03/body.html

Zou het dan een contaminatie zijn? Want hopelijk is ook al een wens.

Ik heb overigens meer de indruk dat dit een vorm is van het voorbehoud van Jacobus dan van een wens. Los daarvan: als je niet in de OGGiN bent opgegroeid, is het heel lastig om te bepalen in welke zinnen wel of geen mogen 'hoort'. Laat staan dat zoiets zou zijn voorbehouden aan mensen die Nederlands als tweede taal hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

Meen je dat?

Deze zin klopt niet: "Ik dacht dat ik een aardig taalgevoel heb." Want het is niet: 'dacht dat ik (...) heb', maar: 'dacht dat ik (...) had'.

De zin van @Wet en Evangelie is heel normaal: Hopelijk mag hij snel weer opknappen. @Wet en Evangelie hoopt gewoon dat hij (lerend ouderling De Boer) snel weer opknapt. Dat is toch een goede hoop? En volgens mij spreekt het voor zich dat dat 'opknappen' niet door mensen wordt gedaan, maar dat het God Zelf is Die daarvoor zorg zal dragen, overeenkomstig Zijn heilige wil.

Je snapt het best, dus volgens mij zit je een beetje te stangen en spijkers te zoeken op laag water.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Waarom zou het niet kunnen zijn dat ik eerst dacht dat ik een aardig taalgevoel heb, maar daar nu aan ga twijfelen? Dat is althans wat ik opschreef.

De vraag was of je het ook kan omdraaien, trouwens. Dus of het ook mogelijk is dat iemand niet mag opknappen. Dat is nu al met al nog steeds niet helder.

Je zou toch ook kunnen zeggen: "Hij heeft niet mogen opknappen". Of "Het heeft niet zo mogen zijn." Of is dat een ander mogen?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Waarom zou het niet kunnen zijn dat ik eerst dacht dat ik een aardig taalgevoel heb, maar daar nu aan ga twijfelen? Dat is althans wat ik opschreef.

De vraag was of je het ook kan omdraaien, trouwens. Dus of het ook mogelijk is dat iemand niet mag opknappen. Dat is nu al met al nog steeds niet helder.

Je zou toch ook kunnen zeggen: "Hij heeft niet mogen opknappen". Of "Het heeft niet zo mogen zijn." Of is dat een ander mogen?
Misschien beter geschikt voor het topic over taal? Ik vind zoiets (taalkundig)wel interessant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waarom zou het niet kunnen zijn dat ik eerst dacht dat ik een aardig taalgevoel heb, maar daar nu aan ga twijfelen? Dat is althans wat ik opschreef.

De vraag was of je het ook kan omdraaien, trouwens. Dus of het ook mogelijk is dat iemand niet mag opknappen. Dat is nu al met al nog steeds niet helder.

Je zou toch ook kunnen zeggen: "Hij heeft niet mogen opknappen". Of "Het heeft niet zo mogen zijn." Of is dat een ander mogen?
Dat is niet een ander mogen. Volgens mij is dit een 'voorzienig' mogen. Dus een mogen onder de voorzienigheid Gods. Maar misschien draaf ik nu veel te ver door. Feit is in ieder geval dat ik het heel raar zou vinden als @Wet en Evangelie zou schrijven: "Hopelijk mag hij níet opknappen."

Overigens is het veel te laat geworden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door DDD »

Natuurlijk zou dat raar en heel onaardig zijn. De vraag was meer of dat taalkundig wel of niet kan.

Maar dat laat dan toch zien dat Eilander het niet bij het rechte eind heeft? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Plaats reactie