Wist je dat...

Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Martijn »

Orchidee schreef:Een krant zielsverwoestend kan werken Afbeelding
????
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door helma »

Morgen de eerste Veenendaalse koopzondag.... Dat ligt zwaar op mijn hart.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door huisman »

helma schreef:Morgen de eerste Veenendaalse koopzondag.... Dat ligt zwaar op mijn hart.
En op de mijne. Toch ook hartverwarmende reacties van winkeliers die uit respect voor de identiteit van Veenendaal hun winkel gesloten houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Misschien een rare vraag, maar waarom heb jij daar last van Helma?

ter toelichting: bij ons in de stad zijn de winkels elke zondag open. Ik kom er niet, dus merk het ook niet/minder. Daarnaast wonen wij tegenover een hockeyveld, dus elke zondag wedstrijden. Wij zijn al blij dat het geen voetbalveld is, daar komt een ander publiek met ander vocabulair.
Wij zijn überhaupt enige in de buurt die naar een kerk gaan en nog zondagsrust hebben. Al is deze zondagsrust al heel anders dan op de wijze zoals jij en Huisman deze houden. De rest van de buurt klust, doet boodschappen, gaat uit eten, naar het strand, winkelt etc.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

merel schreef:Misschien een rare vraag, maar waarom heb jij daar last van Helma?

ter toelichting: bij ons in de stad zijn de winkels elke zondag open. Ik kom er niet, dus merk het ook niet/minder. Daarnaast wonen wij tegenover een hockeyveld, dus elke zondag wedstrijden. Wij zijn al blij dat het geen voetbalveld is, daar komt een ander publiek met ander vocabulair.
Wij zijn überhaupt enige in de buurt die naar een kerk gaan en nog zondagsrust hebben. Al is deze zondagsrust al heel anders dan op de wijze zoals jij en Huisman deze houden. De rest van de buurt klust, doet boodschappen, gaat uit eten, naar het strand, winkelt etc.
Ik begrijp dat er een zekere gewenning optreedt, maar het openen van winkels op zondag is een symptoom van de verdere verlating van God. En dat kan, als we ons niet bekeren, alleen maar uitlopen op iets verschrikkelijks.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door merel »

Dat begrijp ik, alleen het openstellen van de winkels is al een gevolg van de ontkerkelijking. In feite verandert de situatie niet. De mensen die daar komen, zijn op zondag al niet/nauwelijks in de kerken te vinden.

Al moet ik wel zeggen dat ik 1 keer gebruik heb gemaakt van de openstelling van de winkels in de buurt. Een dan de kinderen had ineens hoge koorts en de zetpillen waren op. Met onderliggende buikpijn ben ik toch naar de Etos gegaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door eilander »

merel schreef:Dat begrijp ik, alleen het openstellen van de winkels is al een gevolg van de ontkerkelijking. In feite verandert de situatie niet. De mensen die daar komen, zijn op zondag al niet/nauwelijks in de kerken te vinden.
Natuurlijk, helemaal eens. Maar dan is het toch niet onlogisch dat je bij een vervolgstap de pijn weer voelt?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Mara »

merel schreef:Dat begrijp ik, alleen het openstellen van de winkels is al een gevolg van de ontkerkelijking. In feite verandert de situatie niet. De mensen die daar komen, zijn op zondag al niet/nauwelijks in de kerken te vinden.
Dat is een misvatting. Er zijn ook kerkmensen die op zondag gerust gaan winkelen. Zij zien het bezwaar niet van winkelopening op zondag.
eilander schreef:Ik begrijp dat er een zekere gewenning optreedt, maar het openen van winkels op zondag is een symptoom van de verdere verlating van God. En dat kan, als we ons niet bekeren, alleen maar uitlopen op iets verschrikkelijks.
Ik weet inmiddels niet beter.
In december hadden wij een oudere gastpredikant die al jaren niet meer bij ons op de kansel had gestaan en hij had zich een weg moeten banen door het winkelend publiek, er was ook nog een winterfair, in de wijk rondom onze kerk stonden de straten vol met kraampjes.
De man was er helemaal ontdaan van. Zoveel mensen op straat, ze liepen allemaal langs de kerk.
Hij had het uit willen roepen: mensen kom toch naar binnen, hier kun je een kado krijgen zo rijk, wat voor geen goud en geld te koop is.
Een regelmatig terugkerend thema bij ons, de mensen hebben geen behoefte aan het Evangelie.
Zoals ds. van Dooijeweerd zegt in een lezing: we zijn gelukszoekers geworden, na de uitdrijving uit het paradijs.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Orchidee »

http://www.schoolenveiligheid.nl/actuee ... en-pesten/
Heel belangrijk!!!
40 jaar geleden werd er niets tot sporadisch iets tegen pesten gedaan, zelfs onderwijzend personeel deden er verkapt aan mee!!! (:(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

.... het aannemen door ds. A. Schreuder van het beroep van de gemeente van Beekbergen me toch nog overvalt?
.... dat ik wel hardop heb gezegd: Ik denk dat hij dit beroep moet aannemen, daar het werk in de grote gemeente
hem, zoals hij zelf meerdere malen liet doorschemeren, te veel werd ....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Hoe zit het dan met roeping?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door -DIA- »

Daar heb ik (nog) niets over gehoord. Het was ook alleen maar een gevoel.
Job zegt: Ik vreesde een vreze... Hij wist niets maar vreesde wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door Jongere »

CvdW schreef:Hoe zit het dan met roeping?
Ik zie geen enkele reden waarom je jouw vraag als tegenstelling moet inbrengen tegenover de post van DIA.
God werkt niet in stokken en blokken en zo roept Hij mensen ook niet. De hele mens, met al zijn omstandigheden en overwegingen, is erbij betrokken als God roept en de weg wijst. Het besef geen grote gemeente meer te kunnen dienen kan ten volle een onderdeel van de roeping zijn.
Of dat bij ds. Schreuder het geval is geweest weet ik niet, maar dat lijkt me ook geen onderwerp om op een forum te bespreken.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Het is niet de bedoeling om zaken in een verkeerd daglicht te stellen. Toch is het weleens goed om ook zaken als roeping te bespreken.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Wist je dat........[7]

Bericht door CvdW »

Eigenlijk is het toch wel verwarrend. De Heere roept zelden naar een kleine plaats. Uit uw woorden begrijp ik dat we het gewoon zakelijk moeten zien. Roeping naar grote gemeente als we gezond zijn en als er gebrek komt dan gaan we naar een kleinere gemeente. Arme kleinere gemeenten.
Plaats reactie