Geloven we nog....

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Germanicus schreef:
WimA schreef:
Germanicus schreef:
WimA schreef:Heb je concrete voorbeelden of acties die ik zou kunnen doen? Kun je concreet - in de praktijk - duidelijk maken wat het is "Kom achter mij?"
Begin maar met het verloochenen van jezelf en het opnemen van je kruis (Mattheüs 16:24).
Dat lijkt me een bijbels uitgangspunt. Maar hoe uit zich dat praktisch? Hoe beoefen jij dat bijvoorbeeld in de praktijk van alledag?
Te weinig, helaas. Dat vraagt van mij in de eerste plaats totale afhankelijkheid van Gods leiding en Geest.
Helemaal mee eens. Maar hoe uit zich, of hoe beleef je, een totale afhankelijkheid van Gods leiding en Geest in de praktijk?
Germanicus schreef:Ik mag er in de uitvoering van mijn kerkenwerk toch wel eens iets van beleven.
Kun je concreter zijn? Wat beleef je dan? En over welk kerkenwerk hebben we het hier?
Germanicus schreef: En om nog een Bijbels voorbeeld van het praktisch navolgen van Jezus te noemen: Mattheüs 25: 34-40.
Prima bijbels voorbeeld inderdaad. Maar hoe uit zich dat dan praktisch? Concreet?
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

WimA, je vraagt het wel niet aan mij, maar in een ander topic heeft Huisman mij een tip gegeven, het boek "Als je niet meer kunt zwijgen" van Jan-Dirk Liefting, hartelijk aanbevolen door ds Pieters om maar even de richting aan te geven. Ik heb het inmiddels, zeer praktisch, hoe het in te vullen en dergelijke, aanrader!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

ejvl schreef:WimA, je vraagt het wel niet aan mij, maar in een ander topic heeft Huisman mij een tip gegeven, het boek "Als je niet meer kunt zwijgen" van Jan-Dirk Liefting, hartelijk aanbevolen door ds Pieters om maar even de richting aan te geven. Ik heb het inmiddels, zeer praktisch, hoe het in te vullen en dergelijke, aanrader!
tnx. Overigens wil ik ook jouw de vraag wel stellen. Geen antwoord uit een boekje, maar hoe vul jij het praktisch in? Wat is "het kruis opnemen"? Concreet?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloven we nog....

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
Ok. Maar wat is dat dan concreet? "Jezelf verloochenen".

Overigens, als de conclusie is dat dat niet praktisch te benoemen valt omdat het benoemen het citeren van eigen goede werken zal inhouden dan is dat ook een antwoord. Namelijk dat het niet verder vanuit het abstracte te concretiseren valt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Geloven we nog....

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
Ok. Maar wat is dat dan concreet? "Jezelf verloochenen".

overigens, als de conclusie is dat dat niet praktisch te benoemen valt omdat het benoemen het citeren van eigen goede werken zal inhouden dan is dat ook een antwoord. Namelijk dat het niet vanuit het abstracte te concretiseren valt.
Je eigen belangen, bewust en overwogen, opzij zetten voor het belang van de ander!

Dat lijkt me praktisch genoeg.

Kan in grote dingen, maar ook in hele kleine, 's nachts je bed uitgaan voor de kinderen omdat degene die naast je ligt ook zijn/haar slaap nodig heeft, toch hutspot koken -al vind je dat niet lekker- omdat de ander dat wel lekker vindt, maar ook degene die je tekort heeft gedaan vriendelijk bejegenen, je eigen rechten opzij zetten en de ander dienen. Nou ja, die lijst kun jij ook verder aanvullen denk ik.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloven we nog....

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
Ok. Maar wat is dat dan concreet? "Jezelf verloochenen".
De ander uitnemender achten dan jezelf.
Of, zoals het tegenwoordig gezegd wordt: over jezelf heenstappen. Of: over je schaduw heenstappen.
Dat geeft al aan dat het erg moeilijk is.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

MarthaMartha schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
Ok. Maar wat is dat dan concreet? "Jezelf verloochenen".

overigens, als de conclusie is dat dat niet praktisch te benoemen valt omdat het benoemen het citeren van eigen goede werken zal inhouden dan is dat ook een antwoord. Namelijk dat het niet vanuit het abstracte te concretiseren valt.
Je eigen belangen, bewust en overwogen, opzij zetten voor het belang van de ander!

Dat lijkt me praktisch genoeg.

Kan in grote dingen, maar ook in hele kleine, 's nachts je bed uitgaan voor de kinderen omdat degene die naast je ligt ook zijn/haar slaap nodig heeft, toch hutspot koken -al vind je dat niet lekker- omdat de ander dat wel lekker vindt, maar ook degene die je tekort heeft gedaan vriendelijk bejegenen, je eigen rechten opzij zetten en de ander dienen. Nou ja, die lijst kun jij ook verder aanvullen denk ik.
Die lijst wel ja. Maar dat is m.i. toch niet wat de Schrift hier bedoeld. Want wat hier concreet wordt opgenoemd - t/m de hutspot - is enkel welbegrepen eigenbelang. De opmerking daarna - rechten opzij zetten en ander dienen - blijft weer erg abstract. Hoe uit zich dat concreet?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is dat wat er steeds vlak voor staat: jezelf verloochenen.
Ok. Maar wat is dat dan concreet? "Jezelf verloochenen".
De ander uitnemender achten dan jezelf.
Of, zoals het tegenwoordig gezegd wordt: over jezelf heenstappen. Of: over je schaduw heenstappen.
Dat geeft al aan dat het erg moeilijk is.
Dat de ander uitnemender achten dan jezelf en "over jezelf heenstappen" synoniemen zijn van "jezelf verloochenen" begrijp ik. Maar praktisch heb ik nog geen concrete activiteiten/voorbeelden gelezen waarin dit wordt beoefend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloven we nog....

Bericht door Tiberius »

Ik zal je een paar Bijbelse voorbeelden geven.
Abraham, toen hij Lot het land liet kiezen.
David, toen hij Saul liet leven.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:Ik zal je een paar Bijbelse voorbeelden geven.
Abraham, toen hij Lot het land liet kiezen.
David, toen hij Saul liet leven.
Ik vind het prima om het bij Bijbelse voorbeelden te houden.

Ik moet wel constateren dat de vraag "Wat doe je zelf concreet aan evangelisatie en/of zelfverloochening" een vraag is die niet te beantwoorden is omdat het het wezen van de zelfverloochening zal aantasten.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Geloven we nog....

Bericht door Democritus »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Ik zal je een paar Bijbelse voorbeelden geven.
Abraham, toen hij Lot het land liet kiezen.
David, toen hij Saul liet leven.
Ik vind het prima om het bij Bijbelse voorbeelden te houden.

Ik moet wel constateren dat de vraag "Wat doe je zelf concreet aan evangelisatie en/of zelfverloochening" een vraag is die niet te beantwoorden is omdat het het wezen van de zelfverloochening zal aantasten.
Het feit dat iemand iets verteld wat voor hem/haar zelfverloochening is maakt iets toch niet minder zelfverloochening?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Geloven we nog....

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Tiberius schreef:Ik zal je een paar Bijbelse voorbeelden geven.
Abraham, toen hij Lot het land liet kiezen.
David, toen hij Saul liet leven.
Ik vind het prima om het bij Bijbelse voorbeelden te houden.

Ik moet wel constateren dat de vraag "Wat doe je zelf concreet aan evangelisatie en/of zelfverloochening" een vraag is die niet te beantwoorden is omdat het het wezen van de zelfverloochening zal aantasten.
Ik denk dat we daar met zijn allen te bescheiden voor zijn.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door WimA »

Tiberius schreef:
WimA schreef:
Tiberius schreef:Ik zal je een paar Bijbelse voorbeelden geven.
Abraham, toen hij Lot het land liet kiezen.
David, toen hij Saul liet leven.
Ik vind het prima om het bij Bijbelse voorbeelden te houden.

Ik moet wel constateren dat de vraag "Wat doe je zelf concreet aan evangelisatie en/of zelfverloochening" een vraag is die niet te beantwoorden is omdat het het wezen van de zelfverloochening zal aantasten.
Ik denk dat we daar met zijn allen te bescheiden voor zijn.
Ik help het je hopen.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

WimA schreef:
ejvl schreef:WimA, je vraagt het wel niet aan mij, maar in een ander topic heeft Huisman mij een tip gegeven, het boek "Als je niet meer kunt zwijgen" van Jan-Dirk Liefting, hartelijk aanbevolen door ds Pieters om maar even de richting aan te geven. Ik heb het inmiddels, zeer praktisch, hoe het in te vullen en dergelijke, aanrader!
tnx. Overigens wil ik ook jouw de vraag wel stellen. Geen antwoord uit een boekje, maar hoe vul jij het praktisch in? Wat is "het kruis opnemen"? Concreet?
Ik ben bang dat ook met evangelisatie, er iets van de mens bij zit. Kijk eens hoe goed ik ben?
Zelfverloochening is ook onder een zondaar, hoer, tollenaar terecht komen en vanuit de liefde te wijzen op Christus.
In alle situaties van het leven zoeken naar openingen en mogelijkheden om van de Heere te spreken. Op het werk, openbaar vervoer, wachtkamer bij de dokter, tijdens sport of hobby enz. En dan niet alleen bepaalde dingen afwijzen maar vanuit de liefde vertellen en heenwijzen naar Christus, hoeveel smaad en klappen we ook krijgen...
Zijn wij bereid om smaad, schande en hoon te dragen omwille van onze getuigenis, of proberen we wat door ons gedrag zodat we redelijk ontspannen verder kunnen leven zonder er direct een prijs voor te betalen?

Overigens moet ik zeggen dat ik hierin vaak veel tekort schiet, eigen eer op het oog, niet genoeg of helemaal niet en dergelijke.
Plaats reactie